E-EU-PROŠIRENJE-BALKAN-Organizacije/savezi-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Politika AU 29.IV.SN: EU SE MORA ŠIRITI AUSTRIJASALZBURGER NACHRICHTEN29. IV. 1999.Perspektive za poslijeratni period"Za nekoliko tjedana, možda i tek za
nekoliko mjeseci borbeni zrakoplovi NATO-a neće više polijetati u zračne napade na Srbiju. Jednog će dana oružje biti odloženo. U početku će Kosovo vjerojatno biti pretvoreno u neku vrstu protektorata; takvo će prijelazno rješenje omogućiti međunarodne zaštitne postrojbe.Što će se dogoditi nakon toga? Kako bi moglo izgledati trajno rješenje za Kosovo te stoga i za Balkan? 'Htjela-ne htjela, Europska unija morat će igrati sve važniju ulogu na Balkanu', utvrđuje jedan visoki diplomat EU, koji je zbog politički osjetljive teme želio ostati anoniman. 'Morat ćemo ulagati jako puno - i to ne samo novac', napominje on.EU mora u jugoistočnoj Europi ponuditi alternativu kaosu. Balkanske zemlje imaju samo jednu perspektivu, a to je sama EU - 'iako mi koji smo već sada njezin sastavni dio ne želimo to shvatiti', napominje spomenuti diplomat. Sada treba 'otvoriti tu perspektivu i istodobno izbjegavati buditi iluzije', upozorava on. Koje zemlje - uz Rumunjsku i Bugarsku - dolaze u obzir za taj
litika
AUSTRIJA
SALZBURGER NACHRICHTEN
29. IV. 1999.
Perspektive za poslijeratni period
"Za nekoliko tjedana, možda i tek za nekoliko mjeseci borbeni
zrakoplovi NATO-a neće više polijetati u zračne napade na Srbiju.
Jednog će dana oružje biti odloženo. U početku će Kosovo vjerojatno
biti pretvoreno u neku vrstu protektorata; takvo će prijelazno
rješenje omogućiti međunarodne zaštitne postrojbe.
Što će se dogoditi nakon toga? Kako bi moglo izgledati trajno
rješenje za Kosovo te stoga i za Balkan? 'Htjela-ne htjela,
Europska unija morat će igrati sve važniju ulogu na Balkanu',
utvrđuje jedan visoki diplomat EU, koji je zbog politički
osjetljive teme želio ostati anoniman. 'Morat ćemo ulagati jako
puno - i to ne samo novac', napominje on.
EU mora u jugoistočnoj Europi ponuditi alternativu kaosu.
Balkanske zemlje imaju samo jednu perspektivu, a to je sama EU -
'iako mi koji smo već sada njezin sastavni dio ne želimo to
shvatiti', napominje spomenuti diplomat. Sada treba 'otvoriti tu
perspektivu i istodobno izbjegavati buditi iluzije', upozorava on.
Koje zemlje - uz Rumunjsku i Bugarsku - dolaze u obzir za taj
program? 'Jednog dana sve one žele biti članicama EU. Na kraju će u
europsku zajednicu ući i Srbi', ističe diplomat.
Rat na Kosovu 'promijenio je igru, a u Europi se ponovno miješaju
karte', izjavljuje on. Prvo o temi novca: najhitnije će zadaće biti
obnova i gospodarska pomoć. Rat ne razara samo kuće i tvornice već i
gospodarske odnose i trgovinske kontakte, zastrašujući
potencijalne ulagače i kreditore.
Tko će sve to platiti? U tom kontekstu Bruxellesom već kruži
sljedeća formula: NATO će platiti bombe, a EU štetu koju će bombe
prouzročiti. Tijekom pet tjedana rata ta je slutnja sazrela u
zamisao o 'Marshallovu planu' za jugoistočnu Europu. Ministri
financija i vanjskih poslova zanijeme kad god se suoče s pitanjem o
dotiranju takvog programa. S jedne je strane uistinu jako teško
procijeniti štete koje su prouzročile bombe, masovna ubijanja,
palež i protjerivanja; s druge su strane političari sada i više nego
opterećeni, objašnjavajući svojim biračima troškove rata.
Unatoč tome, iza zatvorenih vrata već zvone zvona na uzbunu među
bruxelleskim političarima, zaduženim za proračun. Članice,
povjerenik EU, nadležan za proračun Erkki Liikanen i zastupnici
Europske skupštine već su u okviru dodatnih pregovora o agendi 2000
počeli usvajati mjere opreza. U skladu s odlukom ministara vanjskih
poslova s početka ovoga tjedna, povjerenstvu je naloženo da u
slučaju stvaranja uvjeta za procjenu financijskih potreba na
Balkanu, u prvom redu na Kosovu, 'predloži potrebne proračunske
prijedloge'. Drugim riječima, uzvišene odluke berlinskog summita o
okviru proračuna EU za razdoblje od 2000. do 2006. smiju - bolje
rečeno: moraju - biti modificirane.
Prijeđimo sada na politiku: bit ideje o osnivanju i proširenju EU
jest stabilnost na europskom kontinentu. Ako zaštita stabilnosti
nakon odbacivanja socijalističke diktature i prijelaza na
demokratsku pravnu državu može poslužiti kao argument u prilog
prijamu Poljske i Češke, pa i Bugarske i Rumunjske, tada će on
morati vrijediti i za Albaniju i Makedoniju. Potreba svih tih
zemalja za stabilnošću izvire iz sličnog korijena.
Osim toga, u balkanskim je zemljama, kao i u istočnoj Europi,
prisutna snažna težnja europskoj integraciji. EU i NATO imaju
status raju sličnih tvorevina. Ta projekcija već sada služi kao
mrkva: kako bi Albanija i Makedonija ostale odane Zapadu u ratu
protiv SRJ, već su im ovog utorka prikazane šanse za sklapanje
sporazuma o pridruženom statusu u EU. No, i sljedećih tjedana i
dugoročno vrijedi sljedeće: bez izgleda za uključenje u EU, u
jugoistočnoj Europi neće biti ni izgleda za pomirenje.
U Bruxellesu već skiciraju odgovarajuće vizije. Primjerice, Centre
for European Policy Studies (CEPS - Centar za studije iz europske
politike - op. prev.), neovisni istraživački institut u glavnom
gradu EU, nedavno je izložio prvi takav koncept integracije
balkanskih zemalja u europski poredak.
Stručnjaci CEPS-a predlažu novu kategoriju članstva - 'autonomnu
državu EU' odnosno 'autonomnu regiju EU'. Trenutna pomoć koju
primaju zemlje na pragu prijama u EU, trebala bi biti proširena na
balkanske zemlje i regije - uključujući i Srbiju. Po mišljenju
CEPS-a, taj bi projekt bilo moguće realizirati s programima pomoći
ukupne vrijednosti oko 5 milijarda eura (...) - doduše, ta svota ne
obuhvaća troškove obnove.
Takve 'autonomne države' ili 'autonomne regije' EU trebale bi
sudjelovati u zajedničkom tržištu, preuzeti euro kao valutu, kao i
zajedničku pravnu i unutarnju politiku EU. Ne bi imale pravo glasa u
Ministarskom vijeću EU ni u Europskoj skupštini, a u povjerenstvu i
sudu mogle bi sudjelovati samo posredstvom osoblja ali ne i
angažmanom povjerenika ili sudaca; smjele bi samo promatrati
aktivnosti Europske središnje banke; imale bi status punopravnih
članica samo u odboru regija i u odboru za gospodarstvo i odboru za
socijalna pitanja.
Sve to zvuči čudesno - takva integracija jugoistočne Europe zapravo
s vremenom počne zvučati i nekako logično - kad se o tom pitanju
dovoljno dugo razmišlja. No, prisjetimo li se aktualnih
gospodarskih brojka i izvješća o svakodnevnici tih zemalja, te
uzmemo li u obzir dimenzije poput korupcije, lošeg stanja pravnog
sustava ili nereda u javnoj upravi, zaključit ćemo da se otvara
nepremostiv jaz između stvarnosti i takve vizije.
Dodatno proširenje, koje nadmašuje sadašnjih 11 zemalja-
kandidata, postaje opasno čak i za 'staru' EU s njezinih današnjih
15 članica. 'Ne pripazimo li, raspast će nam se sve, uključujući i
euro', glasi upozorenje.
Još nije moguće nazrijeti kakvom će politikom EU moći pridonijeti
stabilnosti na Balkanu. Trenutačno je izvjesno samo sljedeće:
ništa nije tako skupo, ništa ne zahtijeva tako velik angažman,
ništa ne donosi tako velike političke i gospodarske štete kao rat.
Nadalje, EU može, doduše, još neko vrijeme - možda čak i dugo -
odgađati zahtjeve za integracijom - Albanija je već očitovala
odgovarajući interes, ali jednog dana više neće moći reći ne",
zaključuje Hedwig Kainberger.