US-RU-YU-E-MISIJE - NATO-Organizacije/savezi-Diplomacija-Ratovi US NEWSDAY 18. IV. LOŠIJI NATO SJEDINJENE DRŽAVENEWSDAY18. IV. 1999.NATO loše stari u novom svjetskom poretku"Da bi obilježili pedesetu obljetnicu utemeljenja NATO-a,
vođe 43 zemlje stići će u Washington sljedećega tjedna kako bi sudjelovale u pogrebu zamaskiranom u svadbu", piše Michael Mandelbaum."U teoriji, oni će slaviti uniju zapadnog saveza iz hladnog rata s tri nova člana i početak novog niza misija. U stvarnosti novi NATO, koji bi trebao biti stvoren ovim dvostrukim proširenjem članstva i misije, mrtav je. Budući da su pozivnice poslane i hrana naručena, ta će se čudna ceremonija održati kao da je još primjerena. No nju će proganjati pitanje može li održiv i koristan NATO izrasti iz ruševina pred kojima će zapadne vođe zatvarati oči.Za hladnoga rata misija NATO-a bila je zajednička obrana njezinih članica u Europi. (...) Rat u Jugoslaviji savršeno ilustrira razloge zbog kojih je nova strateška zamisao uvijek bila osuđena da ostane puka retorika. Postoje stroge granice koliko su zapadne vlade spremne platiti za misije koje nisu povezane s njihovom vlastitom obranom te stoga ne uključuju vitalne interese. Te su vlade iznimno nespremne, kao što je rat pokazao, riskirati žrtve:
SJEDINJENE DRŽAVE
NEWSDAY
18. IV. 1999.
NATO loše stari u novom svjetskom poretku
"Da bi obilježili pedesetu obljetnicu utemeljenja NATO-a, vođe 43
zemlje stići će u Washington sljedećega tjedna kako bi sudjelovale
u pogrebu zamaskiranom u svadbu", piše Michael Mandelbaum.
"U teoriji, oni će slaviti uniju zapadnog saveza iz hladnog rata s
tri nova člana i početak novog niza misija. U stvarnosti novi NATO,
koji bi trebao biti stvoren ovim dvostrukim proširenjem članstva i
misije, mrtav je. Budući da su pozivnice poslane i hrana naručena,
ta će se čudna ceremonija održati kao da je još primjerena. No nju će
proganjati pitanje može li održiv i koristan NATO izrasti iz
ruševina pred kojima će zapadne vođe zatvarati oči.
Za hladnoga rata misija NATO-a bila je zajednička obrana njezinih
članica u Europi. (...) Rat u Jugoslaviji savršeno ilustrira
razloge zbog kojih je nova strateška zamisao uvijek bila osuđena da
ostane puka retorika. Postoje stroge granice koliko su zapadne
vlade spremne platiti za misije koje nisu povezane s njihovom
vlastitom obranom te stoga ne uključuju vitalne interese. Te su
vlade iznimno nespremne, kao što je rat pokazao, riskirati žrtve:
podupirat će samo malen niz misija, poput zračne kampanje u
Jugoslaviji, u kojima je vjerojatno da će biti moguće izbjeći
žrtve.
NATO će možda na kraju morati poslati kopnene snage u Jugoslaviju.
Takva bi kampanja mogla postići nedvojben uspjeh, a savez bi mogao
postići brzu pobjedu s malo žrtava. Snage NATO-a mogle bi lako i u
kratkom razdoblju nametnuti političko rješenje za Kosovo, koje su
Srbi odbili u Rambouilletu. No izgledi za to brzo i čisto rješenje
otprilike su jednaki izgledima da će sunce izići na zapadu. No čak i
kad bi se nekim čudom sve to dogodilo, savez bi izgubio svaki apetit
za svaku sličnu operaciju u budućnosti.
Što se tiče proširenja svog članstva, NATO se obvezao ne samo na
prihvaćanje Poljske, Mađarske i Republike Češke već i na otvoreno
proširenje na jug i istok. Postoji, međutim, važna zapreka
proširenju: to je Rusija.(...) Iako je Rusija gunđajući prihvatila
prvi krug proširenja, Moskva je jasno pokazala da bi uključenje
bivših republika Sovjetskog Saveza izazvalo oštar odgovor. No tri
baltičke zemlje, Estonija, Litva i Latvija - sve bivše sovjetske
republike - žele se priključiti NATO-u i prema savezničkim
standardima za članstvo, imaju za to uvjete. U praktičnom smislu,
znači, predanost proširenju pred NATO stavlja tri mogućnosti, od
kojih je svaka loša.
NATO može izbjeći ruski bijes odlukom da se više ne proširuje. No to
bi bilo kršenje obećanja o otvorenom članstvu i riskiralo bi
povlačenje nove linije podjele na europskom kontinentu. Ili bi se
NATO mogao proširiti do ruskih granica. Tako bi održao obećanje
prema baltičkim zemljama, ali bi riskirao vojni sukob s Rusijom. Na
posljetku, mogao bi prihvatiti Rusiju u savez.
Ta treća mogućnost, koja bi savezu dala granicu s Kinom, zasigurno
bi bila kraj NATO-a kao djelotvorne vojne organizacije. Savez bi
postao tek forum za organiziranje sastanka i prihvaćanje
rezolucija.
No to bi ujedno bio najbolji ishod za druga dva scenarija.
Suzdržavanje od daljnjeg proširenja uklonilo bi izglede za ponovnu
podjelu Europe, a proširenje do ruskih granica neće razbjesniti
Rusiju, ako - i samo ako - članstvo u NATO-u prestane biti važna
stvar. I dok je politika proširenja savezničke misije već propala,
politika proširenja njezina članstva vodit će ili manje sigurnoj
Europi ili besmislenom NATO-u.
Dvostruko proširenje počiva na ključnoj pretpostavci: bez novog
identiteta, NATO će ili usahnuti ili umrijeti zbog nedostatka
potpore javnosti. Kao rezultat, njezine se članice sad nalaze na
rubu uništavanja NATO-a kako bi ga spasile.
No pretpostavka je kriva. Postojala je, i postoji, korisna uloga za
savez u Europi poslije hladnog rata. To je modificirana inačica
onoga što je prvi glavni tajnik NATO-a, Lord Ismay, opisao kao svrhu
saveza: zadržati Amerikance unutra, Ruse vani, i Nijemce dolje.
NATO ostaje glavni način da Sjedinjene Države ostanu uključene u
sigurnosna pitanja europskog kontinenta. To Njemačku lišava svake
potrebe da slijedi neovisnu sigurnosnu politiku koja bi mogla
voditi stjecanju nuklearnih oružja. Američka nazočnost u Europi
također pruža određeno osiguranje protiv ponovnog oživljavanja
agresivne ruske vanjske politike.
Ta vrst NATO-a, koji je izrastao iz hladnog rata, temelj je onog što
nazivam 'zajedničkim sigurnosnim poretkom'. Drugi su njezini
elementi Clintonovo inovativno Partnerstvo za mir, program koji
uključuje sve zemlje Europe, i povijesni, podcijenjeni ugovori o
smanjenju oružja koje su postigle vlade Reagana i Busha. Tvrditi da
taj NATO - poznat, razuman i ekonomičan - nije mogao osvojiti
potporu zapadne javnosti bilo je pogrješno tumačenje javnog
mnijenja. (...)"