DE-NJEMAČKA-BALKAN-STABILNOST-Politika ŠTO JE, ZAPRAVO, "PAKT ZA STABILNOST JUGOISTOČNE EUROPE" ? piše: Damir MuštovićZAGREB, 9. travnja (Hina) - Njemački nacrt Pakta za stabilnost jugoistočne Europe zapravo je pokušaj da se opsežnim
političko-gospodarsko-vojno-socijalnim mjerama stvori sustav prevencije sukoba kojim bi se u konačnici postigla doista trajna stabilnost politički vjerojatno najtrusnijeg područja u Europi.
piše: Damir Muštović
ZAGREB, 9. travnja (Hina) - Njemački nacrt Pakta za stabilnost
jugoistočne Europe zapravo je pokušaj da se opsežnim političko-
gospodarsko-vojno-socijalnim mjerama stvori sustav prevencije
sukoba kojim bi se u konačnici postigla doista trajna stabilnost
politički vjerojatno najtrusnijeg područja u Europi.#L#
"Jugoistočna Europa, Balkan, jest dio Europe i zato mora postati
trajno stabilan; Europa ne može ovako živjeti", rekao je u četvrtak
njemački ministar vanjskih poslova Joshka Fischer na konferenciji
za novinare u Luxembourgu nakon sastanka Vijeća ministara EU s
ministrima vanjskih poslova zemalja koje okružuju SRJ, na kojem je
svoj koncept stabilizacije europskog jugoistoka prvi put
predstavio u obliku dokumenta.
Polazeći od tvrdnje da je trajna stabilizacija jugoistočne Europe u
interesu vanjskopolitičke stabilnosti i sigurnosne politike
Europske Unije, planom se umjesto gašenja pojedinačnih kriza
predviđa sveobuhvatni pristup trajnog rješenja sukoba u tom
području njihovom prevencijom.
Prema Fischerovu nacrtu najvažniju ulogu imali bi EU i OESS, ali se,
prema njihovim specifičnim funkcijama, predviđa i sudjelovanje
NATO-a, VE, UN i međunarodnih financijskih institucija.
"EU je najvažniji politički i gospodarski orijentir zemalja u tom
području... i ulazak u njezino članstvo pokazao se najvećim
poticajem za reforme. To je jedini način da se zemlje europskog
jugoistoka dugoročno zadrže na putu stabilizacije", kaže se u
nacrtu Stabilizacijskog pakta i predlaže da EU pojedinoj zemlji
ponudi pridruženo članstvo odmah čim ispuni zadane uvjete.
OESS je ključan zbog toga što je sveeuropska organizacija, pa se
samo pod njegovim okriljem može "ostvariti strategija dugoročne
stabilizacije", a pruža mogućnost da se u nju uključe i drugi
zainteresirani članovi OESS-a poput SAD i Rusije.
Pojašnjavajući interese Europe u trajnom stabiliziranju svojeg
jugoistoka, zbog kojih bi se trebala priključiti njegovom planu,
Fischer nabraja nužnost sprečavanja proširenja nasilnih etničkih
sukoba, smanjivanja migracija stanovništva uzrokovanih
siromaštvom, učvršćenja demokracije i poštivanja ljudskih i
manjinskih prava i uspostave tržišnog gospodarstva radi
poboljšanja standarda, u čemu bi i Europa imala gospodarskih
interesa.
Kao osobito "zapaljivo" područje jugoistočne Europe u nacrtu se
spominju zemlje obuhvaćene "Regionalnim pristupom EU" - Albanija,
BiH, SRJ, Makedonija i Hrvatska.
"To je u svakom pogledu - etnički, kulturno, vjerski, jezično,
politički i gospodarski - vrlo heterogeno područje", primjećuje
Fischer u dokumentu, a svim navedenim zemljama zajednički su jedino
"potencijalni uzroci sukoba": neriješena teritorijalna i
manjinska pitanja, gospodarska zaostalost, nedostaci u procesu
demokratizacije, nevoljkost primjene mirovnih rješenja sukoba i
preslabe strukture regionalne suradnje.
Priznaje se da neće biti nimalo lako okupiti zemlje oko zajedničkog
stola zbog "duboko ukorijenjenog međusobnog nepovjerenja" i
"neutemeljenog straha od diktata Europe", a protulijek tome
ponovno bi trebale biti mjere poput približavanja ili udaljavanja
od euroatlantskih institucija, ovisno o iskazanoj (ne)suradnji i
financijske pomoći s neke nove donatorske konferencije za obnovu.
Upravo zbog naglašene različitosti zemalja u tom području, u
dokumentu se iznosi zahtjev da se "u obzir počnu uzimati interesi i
problemi svake zemlje pojedinačno i razmatrati kakav je napredak
svaka od njih postigla u procesu reformi".
No, s obzirom na njihove zajedničke političke i ustrojbene
nedostatke, paralelno s pojedinačnim, preporuča se i
"sveobuhvatni" pristup i na njihovom kombiniranju zasniva se
strategija dugoročne stabilizacije cijelog područja.
U provedbenom dijelu strategije predlaže se utemeljenje "Okruglog
stola jugoistočne Europe", unutar kojega bi se mogle ustanoviti
radne skupine za pojedina područja poput povratka izbjeglica ili
graničnih i manjinskih pitanja.
Takvim razgovorima, nada se Fisher, postigli bi se bilateralni i
multilateralni sporazumi kojima bi se prevladale postojeće razlike
među zemljama, a time i mogućnosti regionalnog sukoba.
Također se tvrdi da bi "Pakt za stabilnost jugoistočne Europe"
morao dobiti politički poticaj održavanjem uvodne konferencije na
visokoj razini.
Ta konferencija "mora označiti prijelomnicu u javnom mnijenju da se
s prakse reagiranja na krizu prelazi u proces djelatne srednjo- i
dugoročne stabilizacije jugoistočne Europe.
To su osnove prijedloga trajne stabilizacije ovog dijela Europe
koji je njemački ministar vanjskih poslova prvi put spomenuo još
prije nekoliko mjeseci, a sad ga je uobličio u pisani dokument.
Međutim, unatoč tome što je Fischerova zamisao pretočena u pisani
dokument, čini se da je i dalje riječ tek o prijedlogu i to, zasad, s
vrlo maglovitom budućnošću. Sam ministar, naime, rekao je da se o
njemu na luksemburškom sastanku nije puno raspravljalo, iako je
"dobio načelnu podršku", a višestruka novinarska pitanja o tome kad
će se održati uvodna konferencija te kad će i kako početi proces
trajne stabilizacije europskog jugoistoka ostala su bez ikakva
odgovora.
(Hina) dam dh