DE-YU-E-komentari-kriza-Glasila/mediji-Ratovi-Vlada-Diplomacija RDW-NOVI SVJETSKI POREDAK-24-6 NJEMAČKI RADIO - RDW24. VI. 1999.Novi svjetski poredak - komentar RDW-a"Ruski predsjednik nije bio u krivu kada je prije nekoliko dana, po
završetku gospodarskog sastanka na vrhu u Koelnu, najavio niz 'globalnih inicijativa', kako je rekao, 'za sljedeće stoljeće'. Kao njihovu osnovu, Rusija se sprema predložiti koncept o međunarodnim odnosima i dokument o međunarodno-pravnim aspektima primjene sile protiv suverenih država. Time će biti obuhvaćeno ono što je zadnjih deset godina, od promjena na Istoku, smatrano 'novim svjetskim poretkom'. A to je poredak za koji još i danas nitko ne zna što točno znači, kako bi trebao izgledati i tko bi ubuduće trebao igrati glavnu ulogu u njemu. Za sada je jasno samo to da u očima mnogih Sjedinjene Države, kao jedina preostala velesila, dominiraju događajima u svijetu. No, to ne bi trebalo biti i konačno rješenje. Ideja o raspodjeli tereta na više leđa nije nova. U kosovskoj krizi Europljani su izišli ispod okrilja Sjedinjenih Država. Oni su svojim konceptom nesmanjenog vojnog pritiska uz istodobno jačanje diplomatskih napora jasno pokazali svoje vanjske i sigurnosno-političke sposobnosti.
NJEMAČKI RADIO - RDW
24. VI. 1999.
Novi svjetski poredak - komentar RDW-a
"Ruski predsjednik nije bio u krivu kada je prije nekoliko dana, po
završetku gospodarskog sastanka na vrhu u Koelnu, najavio niz
'globalnih inicijativa', kako je rekao, 'za sljedeće stoljeće'.
Kao njihovu osnovu, Rusija se sprema predložiti koncept o
međunarodnim odnosima i dokument o međunarodno-pravnim aspektima
primjene sile protiv suverenih država.
Time će biti obuhvaćeno ono što je zadnjih deset godina, od promjena
na Istoku, smatrano 'novim svjetskim poretkom'. A to je poredak za
koji još i danas nitko ne zna što točno znači, kako bi trebao
izgledati i tko bi ubuduće trebao igrati glavnu ulogu u njemu. Za
sada je jasno samo to da u očima mnogih Sjedinjene Države, kao
jedina preostala velesila, dominiraju događajima u svijetu. No, to
ne bi trebalo biti i konačno rješenje.
Ideja o raspodjeli tereta na više leđa nije nova. U kosovskoj krizi
Europljani su izišli ispod okrilja Sjedinjenih Država. Oni su
svojim konceptom nesmanjenog vojnog pritiska uz istodobno jačanje
diplomatskih napora jasno pokazali svoje vanjske i sigurnosno-
političke sposobnosti.
Od odlučujućeg značenja bilo je uključivanje Rusije u taj koncept,
koji je u osnovi već imao obrise sigurnosne strategije utvrđene na
NATO-ovoj proslavi 50. godišnjice.
Ovo za sada vrijedi za Europu. Ali, što je s kriznim područjima u
drugim dijelovima svijeta? Ondje bi se sigurnosni mehanizam, bez
obzira na to radi li se pri tome o često zanemarenim preventivnim
mjerama ili o humanitarnoj intervenciji, trebao premjestiti na
globalnu razinu, tj. u Ujedinjene narode.
U svakom slučaju, novi svjetski poredak mora biti više od
proglašenja visokih načela koja se zatim, u slučaju nužde, ionako
ne primjenjuju. Prije svega, potrebno je utvrditi mehanizam pomoću
kojega se, u slučaju akutne prijetnje, novi svjetski poredak može
ponovno uspostaviti. To je, doduše, dugoročan proces. No, njegov
početak mogao bi biti upravo krizni management na Balkanu".
(RDW)