ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Svjetska automobilska industrija ostvaruje godišnji promet veći od tisuću milijardi američkih dolara, a prošle je godine ukupno proizvedeno 41,2 milijuna automobila. Trenutačna domaća proizvodnja
automobilskih dijelova vrijedna je približno 180 milijuna njemačkih maraka, a stručnjaci procjenjuju da bi se njezinim sustavnim poticanjem i dobrim promišljanjem mogla uvelike povećati.
ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Svjetska automobilska industrija
ostvaruje godišnji promet veći od tisuću milijardi američkih
dolara, a prošle je godine ukupno proizvedeno 41,2 milijuna
automobila. Trenutačna domaća proizvodnja automobilskih dijelova
vrijedna je približno 180 milijuna njemačkih maraka, a stručnjaci
procjenjuju da bi se njezinim sustavnim poticanjem i dobrim
promišljanjem mogla uvelike povećati.#L#
Najviše vozila lani je proizvedeno na europskom kontinentu - 18,5
milijuna, od čega na zemlje Europske unije otpada ukupno 16
milijuna. Sjedinjene Američke Države (SAD) i Kanada proizvele su
8,7 milijuna vozila, dok je proizvodnja u Japanu dosegla 8,6
milijuna.
Proizvodnja vozila u većini je najrazvijenijih zemalja svijeta
prioritetna industrijska grana, koja koristi velike gospodarske
potencijale - od prerade i obrade metala i gume do petrokemijske i
elektroničke industrije.
U svijetu na jednog radnika u izravnoj proizvodnji vozila posredno
se još upošljava između pet i sedam djelatnika. Svjetska
automobilska industrija razvija se na osnovi sustavne podjele
rada, tako da proizvođači, odnosno kooperanti, preuzimaju na sebe
proizvodnju i daljnji razvoj pojedinih sklopova, uređaja, sustava
ili komponenti.
Veliki su automobilski proizvođači tako otvorili brojne pogone za
proizvodnju dijelova, sklopova i gotovih vozila u zemljama CEFTA-
e, a najavljene su i brojne daljnje investicije, proširenja, te
osnivanja joit-venture tvrtki s domaćim tvornicama. Motivi takvih
ulaganja korporacija su jeftina radna snaga, neiskorišteni
gospodarski resursi, smanjenje troškova proizvodnje, ali i
osiguravanje boljeg tržišta za te automobile.
Hrvatska nema samostalnu proizvodnju vozila, no u proizvodnji
dijelova i komponenti za automobile trenutačno je uposleno
približno 3500 djelatnika. Na nedavnoj raspravi na temu
"Proizvodnja za automobilsku industriju" održanoj u Hrvatskoj
gospodarskoj komori (HGK) u Zagrebu ocijenjeno je da uz proizvodnju
automobilskih dijelova za velike korporacije, Hrvatska ima i dobre
izglede za ugovaranje izrade specijalnih automobila i vozila kao
što su primjerice vatrogasna, ambulantna, policijska, blindirana i
dr., koja se svugdje u svijetu rade u malim serijama i uglavnom
ručno.
Šanse domaće industrije leže u povoljnom omjeru kvalitete i cijene
stručnog rada te dokazanoj kreativnosti u razvoju, pri čemu je
najbolji dokaz tomu hrvatska industrijska tradicija, procjene su
stručnjaka.
Stavovi većine zastupnika stranih automobilskih koncerna u
Hrvatskoj, kao i najvećih domaćih proizvođača dijelova, poklapaju
se, posebice zbog manje carinske stope pri uvozu vozila sa
ugrađenim dijelovima proizvedenim u Hrvatskoj.
Jedan od najvećih domaćih zastupnika Auto Centar Zubak (ACZ) iz
Velike Gorice nedavno je hrvatskoj Vladi uputio prijedlog za
smanjenje carinskih stopa za uvoz pojedinih marki Volkswagenovih
(VW) automobila, čiji bi se dijelovi za ugradnju mogli proizvoditi
u Hrvatskoj. Procijenjeno je da bi samo ta proizvodnja za VW u
Hrvatskoj mogla doseći vrijednost od sto milijuna maraka te bi se za
toliko vrijedan kontigent vozila mogla smanjiti i carinska stopa.
Naime, za VW se trenutačno proizvode dijelovi u Buzetu, čija bi
vrijednost tijekom ove godine trebala doseći 25 milijuna maraka.
Međutim, stručnjaci ističu da povećanje takve vrste proizvodnje u
Hrvatskoj treba pokrenuti što prije, dok postoje realne šanse i dok
su strani proizvođači još zainteresirani za takvu suradnju s
domaćim tvrtkama. Naime, njihova očekivanja za povećanjem prodaje
automobila na tržištu zemlje gdje proizvode dijelove nalaze
uporišta u konkurentnim cijenama vozila, odnosno manjim carinskim
stopama, ali i odanosti kupaca proizvodu koji je na neki način,
makar i djelomično, proizveden u toj zemlji.
Dobar primjer zemalja koje imaju značajnu proizvodnju
automobilskih dijelova su, između ostalih, Austrija, Poljska i
Španjolska.
Austrija tako proizvodi svega 98 tisuća gotovih vozila godišnje, no
ukupna je godišnja vrijednost proizvodnje za auto industriju veća
od sedam milijardi maraka. Uz proizvodnju gotovih automobila marki
BMW, Mercedes G i Chrysler-Jeep, u Austriji se proizvode pogonski
mehanizmi za motore 4x4, koji se ugrađuju u gotovo sve europske
automobile i terenska vozila, zatim motori i mjenjači za Opel, dok
je diesel motor -"monoblok" austrijski izum.
Poljska, pak, danas kao strateški partner talijanskog Fiata
proizvodi 300 tisuća vozila godišnje, dok je korejski Daewoo prije
dvije godine kupio tvrtku FSO te izgradio pogon za proizvodnju 100
tisuća vozila godišnje. Uz to, lani je već pokrenuta proizvodnja
Opel Astri, a najavljeni je dolazak i VW i Forda u Poljsku. Prema
procjenama poljskih industrijskih analitičara, 2002. se očekuje
više od pola milijuna proizvedenih automobila, većinom manjih i
jeftinijih, koji su namijenjeni prvenstveno tržištima zemalja u
tranziciji.
Između ostalih, proizvodnja automobila je već pokrenuta u
Rumunjskoj, Indiji, Uzbekistanu, Vijetnamu, Filipinima, Iranu i
Indoneziji.
(Hina) ggr sbo