US-TREĆI PUT-Diplomacija US IHT 23. III. TREĆI PUT SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE23. III. 1999.Europa još traži 'treći put' "U većini je dobrostojećih demokracija obilježje politike da daleko bolje znamo što ne
želimo nego što želimo", piše E. J. Dionne Jr."U najdemokratskijim zemljama vlada naklonost prema umjerenoj vladi i otklon od stranaka koje se zalažu za čistokrvno slobodno tržište. Glasači ne poklanjaju svoje puno povjerenje globalnom gospodarstvu i žele biti zaštićeni od njegovih fluktuacija. No da bi pobijedile na izborima, stranke ljevice koje obećavaju te mjere zaštite moraju dokazati da im tržište nije strano i da mogu prihvatiti njegovu stegu.Lionel Jospin, francuski socijalistički premijer, izrazio je to raspoloženje kad je izjavio da je naklonjen 'tržišnom gospodarstvu', ali se suprotstavlja 'tržišnom društvu'. Mi želimo kapitalizam, no želimo da bude ublažen drugim vrijednostima - pravednošću, zajedništvom i suosjećanjem.Želite li znati koliko se toga promijenilo, razmotrite ove komentare Roberta Huea, tajnika nekad čvrstorukaške francuske
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
23. III. 1999.
Europa još traži 'treći put'
"U većini je dobrostojećih demokracija obilježje politike da
daleko bolje znamo što ne želimo nego što želimo", piše E. J. Dionne
Jr.
"U najdemokratskijim zemljama vlada naklonost prema umjerenoj
vladi i otklon od stranaka koje se zalažu za čistokrvno slobodno
tržište. Glasači ne poklanjaju svoje puno povjerenje globalnom
gospodarstvu i žele biti zaštićeni od njegovih fluktuacija. No da
bi pobijedile na izborima, stranke ljevice koje obećavaju te mjere
zaštite moraju dokazati da im tržište nije strano i da mogu
prihvatiti njegovu stegu.
Lionel Jospin, francuski socijalistički premijer, izrazio je to
raspoloženje kad je izjavio da je naklonjen 'tržišnom
gospodarstvu', ali se suprotstavlja 'tržišnom društvu'. Mi želimo
kapitalizam, no želimo da bude ublažen drugim vrijednostima -
pravednošću, zajedništvom i suosjećanjem.
Želite li znati koliko se toga promijenilo, razmotrite ove
komentare Roberta Huea, tajnika nekad čvrstorukaške francuske
komunističke stranke. 'Komunisti nisu protivnici tržišta',
izjavio je on prošli tjedan. 'Komunisti su raskrstili sa starim
gledanjem na stvari.'
Zamislite: Karla Marxa kako večera s Miltonom Friedmanom.
Filozof Anthony Giddens objašnjava tu transformaciju u 'Trećem
putu', knjizi koju je nedavno objavio.
'Nitko više ne nudi alternativu kapitalizmu - ostaju rasprave o
tome koliko daleko treba ići, i na koje načine, u upravljanju i
regulaciji kapitalizma.'
To možda djelomično objašnjava mlitavost suvremene politike.
Utopije i vruće kritike statusa quo uzbudljive su. No zašto bi se
napredne stranke pretvarale da imaju odgovore koje nemaju ili
pokušavale graditi sustave koji ne mogu funkcionirati?
Zamisao o trećem putu je zavodljiva jer znači realizam sa srcem. No
g. Giddens - direktor londonskog ekonomskog fakulteta, kojega drže
Blairovim omiljenim društvenim filozofom - pokušava pokazati da je
treći put više od marketinškog slogana.
Glavni problem suvremenog konzervativizma, kaže on, jest
nedosljednost koja je u srcu njegovih vjerovanja. Njegova
'posvećenost slobodnom tržištu, s jedne strane, i tradicionalnoj
obitelji i narodu, s druge, sama je po sebi proturječna.'
Zašto? 'Individualizam i izbor trebali bi se naglo zaustaviti pred
granicama obiteljskog i narodnog identiteta, gdje tradicija mora
ostati netaknuta. No ništa ne rastapa tradiciju više od 'trajne
revolucije' tržišnih snaga.'
G. Giddens oštroumno razmišlja o trnovitom pitanju odnosa rizika i
sigurnosti. Standardni prikaz jest da nitko neće željeti
preuzimati rizike, pruža li vlada previše sigurnosti. No g. Giddnes
je svjestan potrebe za određenim socijalnim mjerama zaštite,
ukoliko želite stvoriti društvo u kojem se rizici preuzimaju.
Da ohrabri građane da budu 'odgovorni preuzimatelji rizika', piše
on, 'ljudi trebaju zaštitu kad stvari pođu krivo' te 'također
materijalne i moralne mogućnosti za kretanje kroz glavna
prijelazna razdoblja u svojim životima.' To je razlog zbog kojega
svaka stranka u svakoj zemlji govori o obrazovanju.
Konačni zaključak jest da ne bismo trebali odbaciti socijalnu
državu, već bismo ju trebali pretvoriti u 'državu socijalnog
ulaganja' kako bi stvorili 'resurse za preuzimanje rizika'.
Socijalna država g. Giddensa također bi uvelike surađivala s
ustanovama koje su neovisne o vladi.
Što se globalnoga gospodarstva tiče, g. Giddens smatra da njegovo
širenje briše sve veći broj aktivnosti iz regulatornog dosega
pojedinačnih zemalja. U onom što naziva 'depolitiziranim globalnim
prostorom' nema pravila koja određuju 'prava i obveze'. Odrediti
što ona jesu i mogu li se nametnuti preko državnih granica jedan je
od glavnih političkih problema našega doba.
Najsnažnija kritika trećeg puta govori da njegova promišljena
ravnoteža zvuči predobro da bi bila istinita. Stranke centra i
ljevice, koje pokušavaju prilagoditi tržišnu djelotvornost skrbi
za socijalnu pravdu, ne djeluju u nekom steriliziranom
laboratoriju. U politici demokracija, iskrsavaju interesi i
strasti.
To je jasno predočila nedavna bitka između njemačkoga kancelara
Gerharda Schroedera i njegova ljevičarskog ministra financija
Oskara Lafontainnea. G. Lafontaine je dao ostavku, prosvjedujući
da se 'srce još ne prodaje na burzi'. No tamo gdje je g. Lafontaine
vidio kako socijalno srce kuca, njemački je poslovni svijet vidio
kako raste rak koncentracije gospodarskog nadzora i planiranja u
rukama centralizirane vlade.
'Treći put' vrijedan je da bude pronađen i g. Giddnes nam pokušava
nacrtati kartu. No kako problemi novoga njemačkog gospodarstva
pokazuju, na cesti koja tamo vodi još se odvijaju radovi."