ZAGREB, 7. lipnja (Hina) - Potpredsjednik Hrvatskog državnog sabora i predsjednik Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav Vladimir Šeks uputio je danas predsjednicima klubova političkih stranaka Nacrt prijedloga Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu RH. Nacrt prijedloga izradila je radna skupina u kojoj su bili dr. Smiljko Sokol, dr. Branko Smerdel, dr. Zvonimir Lauc, dr. Siniša Rodin i dr. Mario Jelušić.
ZAGREB, 7. lipnja (Hina) - Potpredsjednik Hrvatskog državnog
sabora i predsjednik Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav
Vladimir Šeks uputio je danas predsjednicima klubova političkih
stranaka Nacrt prijedloga Ustavnog zakona o Ustavnom sudu RH. Nacrt
prijedloga izradila je radna skupina u kojoj su bili dr. Smiljko
Sokol, dr. Branko Smerdel, dr. Zvonimir Lauc, dr. Siniša Rodin i dr.
Mario Jelušić. #L#
U nacrtu predloženog zakona uz ostalo se navodi da već dulje vrijeme
unutar hrvatske stručne a i šire javnosti postoji načelna
suglasnost o potrebi promjena Ustavnog zakona o Ustavnom sudu RH.
Promjene su usmjerene jačnju položaja Ustavnog suda, a s obzirom da
su brojne predloženo je donošenje novog cjelovitog Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu u koji su gotovo u cjelosti uklopljene i odredbe
važećeg Ustavnog zakona.
Po novim predloženim postupovnim odredbama sudac Ustavnoga suda se
ne bi mogao suzdržati od glasovanja, osim u slučaju kad je
sudjelovao u donošenju zakona, drugog propisa ili odluke koji su
predmet odlučivanja.
U novi ustavni zakon ugradile bi se sve dredbe Poslovnika Ustavnog
suda koje se odnose na uvjete i rokove za pokretanje postupka,
ocjene ustavnosti i zakonitosti pred Ustavnim sudom i pravnog
djelovanja njegovih odluka, kao i odredbe postupaka zaštite
ustavnih sloboda i prava čovjeka i građanina. Uz to se predlažu
dopune i izmjene postupovnih odredbi koje bi trebale osnažiti i
pojednostavniti rad Ustavnog suda.
Tako bi po novim prijedlozima Ustavni sud u pravilu u roku od
najviše godine dana donosio odluke u postupku nadzora ustavnosti
zakona i drugih propisa kao i o ustavnoj tužbi. Svrha je te odredbe
omogućiti u razumnom roku zaštitu ustavnosti i zakonitosti, i
zaštitu ljudskih prava i sloboda.
U svezi s tim je i najbitnija promjena prema kojoj Ustavni sud može
iznimno i prije nego li je iscrpljen pravni put, pokrenuti postupak
o ustavnoj tužbi, ako utvrdi da je potpuno razvidno da se pobijanim
aktom grubo vrijeđaju ustavna prava i slobode i da bi nepokretanjem
postupka za podnositelja tužbe mogle nastupiti teške i
nepopravljive posljedice.
Po novom prijedlogu jedna petina zastupnika iz svakog doma Sabora
mogla bi zatražiti pokretanje postupka ocjene ustavnosti pojedinih
zakona i propisa. Sada je potrebna jedna trećina zastupnika, a
predloženo se rješenje drži demokratskijim.
Predlaže se također da svaki zahtjev odnosno prijedlog za
pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti predsjednik Suda upućuje
na obradu sucu izvjestitelju.
U odnosu na odredbe važećeg Poslovnika Ustavnog suda u određenoj se
mjeri predlaže promjena sastava Vijeća koje unutar Ustavnog suda
odlučuje o ustavnoj tužbi. Predlaže se da o toj tužbi odlučuje
Vijeće sastavljeno od pet sudaca, dok bi Vijeće sastavljeno od tri
suca odlučivalo o tužbama kada ne postoje pretpostavke za
odlučivanje o biti stvari. Također se predlaže da Vijeće može
odlučiti samo jednoglasno i u punom sastavu. Ako Vijeće ne postigne
jednoglasnost ili ako smatra da postoje razlozi da predmet iznese
na sjednicu, o ustavnoj bi tužbi odlučivao Ustavni sud na
sjednici.
Po predloženom zakonu sveučilišni nastavnik pravnih znanosti koji
je izabran za suca Ustavnog suda mogao bi izvan radnog odnosa i u
smanjenom opsegu, nastaviti voditi nastavu i znanstveni rad kao
sveučilišni nastavnik. Javnom odnosno profesionalnom dužnošću ne
bi se smatrala ni druga znanstvena i stručna djelatnost, kao ni rad
u stručnim, humanitarnim, sportskim i drugim udrugama.
Nakon prestanka sudačke dužnosti zbog isteka mandata, suci
Ustavnoga suda imali bi pravo na mirovinu pod istim uvjetima kako i
saborski zastupnici. To bi pravo imali i suci koji su razrješeni na
osobno traženje prije isteka mandata ili zbog trajnog gubitka
sposobnosti za obavljanje dužnosti.
(Hina) bm sšh