FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NATO ODLUČUJE O NAČINU PROVEDBE NAFTNOG EMBARGA PROTIV SRJ

BRUXELLES, 10. svibnja (Hina/AP) - Dok nafta i dalje pristiže u Jugoslaviju, NATO-ovi generali i politički čelnici još uvijek nisu sigurni kako blokirati crnogorske luke.
BRUXELLES, 10. svibnja (Hina/AP) - Dok nafta i dalje pristiže u Jugoslaviju, NATO-ovi generali i politički čelnici još uvijek nisu sigurni kako blokirati crnogorske luke.#L# Najviše tijelo NATO-a, Sjevernoatlantsko vijeće, u ponedjeljak bi trebalo razmatrati planove za pomorsku blokadu Jugoslavije. Najveće je pitanje što učiniti s brodovima koji se odbiju zaustaviti ili kod kojih se pronađe nafta. Jedan od glavnih ciljeva zračne operacije NATO-a protiv Jugoslavije bile su jugoslavenske rafinerije i spremišta nafte. U prvim tjednima kampanje, NATO je zaustavio proizvodnju nafte u dvije rafinerije, u Pančevu i Novom Sadu, te uništio dvije trećine jugoslavenskih spremišta nafte. Vrhovni zapovjednik NATO-a za Europu general Wesley Clark rekao je da je nezamislivo riskirati živote pilota kako bi se uništili ti ciljevi, a s druge strane dopustiti da naftni proizvodi ulaze u Jugoslaviju. Čelnici NATO-a su na summitu u Washingtonu prošlog mjeseca odlučili povesti naftni embargo, koji eufemistički nazivaju "režim posjeti i pretraži". "Želim jasno staviti do znanja da su svi saveznici jedinstveni u provođenju režima posjeti i pretraži", rekao je glasnogovornik NATO-a Jamie Shea. Saveznici se, međutim, ne slažu oko načina na koji treba nametnuti taj režim. Clark i mnogi drugi čelnici NATO-a zalažu se za potpunu blokadu u kojoj bi se dopustilo da brodovi NATO-a pucaju na svaki tanker koji se odbije zaustaviti zbog inspekcije. Ostali, poput Njemačke i Francuske, žele da blokada bude dobrovoljna, premda nemaju odgovor na pitanje što učiniti u slučaju onih koji odbiju dobrovoljni embargo. Neke su zemlje zabrinute zbog legalnosti blokade bez službene objave rata. Druge zemlje, među kojima su Italija i Grčka, brinu o opsegu blokade; hoće li blokada obuhvatiti cijelo Jadransko more ili će se ograničiti na vode oko luka Bar i Kotor. SAD tvrde da je naftni embargo legalan, budući da već postoji embargo na dopremanje ratnog materijala u Jugoslaviju. Drugi tvrde da su ipak, bez službene objave rata, za odobravanje embarga ovlašteni samo Ujedinjeni narodi. Zemlje Europske unije pridružile su se dobrovoljnom naftnom embargu i prihvatile da svi brodovi pod zastavama EU mogu biti zaustavljeni zbog inspekcije. U tom su se dobrovoljnom embargu pridružile i mnoge druge zemlje. Ipak, nafta i dalje pristiže u Jugoslaviju. Najmanje pet brodova je prošlog tjedna ušlo u jugoslavenske luke, tvrde diplomati, dodajući da su zemlje koje najvjerojatnije krše embargo Iran, Irak, Malta i Rusija. Nitko ne zna koliko nafte zaista ulazi u zemlju, ali pretpostavlja se da se radi o stotinama tisuća barela. Diplomati tvrde da su uvjereni da se može naći neka formula za provođenje embarga, koju bi prihvatile sve članice NATO-a. Veliki problem predstavlja zaustavljanje i inspekcija brodova čiji kapetani zauzmu neprijateljski stav. Drugi je problem što učiniti s brodovima na kojima se nađe zabranjeni ratni materijal. Tijekom rata u Bosni i Hercegovini, brodovi koji su pokušavali probiti blokadu UN-a, otpraćeni su u luke i tamo zadržavani. Slična praksa protiv Jugoslavije mogla bi obeshrabriti vlasnike brodova koji bi željeli zaraditi na krijumčarenju. Alternativa je jednostavno iz zraka uništiti luke, ali obje jugoslavenske luke nalaze se u manjoj jugoslavenskoj republici Crnoj Gori. NATO se dosad prema Crnoj Gori ponašao obazrivo budući da se njeni čelnici protive politici jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića. Crnogorci su zatražili od NATO-a da ne napada Bar i Kotor, jer će u slučaju uništenja te dvije luke crnogorsko gospodarstvo propasti. (Hina) dv dh

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙