IT-stranke-vlade- Europska Unija IT LA REPUBBLICA 9.III.-EU VLADAJUĆE LJEVICE ITALIJALA REPUBBLICA9. III. 1999.Europski socijalisti - gorko buđenje"Neki reformatori koji sebe drže lijevim centrom likuju: osim u Španjolskoj i Irskoj,
kažu, vlade Europske unije vode političari s ljevice. Rado se zaboravljaju činjenice koje proturiječe toj tvrdnji. Tko vlada u francuskom cohabitationu? Do koje je točke austrijske 'velika koalicija' lijeva? I kako gledati nizozemsku vladu, sastavljenu od socijaldemokrata i desnih liberala? Što točno znači 'ljevica' u Belgiji koja je na putu prema dezintegraciji? I koliko su lijevi podržavatelji Cossige u Italiji? Zapravo, čini se da europsko izborno tijelo ne zna koga podržavati. U stvarnosti vlada neodlučnost. Činjenično, međutim, imena koja danas zaokupljaju maštu nisu više Margaret Thatcher ili Helmut Kohl, niti Jacques Chirac. Tony Blair još je politička diva, kao što su to D'Alema i Veltroni, Schroder i Lafontaine, čak i Jospin i Strauss-Kahn. Novi bi impulsi trebali doći od 'trećeg puta', odnosno s 'neue Mitte'. No predstavnici vlada suočeni su s teškim problemima, koji su i klasični problemi socijaldemokracije. Prvi je sukob između teorijskog
ITALIJA
LA REPUBBLICA
9. III. 1999.
Europski socijalisti - gorko buđenje
"Neki reformatori koji sebe drže lijevim centrom likuju: osim u
Španjolskoj i Irskoj, kažu, vlade Europske unije vode političari s
ljevice. Rado se zaboravljaju činjenice koje proturiječe toj
tvrdnji. Tko vlada u francuskom cohabitationu? Do koje je točke
austrijske 'velika koalicija' lijeva? I kako gledati nizozemsku
vladu, sastavljenu od socijaldemokrata i desnih liberala? Što
točno znači 'ljevica' u Belgiji koja je na putu prema
dezintegraciji? I koliko su lijevi podržavatelji Cossige u
Italiji? Zapravo, čini se da europsko izborno tijelo ne zna koga
podržavati. U stvarnosti vlada neodlučnost.
Činjenično, međutim, imena koja danas zaokupljaju maštu nisu više
Margaret Thatcher ili Helmut Kohl, niti Jacques Chirac. Tony Blair
još je politička diva, kao što su to D'Alema i Veltroni, Schroder i
Lafontaine, čak i Jospin i Strauss-Kahn. Novi bi impulsi trebali
doći od 'trećeg puta', odnosno s 'neue Mitte'. No predstavnici
vlada suočeni su s teškim problemima, koji su i klasični problemi
socijaldemokracije. Prvi je sukob između teorijskog
internacionalizma i praktičnog i narodnjačkog nacionalizma.
Europa, u prvim tjednima iskustva eura, za to je gotovo klasičan
primjer. Pa i ostavljajući po strani eksplozivna pitanja kao što su
Gibraltar (uz ono, izvan EU-a, Grčke i Turske), rasprava o Agendi
2000 pokazala je duboke razlike. Ako talijanski predsjednik vlade
piše kancelaru Schroederu, ili ako se francuski ministar
poljoprivrede obraća svom njemačkom kolegi, činjenica da se
uzajamno mogu zvati 'drugovima' (što između ostaloga vjerojatno
izbjegavaju činiti) uopće ih ne približava nekom sporazumu.
Za britanskoga predsjednika vlade ne postoji treći put za
rješavanje problema u zemlji. Ustrajavanje španjolskog
predsjednika vlade na nastavljanju Zajedničkog fonda nema ništa s
njegovim uvjerenjima desnog centra: bilo koji čelnik španjolske
vlade išao bi istim pravcem. I već je postalo jasno da pripadnost
istoj političkoj 'obitelji' nije od velike pomoći za rješavanje tih
problema. Ništa drukčije od svojih konzervativnih kolega, vlade
lijevih centara doći će do sporazumu samo na tuđi račun, posebice na
onaj zemalja aspiranata na članstvo iz srednje i istočne Europe.
Unutarnja pitanja nisu ništa manje teška. Sada kad europska utopija
počinje gubiti svoj čar, vlade uviđaju da će se morati suočiti s
problemom zaposlenosti u svojim zemljama. Neće im pomoći Središnja
europska banka, niti 'sporazum o zapošljavanju', koji neće
proizvesti niti jedno radno mjetso. Tako se vlade ponovno nalaze
pred uobičajenim problemima. Tony Blair preporučuje američki put,
s fleksibilnim tržištem rada i poticajima poduzetništvu, dok
ministar Lafontaine naginje tradicionalnim rješenjima, kao što je
stimuliranje potražnje i određeni stupanj preraspodjele. Oba ta
stajališta imaju protivnike bilo unutar vlastitih vlada, bilo u
inozemstvu, i baš ne pridonose tome da se dobije neka jasna ideja
što su ljevice na vlasti spremne učiniti.
Znači da se ništa nije promijenilo? Jesu li novi centar, ili treći
put, samo obmane? Je li milanski susret čelnika novih vlada bio tek
prigoda da se izgovori još praznih riječi? Takav bi pristup bio
pogrešno tumačenje onoga što se danas događa u Europi. Ljevice na
vlasti suočavaju se s istim problemima s kojima su se prethodno
suočavale desnice. U stvarnosti je teško odrediti razliku između
Aznarova 'novog centra' u Španjolskoj i Schroedera u Njemačkoj.
Došlo je, međutim, do promjene dominantnog stanja duha među
europskim biračkim tijelom. Čisti kapitalizam nije više popularan
kao što je bio osamdesetih godina i početkom devedesetih. Ljudi
žele novu slobodu tržišta, mogućnost izbora; no žele i biti sigurni
da cijena koju za to treba platiti neće biti previsoka u smislu
solidarnosti i društvene kohezije. Ono što traže je način da se
podudare konkurentnost na globalnim tržištima i kohezija
društvenih zajednica.
Stanje duha se izmijenilo. Neoliberalistički val iz osamdesetih
godina pripada prošlosti. To je razlog zašto je značajna manjina
promijenila svoje izborne preferencije, i glasa za stranke lijevog
centra. No te stranke, premda su uvidjele to promijenjeno ozračje,
još nisu našle novi put. Zasad je promjena ostala, više nego u
političkoj stvarnosti, na razini javnih odnosa. Primjerice,
ključno pitanje poreza (tko plaća, koliko, na koji način i s kojim
javnim ciljevima) današnja ljevica hrabro zaobilazi. Isto tako,
jednostavno izbjegavamo raspravljati o stvarnim problemima
društava koja pokušavaju naći način za poticanje stvaranja
bogatstva, istovremeno priznavajući javne potrebe.
Zato, zasad, vladajuće ljevice razočaravaju. Ako su i zabilježile
raširenu želju za promjenom, do sada je nisu uspjele prevesti u
stvarnost. Možda nije u modi misliti da bi fikcija mogla biti
dovoljna. Ponekad se dobiva osjećaj da svi živimo u jednom
virtualnom svijetu, prije svega u prostoru financijskih tržišta
koja su tako određujuća za naša živote. No moglo bi se dogoditi da će
jedna nova politka 'stabilnosti i rasta', stvaranja bogatstva i
društvene kohezije, negdje biti provedena - možda od nekoga tko
nije danas na vlasti", piše Ralf Dahrendorf