FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: POTENCIJALI HRVATSKE ZA PROIZVODNJU AUTOMOBILSKIH DIJELOVA

ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Svjetska automobilska industrija ostvaruje godišnji promet veći od tisuću milijardi američkih dolara, a prošle je godine ukupno proizvedeno 41,2 milijuna automobila. Trenutačna domaća proizvodnja automobilskih dijelova vrijedna je približno 180 milijuna njemačkih maraka, a stručnjaci procjenjuju da bi se njezinim sustavnim poticanjem i dobrim promišljanjem mogla uvelike povećati.
ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Svjetska automobilska industrija ostvaruje godišnji promet veći od tisuću milijardi američkih dolara, a prošle je godine ukupno proizvedeno 41,2 milijuna automobila. Trenutačna domaća proizvodnja automobilskih dijelova vrijedna je približno 180 milijuna njemačkih maraka, a stručnjaci procjenjuju da bi se njezinim sustavnim poticanjem i dobrim promišljanjem mogla uvelike povećati.#L# Najviše vozila lani je proizvedeno na europskom kontinentu - 18,5 milijuna, od čega na zemlje Europske unije otpada ukupno 16 milijuna. Sjedinjene Američke Države (SAD) i Kanada proizvele su 8,7 milijuna vozila, dok je proizvodnja u Japanu dosegla 8,6 milijuna. Proizvodnja vozila u većini je najrazvijenijih zemalja svijeta prioritetna industrijska grana, koja koristi velike gospodarske potencijale - od prerade i obrade metala i gume do petrokemijske i elektroničke industrije. U svijetu na jednog radnika u izravnoj proizvodnji vozila posredno se još upošljava između pet i sedam djelatnika. Svjetska automobilska industrija razvija se na osnovi sustavne podjele rada, tako da proizvođači, odnosno kooperanti, preuzimaju na sebe proizvodnju i daljnji razvoj pojedinih sklopova, uređaja, sustava ili komponenti. Veliki su automobilski proizvođači tako otvorili brojne pogone za proizvodnju dijelova, sklopova i gotovih vozila u zemljama CEFTA- e, a najavljene su i brojne daljnje investicije, proširenja, te osnivanja joit-venture tvrtki s domaćim tvornicama. Motivi takvih ulaganja korporacija su jeftina radna snaga, neiskorišteni gospodarski resursi, smanjenje troškova proizvodnje, ali i osiguravanje boljeg tržišta za te automobile. Hrvatska nema samostalnu proizvodnju vozila, no u proizvodnji dijelova i komponenti za automobile trenutačno je uposleno približno 3500 djelatnika. Na nedavnoj raspravi na temu "Proizvodnja za automobilsku industriju" održanoj u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) u Zagrebu ocijenjeno je da uz proizvodnju automobilskih dijelova za velike korporacije, Hrvatska ima i dobre izglede za ugovaranje izrade specijalnih automobila i vozila kao što su primjerice vatrogasna, ambulantna, policijska, blindirana i dr., koja se svugdje u svijetu rade u malim serijama i uglavnom ručno. Šanse domaće industrije leže u povoljnom omjeru kvalitete i cijene stručnog rada te dokazanoj kreativnosti u razvoju, pri čemu je najbolji dokaz tomu hrvatska industrijska tradicija, procjene su stručnjaka. Stavovi većine zastupnika stranih automobilskih koncerna u Hrvatskoj, kao i najvećih domaćih proizvođača dijelova, poklapaju se, posebice zbog manje carinske stope pri uvozu vozila sa ugrađenim dijelovima proizvedenim u Hrvatskoj. Jedan od najvećih domaćih zastupnika Auto Centar Zubak (ACZ) iz Velike Gorice nedavno je hrvatskoj Vladi uputio prijedlog za smanjenje carinskih stopa za uvoz pojedinih marki Volkswagenovih (VW) automobila, čiji bi se dijelovi za ugradnju mogli proizvoditi u Hrvatskoj. Procijenjeno je da bi samo ta proizvodnja za VW u Hrvatskoj mogla doseći vrijednost od sto milijuna maraka te bi se za toliko vrijedan kontigent vozila mogla smanjiti i carinska stopa. Naime, za VW se trenutačno proizvode dijelovi u Buzetu, čija bi vrijednost tijekom ove godine trebala doseći 25 milijuna maraka. Međutim, stručnjaci ističu da povećanje takve vrste proizvodnje u Hrvatskoj treba pokrenuti što prije, dok postoje realne šanse i dok su strani proizvođači još zainteresirani za takvu suradnju s domaćim tvrtkama. Naime, njihova očekivanja za povećanjem prodaje automobila na tržištu zemlje gdje proizvode dijelove nalaze uporišta u konkurentnim cijenama vozila, odnosno manjim carinskim stopama, ali i odanosti kupaca proizvodu koji je na neki način, makar i djelomično, proizveden u toj zemlji. Dobar primjer zemalja koje imaju značajnu proizvodnju automobilskih dijelova su, između ostalih, Austrija, Poljska i Španjolska. Austrija tako proizvodi svega 98 tisuća gotovih vozila godišnje, no ukupna je godišnja vrijednost proizvodnje za auto industriju veća od sedam milijardi maraka. Uz proizvodnju gotovih automobila marki BMW, Mercedes G i Chrysler-Jeep, u Austriji se proizvode pogonski mehanizmi za motore 4x4, koji se ugrađuju u gotovo sve europske automobile i terenska vozila, zatim motori i mjenjači za Opel, dok je diesel motor -"monoblok" austrijski izum. Poljska, pak, danas kao strateški partner talijanskog Fiata proizvodi 300 tisuća vozila godišnje, dok je korejski Daewoo prije dvije godine kupio tvrtku FSO te izgradio pogon za proizvodnju 100 tisuća vozila godišnje. Uz to, lani je već pokrenuta proizvodnja Opel Astri, a najavljeni je dolazak i VW i Forda u Poljsku. Prema procjenama poljskih industrijskih analitičara, 2002. se očekuje više od pola milijuna proizvedenih automobila, većinom manjih i jeftinijih, koji su namijenjeni prvenstveno tržištima zemalja u tranziciji. Između ostalih, proizvodnja automobila je već pokrenuta u Rumunjskoj, Indiji, Uzbekistanu, Vijetnamu, Filipinima, Iranu i Indoneziji. (Hina) ggr sbo

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙