ZAGREB, 18. travnja (Hina) - U Hrvatskoj je prošle godine registrirano 55 tisuća novih automobila. Budući da prosječno stoje oko 20 tisuća njemačkih maraka, dolazimo do svote od 4,5 milijardi kuna, koliko se u godini izdvaja za kupnju
automobila u našoj zemlji. Iako je lani prodano znatno više automobila nego "ratnih" godina, čemu su pridonijela otvaranja novih zastupstava autokompanija te nešto povoljnije kreditne linije, ove se godine ipak očekuje stagnacija, pa čak i pad broja prodanih automobila. Mogućnosti hrvatskoga automobilskog tržišta sa svim njegovim dobrim i lošim stranama bili su vidljivi na ovogodišnjemu - 8. Zagreb Auto Showu, koji se od 8. do 14. travnja održavao na Zagrebačkom velesajmu.
ZAGREB, 18. travnja (Hina) - U Hrvatskoj je prošle godine
registrirano 55 tisuća novih automobila. Budući da prosječno stoje
oko 20 tisuća njemačkih maraka, dolazimo do svote od 4,5 milijardi
kuna, koliko se u godini izdvaja za kupnju automobila u našoj
zemlji. Iako je lani prodano znatno više automobila nego "ratnih"
godina, čemu su pridonijela otvaranja novih zastupstava
autokompanija te nešto povoljnije kreditne linije, ove se godine
ipak očekuje stagnacija, pa čak i pad broja prodanih automobila.
Mogućnosti hrvatskoga automobilskog tržišta sa svim njegovim
dobrim i lošim stranama bili su vidljivi na ovogodišnjemu - 8.
Zagreb Auto Showu, koji se od 8. do 14. travnja održavao na
Zagrebačkom velesajmu. #L#
Na toj priredbi, održanoj u znaku dviju obljetnica - 90. obljetnice
Zagrebačkog velesajma i 75. obljetnice Prvoga zagrebačkog sajma
automobila - predstavljeno je ukupno 57 marki automobila,
motocikala i gospodarskih vozila s ukupno 337 modela.
Predstavljena je i prateća autoindustrija. Sudjelovala su ukupno
662 izlagača iz 28 zemalja na oko 60 tisuća četvornih metara
izložbenog prostora.
Glavna atrakcija ovogodišnjega sajma bile su tri svjetske
vicepremijere - BMW 3 coupea, ferrarija 360 modene i mazde
premacya, koji su premijerno prikazani na ovogodišnjemu Ženevskom
sajmu, te nekoliko europskih i 30-ak hrvatskih premijera.
U popratnim programima, među kojima su i autoslalom vožnje, Karting
Show, izložba oldtimera te izbor za Miss hostesa, Zagrebački
velesajam dodijelio je i nagrade najuspješnijim izlagačima na
ovogodišnjoj priredbi.
Jedna od glavnih tema o kojoj se vrijeme priredbe raspravljalo bila
je, uz trenutačne teškoće na hrvatskome autotržištu, najava
hrvatske Vlade o 100-postotnom povećanju trošarina na "jače
automobile".
Trošarine bi, dakle, sa sedam, 15 i 30 tisuća kuna skočile na 15
tisuća za modele od 75 do 90 kilovata, to jest na 60 tisuća kuna za
automobile iznad 110 kilovata. Trošarini treba dodati i PDV, što
znači još 22 posto.
Uvođenjem takvih trošarina na cijenu novog vozila, posebice u
Hrvatskoj, gdje je potrebna temeljita obnova voznog parka, davanja
državi bila bi gotovo ista ili čak i veća od tvorničke cijene
automobila. Paradoks je veći jer naša zemlja nema, a neće niti
imati, kako je to rekla otvarajući Zagreb Auto Show potpredsjednica
Vlade i ministrica za europske integracije Ljerka Mintas-Hodak,
vlastitu automobilsku industriju koju bi trebalo štititi.
Iako takva odluka ne pogađa sve zastupnike i uvoznike automobila,
njezina bi realizacija otežala poslovanje svim "autodilerima" u
ionako teškoj gospodarskoj situaciji. Povećanje trošarina
povećalo bi, kako tvrdi Grupacija uvoznika i distributera vozila
koja djeluje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, uvoz i prodaju
rabljenih automobila, čime bi se - uz učinjenu štetu trgovcima
vozila, znatno ugrozila i prometna sigurnost. Grupacija je stoga
predložila izjednačavanje trošarina pri kupnji novih i polovnih
automobila, te da se trošarine ne povećavaju više od 50 posto.
Trgovci i proizvođači automobila podržali su i zamisao da se manje
porezom i carinom opterete vozila čiji se dijelovi proizvode u
Hrvatskoj. Time bi se uz poticanje prateće autoindustrije, drže u
Grupaciji, dao i dodatni poticaj stranim autokoncernima za
ulaganje u hrvatsko gospodarstvo. Dobar je primjer, među ostalim,
proizvodnja za Renault, Citroen, Peugeot, Volkswagen, čime je već
omogućeno smanjenje carinskih davanja za pojedine tipove
automobila.
Ovogodišnji Zagreb Auto Show, prema procjenama organizatora,
razgledalo je oko 120 tisuća posjetitelja. Iako je najviše
posjetitelja samo razgledalo izložene automobile, bilo je i onih
koji su za "ljepotane" izdvajali i više od 250 tisuća njemačkih
maraka. Radi se u prvom redu o ferrariju F 360, te mercedesima S
klase ili SLK roadsteru.
Posjetitelja bi vjerojatno bilo i više da je cijena ulaznice od 45
kuna bila primjerenija prosječnom potrošaču, osobito zato što je
većina njih samo željela razgledati nove modele.
Pojedini su izlagači - unatoč uspješnom nastupu - ponovili zahtjeve
da se Auto Show održava svake druge godine zbog visokih troškova za
održavanje takve razine Sajmu te skupoće izložbenih štandova.
Sajam je, po svim pokazateljima, polučio očekivani uspjeh i gotovo
sustigao prošlogodišnji rekordni Zagreb Auto Show. O uspjehu
govori i podatak da je Sajam od osnutka, godine 1992., sa skromnih
9870 četvornih metara izložbenog prostora "narastao" na rekordnih
62.100 četvornih metara.
Iako malo, hrvatsko je tržište zanimljivo automobilskim
proizvođačima, a procjene govore da se može vrlo brzo -
stabilizacijom gospodarstva, očekivati i više od 70.000 prodanih
vozila u godini, koliko ih je prodano 1990.
Andrej Matijašević i Tomislav Rubić
(Hina) am/tr db