FR-YU-zločini-Organizacije/savezi-Ljudska prava-Oružani sukobi-Vjerske zajednice FR LE MONDE 4.5.KADARE O ZLOČINIMA FRANCUSKALE MONDE4. V. 1999.Trijumf zločina"Zločin još jednom slavi pobjedu u srcu Europe. Odrezani ljudski udovi,
djeca zaklana udarcem sjekire, trudne žene rasporenih trbuha, silovane malodobnice, zapaljeni starci. Zapad, zatečen, pokušava zaustaviti te strahote. On je dvostruko zabrinut. Već drugi put u ovome stoljeću zločin čini zemlja koja se smatra kršćanskom, a čini ga nad narodom koji je samo napola kršćanski. Nakon holokausta nad Židovima, ova nova ljaga jako pritišće savjesti. A Zapad, u svome djelovanju, pokazuje zbunjenost, nespremnost, sumnju. Iako nije slab, ostavlja dojam slabosti; iako je odlučan, ne čini se takvim uopće. U tom sukobu ima nešto što se ne podudara, kao očajnička zla sudbina.Pretpostavke i prepirke na Zapadu dobro napreduju. Raspravlja se o tomu je li embargo na naftu zakonit ili nije, treba li dopremati oružje OVK-u, treba li bombardirati beogradsku televiziju, je li uputna kopnena operacija, hoće li helikopteri 'Apache' promijeniti tijek događanja itd. I dok vrijeme prolazi, Kosovo utonulo u medijsku maglu i tamu, bez obrane, sagnuto pod krvnikovim mačem,
FRANCUSKA
LE MONDE
4. V. 1999.
Trijumf zločina
"Zločin još jednom slavi pobjedu u srcu Europe. Odrezani ljudski
udovi, djeca zaklana udarcem sjekire, trudne žene rasporenih
trbuha, silovane malodobnice, zapaljeni starci. Zapad, zatečen,
pokušava zaustaviti te strahote. On je dvostruko zabrinut. Već
drugi put u ovome stoljeću zločin čini zemlja koja se smatra
kršćanskom, a čini ga nad narodom koji je samo napola kršćanski.
Nakon holokausta nad Židovima, ova nova ljaga jako pritišće
savjesti. A Zapad, u svome djelovanju, pokazuje zbunjenost,
nespremnost, sumnju. Iako nije slab, ostavlja dojam slabosti; iako
je odlučan, ne čini se takvim uopće. U tom sukobu ima nešto što se ne
podudara, kao očajnička zla sudbina.
Pretpostavke i prepirke na Zapadu dobro napreduju. Raspravlja se o
tomu je li embargo na naftu zakonit ili nije, treba li dopremati
oružje OVK-u, treba li bombardirati beogradsku televiziju, je li
uputna kopnena operacija, hoće li helikopteri 'Apache' promijeniti
tijek događanja itd. I dok vrijeme prolazi, Kosovo utonulo u
medijsku maglu i tamu, bez obrane, sagnuto pod krvnikovim mačem,
svakim danom i svakim časom sve više umire; ono je mrcvareno,
silovano, vapi za pomoći. A kada žrtva zove u pomoć, nameće se
prijeka potreba da se žurno djeluje. Žrtvi treba brzo pomoći, a
krvnik može pričekati. (...)
Sadašnja je Jugoslavija zacijelo zadnja staljinska diktatura u
Europi. To bi bilo manje zlo da Srbija nije još gore. Ona pokazuje
sve značajke totalitarizma, ali s dodatnim čimbenikom koji nemaju
klasične diktature, ni Hitlerova, ni Staljinova: anarhija zločina.
Ta anarhija, pretvorba zločina u kermes u kojemu svi mogu
sudjelovati, novo je eskaliranje zla. Službena potvrda Arkanovih
(srpski ratni vođa, op. ur.) banda, pripadnika paravojnih
postrojba Ratka Mladića i svakojakih serijskih ubojica koji danas
nasrću na kosovske Albance, dobro svjedoči da je Jugoslavija
dosegnula novi stupanj koji bi se mogao nazvati 'diktaturom plus'.
(...)
Bio je to zacijelo najgori način da se pomogne srpskom narodu.
Jedina mogućnost da mu se zaista pomogne, jedina konkretna pomoć
bila bi da mu se istina kaže u lice. Jer istina, koliko god bila
bolna, donosi spas. Iako se srpski narod ne može optužiti za zločine
koje su počinili oni najokrutniji među njima, može mu se zamjeriti
da ih je odobrio. Naime, malo je Srba ustalo protiv počinjenih
barbarstava. Istaknuti zajedničku odgovornost te zemlje jedino je
ispravno stajalište prema njoj. Ona, sa svoje strane, treba
priznati svoju pogrješku i osuditi je ako se želi vratiti u obitelj
naroda. (...)
Umjesto da su, primjerice, načinila potanku analizu prije nego su
pristala uz mit o 'kolijevci srpskog naroda' i kosovskom boju,
europska su i svjetska glasila brzo upala u zamku srpske promidžbe i
širila su taj smrtonosni mit. Isto je bilo s mitom o srpskim žrtvama
u Drugom svjetskom ratu. Ne niječući patnje srpskog naroda,
dovoljno je pročitati dva istraživanja, jedno J. P. Cohena o
'Antisemitizmu u Srbiji i uporabi genocida u promidžbene svrhe',
objavljeno u Parizu 1992. (Messager Europeen, br.6) i drugo S.
Goldsteina objavljeno u zbirci 'Židovi u Jugoslaviji' ('Jews in
Yugoslavia, 1998.), kako bi se uvjerili da su stvari drugačije nego
što ih oslikava srpska propaganda i da su srpski fašisti kao i drugi
sudjelovali u genocidu nad Židovima. (...)
Brine što sami 'prijatelji Zapada', ruski disidenti općenito, šute
na spomen ovih činjenica. Drugim riječima, oni se brinu samo za
vlastite interese, za štetu koju može pretrpjeti 'ruski narod' ili
'ruski seljak', ne brinući se puno za ostale. S pravom, dakle,
možemo postaviti pitanje o moralu tih disidenata. Kada je o tomu
riječ, dovoljno je navesti jedan primjer, zadnji roman Lava
Tolstoja 'Hadži Murat' koji govori o rusko-čečenskom sukobu. Sama
sudbina ove knjige koja je u doba carstva bila zabranjena, u
komunizmu zaboravljena, a u postkomunističko doba osuđena, daje
nam da shvatimo dvije stvari: prvo, neprijateljstvo Rusije prema
malenim neslavenskim narodima koje se nije promijenilo; drugo,
veličinu Tolstojeve misli u odnosu na one koji su govorom ili
šutnjom pogazili svoju disidentsku prošlost. (...)
Na današnjem prostoru Balkana, uz zlo koje se bolno širi pod
ugnjetačkom vlasti, postoji, iako privremeno skriveno, pravo
duhovno plemstvo. Ono je tu, a treba ga tražiti među balkanskim
narodima - Rumunjima, Bugarima, Grcima, Albancima, Hrvatima,
Slovencima, Bošnjacima, Crnogorcima, Makedoncima, pa i Srbima koji
žele doista zaustaviti zlo. Europa ga ne smije zaboraviti u budućim
prijedlozima za Balkan. Poluotok koji je jednom poznavao
svjetlost, ne smije dopustiti da ga pobijedi tama", piše Ismail
Kadare, pisac.