ES-INTEGRACIJE-Politika ES 1. VI. EL PAIS EUROPA ŠPANJOLSKAEL PAIS1. VI. 1999.Europa, građanska sila"Iako ne treba zaboraviti da jedan od glavnih ciljeva ovoga rata mora biti njegov što raniji završetak i da se kosovski Albanci vrate
svojim kućama nakon što im bude zajamčena sigurnost i stabilnost stanja, vrijeme je i da se počne razmišljati o ulozi Europe u ratnim i mirnodopskim okolnostima. Prva bi se pomisao sastojala u tome da se Europskoj uniji mora pružiti sredstva, mogućnosti i zakonske ovlasti kako bi na međunarodnoj razini mogla nastupati djelotvorno i suvislo. Ako se tako bude postupalo u miru, bit će lakše u budućnosti i izbjegavanje rata. Naravno, da bi se ostvario napredak na tome području, mora postojati želja za zajedničkim djelovanjem na području vanjske politike, jer to je nužno za postizanje političkih uspjeha i za zajedničko vojno djelovanje kad se pokaže da prikladno djelovanje u miru nije dovoljno za izbjegavanje rata. Zbog toga Europa (bez SAD-a, iako to ne znači nužno i protiv SAD-a) mora konačno uskladiti svoju vanjsku i sigurnosnu politiku.U tom smislu dobro bi bilo utvrditi i prihvatiti naše pogrješke i nedostatke u bliskoj prošlosti, a to ne znači da nismo svjesni
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
1. VI. 1999.
Europa, građanska sila
"Iako ne treba zaboraviti da jedan od glavnih ciljeva ovoga rata
mora biti njegov što raniji završetak i da se kosovski Albanci vrate
svojim kućama nakon što im bude zajamčena sigurnost i stabilnost
stanja, vrijeme je i da se počne razmišljati o ulozi Europe u ratnim
i mirnodopskim okolnostima. Prva bi se pomisao sastojala u tome da
se Europskoj uniji mora pružiti sredstva, mogućnosti i zakonske
ovlasti kako bi na međunarodnoj razini mogla nastupati djelotvorno
i suvislo. Ako se tako bude postupalo u miru, bit će lakše u
budućnosti i izbjegavanje rata. Naravno, da bi se ostvario napredak
na tome području, mora postojati želja za zajedničkim djelovanjem
na području vanjske politike, jer to je nužno za postizanje
političkih uspjeha i za zajedničko vojno djelovanje kad se pokaže
da prikladno djelovanje u miru nije dovoljno za izbjegavanje rata.
Zbog toga Europa (bez SAD-a, iako to ne znači nužno i protiv SAD-a)
mora konačno uskladiti svoju vanjsku i sigurnosnu politiku.
U tom smislu dobro bi bilo utvrditi i prihvatiti naše pogrješke i
nedostatke u bliskoj prošlosti, a to ne znači da nismo svjesni
činjenice da će stvaranje zajedničke vanjske i sigurnosne politike
biti zamršen i dug proces. Nužnost njezina postojanja prihvaćena je
u sporazumu iz Maastrichta (1992.), to je pojačano Amsterdamskim
sporazumom iz 1997., ali sve do danas nije bilo prevelikih uspjeha
na tome polju. Sasvim sigurno nije bilo uspjeha na području Velikih
jezera u Africi, ni na Bliskom istoku, a ni u Jugoslaviji. Godine
1996. tadašnji povjerenik Manuel Marin odrješito je na to podsjetio
Vijeće ministara: 'Europskoj uniji nedostaje čvrstoća, ona ne
reagira brzo i suvislo. Čak ne može ispuniti ni svoja obećanja'. A
to se odnosilo na sve veću marginalizaciju Europe u izraelsko-
palestinskome mirovnom procesu. Marin se žalio da je na tome
području Europska unija petorazredna sila, iza SAD-a, UN-a,
Rusije, pa čak i Norveške (ta je država potaknula potpisivanje
sporazuma iz Osla).
Utjecaj nacionalnih interesa pojedinih država, slabost ustanova
zaduženih za provođenje zajedničke vanjske i sigurnosne politike
te nepostojanje istinskoga europskog identiteta zapriječili su taj
proces. Unatoč tome, poslije potpisivanja sporazuma u Maastrichtu
pojavila su se velika očekivanja zato što se i u samome sporazumu
tvrdilo da će države članice aktivno i otvoreno poduprijeti
političko djelovanje na području vanjskih poslova i sigurnosti
Europska unije, ali se to nije dogodilo. Ovaj rat na Balkanu, gdje
se i to malo europskog identiteta razvodnjava u metaeuropskoj
organizaciji kakav je NATO, započeo je 1991. godine raspadom
nekadašnje Jugoslavije. Prva balkanska kriza i američko
sudjelovanje u njoj (Bosna i Daytonski sporazum) bili su pravo
poniženje za Europsku uniju, nesposobnu da vodi zajedničku vanjsku
politiku. Osim toga, može se opaziti i postojanje različitih,
suprotnih nacionalnih interesa nekih europskih država, što je sve
do danas otežavalo stvaranje zajedničke vanjske i sigurnosne
politike. Dobar i tužan dokaz za to bila je njemačka odluka da
prizna 16. prosinca 1991., unatoč mišljenju većine država članica
Europske zajednice, odvajanje Slovenije i Hrvatske od
jugoslavenske federacije. Vlastiti interesi Njemačkoj su bili
važniji od europskih interesa, a takva je sjetva i pridonijela
ovakvoj balkanskoj žetvi.
To ne znači da zajednička europska vanjska i sigurnosna politika
nema budućnosti, ali kao što to priznaje i samo Europsko
povjerenstvo, bilo bi naivno misliti da će poslije nekoliko
popravaka tekstova sporazuma o suradnji na području vanjske
politike nekim čudom Europa progovoriti jednim glasom. A svejedno
moramo ustrajati na tome. Europska javnost mora jasno reći što želi
kako bi Europska unija svoju golemu gospodarsku snagu mogla
prevesti i na jezik politike, a riječi koje će rabiti moraju biti
samo vlastite, europske riječi. Moramo raditi kako bi Europa na
međunarodnoj razini postala građanska sila, a to je koncept koji
podrazumijeva izgradnju posebnog europskoga položaja kojim bi se
više naglašavali diplomatski instrumenti od onih prisilnih,
središnja uloga posredovanja u slučaju da treba rješavati sukobe,
važnost dugoročnih gospodarskih rješenja pri rješavanju
političkih problema i nužnost mogućnosti da narodi sami odlučuju o
vlastitoj sudbini. A sve su to karakteristike koje nemaju ništa
zajedničkoga s djelovanjem velikih sila", piše Emilio Menendez del
Valle.