DE-REINTEGRACIJA NJ TAZ-ALTERNATIVA-OPET YU-29. III. NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG29. III. 1999.Alternativa zračnim napadima"Pitanje kako bi se sadašnji lov na ljude na Kosovu moglo prekinuti drukčije osim zračnim napadima, mnoge navodi na
šutnju. I većina kritičara glede žrtava progona ne želi ispasti poput bešćutnih zagovornika međunarodnoga prava. Nepobitnom činjenicom 'nema alternative' , zagovarači NATO-vih zračnih udara ipak skreću pozornost od toga da su i sami u dvojbi hoće li bombardiranjima postići svoj cilj, spriječiti humanitarnu katastrofu.Puno je vjerojatnije da će izazvati suprotno: da će etnički požar izazivati daljnje krize. Prekjučer etnička čišćenja Hrvatske, kod nas velikodušno previđana, jučer etnička dioba područja i gradova u Bosni, danas Kosovo - a sutra krojenje novih djelića države duž granice mržnje u Makedoniji i Crnoj Gori?Doista se pred našim očima odvija nesretna propast zapadne politike prema Jugoslaviji 90-ih godina. Njihova je temeljna pogreška bila što nikada nisu ozbiljno pokušali spriječiti raspad jugoslavenskog saveza kojeg je stvorio Tito. Nedostatak razmišljanja kojim je podupirano njegovo razaranje, može se pojasniti vanjskopolitičkim
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
29. III. 1999.
Alternativa zračnim napadima
"Pitanje kako bi se sadašnji lov na ljude na Kosovu moglo prekinuti
drukčije osim zračnim napadima, mnoge navodi na šutnju. I većina
kritičara glede žrtava progona ne želi ispasti poput bešćutnih
zagovornika međunarodnoga prava. Nepobitnom činjenicom 'nema
alternative' , zagovarači NATO-vih zračnih udara ipak skreću
pozornost od toga da su i sami u dvojbi hoće li bombardiranjima
postići svoj cilj, spriječiti humanitarnu katastrofu.
Puno je vjerojatnije da će izazvati suprotno: da će etnički požar
izazivati daljnje krize. Prekjučer etnička čišćenja Hrvatske, kod
nas velikodušno previđana, jučer etnička dioba područja i gradova u
Bosni, danas Kosovo - a sutra krojenje novih djelića države duž
granice mržnje u Makedoniji i Crnoj Gori?
Doista se pred našim očima odvija nesretna propast zapadne politike
prema Jugoslaviji 90-ih godina. Njihova je temeljna pogreška bila
što nikada nisu ozbiljno pokušali spriječiti raspad jugoslavenskog
saveza kojeg je stvorio Tito. Nedostatak razmišljanja kojim je
podupirano njegovo razaranje, može se pojasniti vanjskopolitičkim
ozračjem obrata ranih 90-ih. Tada se sve što je imalo mirisalo na
komunizam, držalo političkim otpadom. Pritom je čak zaboravljena
posebna uloga Jugoslavije koja je, izvan sovjetskog bloka, ljudima
davala relativnu slobodu mišljenja i slobodu kretanja.
Dakako: jugoslavenski se savez raspadao od Titove smrti.
Separatističke su ambicije 80-ih ponovno procvale, podgrijavani
stari nacionalni osjećaji. Utoliko više je već površan pogled na
nasilnu povijest te regije morao pokazati da je donekle uspjela
integracija Jugoslavije bila blagoslov za suživot njezinih
narodnosti. Trebalo je sve poduzeti da bi se Jugoslavija održala.
Recimo ponuditi ulazak u EZ - povezan s reformom u konfederaciju
koja bi dala više ovlasti saveznim državama koje su težile
razdvajanju.
Za to se svojedobno intenzivno zalagao Gorbačov i bio je malo do
uspjeha. No usred tih napora izbio je Genscherov fait accompli
međunarodnog priznanja Slovenije a zatim po lančanoj reakciji
Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Makedonije... Sudbina je išla
svojim tokom, podgrijavana pustolovnim ambicijama 'velike
Srbije', 'velike Hrvatske', 'velike Bosne', 'velike Makedonije'
ili 'velike Albanije'. Tako su se uzburkali etnički sukobi.
Nikad se radikaliziranim etničkim duhovima u Jugoslaviji nije
smjelo dati međunarodno priznata vlastita državna područja no o
tomu naši povijesno neupućeni političari priznavanja nisu htjeli
ni čuti. Rečeno je da se jugoslavenskim republikama ne smije
uskratiti pravo na samoodređenje koje je Njemačka upravo dobila
ujedinjenjem. Pri tome je previđeno da postoji temeljna razlika
između samo etnički obrazloženog samoodređenja i načela
samoodređenja koje za ljude na području države ispred etničke
autonomije postavlja demokraciju. Ova potonja je zamisao o
samoodređenju ustava. U povijest Savezne Republike ide da su
demokracija i čak zapadno povezivanje bili ispred državnog
jedinstva.
Hrvatska je čak priznata na temelju ustava koji je srpskoj manjini
uskratio puna građanska prava.
Bosna i Hercegovina i dalje je apsurdna tvorevina: država koju
odbijaju njezina srpska i hrvatska većina koje bi radije pripale
svojim matičnim državama. I državne autonomaške težnje Kosova
logična su posljedica prethodnih primjera a nipošto samo reakcija
na srpska tlačenja.
Oni koji žele prekinuti tu tragediju, moraju se ponovno prihvatiti
perspektive federalne reintegracije bivše Jugoslavije (uz iznimku
Slovenije). Prekasno, glasi profesionalni prigovor, previše je
krvi teklo, nakupilo se previše mržnje. No taj argument poriče
uspješna europska zamisao integracije, uobličena poslije Drugoga
svjetskog rata - baš zato jer je Europa bila klaonica.
Pritom je uvijek bilo jasno da će europska integracija trajati
desetljećima. Da bi se ostvarila, morala je postati političkom
crtom vodiljom. Samo oni koji imaju cilj, mogu tomu prilagoditi
svoje korake i pridobiti druge. Isto je tako pogrješan prigovor da
jugoslavenska savezna država nema izgleda u EU ili NATO-u: njemačka
je vanjska politika potakla 1991. dramu i pritom odbacila najteže
prigovore Londona, Pariza i Rima. Ona može pomoći da se potakne nova
perspektiva, vjerojatno uz olakšanje sviju. Jer će inače izgledi za
Jugoslaviju stalno biti novi pokušaji etničkih čišćenja i nasilnog
teritorijalnog raščlanjivanja koje se povremeno može zaustaviti
skupim, dugotrajnim NATO-vim akcijama.
Dakle ne možemo se niti držati po strani od Jugoslavije niti
umišljati da temeljne proturječnosti možemo svladati vojnom silom
iz vana. Jugoslavensku politiku moramo temeljito revidirati.
Prigovoru da je reintegracija iluzija jer etničke državne vođe nije
više moguće dovesti za jedan stol, treba odgovoriti: ne bi imali
izbora to odbiti. Svoje su države već doveli do gospodarske
propasti i samo se privremeno etničkim raspirivanjem mogu držati
podalje jedni od drugih.
Jasna je spoznaja: pokušaj da se cijeli problem riješi
rastavljanjem države na sastavne dijelove, propao je. Mirovna i
integracijska konferencija, vezana na pomoć i pridruživanje EU: to
je alternativa" - drži Hermann Scheer.