SL-SUSJEDI SLOV 26.VI.-DELO-NE KRŠKO SLOVENIJADELO26. VI. 1999.U magli skrivene stupice"Poznavatelji hrvatskih stajališta o pet ključnih pitanja glede nuklearne elektrane Krško (NE Krško) o kojima su se dogovorili predsjednici vlada
Slovenije i Hrvatske dr. Janez Drnovšek i Zlatko Mateša, prilično su zabrinuti. Dogovor je naime predstavljen tako kao da je već sklopljen, a da ga stručne skupine samo moraju staviti na papir.Već neko vrijeme poznavatelji naime zaključuju da je dogovor s Hrvatskom na suvlasničkim osnovama moguć samo uz vrlo veliko popuštanje Slovenije. Hrvatska naime želi priznati samo vlasnička prava i sva prava koja proizlaze iz suvlasništva, ali istodobno nije spremna preuzeti ključne obveze, koje proizlaze iz tog odnosa. Tu politiku Hrvati zastupaju već nekoliko godina i do sada nisu popustili ni za milimetar. Pri tomu su daleko bolji pregovarači, slovenska je strana za to vrijeme promijenila barem tri koncepta.Suvlasništvo Slovenije i Hrvatske u odnosu 50 prema 50 posto, kako kažu naši izvori, za Hrvatsku je prestižnije nego pitanje sadržaja, jer se radi u biti o tomu hoće li u Sloveniji očuvati nešto svoje ili
SLOVENIJA
DELO
26. VI. 1999.
U magli skrivene stupice
"Poznavatelji hrvatskih stajališta o pet ključnih pitanja glede
nuklearne elektrane Krško (NE Krško) o kojima su se dogovorili
predsjednici vlada Slovenije i Hrvatske dr. Janez Drnovšek i Zlatko
Mateša, prilično su zabrinuti. Dogovor je naime predstavljen tako
kao da je već sklopljen, a da ga stručne skupine samo moraju staviti
na papir.
Već neko vrijeme poznavatelji naime zaključuju da je dogovor s
Hrvatskom na suvlasničkim osnovama moguć samo uz vrlo veliko
popuštanje Slovenije. Hrvatska naime želi priznati samo vlasnička
prava i sva prava koja proizlaze iz suvlasništva, ali istodobno
nije spremna preuzeti ključne obveze, koje proizlaze iz tog odnosa.
Tu politiku Hrvati zastupaju već nekoliko godina i do sada nisu
popustili ni za milimetar. Pri tomu su daleko bolji pregovarači,
slovenska je strana za to vrijeme promijenila barem tri koncepta.
Suvlasništvo Slovenije i Hrvatske u odnosu 50 prema 50 posto, kako
kažu naši izvori, za Hrvatsku je prestižnije nego pitanje sadržaja,
jer se radi u biti o tomu hoće li u Sloveniji očuvati nešto svoje ili
ne. Hrvatska taj odnos po izvornim dokumentima nikada nije ni
imala. Suvlasnički odnos naime znači trajan odnos do kraja
poslovanja i samo ograničenu odgovornost Hrvata za NE Krško, iako
je u izvornim dokumentima spomenuta odgovornost navedena.
Suvlasništvo Hrvatima daje i pravo na polovicu elektrike do kraja
poslovanja NE Krško, što je više od 30 godina što im pripada po
izvornim dokumentima na koje se cijelo vrijeme pozivaju.
U slučaju suvlasništva, Hrvatska bi morala od 2006. do 2008.
preuzeti polovicu otpadaka, a ne tek poslije 2012., i to još ako ne
bude drugoga tehnološkog rješenja, što je prema našim
informacijama veliko zamagljivanje istine. Činjenično naime to
znači da radioaktivni otpatci ostaju u Sloveniji. Dogovor o
skupljanju novca za razgradnju NE Krško u dvije zaklade (slovenskoj
i hrvatskoj) znači da Slovenija taj novac nikad neće vidjeti. I kad
bi se Hrvati predomislili i osigurali državna jamstva,
poznavatelji upozoravaju da u Hrvatskoj državna jamstva ne vrijede
ništa, jer ih banke ne provode.
Hrvatska želi zadržati vodeću ulogu u upravljanju, tj. na razini
uprave i upravnoga odbora. Slovenija je na to pristala, iako su
Hrvati baš suglasnim odlučivanjem u zadnje tri godine blokirali baš
sve odluke koje su se odnosile na novac. Time je Slovenija
neprijeporno pristala na smanjenje sigurnosti NE Krško. Sigurno je
poslovanje NE Krško naime pitanje novca. A Hrvate sigurnost ne
zanima, jer je NE Krško u Sloveniji koja je potpisnica svih
međunarodnih konvencija o preuzimanju odgovornosti za nju i
slovenske su ustanove odgovorne za sigurnost njezina poslovanja,
kažu naši izvori.
No uspjeh je ako su se predsjednici vlada doista dogovorili da je NE
Krško u Sloveniji. To je na prvi pogled, doduše, smiješan
zaključak, ali sa stajališta povijesti postignuće slovenske
strane, jer je Hrvatska dugo zagovarala načelo eksteritorijalnosti
NE Krško, zato da za nju ne bi vrijedili slovenski zakoni nego
propisi napisani samo za NE Krško. No ako su predsjednici vlada
ustanovili da je NE Krško u Sloveniji i da za nju vrijede slovenski
propisi, međudržavna pogodba nije potrebna, ali to poslije
sastanka nije bilo rečeno.
Vrlo je sporan dogovor o ponovnim dostavama elektrike Hrvatskoj po
tržišnoj cijeni koja će biti očišćena od nekih prijepornih
investicijskih ulaganja. No vlasnik mora poštovati cijenu
koštanja, jer se mora brinuti o ulaganjima i jamstvu sigurnosti.
Ako bi Hrvati doista mogli kupovati elektriku iz NE Krško po
tržišnoj cijeni, razliku do cijene koštanja pokrivat će slovenski
potrošači, kažu naši izvori.
Za Sloveniju po njihovu je mišljenju prihvatljiv samo
suulagateljski model koji znači ugovorni odnos, predviđen i u
izvornim dokumentima. Druga prihvatljiva mogućnost je izlaz
Hrvatske iz NE Krško. Knjigovodstveno je NE Krško vrijedna 70
milijarda tolara, polovica od toga je hrvatski udio, a prava se
cijena formira na tržištu. Do nje neće biti teško doći, jer NE Krško
ima ponudu poduzeća British Energy koja po svijetu na veliko kupuje
elektrane.
Suvlasnički odnos između dvije države u nuklearnoj elektrani, po
našim informacijama, ne postoji nigdje u Europi. Posvuda imaju
suulagateljski odnos (Francuska-Belgija, Švicarska-Francuska,
Švicarska-Njemačka) i država u kojoj objekt stoji, uvijek ima
potpunu upravnu i upravljačku suverenost nad njim.
Odakle politička želja za brzim dogovorom o NE Krško? Budući da je
elektrika iz NE Krško po cijeni konkurentna (elektrika iz Trbovlja
tri puta je skuplja, a iz Šoštanja dva puta), ta je želja slovenske
vlade prilično racionalna, govore poznavatelji. No vlada je
odlučila očuvati ugljenare, a u Bruxellesu traže da Slovenija prije
ulaska u EU mora imati raščišćena pitanja sa susjedima" - piše Darja
Kocbek.