E-POMOĆ-OBNOVA-VLADA-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ 29. VI. TAZ: ZAPADNA OBEĆANJA J/I E NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG29. VI. 1999.Birali ste nepostojeći broj"Neuspjeli remake rijetko je kada
izdvojena pojava - ne samo na tržištu ploča nego i u političkom kazalištu. Tek što je Zapad na Balkanu privremeno dovršio svoj revival Drugoga svjetskog rata, čelno mjesto na ideološkoj top-listi preuzeo je euro-američki memorijalni zbor George C. Marshal.Clinton, Fischer & Co. pjevuše izmučenim narodima jugoistočne Europe blagovijest: kao što su Sjedinjene Države krajem 40-ih godina velikodušnim kreditima otvorile ratom razorenoj zapadnoj Europi put u svijet gospodarskih čuda te su nacionalne suprotnosti počele blijediti pri suočvanju s rastom, blagostanjem i integracijom, tako će i NATO-ove članice sada na Balkanu nesebičnom pomoći omogućiti ponavljanje toga čuda i privesti regiju 'euro'-Europi.Nije potreban poseban proročanski dar za prognozu što će se dogoditi nakon navedenoga raskošnog obećanja. Valja napomenuti da su krajnje nepovoljni već okvirni politički uvjeti za novu inačicu Marshallova plana. Gospodarski 'altruizam' SAD nakon Drugoga
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
29. VI. 1999.
Birali ste nepostojeći broj
"Neuspjeli remake rijetko je kada izdvojena pojava - ne samo na
tržištu ploča nego i u političkom kazalištu. Tek što je Zapad na
Balkanu privremeno dovršio svoj revival Drugoga svjetskog rata,
čelno mjesto na ideološkoj top-listi preuzeo je euro-američki
memorijalni zbor George C. Marshal.
Clinton, Fischer & Co. pjevuše izmučenim narodima jugoistočne
Europe blagovijest: kao što su Sjedinjene Države krajem 40-ih
godina velikodušnim kreditima otvorile ratom razorenoj zapadnoj
Europi put u svijet gospodarskih čuda te su nacionalne suprotnosti
počele blijediti pri suočvanju s rastom, blagostanjem i
integracijom, tako će i NATO-ove članice sada na Balkanu nesebičnom
pomoći omogućiti ponavljanje toga čuda i privesti regiju 'euro'-
Europi.
Nije potreban poseban proročanski dar za prognozu što će se
dogoditi nakon navedenoga raskošnog obećanja. Valja napomenuti da
su krajnje nepovoljni već okvirni politički uvjeti za novu inačicu
Marshallova plana. Gospodarski 'altruizam' SAD nakon Drugoga
svjetskog rata - spremnost vodeće zapadne sile da svojim budućim
konkurentima odobri financijsku pomoć - imala je konkretnu
političko-vojnu osnovu.
'Velikodušnost' američkoga vodstva bila je obilježena početkom
hladnog rata i trebala je izgraditi imunitet zemalja američke sfere
utjecaja u odnosu na komunističko iskušenje.
Danas pak ni uz najbolju volju nije moguće nazrijeti razmjerno
snažan motiv, koji bi namamio zapadnu zajednicu da zbog bijede na
jugoistoku Europe dugoročno odustane od svoje uobičajene škrtosti
prema svim gubitnicima na svjetskom tržištu. SAD nisu nimalo
zainteresirane za jugoistočnu Europu - osim ako im se sasvim
slučajno ne ukaže mogućnost kažnjavanja jedne 'države-negativca' -
a zemlje poput Savezne Republike Njemačke očekuju samo negativnu
mogućnost gnjavaže u vidu izbjeglica i televizijskih slika
strahota.
Što je veći vremenski odmak u odnosu na ratne dojmove, to će
vjerojatno u Europi brže jenjati spremnost na plaćanje nešto više
cijene mira. Već danas potencijalni donatori operiraju s očito
preniskim brojčanim procjenama. Činjenica da institucije poput
MMF-a, Deutsche Bank i muenchenskog sveučilišta Bundeswehra
procjenjuju da bi se financijska sredstva, potrebna za obnovu,
trebala kretati između 37 i 57 milijarda maraka, nije toliko
povezana sa stvarnim potrebama koliko s njihovim viđenjem granica
zapadne spremnosti na izdvajanje novca. Čak i kada pođu samo od
financijskih sredstava, koja su se nakon sklapanja Daytonskog
sporazuma uistinu slila u Bosnu - kao što je učinila banka za obnovu
- te kada bi stanovništvu pogođenih zemalja bila isplaćena
odgovarajuća svota novca, troškovi iznose već 200 milijardi
maraka.
Prizivajući povijesni Marshallov plan, Zapad obećaje balkanskoj
regiji nešto više od banalnoga programa pomoći radi uklanjanja
neposrednih ratnih šteta i troškova prouzročenih ratom. Jugoistok
europskog kontinenta trebao bi biti primljen u 'Europu
integracija' (Fischer) i dobiti mjesto u zapadnoj sferi
blagostanja. Time je probuđena nada koju neće biti moguće ostvariti
čak ni uz velikodušnu pomoć. Novčani transferi zapadnih vlada i
međunarodnih institucija pohvaljeni su kao uvod u stvarni
ekonomski poticaj - priljev privatnog ulagačkog kapitala.
Takva mirovna dividenda najavljena je već nakon sklapanja
Daytonskog sporazuma. Zrakoplov koji je trebao dovesti šačicu
potencijalnih ulagača, pritisnutih Clintonovih nukanjem,
simbolično se razbio pri slijetanju. Njihovi nasljednici još nisu
viđeni.
Nema razloga da ovaj puta stvari krenu bitno drugačijim tokom, a
globalni kapital otkrije ovu regiju - koju je konkurencija
potisnula već davno prije rata da bi ju potom ostavila daleko iza
sebe - kao obećavajuću sferu za ulaganja.
Čitava je Jugoslavije prije raspada prošla više od 30 godina
reformskih pokušaja na području tržišne privrede, koji za vrijeme
samoupravnog socijalizma nisu rezultirali trajnim uspjehom da bi u
svojoj neoliberalnoj varijanti krajem osamdesetih godina bili
dokrajčeni slomom industrijske proizvodnje, masovnim
siromašenjem, četveroznamenkastim stopama inflacije i masovnim
odljevom kapitala. Nakon desetljeća ubrzane propasti u proizvodima
raspada Titove Jugoslavije siva ekonomija i samoopskrba postale su
temeljnim elementima privrede obilježene siromaštvom i pljačkom.
Stanje nije puno bolje ni u politički stabilnijim zemljama poput
Rumunjske i Bugarske. Sada bi pak upravo ta regija - samo zato što će
zapadne vlade podijeliti nekoliko bombona - trebala u zaoštrenoj
konkurenciji nacionalnih privreda na globaliziranim tržištima
preuzeti ulogu nasljednice uzdanica poput Južne Koreje i Tajvana?
Nova razvojna perspektiva koju propagira Zapad obična je
fatamorgana. Unatoč tome, obećan novac nedvojbeno će postići
željeni učinak. Iako Zapad nije ni spreman ni sposoban privesti
ubožnice na jugoistoku Europe razini svjetskog tržišta i Europskoj
uniji, njegovi će milijuni nedvojbeno biti dovoljni kao premija za
dobro ponašanje NATO-u odanih državnih poglavara i ratnih
poglavica.
Makedonska i bugarska vlada bit će nagrađene za svoju lojalnost. Na
Kosovu će se ponoviti model Bosne i Hercegovine. Suparnički etno-
ratnici u BiH nisu razvlašćeni niti su doživjeli katarzu već su
jednostavno kupljeni, a takav će biti i odnos prema OVK. Naravno,
takva pogodba nema nikave veze s preokretom u smjeru 'građanskog
društva'. Unatoč tome, ona će osigurati osjetljivu ravnotežu.
Primirje i smanjenje napada na srpsku manjinu - koja nestaje u
doslovnom smislu te riječi - nedvojbeno su primamljivi za OVK bude
li ga Zapad zauzvrat priznao kao legitimnu državnu vlast, puneći
njegove blagajne nadolazećim novčanim transferima.
No, jedna crta sukoba ostaje i dalje aktualna - riječ je o
neprijateljskom odnosu svjetskog policajca prema Miloševićevu
'carstvu zla'. Zapad neće u Marshallov plan - koji to nije, a
slijedi nakon Drugoga svjetskog rata koji to nije bio - uključiti
Srbiju bude li u toj državi i dalje vladao navodni Hitlerov
oponašatelj. U tom pogledu nema čak ni lažnih obećanja", zaključuje
Ernst Lohoff.