US-INTERVENCIJE-Organizacije/savezi US NYT 28. III. AMERIČKO VODSTVO SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES28. III. 1999.Supersila koja nije mogla reći ne"Prije stotinu godina, vodeća supersila tog doba, Velika Britanija, poslala je
vojsku u Sudan. Njezini su državnici objašnjavali svoju odluku ovako: britanski globalni položaj počiva na njezinu carstvu u Indiji. Pristup Indiji zahtijeva siguran Sueski kanal, koji zahtijeva zaštitu Egipta, što zahtijeva nadziranje gornje doline rijeke Nila. Tako je, vidite, Sudan bio vitalan", piše Fareed Zakaria, glavni urednik časopisa Foreign Affairs i autor djela: 'Od bogatstva do moći: neobično porijeklo američke svjetske uloge'."Tako je tekla logika Pax Britannice. Prošli tjedan, svijet je dobio priliku pogledati stratešku spiralu nove Pax Americane.Intervencija NATO-a na Kosovu logičan je slijedeći korak - a bit će ih još - u vanjskoj politici u kojoj jedna periferna obveza stvara drugu. Amerika, koja je već jamac mira u Bosni, sad će se duboko upetljati u budućnost južnog Balkana, s njegovim zavađenim državama i etnički miješanim stanovništvom.Kao posljedica svoje bombaške kampanje, NATO mora proširiti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
28. III. 1999.
Supersila koja nije mogla reći ne
"Prije stotinu godina, vodeća supersila tog doba, Velika
Britanija, poslala je vojsku u Sudan. Njezini su državnici
objašnjavali svoju odluku ovako: britanski globalni položaj počiva
na njezinu carstvu u Indiji. Pristup Indiji zahtijeva siguran
Sueski kanal, koji zahtijeva zaštitu Egipta, što zahtijeva
nadziranje gornje doline rijeke Nila. Tako je, vidite, Sudan bio
vitalan", piše Fareed Zakaria, glavni urednik časopisa Foreign
Affairs i autor djela: 'Od bogatstva do moći: neobično porijeklo
američke svjetske uloge'.
"Tako je tekla logika Pax Britannice. Prošli tjedan, svijet je
dobio priliku pogledati stratešku spiralu nove Pax Americane.
Intervencija NATO-a na Kosovu logičan je slijedeći korak - a bit će
ih još - u vanjskoj politici u kojoj jedna periferna obveza stvara
drugu. Amerika, koja je već jamac mira u Bosni, sad će se duboko
upetljati u budućnost južnog Balkana, s njegovim zavađenim
državama i etnički miješanim stanovništvom.
Kao posljedica svoje bombaške kampanje, NATO mora proširiti
sigurnosne jamce na nemirnu Albaniju, Bugarsku, Makedoniju,
Sloveniju i Rumunjsku. U međuvremenu, naši se odnosi s velikim
silama pogoršavaju, globalni financijski sustav ostaje
nepostojan, a prave prijetnje na Bliskom istoku i u
sjevernoistočnoj Aziji čekaju. 'Možemo se baviti samo jednom
krizom u jednom trenutku', rekao mi je prošloga tjedna jedan
dužnosnik Bijele kuće. To treba pokušati sakriti od Sadama
Huseina.
Predsjednik Clinton ponudio je bujicu obrazloženja za napad,
nadajući se da će neko od njih biti uvjerljivo. Prvo je tvrdio da
američka sigurnost i prosperitet zahtijevaju da naše glavne
trgovinske partnerice u Europi budu sigurne.
No dobar dio prošlog desetljeća na Balkanu je bjesnio krvav rat, dok
je zapadna Europa cvjetala. Stalno nas upozoravaju da će se
nestabilnost u bivšoj Jugoslaviji proširiti, pa ipak se to nije
dogodilo. Doista, tragedija Bosne bila je u tome da nijedna od
glavnih europskih sila nije mnogo marila za to što se tamo događa.
Ako se balkanski sukob ovoga puta proširi, bit će to zato jer se NATO
umiješao - stvarajući tako problem kojeg savez navodno pokušava
riješiti. Tijekom ovog stoljeća ratovi u području širili su se samo
kad su se uključile velike sile - najrazornije 1914.
Najiskreniji zagovornici intervencije priznaju da bombardiranje,
da bi bilo uspješno, mora biti tek početak mnogo veće i šire
kampanje koja uključuje druge zemlje u području. Neki zagovaraju
korištenje Albanije kao terena za okupljanje savezničkog
pješaštva. Drugi preporučuju razmještanje 60.000 vojnika u
Makedoniji. Ako se sve to čini pretjerano, sjetite se da će
Sjedinjene Države, nastave li Srbi svoju kampanju na Kosovu, biti
suočene s dvije mogućnosti - umirenje ili eskalacija. (Upravo je ta
tmurna dilema gurala neskloni Washington sve dublje i dublje u
Vijetnam.)
S druge strane, popusti li Srbija, NATO će na Balkanu stvoriti novu
državu. Odnosi Kosova sa susjedima - uključujući Makedoniju, u
kojoj žive Albanci i Srbi, te samu Albaniju - bit će napeti. Kao
glavni pokrovitelj nove države, Amerika će morati preuzeti neku
odgovornost za njezinu sigurnost. Ruske veze sa Srbima tad će
sigurno ojačati. (Nakon što su ju posljednjih tri godine uvjeravali
da je NATO obrambeni savez, Rusija je bijesna kad vidi da on vodi rat
u južnom Balkanu.) Grčka i Turska ionako uvijek traže svađu.
Predsjednik Clinton kaže da želi izbjeći vrstu pogrješaka koje su
vodile Drugom svjetskom ratu. No uvlačenjem vanjskih snaga u
Balkan, on stvara zamršene saveze koji podsjećaju na Prvi svjetski
rat. A čovjek se nada da g. Clinton shvaća da Slobodan Milošević
(koji vlada staromodnom, osiromašenom zemljom koja nije napadala
svoje susjede) nije Adolf Hitler. On čak nije ni Sadam Husein.
Predsjednikovi humanitarni razlozi za akciju NATO-a uvjerljiviji
su. Srpski zločini na Kosovu stvarni su i stravični. Sjedinjene
Države dovoljno su moćne da trebaju činiti dobro kad to mogu - ako se
troškovi i rizici čine razumnima. No u tom slučaju, NATO ulazi u
složenu političku situaciju bez jasnog cilja ili izlaza. U
napadanju zemlje koja je uskratila neovisnost pokrajini, on
izaziva zahtjeve dugog popisa žrtava - uključujući Kurde,
Tibetance i Čečence.
G. Clinton i njegovi zagovornici pogrešno su postavili kosovsku
raspravu kao izbor između intervencije i izolacije. Pravo je
pitanje, u kakve bi se intervencije Amerika trebala uključivati?
Clintonova vlada pokušala je izgradnju nacije u Somaliji,
demokratizaciju u Haitiju i reintegraciju u Bosni. Svaki je od tih
eksperimenata propao. Svaka je od tih perifernih intervencija
također bila neplanirana, odgovor na krizu. Zasigurno se svjetska
sila ne poznaje samo po tome kad može reći da, već također i kad može
reći ne.
U međuvremenu se odnosi Washingtona s velikim silama kreću u
rasponu od lošeg do goreg. Smanjenje nuklearnog oružja s Rusijom
zamrznuto je; odnosi s Japanom jedva su pristojni; odnosi s Kinom su
u padu. Zahvaljujući europskom napuštanju, obuzdavanje i Irana i
Iraka blijedi. Nakon što je prošle jeseni najavio da je globalno
gospodarstvo pred 'najgorom krizom u proteklih 50 godina', g.
Clinton je to pitanje napustio, radije nego da se bakće sa skupinom
sedmorice. No hvala nebesima, bombardiramo Beograd!
Washington može slijediti nepromišljenu vanjsku politiku jer ima
moći na bacanje. Sjedinjene se Države ističu kao nijedna zemlja
dosad.
To Americi pruža jedinstven izlog mogućnosti. Ona može jačati
temelje globalnog mira, proširujući otvoreno gospodarstvo i
liberalni poredak koji imaju industrijske zemlje. Ili može
nastaviti sa svojim pokušajima kroćenja etničkih, vjerskih i
nacionalističkih sukoba kad god izbiju. To će biti zadaća bez
kraja, budući da se svijet neće prestati mijenjati, a nove će
skupine uvijek imati nove zahjeve.
Britanija je potrošila desetljeća - i beskrajnu količinu krvi i
blaga - stabilizirajući desetke mjesta poput Sudana. Jednom kad bi
otišla iz područja, nasilje bi opet počelo ispočetka.
Velike globalne sile - bez obzira kako blagonaklone - uvijek
izazivaju zavist i ljutnju. (...)
Washington bi trebao biti siguran da, kad izaziva međunarodni gnjev
i protivljenje, za to ima dobre razloge. Tragedija današnje
američke diplomacije jest da ona donosi troškove hegemonije bez
uživanja u njezinim prednostima."