ZAGREB, 6. lipnja (Hina) - Hrvatska je na razini ustavnih, zakonskih i viših podzakonskih općih pravnih akata stvorila najpovoljnije pravne i porezne okvirne uvjete za strane investicije, ali je u njihovoj primjeni zakazala, istaknuo
je dr. Zoran Pokrovac sa splitskog Pravnog fakulteta i savjetnik za hrvatsko pravo kod njemačke tvrke Haarmann, Hemmelrath & Partner (HHP) na dvodnevnoj međunarodnoj konferenciji "Prosperitet Hrvatske i Evropa". Danas, drugog dana održavanja u zagrebačkom Europskom domu razmatrao se odnos svjetske privrede i Hrvatske.
ZAGREB, 6. lipnja (Hina) - Hrvatska je na razini ustavnih,
zakonskih i viših podzakonskih općih pravnih akata stvorila
najpovoljnije pravne i porezne okvirne uvjete za strane
investicije, ali je u njihovoj primjeni zakazala, istaknuo je dr.
Zoran Pokrovac sa splitskog Pravnog fakulteta i savjetnik za
hrvatsko pravo kod njemačke tvrke Haarmann, Hemmelrath & Partner
(HHP) na dvodnevnoj međunarodnoj konferenciji "Prosperitet
Hrvatske i Evropa". Danas, drugog dana održavanja u zagrebačkom
Europskom domu razmatrao se odnos svjetske privrede i Hrvatske.
#L#
Organizatori konferencije su Udruga za istraživanje tranzicije k
demokraciji (ToD), Hrvatsko-evropski građanski forum i njemačka
Zaklada Fridrich Ebert. Konferencija, koja je počela jučer
izlaganjima stručnjaka o problemima postkomunističke tranzicije
te o demokraciji i europskim inegracijama. Ocijenjeno je da je za
postizanje demokracije potreban javni dijalog o problemima u
društvu, te da se demokracija ne može odvojiti od socijalne
pravde.
Izlažući danas o odnosu svjetske privrede i Hrvatske dr. Zoran
Pokrovac je napomenuo kako se njegovo izlaganje temelji na
savjetničkim iskustvima stečenim u njemačkoj tvrtki HHP. Kod
prosuđivanja hrvatskih pravnih okvirnih uvjeta strani investitori
u pravilu prosuđuju i sadržaj samih pravnih propisa kao i njihovu
primjenu, istaknuo je. Ocijenio je da je pravo kod prosudbe
investitora uvijek sastojak socijalno-političko-ekonomskog
sustava države.
Pozitivnim je ocijenio da su na privrednom planu inozemne pravne i
fizičke osobe u Hrvatskoj (pod uvjetom reciprociteta) izjednačene
s hrvatskim državljanima s nekoliko manjih iznimaka u vezi
stjecanja vlasništva na nekretninama. S tim u vezi je ustvrdio da u
Hrvatskoj nema diskriminirajućih propisa, te da postoje čak
izvjesne privilegije (oslobođenje od carine), bilateralni i
multilateralni sporazumi o zaštiti investicija i veći broj
bilateralnih sporazuma o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, a
hrvatskim Ustavom je zajamčen i slobodan transfer dobiti i
kapitala.
Strani investitori vrlo pozitivnim ocjenjuju što su u Hrvatskoj kod
investiranja i poslovanja moguće gotovo sve, i u zapadnoj Europi,
prakticirane pravne forme te što i tuzemne i inozemne pravne osobe
mogu imati devizne račune u konveribilnoj valuti i raspolagati
devizama za inozemna plaćanja. Pokrovac je istaknuo da strani
investitori posebice cijene činjenicu da su posloprimci u
Hrvatskoj u slučaju otkaza slabije zaštićeni nego, primjerice u
Njemačkoj, iako se hrvatsko radno pravo znatno oslanja na njemačko.
U Hrvatskoj je također umanjeno i značenje suodlučivanja
(posloprimačke participacije).
Strani investitori u Hrvatsku također pozitivnim ocjenjuju
hrvatske porezne zakone, porezne olakšice u slobodnim zonama i
područjima pod posebnom državnom skrbi.
Najveće kritike i prigovori koje strani investitori i stručnjaci
upućuju Hrvatskoj su po riječima dr. Pokrovca da niži opći pravni
akti izvršne vlasti često nisu usklađeni s Ustavom i zakonima, a
podzakonski se akti često mijenjaju bez mogućnosti utjecaja na
njihov sadržaj. Strani investitori također smatraju da su hrvatski
sudovi pod utjecajem središnje i lokalne vlasti, a sudski postupci
spori i neizvjesni, pa ih treba izbjegavati - ugovaranjem strane
ili hrvatske institucionalne ili ad-hoc arbitraže ili pak
mjerodavnošću nekog stranog prava.
Pravom "noćnom morom" stranci drže pribavljanje potrebnih
konkretnih dokumenata nužnih za realizaciju većih investicijskih
projekata te nastoje terete i rizike u svezi s tim prevaliti na
hrvatskog partnera. Stranci su, rečeno je, često iznenađeni da se
visoka politika miješa u za njih relativno male projekte, te da je
miješanje drastičnije, a "udobrovoljavanje" moćnika teže i skuplje
nego u zemljama iz kojih dolaze.
(Hina) bma dd