E-REFORME-Parlament-Političke stranke-Organizacije/savezi US 17. VI. IHT EU PARLAMENT SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE17. VI. 1999.Vrijeme je za veliku raspravu o Europi"Slab odaziv na izbore za Europski parlament,
koji su održani prošlog tjedna, odraz je realne procjene glasača da na politiku Europske unije imaju zanemariv utjecaj", piše Giles Merritt, direktor Foruma Europe u Bruxellesu i glavni tajnik Prijatelja Europe."Potrebna je radikalna revizija pitanja da li, i kako, Europska unija treba slijediti svoj cilj 'sve čvršće unije'.To nije moguće uz sadašnje mehanizme odlučivanja u Europskoj uniji. Oni su previše konzervativni i previše koristoljubivi da bi bili sposobni za išta više od petljanja s političkim ustrojem stvorenim prije gotovo 50 godina, radi upravljanja malim područjem slobodne trgovine koje je obuhvaćalo samo šest zemalja. Postizanje preustroja, potrebnog za reguliranje saveza koji bi do 2015. mogao imati 25 do 30 zemalja članica, uz zajedničku valutu i zajedničku vanjsku i obrambenu politiku, zahtijeva uvažavanje europskoga javnog mišljenja. To je cilj novostvorene udruge pod nazivom Prijatelji Europe.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. VI. 1999.
Vrijeme je za veliku raspravu o Europi
"Slab odaziv na izbore za Europski parlament, koji su održani
prošlog tjedna, odraz je realne procjene glasača da na politiku
Europske unije imaju zanemariv utjecaj", piše Giles Merritt,
direktor Foruma Europe u Bruxellesu i glavni tajnik Prijatelja
Europe.
"Potrebna je radikalna revizija pitanja da li, i kako, Europska
unija treba slijediti svoj cilj 'sve čvršće unije'.
To nije moguće uz sadašnje mehanizme odlučivanja u Europskoj uniji.
Oni su previše konzervativni i previše koristoljubivi da bi bili
sposobni za išta više od petljanja s političkim ustrojem stvorenim
prije gotovo 50 godina, radi upravljanja malim područjem slobodne
trgovine koje je obuhvaćalo samo šest zemalja.
Postizanje preustroja, potrebnog za reguliranje saveza koji bi do
2015. mogao imati 25 do 30 zemalja članica, uz zajedničku valutu i
zajedničku vanjsku i obrambenu politiku, zahtijeva uvažavanje
europskoga javnog mišljenja.
To je cilj novostvorene udruge pod nazivom Prijatelji Europe.
Predsjednik udruge je Etienne Davignon, predsjednik Societe
Generale de Belgique i bivši podpredsjednik Europskog
povjerenstva. (...)
U svom izvješću Prijatelji Europe iznose zamisli za rješavanje
nedostataka koji Europsku uniju sprječavaju da postane djelotvoran
i demokratski legitiman politički mehanizam i tako udaljavaju
europsku javnost. 'Europska unija koja djeluje' naslov je
izvješća. Zamisli navedene u tom izvješću odraz su stajališta da
Europska unija, sviđalo vam se to ili ne, ne može ostati kakva
jest.
'Tempo promjena je prebrz, a pritisci presnažni da bi se i dalje
petljalo s polovičnim mjerama', stoji u izvješću. Ono izlaže
prijedloge za poboljšanje glavnih ustanova Europske unije -
Povjerenstva, Parlamenta, Vijeća ministara.
Ustroj Vijeća moguće je radikalno pojednostaviti, zamjenjivanjem
prevelikog broja njegovih sektora jednim glavnim vijećem. To bi
vijeće bilo sastavljeno samo od viših ministara zemalja članica,
čime bi se odbacila tajnovitost koja okružuje rasprave vijeća
ministara. Sastanci glavnog vijeća bili bi otvoreni za tisak i
javnost. Sektori (za poljoprivredu, promet, okoliš itd.) bili bi
pretvoreni u ministarska povjerenstva koja pripremaju zakone za
glavno vijeće.
To bi posljednje tijelo preuzelo sadašnju koordinativnu ulogu
ministara vanjskih poslova Europske unije, dopuštajući Vijeću za
vanjske poslove da se usredotoči na vanjsku i obrambenu politiku.
Vijeće ministara gospodarstva i financija lagano bi proširilo svoj
rad na pitanja industrije, konkurencije i zaposlenosti, kao i
monetarna i financijska pitanja.
U izvješću se predlaže da, u korist postizanja veće potpore i
interesa javnosti, članovi Europskog parlamenta izgrade europski
stranački sustav.
Mogao bi se osnovati gornji dom sastavljen od članova državnih
parlamenata i predstavnika regija. Glavna uloga tog europskog
senata bila bi savjetodavna, no savjetovanje s tim tijelom moglo bi
biti obvezno o onim pitanjima o kojima vlade Europske unije moraju
donijeti jednoglasnu odluku. (...) Neki su prijedlozi prilično
radikalni, a drugi predstavljaju zdravorazumska rješenja za
poznate probleme, koja je moguće provesti bez dopunjavanja
ugovora. Stvarni problem ne predstavljaju podrobnosti tih
prijedloga, već širi cilj izvješća - pokretanje obavještenije i
otvorenije rasprave širom Europe, što će proizvesti potrebne
ulazne sastojke za raspravu o budućnosti Europske unije."