HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 36 - 23. VELJAČE 1999. BRITANSKI RADIO - BBC22. II. 1999.Pregled tiska"Komplikacije na mirovnim pregovorima o Kosovu dominiraju vanjskopolitičkim rubrikama jutrošnjih izdanja britanskih dnevnih
listova. 'The Independentov' izvjestitelj s pregovora u dvorcu Rambouillet javlja kako američka državna tajnica Madeleine Albright tijekom vikenda u više navrata nije mogla skriti ljutnju zbog odbijanja kosovskih Albanaca da prihvate predloženi nacrt sporazuma čime bi se Srbe dovelo u položaj da ili prihvate cijeli sporazum, uključujući raspoređivanje snaga NATO-a na terenu, ili da se, u protivnom, protiv strateških ciljeva u Srbiji pokrenu zračni udari. Kosovski Albanci odbijaju potpisati predloženi sporazum jer, iako se njime Kosovu daje znatna politička autonomija, on ne predviđa održavanje referenduma o neovisnosti pokrajine po isteku trogodišnjega prijelaznog razdoblja. Zadrže li Albanci to stajalište, piše list, bombardiranje Srbije čini se sve manje realnim, iako Beograd i dalje uporno odbija prihvatiti raspoređivanje stranih vojnika na jugoslavenskom teritoriju. List zaključuje kako je sve očitije da je američka diplomacija pogrešno predvidjela da će kosovski Albanci prihvatiti bilo kakav sporazum
BRITANSKI RADIO - BBC
22. II. 1999.
Pregled tiska
"Komplikacije na mirovnim pregovorima o Kosovu dominiraju
vanjskopolitičkim rubrikama jutrošnjih izdanja britanskih
dnevnih listova. 'The Independentov' izvjestitelj s pregovora u
dvorcu Rambouillet javlja kako američka državna tajnica Madeleine
Albright tijekom vikenda u više navrata nije mogla skriti ljutnju
zbog odbijanja kosovskih Albanaca da prihvate predloženi nacrt
sporazuma čime bi se Srbe dovelo u položaj da ili prihvate cijeli
sporazum, uključujući raspoređivanje snaga NATO-a na terenu, ili
da se, u protivnom, protiv strateških ciljeva u Srbiji pokrenu
zračni udari. Kosovski Albanci odbijaju potpisati predloženi
sporazum jer, iako se njime Kosovu daje znatna politička
autonomija, on ne predviđa održavanje referenduma o neovisnosti
pokrajine po isteku trogodišnjega prijelaznog razdoblja. Zadrže li
Albanci to stajalište, piše list, bombardiranje Srbije čini se sve
manje realnim, iako Beograd i dalje uporno odbija prihvatiti
raspoređivanje stranih vojnika na jugoslavenskom teritoriju. List
zaključuje kako je sve očitije da je američka diplomacija pogrešno
predvidjela da će kosovski Albanci prihvatiti bilo kakav sporazum
koji predviđa zaštitu NATO-saveza.
U uredničkom komentaru britanskoj vladi bliskog 'The Guardiana'
izražava se uvjerenje kako je odbijanje kosovskih Albanaca da
odustanu od zahtjeva za samoodređenjem nakon trogodišnjeg
prijelaznog razdoblja pokvarilo planove kontaktne skupine za
dovršenje ovoga kruga pregovora koji su se svodili na to da se
jednog ili dvojicu ministara vanjskih poslova uputi u Beograd s
potpisanim sporazumom kako bi se gospodina Miloševića još jednom
upozorilo na pogodnosti koje može dobiti ako ukloni posljednju
zapreku - njegovo protivljenje raspoređivanju mirovnih snaga na
Kosovu. List zaključuje kako je nesklonost kosovskih Albanaca da
budu dio te igre potpuno razumljiva, ali da je istodobno sklapanje
takvog kompromisa u njihovu dugoročnom interesu te da ga trebaju
prihvatiti. Trenutak istine će međutim za sve nas doći tek kad
opasni i nepredvidljivi čovjek koji se bori za svoj politički život
u Beogradu donese odluku koja je jednako teška za nas kao i za njega
samoga, kaže se u uredničkom uvodniku današnjeg 'The Guardiana'".
***
Ponovno se povećava zanimanje međunarodne javnosti za slučaj
Šakić
"Kako se približava suđenje bivšem zapovjedniku ustaškog logora u
Jasenovcu Dinku Šakiću - rasprava je određena za 5. ožujka u Zagrebu
- međunarodna javnost ponovno pokazuje interes za jedan od
posljednjih procesa ratnim zločincima iz Drugog svjetskog rata,
kako je to jučer zaključio novinar 'The Sunday Timesa'. Šakićeva
supruga Nada, koja je početkom ovog mjeseca bila puštena iz zatvora
nakon što je hrvatski državni odvjetnik ustvrdio da nema dovoljno
dokaza kako bi se sudilo za ratne zločine navodno počinjene u doba
dok je bila zatvorska čuvarica u Staroj Gradiški, plijeni međutim
pažnju lokalnih hrvatskih medija.
Naime, prema njihovima navodima, Nada Šakić je odustala od toga da
od hrvatske države traži odštetu za tri mjseca provedena u zatvoru.
Ona će zatražiti socijalnu pomoć. Ona na to ima pravo, kaže njezin
odvjetnik Branko Šerić.
= 'Ali će tražiti odgovarajući socijalu i zdravstvenu zaštitu'.
- A na temelju kojega je to zakona?
= Hrvatska je regulirala zakon prema ovom programu Ministarstva
iseljeništva - program vraćanja povratnika iz dijaspore u
domovinu.
- Što to znači? Da se bilo tko od Hrvata koji žive dulje vremena u
inozemstvu može vratiti...?
= Tako je, da im se omogući povratak, da mogu normalno živjeti u
Hrvatskoj i uživati socijalna prava. Govorima o socijalnim
pravima, ne o mirovinskom pravu, kao i svaki drugi građanin
Hrvatske.
- Znači li to neku socijalnu pomoć, zapravo?
= Da, da, ako je nezaposlena znači socijalnu pomoć.
- Da li su točni navodi da će gospođa Šakić tražiti da je se smjesti u
umirovljenički dom?
= I to spada u socijalna prava.
- Recite, gospodine Šerić, da li očekujete nekakve negativne
reakcije javnosti, s obzirom na nedavno suđenje, nedavno
odbacivanje optužnice? Očekujete li nekakve reakcije?
= Zasad su kontroverzne reakcije. Ima reakcija koje osporavaju
takvu odluku suda, a ima reakcija i koje podržavaju.
- Te reakcije neće smetati gospođu Šakić da zatraži pomoć od
hrvatske države.
= Ne, ali njoj je nemoguće živjeti tu, a mora biti tu.
- A zašto mora biti u Hrvatskoj?
= Ha, zato što je Jugoslavija traži pa će je uhititi ako iziđe iz
Hrvatske.
- Znači pretpostavljate da se ona ne može vratiti u Argentinu, da bi
je Argentina izručila Jugoslaviji?
= To ne znam, to zaista ne znam, ali nema direktnog leta za
Argentinu. Prema tome gdje god bila i čekala prelijetanje, u bilo
kojoj stranoj državi postoji stanoviti rizik da bude uhićena po
mđunarodnoj tjeralici pošto je Jugoslavija traži.
- Da li je ona onda upravo zbog tog rizika ostala u Hrvatskoj ili je
nešto drugo posrijedi?
= Ne, ona je inače željala tu doći. Inače, zadnjih godina muž joj i
ona su se željeli vratiti.
- A što ako recimo Jugoslavija bude tražila izručenje od Hrvatske?
= Nijedna država - to su međunarodni pravni propisi - nijednoj
drugoj državi ne izručuje svog državljanina.
- Dakle, gospođa Šakić je boravkom u Hrvatskoj zapravo zaštićena?
= Praktički, da.
***
Posljednjih dana, citirajući talijanski dnevni list 'La
Republicu', hrvatski tisak spominje mogućnost suđenja još jednom
argentinskom državljaninu hrvatskog podrijetla - Ivi Rojnici. Rosa
Grce upitala je argentinskog novinara Raula Kohlmana koliko ima
istine u tim navodima.
Jedna Hrvatica, Magdalena Drnasin, objavila je pismo u listu
'Pagina 12' u kojem kao novinar radi i naš sugovornik Raul Kohlman,
i u njemu se zalagala protiv izručenja Dinka Šakića Hrvatskoj uz
obrazloženje kako hrvatske vlasti neće provesti pošteno suđenje
budući da su hrvatski Predsjednik i ljudi na vlasti u Hrvatskoj
blagonakloni prema razdoblju ustaške vladavine. Kao potvrdu
takvoga stava ona je spomenula da se predsjednik Tuđman za boravka u
Argentini pozdravio s Dinkom Šakićem i Ivom Rojnicom i pritom ih,
kaže argentinski novinar, nazvala zločincima. Ivo Rojnica
odgovorio je tužbom, kaže Raul Kohlman.
'Rojnica ju je potom tužio sudu za klevetu', obrazložio je
argentinski novinar porijeko navoda koji su se pojavili u hrvatskom
tisku o mogućnosti suđenja Argentincu hrvatskog podrijetla Ivu
Rojnici. Uskoro se očekuje suđenje na kojem Magdalena Drnasin mora
dokazati veze između Iva Rojnice i ustaškoga režima u Hrvatskoj za
vrijeme Drugog svjetskog rata. No, argentinske vlasti ne
komentiraju cijeli slučaj, dodaje argentinski novinar, možda zato
što je Ivo Rojnica stari prijatelj predsjednika Carlosa Menema. U
Argentini vlasti ne komentiraju niti slučaj Nade i Dinka Šakića uz
obrazloženje kako je to sada stvar Hrvatske i njezina pravosuđa,
rekao nam je danas poslijepodne Raul Kohlman, argentinski novinar
koji je bio u grupi reportera što je prošle godine u emisiji jedne
lokalne televizijske stanice razotkrila pošlost Dinka Šakića".
(BBC)
INOZEMNI TISAK
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
22. II. 1999.
A sada jezična unija
"(...)Poziv na jedan 'lingvistički Maastricht' dolazi od Innocenza
Cipolette, generalnog direktora Confindustrie. Europske zemlje,
piše 'moraju nastojati da novi naraštaji govore barem jedan jezik
osim onog nacionalnog'. Cipolletta potom priznaje da će taj jezik
sigurno biti engleski. Ništa loše, kažemo mi. Štoviše, jako dobro.
Engleski se sam nametnuo: to je snaga (lingvističkog) tržišta na
djelu. Našli smo jedan zajednički jezik a da ga nismo tražili, a dok
smo ga tražili nismo ga nalazili: radujmo se.
Što možemo učiniti da dovršimo posao? Na nacionalnoj razini, moguće
je mnogo toga; potrebna je samo dalekovidnost i dobra volja. Mislim
na školu gdje bi se ne samo trebalo učiti engleski, već i na
engleskom (neke predmete).(...)
Europske odluke čine mi se, međutim, složenijima. Engleski, prije
no što je postao jezikom svih, bio je jezik nekih: Engleza.
Cipolletta predlaže da se iskoriste 'europski strukturalni
fondovi' kako bi se pomoglo njegovo širenje. No, želio bih biti tamo
kada će Francuzi morati glasovati o toj odredbi. Vikat će, čupat će
kosu, i na kraju će postići to da će se jedan dio novaca odrediti za
potporu slavnog francuskog jezika (koji i jest slavan, ali ga
računala ne razumiju). A Nijemci će tada reći: a njemački?
Španjolci koji su do sada šutjeli, tražit će pomoć za španjolski. A
mi Talijani, ako Španjolci nešto čine, želimo to činiti i mi
(dogodilo se s jedinstvenom valutom, dogodit će se i sa zajedničkim
jezikom).
Eto slabosti nekog 'Maastrichta jezika'. U Europi, da bi se nešto
zajedno gradilo, treba prvo nešto srušiti. Jedanaest zemalja
odreklo se nacionalnih moneta i rođen je Euro. U slučaju
zajedničkog jezika ne bi bilo nužno, niti poželjno, odreći se
nacionalnih jezika. Francuzi će nastaviti govoriti francuski,
Nijemci njemački; u Italiji samo će disc-jockeyi, marketinški
stručnjaci i ekonomisti govoriti engleski s brijačem i sa
zaručnicom. No prihvaćanje jednog zajedničkog jezika smanjilo bi
nepotrebne troškove prijevoda, i stvorilo bi pravo europsko
tržište rada. Ostaje problem: engleski je jezik Engleza, i nekome
se to ne sviđa.
Da bi se riješilo to pitanje imao bih jedan prijedlog. Sjećate li se
onoga što se događa Zapadnoeuropskoj uniji, koja se trebala
pobrinuti za zajedničku obranu, koju je NATO istisnuo? Pa napravimo
istu stvar. Kažimo da je engleski jezik Amerike. Bit će nešto
gunđanja, no potom će svi pognuti glavu. U biti, u Europi smo
naviknuti da se međusobno prepiremo, da bi na kraju napravili ono
što kažu Amerikanci", piše Beppe Severgnini.
LA REPUBBLICA
21. II. 1999.
Putovi sramote
"Buenos Aires. L'Hotel de immigrantes, argentinski Ellis Island,
velika polunapuštena zgrada u luci. Ovdje su se smještali
novopridošli dok su čekali posao i dokumente.(...)Njihove su priče
pohranjene, točnije zakopane, u prašnjavim spisima Pismohrane
useljeništva koja još i danas zauzima dio zgrade.(...)
Spisi su podijeljeni po godinama. Najnatrpanije godine su one od
1945. do 1950.: godine egzosuda biblijskih dimenzija, u kojemu je
najmanje 300.000 osoba njemačkog jezika prolazilo razrušenom i
podjeljenom Europom u Južnu Ameriku, itinererom koji je vodio preko
Španjolske, Portugala i, ponajprije, Italije.(...)
Obično su bjegunci u džepovima imali pisma preporuke,
vjerodajnice, uglavnom potpisane od župnika, pa čak i kardinala,
kao biskupa Aloisa Hudala, rektora teutonskog kolegija, kojemu
Erich Priebke duguje bianco putovnicu koja mu je omogućila da 1948.
ode. U epohalnoj seobi Katolička crkva je zapravo imala bitnu
ulogu, odlučujuću koliko i dvosmislenu funkciju, koja se sada
počinje odgonetati zahvaljujući dokumentima koji se pojavljuju u
pismohranama Argentine, Sjedinjenih Država i drugih država (no ne i
i iz vatikanskih pismohrana, još zabranjenih za povijesna
istraživanja). Mengelei, Eichmanni Rauchi prošli su taj put,
slijedli su 'la ruta de las ratas', 'stazu miševa' koja je polazila
iz Muenchena, Beča, Zagreba; doticala Trst, Rim, Genovu i,
prvenstveno, završavala u Argenitni. 'U Argentinu su doplovili
važni nacistički zločinci', kaže Ignacio Klich, predsjednik CEANA-
e, povjerenstva koje je prije dvije godine stvorio predsjednik
Menem kako bi se razjasnile aktivnosti nacista u južnoameričkoj
zemlji. 'No došli su i važniji vođe pro-hitlerovskih režima koje su
postavile postrojbe Osovine'. Prototip je Ante Pavelić, čelnik
hrvatske fašističke države.(...)
Za polazak je bilo potrebno i odobrenje argentinskog
veleposlanstva u Rimu, ili, još bolje, Povjerenstva koje je Peron
poslao u Europu da izabere useljenike koji najviše odgovaraju
tipologiji najpodesnijoj za Argentinu: inženjeri i tehnolozi,
bolje ukoliko su uvjereni antiboljševici, što je nacistička
prošlost mogla jamčiti.
Primjer za to je slučaj Dinka Šakića, koji je izišao na svjetlo
prije godinu dana zahvaljujući jednom televizijskom programu (ista
tehnika 1995. iskorištena za Priebkea). Iza otkrića stoji centar
Simon Wiesenthal iz Buenos Airesa. Odgovorni centra Sergio Widder
objašnjava: 'Šakić je bio jedan najmlađih glavešina hrvatskog
fašizma. S dvadeset godina zapovijedao je koncentracionim logorom
Jasenovac gdje je ubijeno 600.000 osoba, prije svega, Srba i
Cigana, i dvadeset tisuća Židova. Jedan tako 'prestižan' položaj u
tako mladoj dobi, proistekao mu je iz činjenice da je njegova
supruga, Nada Šakić, koja je pripadala osoblju ženskog logora Stara
Gradiška, bila sestra Maksa Lubovića, jedne od Paveliću najbližih
osoba'. Šakić u Argentinu dolazi 22. prosinca 1947. iz Genove, s
identifikacijskim dokumentom Crvenoga križa i dozvolom za
iskrcavanje koju je izdalo argentinska delegacija za imigraciju
koja ga kvalificira kao mehaničara. Smješta se u okolicu Buenos
Airesa, radi kao trgovac, traži putovnice i vize za razne europske
zemlje, falsificira dokumente, biva optužen za terorizam i druge
zločine, no do osude nije došlo. 'U siječnju 1998.', nastavlja
Widder, 'na našu dojavu, prišla mu je ekipa Telenochea i napravila
intervju s njim. Program je bio emitiran u travnju, nakon što su
napravljeni sporazumi sa sudskom vlašću, a u lipnju je bivši ustaša
predan Hrvatskoj na zahtjev njezine vlade. Sada se u Zagrebu
priprema sudski proces'. Kako to da se Šakić, za razliku od Priebkea
nije usprotivio izručenju? 'Možda zato što se, nakon što je
identificiran, bojao da ga Srbi ne otmu', odgovara Widder. Ima li
još uvijek smisla goniti zločince koji, po najboljoj pretpostavci,
imaju više od osamdeset godina? 'Mogućnost koju sada imaju Hrvati
da sude Šakiću je prilika koja im je ponuđena da preispitaju svoju
povijest, kao što je u Italiju suđenje Priebkeu bila lekcija u živo,
ponajprije upućena mladima koje praznina u sjećanju izlaže riziku
da podlegnu totalitarističkim ideologijama'.(...)
Taj poslijeratni egzodus je i povijest jedne unosne trgovine
ljudima kojom su se obogatili brodovlasnici, korumpirani
dužnosnici, podmitljivi popovi. U Argentini se ovih dana ponovno
bave time kroz suđenje Ivi Rojnici, zapovjedniku dubrovačkog
područja 1941. i suradnikom Gestapoa. I dok se u Buenos Airesu
ponovo pokreće istraga u svezi s tim bivšim ustašom, koji je postao
bogat i utjecajan toliko da je želio položaj veleposlanika
Hrvatske, u Rimu povjesničar Matteo Sanfilippo dolazi do
zanimljivih otkrića u crkvenim pismohranama, o čemu ćemo govoriti u
sljedećem nastavku", piše Giovanni Maria Pace.
22. II. 1999.
Nacisti pod zaštitom pismohrana
"Buenos Aires, Ayacucho 632, šesti kat. Tu se nalazi sjedište
Izaslanstva izraelitskih udruga (DAIA), jednog od tijela koja
istražuje nazočnost nacista u Argentini. Pri dolasku pomno nas
pretražuju, što je mjera koja se pokazala nužnom nakon krvavih
prošlogodišnjih atentata. Prima nas Daniel Feierstein, koji je uz
ostale autor cd-roma s tisućama imena. Koliko još ima nacističkih
zločinaca? 'Naš posao još nije zaključen', odgovara sociolog, 'no
znamo za boravak ili prolaz preko Argentine, barem, trideset i
petero krivih za zločine protiv čovječanstva'.(...) Prema
posljednjem izvješću kojega je objavila CEANA, povjerenstvo koje
je osnovao Menem za razsvjetaljavanje tog proturječnog razdoblja
argentinske povijesti, sociologinja Carlota Jacksisch nabraja
dvadeset i devet imena, podijeljena na 'Nijemce',
'kolaboracioniste' i 'tajne agente'.(...) To je djelomični popis.
Da bi ga se upotpunilo bilo bi potrebno konzultirati vatikanske
pismohrane. Službeno je crkveno stajalište da je sve ono što se ima
znati napisano u nizu izdanja o Svetoj Stolici u Drugom svjetskom
ratu koje su napisali isusovci i gdje piše da Vatikan nije imao
nikakve mogućnosti vršiti utjecaj na jedan protukatolički i
poganski režim kao što je nacizam. 'No, dok se može dobiti pristup
dokumentima Svete Stolice samo do izbora Pia XI, pismohrane ostalih
vjerskih organizacija otvorene su za pristup', kaže povjesničar
Matteo Sanfilippo koji ih obilazi za račun CEANA-e.(...)
Unatoč svojim vjerodajnicama Sanfilippo nije uspio otvoriti
pismohranu Kolegija Svetog Jeronima od Ilira, neuralgičnu točku
prometa ilegalnim iseljenicima tijekom i nakon rata, kada je tamo
tajnik bio franjevac Krunoslav Stefano Dragonović, teolog, bivši
ustaški pukovnik i dužnosnik hrvatskoga ministarstva unutarnje
kolonizacije u vrijeme konfiskacije srpske imovine u Bosni i
Hercegovini. No o ocu Dragonoviću znamo mnogo. U jednom izvješću
američkog State Departmenta glede odnošenja hrvatskog zlata,
svećenik je opisan kao alter ego Ante Pavelića, čelnika marionetske
države koju je Osovina stvorila u travnju 1941.
G. 1943. Dragonović dolazi u Rim kao predstavnik Crvenoga križa, no
u stvarnosti kao koordinator ustaških djelatnosti u Italiji, ulozi
koja će se poslije pretvoriti u ulogu organizatora bijega hrvatskih
fašista u Argentinu. Redovnik je i čuvar dijela hrvatskog blaga
kojega su evakuirali bjegunci. Oko tog blaga, velikim dijelom
sačinjenog od zlata oduzetog žrtvama holokausta, narasla je
legenda koja u slučaj poziva Vatikan.
Prema listu 'US News', u jednom memorandumu s nadnevkom od 21.
listopada 1946. jedan agent Office of Strategic Servicesa (preteča
CIA-e) potvrđuje da su dio ustaškog novca poslanog iz Hrvatske u Rim
presreli Englezi, no 200 miljuna švicarskih franaka (vrijednost od
280 današnjih milijarda) ostalo je u blagajnama Vatikana i koristi
se za pomoć hrvatskim fašistima u bijegu.
Vatikan niječe da je imao veze s tim zlatom. No poznato je, međutim,
da je Antu Pavelića Pio XII dva puta primio kad su se već bili
dogodili ustaški pokolji Srba, Židova i Cigana, i da je 1946. -
1947. bio gost Kolegija Svetog Jeronima, kao i u raznim vatikanskim
stanovima. Hrvatski je čelnik u prijestolnicu stigao 1946. sa
španjolskom putovnicom, preobučen u svećenika. Zahvaljujući
potpori tajne mreže koja je vodila Kolegij u ulici Tomacelli, u
studenome 1948. brodom Sestriere otputovao je u Argentinu odakle
se, nakon jednog atentata, vratio u Španjolsku, gdje je umro 1959.
U Rimu je američka protuobavještajna služba znala za Pavelićeva
kretanja i spremala ga se uhititi. No potpora hrvatskom vođi od
Engleza i Vatikana vezala je ruke Washingtonu. Američke službe su
se brinule i da ne izgube simpatije Hrvata antikomunista koje se
počelo angažirati kao informatore. Među njima i našeg Dragonovića
koji 1951. surađuje s Counter Intelligence Corps pri bijegu
dezertera i špijuna iz istočnih zemalja i, potom, u prelasku u
Argentinu Klausa Barbieja, 'lionskog krvnika'. U listopadu 1958.
nekoliko dana nakon smrti Pia XII, franjevac je bio prisiljen
napustiti Svetog Jeronima po zapovijedi vatikanskog državnog
tajnika. G. 1967. nakon amnestije koju je Tito proglasio, vraća se u
Jugoslaviju, obasipa hvalama novi režim i 1983. tiho umire, kad se
već prašina vremena počelo nakupljati na djelima i nedjelima u
kojima je bio među protagonistima", piše Giovanni Maria Pace.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
22. II. 1999.
Ne umarajte se pružanjem pomoći
"Jedna briga koju donosi globalno gospodarstvo jest da bi
siromašnije zemlje, koje ne mogu prodati mnogo a imaju oskudna
sredstva za kupovinu, mogle još dublje potonuti u izolaciju i
siromaštvo. Procijep između bogatih i siromašnih mogao bi se,
globalno, proširiti.
Tradicionalni način sužavanja tog procijepa jest pomoć za razvoj
koju bogati pružaju siromašnima. Iako takva pomoć rijetko izvlači
zemlje iz siromaštva, ona u svakom slučaju pomaže stvaranju
temelja, poboljšavajući osnovne stvari poput zaklona, obrazovanja
i zdravstvene skrbi, koje utiru put privatnim ulaganjima.
U najboljem slučaju, pomoć ljudima daje vještine i alat za
produktivniju poljoprivredu i malu privredu.
No razvojna pomoć sve je tanja. Organizacija za gospodarsku
suradnju i razvoj izvješćuje da je 1997. bila rekordno niska kad se
radi o pomoći. Ukupna pomoć industrijskih zemalja iznosila je 48,3
milijardi dolara, samo 0,22% njihovih kombiniranih nacionalnih
prihoda - mnogo ispod dugogodišnjih dometa. Pomoć svjetskih
gospodarskih sila, zemalja skupine G-7, opala je za 29% između
1992. i 1997., nakon prilagodbe inflaciji.
Pogledamo li pojedinačne zemlje, vidjet ćemo da Danska prednjači s
pomoći koja iznosi 0,97% bruto nacionalnog proizvoda. Sjedinjene
Države pridonijele su samo sa 0,09%. U potrošenim dolarima,
Sjedinjene su Države druge iza Japana, no Tokio daje više od 0,2%
svojeg BNP-a.
Neke zemlje, poput Britanije (0,26%) planiraju sljedećih godina
pojačati proračun za pomoć. To daje primjer Sjedinjenim Državama i
drugima. Kao glavni potez u pomaganju da najsiromašniji od
siromašnih izbjegnu teret beskrajnih plaćanja kamata, mora se
omogućiti oprost dugova. Pomoć bi se trebala smatrati velikim
ulaganjem u dugoročno globalno gospodarsko zdravlje", zaključuje
uvodničar lista.
THE NEW YORK TIMES
22. II. 1999.
Zapleteni kosovski mirovni pregovori
"Bio je to razočaravajući vikend za mir na Kosovu. S rokom za
postizanje dogovora mudro produženim do sutra, obje su se stranke
još više udaljile od potpisivanja dogovora, a u šestočlanoj
kontaktnoj skupini koja vodi pregovore postoji novi raskol.
Najbolja prigoda za mir leži u očuvanju usredotočenosti kontaktne
skupine na njezine prvotne zahtjeve i prijetnju bombardiranjem
srpskih vojnih ciljeva ostane li srpski vođa, Slobodan Milošević, i
dalje prkosan.
Albanci su ozbiljni i kooperativni pregovarači i prošlog se tjedna
činilo da su spremni na potpisivanje dogovora.
No jučer su, u onom što bi mogao biti privremen pregovarački gambit,
inzistirali da su izgledi plana za neovisno Kosovo nedovoljni te su
pozvali na referendum o tom pitanju za tri godine. U posljednjoj
izjavi jučer, Albanci taj zahtjev nisu povukli. Oni bi to trebali
učiniti brzo. Iako bi referendum sigurno prošao, to ne bi jamčilo
potvrdu međunarodne zajednice da Kosovo treba postati neovisna
država.
Teško je zamisliti da će Albanci nastaviti ustrajati na
referendumu, jer bi njihovo odbijanje da potpišu mirovni dogovor
smanjilo pritisak na g. Miloševića da dopusti prisutnost
savezničkih mirotvoraca na Kosovu. Mirovni su dogovori započeli
pod prijetnjom savezničkih zračnih napada na srpske vojne ciljeve,
odbije li g. Milošević uspostaviti mir, i ta prijetnja mora ostati.
Zahtijevajući referendum, Albanci NATO-u otežavaju korištenje
sile protiv g. Miloševića. Taj je problem rasvijetljen jučer kad je
ministrica vanjskih poslova Madeleine Albright rekla da NATO neće
izvršiti svoju prijetnju bombardiranjem srpskih ciljeva ne
prihvate li Albanci dogovor.
Kontaktna skupina, koja se sastoji od Sjedinjenih Država, Rusije,
Italije, Njemačke, Britanije i Francuske, trebala bi i dalje
inzistirati na razoružanju gerilske vojske, koja ne bi smjela imati
mogućnost da prijeti albanskim demokratskim političarima koji će
upravljati Kosovom.
Europske zemlje u kontaktnoj skupini trebale bi prestati govoriti o
popuštanju g. Miloševiću i tražiti slobodni pristup suda za ratne
zločine Kosovu. G. Milošević je majstor u osvajanju ustupaka, a
ovdje ne bi smio dobiti nikakve", zaključuje uvodničar lista.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
22. II. 1999.
EU smanjuje poljoprivredne subvencije
"Europska je unija u nedjelju ušla u presudan tjedan svoje
povijesti, pregovorima za smanjenje i preraspodjelu proračuna radi
utiranja puta novim članicama iz istočne i srednje Europe", piše
Barry James.
"Promjene bi mogle uključivati velika smanjenja poljoprivrednih
subvencija, što je potaklo prosvjede u nekoliko zemalja. Belgija je
u svom glavnom gradu razmjestila tisuće dodatnih pripadnika
policijskih snaga i zatvorila je neka područja zbog očekivanih
masovnih demonstracija poljodjelaca, a ministri poljoprivrede
sastali su se u ponedjeljak radi rasprave o zajedničkoj
poljoprivrednoj politici koja bi trebala krenuti od sljedeće
godine. Promjene predviđaju smanjenja poljoprivrednih subvencija
od čak 30%, a nadoknadit će se izravnim isplatama siromašnijim
poljodjelcima.
U drugom krugu pregovora o proračunu, ministri vanjskih poslova EU
sastali su se u Luksemburgu u nedjelju da bi pripremili teren za
bonnski summit u petak, na kojem će čelnici država i vlada
raspravljati o proračunu 2000. - 2006.
Ministri vanjskih poslova razmatrali su i međunarodna pitanja
uključujući Kosovo i tursko uhićenje kurdskog pobunjeničkog vođe
Abdulaha Oecalana. (...)
Iako se zemlje razilaze o mnogim pitanjima, počinju se nazirati
obrisi mogućeg dogovora. Većina zemalja članica slaže se o
zamrzavanju poljoprivredne potrošnje blizu sadašnje razine od 40,4
miljarde eura (44 milijarde dolara) godišnje. (...)
Strukturalni fondovi, koji su činili više od 30 milijarda eura u
1999., plus 2,9 milijardi u fondu za koheziju eura (namjena obaju
fondova bila je preraspodjela bogatstva u siromašnija područja)
također se suočavaju s pritiskom zagovornika smanjenja proračuna u
Njemačkoj i Nizozemskoj, koje od njih ima razmjerno malo koristi.
Njemačka tvrdi da u EU uplaćuje 11 milijarda eura više nego što
dobija natrag, a u srcu rasprave je zahtjev kancelara Gerharda
Schroedera za ublažavanje te nejednakosti.
Njemačka tvrdi da, dok se pitanje proračuna ne riješi, EU ne može
uspješno poštovati svoje obećanje o prihvaćanju do deset susjeda iz
istočne i srednje Europe te Cipra u svoje članstvo.
Španjolska, najveći korisnik strukturalnog fonda i fonda za
koheziju Europske unije, opire se pokušajima smanjenja svoje
pomoći. Učiniti to, tvrde dužnosnici, značilo bi da bi Španjolska
plaća trošak proširenja na istok, područje gdje ima razmjerno malo
trgovine i doslovno nikakav utjecaj.
No madridska se vlada našla sve usamljenijom u tom pitanju, a
premijer Jose Maria Aznar nedavno je izrazio svoju spremnost da
'sudjeluje u igri' kako bi se postigao dogovor na berlinskom
sastanku na vrhu 24. i 25. ožujka. On je izjavio da je spreman
razmotriti nadzor poljoprivredne potrošnje, budu li siromašniji
španjolski poljodjelci zaštićeni.
Španjolski dužnosnici uznemireni su onim što drže njemačkim
poistovjećivanjem svojih nacionalnih interesa s onima EU kao
cjeline. G. Aznar je neizravno sugerirao da Njemačka ne igra u
potpunosti ulogu poštenog posrednika koji obavlja svoju ulogu
predsjednika EU.
Druge zemlje tvrde da je Španjolska, kao jedan od osnivača europske
zajedničke valute, u položaju da počne odustajati od nekih ili svih
svojih privilegija. Prvotna je zamisao bila da zemlje prestanu
primati razvojne fondove jednom kad su dostigle paritet sa svojim
bogatijim susjedima.
Iako je g. Aznar jednom kritizirao bivšeg premijera Felipea
Gonzaleza zbog zahtijevanja osnivanja kohezijskog fonda 1992., on
sad inzistira da Španjolska ima pravo na posebnu pomoć EU jer njezin
prihod per capita još ne doseže prosjek EU.
Francuska, međutim, ostaje snažno suprotstavljena prijedlogu po
kojem bi vlade podmirivale dio troškova subvencioniranja
poljodjelaca. Ona kaže da bi to bilo protiv načela solidarnosti u
EU.
Njemačka predlaže dva načina smanjenja poljoprivredne potrošnje.
Jedan je zadržati potrošnju iz 1999., koja iznosi 40,4 milijarda
eura, u svakoj od slijedećih pet godina. Drugi bi dopustio dodatnu
potrošnju za izravnu potporu poljodjelcima, s tim da
poljoprivredni proračun 2006. ne bi bio viši od ovogodišnjeg. To bi
vladama pomoglo u prilagodbi sustavu izravne potpore."
Suprotstavite se Miloševiću
"Ako se gleda kao izolirani događaj, savezničkoj se odluci o tri
dana odgode bombaške kampanje protiv srpskih snaga ne može
prigovoriti. Utjecanje sili uvijek je, na jednoj razini, poraz;
može li se postići pravedan mir, tad je produžetak razgovora
zasigurno opravdan. No, s obzirom na povijest pregovora o Kosovu,
odgoda nameće uznemirujuća pitanja.
Američki i europski pregovarači Kosovu, žrtvi, od početka nameću
uvjete, istodobno moleći ustupke od Srbije, krivca. Nespremne
igrati vodeću ulogu ili obvezati primjerene razine snaga,
Sjedinjene su Države već signalizirale spremnost da prihvate
manjkav dogovor koji bi, dopuštajući Srbiji da zadrži tisuće
vojnika na Kosovu, ugrozio američke mirovne snage i produžio
trajanje njihova mandata. Čak i ti razmjerno pogodni uvjeti nisu
osvojili naklonost srpskog diktatora Slobodana Miloševića,
vjerojatno zato što on sumnja u ozbiljnost prijetnja predsjednika
Clintona.
Sad, dok se zavlače dogovori o prošlom savezničkom bezuvjetnom
roku, postoje dvije opasnosti. Jedna je da će savez Kosovarima na
posljetku nametnuti toliko mnogo neprihvatljivih uvjeta da će ih
oni morati odbiti. To bi NATO-u tad dopustilo da obje strane okrivi
za propast dogovora, na taj se način izvlačeći za nedjelovanje
kojem su skloni mnogi dužnosnici, i u Europi i u Clintonovoj vladi.
Druga je opasnost dogovora koji je tako prilagođen zahtjevima g.
Miloševića u tome, što bi to od početka onemogućilo autonomiju
Kosova.
Prije deset godina, g. Milošević je poništio autonomiju Kosova i
nametnuo vrstu srpskog aparthejda. Prije godinu dana, započeo je
rat protiv kosovskih Albanaca, spaljujući sela, uništavajući
usjeve, raseljavajući stotine tisuća ljudi. Svojim zločinima
protiv civila i sustavnim pokušajem uništenja kosovskog društva,
on je izgubio svako pravo da vlada.
Kosovo je udaljeno i strano većini Amerikanaca, no agresivni su
diktatori uvukli američke vojnike u dva europska rata i jedan
hladni koji je trajao gotovo pola stoljeća. Sad je gotovo čitav
kontinent demokratski - a demokracija, kao što se oglašava, djeluje
kao sila stabilnosti. G. Milošević je glavna iznimka. On snosi
veliku krivnju za najgore krvoproliće u Europi od Drugog svjetskog
rata. Tako dugo dok je on na vlasti, jugoistočnom bi se Europom
mogli proširiti sukobi koji bi uvukli daleko više američkih vojnika
u mnogo pogibeljnijim okolnostima. Tako je u američkom interesu da
se g. Miloševiću suprotstavi, sada, na Kosovu, i da podupre
demokraciju u Srbiji.
Na retoričkoj razini, Clintonova vlada to od početka shvaća. G.
Clinton je, poput Georgea Busha prije njega, g. Miloševića upozorio
da ne pokreće rat protiv Kosova. No kad je rat započeo vlada se
počela kolebati. U subotu, kao da želi pokazati svoj prezir prema
volji NATO-a, g. Milošević je opet naredio svojim vojnicima da
granatiraju jedno kosovsko selo, zbog čega su stotine ljudi
pobjegli iz područja.
Uza svu zbunjenost koja izbija iz pregovora u Francuskoj, važno je
ne izgubiti iz vida jedino pitanje koje je zaista važno: ima li g.
Clinton ipak volje suprotstaviti se g. Miloševiću. Ako to ne učini
sad, netko će taj posao morati obaviti kasnije, no on će samo
postati teži, a u međuvremenu će se proliti još više krvi", piše
uvodničar u članku koji list prenosi iz 'The Washington Posta'.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
22. II. 1999.
Prosvjedi protiv stvarnosti
"Više od 30 tisuća seljaka iz zemalja EU prosvjeduje ovog
ponedjeljka u Bruxellesu protiv Agende 2000. Udruženja europskih
seljaka žele u posljednjem trenutku srušiti reformu, koju bi krajem
ožujka na posebnom sastanku na vrhu u Berlinu trebali odobriti
čelnici država i vlada EU. Doduše, i revni dužnosnici seljačkih
udruženja, koji su upravo pozvali na ustanak, znaju da su
zakasnili. Agendu 2000 više nije moguće zaustaviti jer bi drastična
štednja u europskoj poljoprivrednoj politici trebala spasiti EU od
financijskog sloma.
Borba za Agendu 2000 traje već godinu dana. Taj sporazum trebao bi
preustrojiti poljoprivredu politiku EU ali i pokrenuti reformu
strukturne politike, koja alimentira gospodarski slabije regije.
Osim toga, u pitanju su pravedniji doprinosi za EU, koje Njemačka
kao najveći netto-platiša u EU smatra težištem pregovora. Agenda
2000 nalikuje na sustav spojenih posuda u kojem jedno nije moguće
bez drugog: Njemačka ima izgleda za uštede samo u slučaju uspješnog
kresanja dviju najvećih proračunskih stavaka (valja podsjetiti da
poljoprivredni i strukturni fond proždiru 80 posto proračuna EU).
Bonn trenutačno Bruxellesu doznačuje oko 22 milijarde maraka više
no što dobiva natrag u obliku subvencija iz poljoprivrednog i
strukturnog fonda.
Seljaci se, naravno, opiru daljnjem smanjenju subvencija. Tko
posluša vatrene govore dužnosnika seljačkih udruženja, steći će
čak dojam da EU želi uništiti, potiho posmicati kompletno
seljaštvo. No, cilj je zapravo daleko skromniji. Povjerenstvo EU
želi samo ublažiti smanjenje cijena teletine, mlijeka i žitarica.
Kao nadoknadu Bruxelles namjerava isplatiti izravne subvencije,
koje bi, doduše, od 2002. ili 2003. trebale biti postupno smanjene.
Dakle, posrijedi zasigurno nije plan o revoluciji u europskoj
poljoprivrednoj politici već nastavak reforme, već započete g.
1992.
Naime, Bruxelles mora suzbiti skupi višak proizvodnje. U pitanju
teletine stanje je dramatično: u hladnjačama je uskladišteno oko
pola milijuna tona mesa. Nakon krize kravljeg ludila promet je
strahovito opao. Pritisak stvaraju i Amerikanci, koji više ne žele
tolerirati europski subvencionitis. Krajem 1999. počinje novi krug
pregovora u Svjetskoj trgovinskoj organizaciji (WTO) o opsežnoj
liberalizaciji tržišta poljoprivrednih proizvoda. Washington pak
optužuje EU da blokira slobodnu konkurenciju. EU gura višak svoje
proizvodnje na svjetsko tržište, istodobno zatvarajući vlastito
tržište - primjerice, za američke teleće odreske, poljske trešnje i
novozelandsku janjetinu.
Europska poljoprivreda posljednja je stvarna planska privreda u
Europi. Nema slobodnog tržišta na kojem bi se ponuda i potražnja
mogle uravnotežiti. Bruxelles određuje cijene i količine, a takva
politika stoji bajkovite svote novca. Samo su tržišne odredbe o
teletini i mlijeku od uvođenja mliječne kvote g. 1984. stajale
ukupno oko 370 milijarda njemačkih maraka.
Još je gora pojedinost da su seljaci izravno dobili manje od trećine
te svote. Pretežni dio novca EU je upotrijebila za financiranje
izvoza viška koji nije bilo moguće prodati na vlastitom tržištu -
riječ je o divovskom traćenju poreznog novca. Subencije ni u kom
slučaju nisu osigurale egzistenciju često hvaljenog seoskog
obiteljskog gospodarstva. Godinu za godinom pola milijuna seljaka
u EU prodaje svoje imanje - u Njemačkoj njihov broj iznosi 30
tisuća. Već se danas prosječno trećina prihoda ne zarađuje više u
staji ili na oranici već izvan okvira poljoprivrede, primjerice u
turizmu ili na tržištu vezanom za rekreacijske aktivnosti.
U ponedjeljak će se u Bruxellesu formirati i anakrona prosvjedna
povorka europskih primatelja subvencija. Nema sumnje da se seljaci
brinu da će uskoro biti tek primatelji milodara EU. Srednjoročno
planirano smanjenje izravne pomoći prisilit će još veći broj
seljačkih gospodarstava na prekid poljoprivrednih djelatnosti.
Nema sumnje da je strukturna promjena bolna, ali to ne vrijedi samo
za poljoprivredu već, primjerice, i za rudarstvo i industriju
čelika. EU je previše dugo oklijevala reći seljacima gorke istine.
Umjesto toga, posegnula je za tipičnim bruxelleskim mehanizmom
rješavanja sukoba: seljaci su prosvjedovali, istovarivali rajčice
i mlijeko na ulice, a ministri poljoprivrede potom izdvajali iz
proračuna EU nekoliko milijarda maraka više kako bi umirili svoje
birače na selu. No, takve su pogodbe u međuvremenu postale krhke.
Pakt o stabilnosti i monetarna unija prisiljavaju članice na veću
štedljivost, što utječe i na doprinose u proračun EU.
Gledano iz opće gospodarske perspektive, posrijedi je ljekovit
pritisak. Naime, konkurentnost Europe ovisi o uspješnom
smanjivanju državnih subvencija na svim gospodarskim područjima i
o poticanju nužnih strukturnih reforma. Veća količina tržišta
blagotvorno će utjecati i na poljoprivredu", zaključuje Andreas
Oldag.
Produljenje da, rasipanje vremena ne
"Riječ 'ultimatum' dolazi od latinske riječi ultimus, zadnji. Na
Balkanu, osobito u bosanskom ratu, Zapad je nizom uvijek
produljenih ultimatuma na posljetku ispao smiješan. Sada je
produljen i zadnji rok za mirovno rješenje na konferenciji u
Rambouilletu. No ovoga puta, za razliku od Bosne, to nije znak
slabosti. Jer iza 75 dodatno odobrenih sati stoji čvrsta volja
NATO-a da, ako treba, i vojno intervenira. Dakle, produljenje do
utorka ne može štetiti. Upitno je, dakako, hoće li koristiti.
Diplomati osuđeni na optimističke izjave čak su u pravu kad daljnje
pregovore objašnjavaju uvjerljivom rečenicom: kosovski sukob
nikada nije bio bliže rješenju. No realno promatrano, izaslanstva
Srba i Albanaca udaljena su od rješenja kao i na početku razgovora u
Rambouilletu. U zadnja dva tjedna pomicala su se samo za centimetre
- i to na jednostavnoj, političkoj stazi. No vojno neprohodan
predio kruto su odbila. A tamo prijeti pitanje koje sve odlučuje:
jesu li Srbi spremni pristati na razmještanje inozemnih postrojba?
Tu zapad ne može prihvatiti nikakvo laviranje, tu vrijedi samo
jasan DA iz Beograda.
Ali baš tu srpsko vodstvo nije pokazalo nimalo skretanja. Što više,
očita je njihova taktika da unutar produljenoga roka razdvoje
političko od vojnoga. Na političkom području predsjednik Milan
Milutinović pokazuje se prilagodljivim: izjavljuje da do utorka
ima izgleda za sporazum o budućoj autonomiji Kosova. Tada bi, za
postizanje vojnog dijela mirovnoga sporazuma, ostalo 'još puno
vremena'.
Milutinović želi dakle dobiti na vremenu i istodobno skrenuti
pozornost na tvrdoglave Albance koji autonomiju žele prihvatiti
samo kao odskočnu dasku za kasniju neovisnost. No koga srpski
predsjednik želi uvjeriti da će njegovi ljudi koji su do sada tako
okrutno tlačili Albance, u buduće pomagati Albancima dobrim
savjetima u njihovoj samoupravi? Stvarnost je drukčija. Dok je
Milutinović iznosio u Rambouilletu svoj plan o autonomiji, srpske
su se oružane snage na Kosovu opet upustile u borbe s borcima
oslobodilačke vojske OVK.
Zapad se dakle ne smije upuštati u razdvajanje pregovora. Ni
razmještanje plavih kaciga ne smije doći u obzir. Vojnici UN-a već
su jedanput, u svibnju 1995., završili kao taoci okovani na srpska
skladišta streljiva. Obrambena je međunarodna postrojba - kako u
Bosni, tako i na Kosovu - neizbježna za osiguranje mira. Pritom
diplomati u Rambouilletu moraju idućih dana ostati - ultimativni" -
piše Peter Muench.
DIE TAGESZEITUNG
22. II. 1999.
Još jedna odgoda za Miloševića
"Prošlog je vikenda beogradski moćnik ponovno imao povoda da dobrom
bocom kosovskog vinjaka nazdravi međunarodnoj zajednici. Naime,
članice kontaktne skupine za Balkan ponovno su se osramotile,
ukinuvši i produljivši 'ultimativno' postavljeni rok za
prihvaćanje njihova plana o autonomiji Kosova, dodatno podcrtan i
prijetnjom NATO-ovim zračnim udarima. Miloševiću je to došlo kao
naručeno. Scenarij sljedećh dana, možda i tjedana, već se nazire:
nastavak beskonačnih pregovora u Rambouilletu - a možda i razgovora
Miloševića i predstavnika kontaktne skupine u Beogradu -
ponajprije o modelu međunarodne postrojbe, koja bi trebala
zajamčiti provedbu sporazuma i štititi albansko civilno
stanovništvo od novih napada srpskih 'policijskih snaga'.
Iako britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook nije to želio
službeno potvrditi na večernjoj konferenciji za novinstvo, šest
ministara vanjskih poslova u sastavu kontaktne skupine satima je u
subotu raspravljalo ponajprije o dvije varijante modela čiste
NATO-ove postrojbe, koji Beograd posebno odlučno odbija. Prvo,
umjesto NATO-ove postrojbe s NATO-ovim mandatom, bit će
stacionirana postrojba UN s jasnim mandatom Vijeća sigurnosti. U
toj postrojbi mogu - čak i u većini - sudjelovati i vojnici članica
NATO-a, ali zapovjedništvo ne bi trebao preuzeti zapadni savez ili
bar ne isključivo on.
Druga varijanta predviđa čvrstu podjelu rada između međunarodne
vojne postrojbe i već na Kosovu stacioniranih promatrača
Organizacije za sigurnost i suradnju u Europi (OESS) u provedbi
sporazuma o autonomiji. Prošlog su vikenda u Rambouilletu
prevladavale tek nejasne predodžbe kako bi ta podjela trebala
izgledati.
Zasada je jasno samo jedno: na Kosovu neće biti angažirana
postrojba, sačinjena samo od NATO-ovih vojnika. Budu li
međunarodne oružane snage uopće stacionirane na Kosovu, obuhvatit
će i brojan ruski kontingent. Na tom zahtjevu ustraju Srbi, a i
zapadne države u sastavu kontaktne skupine zainteresirane su za
uključivanje Rusije u tu operaciju. Doduše, ponajprije SAD žele
spriječiti bilo kakav oblik sudjelovanja Rusa u zapovijedanju
međunarodnom postrojbom, koji bi im omogućio veto na odluke NATO-
ovih zapovjednika.
Dvojbe glede sudjelovanja ruskih vojnika u međunarodnoj postrojbi
očitovao je samo predstavnik kosovskog OVK u razgovoru za naš list:
'U tom slučaju Rusi nam više neće moći prodavati oružje'. Kosovski
Albanci očekuju najveću zaštitu od čiste NATO-ove postrojbe u kojoj
bi u velikom broju sudjelovale američke postrojbe. Mandatom,
sastavom i brojčanom snagom međunarodne postrojbe izaslanstvo
kosovskih Albanaca uvjetuje u Rambouilletu i načelnu spremnost i
razmjere razoružavanja OVK. Tijekom pregovora u Rambouilletu
kontaktna skupina već je ublažila svoj prvotni zahtjev za potpunim
razoružanjem OVK", napominje Andreas Zumach na kraju izvješća.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
22. II. 1999.
Sporna zastava
"Najosjetljivije pitanje uvijek se rješava na kraju: do utorka u 15
sati posrednici u Rambouilletu moraju znati tko će realizirati i
ponajprije osiguravati sporazum o autonomiji Kosova. Srpsko-
jugoslavenska strana najviše bi u ulozi inozemnih postrojba - ako
tako već mora biti - voljela vidjeti plave kacige UN dok SAD po svaku
cijenu žele operaciju pod NATO-ovom zastavom.
Za Amerikance bi NATO-ov angažman značio trijumf u njihovoj već
deset godina očitoj borbi s UN za ulogu svjetskog policajca.
Beograd bi se pak u slučaju operacije pod vodstvom UN mogao nadati
da će poznate razlike u mišljenjima u svjetskoj zajednici oslabiti
operativnu snagu misije.
U interesu cilja - mira na Kosovu - zasad je svejedno tko će
zapovijedati vojnicima. U svakom slučaju, na Kosovu mora biti
angažirana inozemna postrojba jer će inače sukob zasigurno vrlo
brzo ponovno buknuti. Nadalje, ta bi postrojba trebala biti usko
povezana s institucijom za provedbu sporazuma: naime, civili
moraju imati mogućnost vjerodostojne prijetnje vojnom silom.
Već se u Bosni, gdje provedbom civilnog dijela mirovnog sporazuma
upravlja visoki predstavnik i OESS a provedbom vojnog dijela NATO,
neprekidno javljaju teškoće i trzavice. Pritom valja napomenuti da
tamo NATO - unatoč svom ugledu - nije odlučni, aktivni dio misije.
Svaka postrojba za provedbu sporazuma mora biti tako politički i
vojno jaka da se može odlučno suprotstaviti i OVK-u i raspršenim
ekstremistima. Njezine eventualne propuste odmah će iskoristiti
sukobljene strane. Vojna udarna snaga, bliska povezanost sa
civilnom institucijom - ta dva zahtjeva nemaju baš puno veze s
pitanjem pod kojom će zastavom misija jedriti.
No, ni UN ni NATO ne bi bili idealno rješenje: nakon rata u Bosni
Ujedinjeni su narodi pretrpjeli prevelik gubitak autoriteta, a
NATO je ocijenjen previše pristranim. Za Kosovo bi bilo najbolje da
civilni dio provedbe mirovnog sporazuma preuzme na svoja leđa OESS.
Njegovo izaslanstvo ionako se već nalazi u zemlji, a uključivanje
OESS-ove članice Rusije ne bi bilo problem. OESS-ova misija mogla
bi dobiti postrojbu s više nacionalnih kontingenata pod miješanim
zapovjedništvom.
U svakom slučaju, postoji stotinu inačica kompromisa između
srpskog i američkog stajališta u Rambouilletu. Ako pregovori ipak
propadnu, razlog neuspjeha bit će zla namjera jedne od sukobljenih
strana", napominje Norbert Mappes-Niediek.
DER STANDARD
22. II. 1999.
Dobivena je jedna europska bitka
"Nekoliko dana uoči velikih seljačkih demonstracija u Bruxellesu
protiv poljoprivredne politike EU, euro-land je na sastanku
ministara financija i guvernera središnjih banaka članica G-7
zabilježio i jedan uspjeh. On, doduše, ne ide na račun Povjerenstva
EU, ali ne bi bio zamisliv bez usklađenog uvođenja eura.
Na prijedlog guvernera središnje njemačke banke Hansa Tietmeyera u
Baselu će biti osnovan forum za stabilnost, koji bi trebao
nadzirati tok krupnoga novca i funkcionirati kao neka vrsta sustava
za pravodobno uzbunjivanje. Pravila za tok kapitala priželjkivala
je, doduše, i američka strana, ali ideja o uspostavi sustava za
pravodobno uzbunjivanje potekla je od britanskoga ministra
financija Gordona Browna a na Svjetskom gospodarskom forumu u
Davosu naišla je na odobravanje kod njegovih kolega iz Pariza i
Bonna. Posrijedi je neobično jedinstvo - i stoga dovoljno jako da
svlada otpor američkog ministra financija Roberta Rubina osnivanju
zasebnog tijela. U svakom slučaju, proteklog vikenda sklopljen je
atlantski pakt za sprječavanje financijskih kriza.
Europskim uspjesima u novčanom sektoru odgovara jača koordinacija
u vanjskoj i sigurnosnoj politici, koja je prvi put postala
uočljiva za vrijeme austrijskog predsjedanja EU te je stoga i
zasluga austrijske vlade i njezina veleposlanika u Beogradu
Wolfganga Petritscha. Reakcija na slučaj Kosova bila je brža,
nastup jedinstveniji te su rezultati - bez obzira na sljedeće dane -
bili bolji. Kopnene postrojbe s europskom prevlasti jednostavno su
neizbježne.
Napredak u sektoru financija i sigurnosti previše je složen da bi
mogao biti posredovan većini stanovništva. Naime, novi europski
novac neće još dugo biti opipljiv a strahote na Balkanu previše su
velike da bi dopuštale optimizam. Široki slojevi birača drže
važnima skandale u bruxelleskom Povjerenstvu koje bulevarski tisak
zadovoljno (ali načelno opravdano) prežvakava. Predizbornom
kampanjom uoči izbora za europsku skupštinu, sazvanima za 13.
lipnja ove godine, prevladavat će promašaji i ojačati poziciju
stranaka-prosvjednika ako se uskoro nešto ne dogodi.
Dopušteno je da milijunska financijska pomoć bude usmjerena u
mračne kanale; nije učinjeno ništa nakon što se doznalo da su nečiji
favoriti dobili odlične položaje i besplatne stanove. (...)
Pošteni ali politički slabi predsjednik Povjerenstva EU Jacques
Santer trebao je već davno reagirati. Zastrašeni lošim rezultatima
u anketama, povjerenici zahtijevaju konzekvencije. Neki od njih
traže ih otvoreno (...) Budući da povjerenici Cresson (Francuska) i
Marin (Španjolska), koji su postali gotovo neprihvatljivi, nisu
imali hrabrosti da sami podnesu ostavke, Santer bi ih trebao
otpustiti još prije Uskrsa. To je jedina mogućnost da mješavina
latentne euro-skepse i opravdane kritike na račun lošeg
gospodarenja ne preraste u pokretačku snagu prosvjeda, koji će
naročito ohrabriti desne radikalne stranke.
Austrijski političari u Europskoj skupštni trebali bi zato
napraviti dvije stvari: prvo, zatražiti uklanjanje gospođe Cresson
i gospodina Marina; drugo, inzistirati na dodatnom jačanju
Europske skupštine - radi boljeg nadzora Povjerenstva.
Naime, ono će krajem godine dobiti nove povjerenike, a mora i
provesti u djelo novi financijski plan i dovesti projekt proširenja
EU na istok u fazu zrelosti za donošenje odluka. Težak je to posao.
Za dobre ljude. U protivnom će stvari krenuti po zlu", upozorava
Gerfried Sperl.
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
22. II. 1999.
Europa: granica naše frustriranosti
Juan Francisco Martin Seco, ekonomist i član saveznog odbora
stranke Izquierda Unida (Ujedinjena ljevica), osvrće se na članak
Felipea Gonzaleza u vezi s uvođenjem eura. U članku, između
ostalogaa, stoji:
"Krajem prošloga mjeseca Felipe Gonzalez objavio je u listu 'El
Pais' članak pod naslovom: 'Europa: granica naše ambicije'. Na
početku članka pisao je o stvarima koje su u svakome slučaju
istinite, da za sve nas koji smo preživjeli razdoblje Francove
vladavine Europa postaje zastava slobode nasuprot diktaturi, neka
vrsta obećane zemlje, konglomerat svega onoga što nismo imali, a za
čime smo čeznuli, simbol demokracije i blagostanja.
Ono što Gonzalez ne kaže jest to da su te vrlo pozitivne konotacije
kojom se Europa tolike godine obavijala kod nas bile jako korisne
raznim vladama pri izbjegavanju nužnih rasprava, i to u mnogo većoj
mjeri nego u ostalim državama. Ta se odgovornost može pripisati
izuzetnoj ulozi bivšeg predsjednika vlade koji se namjerno
poistovjećivao pred našom javnošću s Europom, iako se radilo o vrlo
različitim situacijama, ako ne i posve različitima, kao što nas
nekolicina misli. To poistovjećivanje služilo je u našoj državi
samo tome da se ne čuju neki drugi glasovi i kritike u vezi s
monetarnom unijom. Španjolska je jedna od država koje najviše žele
zajedničku Europu. I sam se Gonzalez hvalio, s određenom dozom
naivnosti, time što u tom pitanju nije imao oporbu. Naivno, zato što
se nije bavio unutarnjim problemima, a svoje je zahtjeve smanjivao
u vrijeme cjenkanja o tome kakva će biti Europska unija.
Europa kakvu određuju Acta Unica i Maastricht nema nikakve veze s
demokracijom i slobodom, isto tako kao što ta gospodarska
pseudosloboda na kraju krajeva vodi upravo prema uništavanju
istinske demokracije. Taj zajednički trgovački, financijski i
monetarni prostor zapravo je negacija socijaldemokratskih
vrijednosti stare Europe i poslušno slijedi pobunu europskoga
kapitala, nestrpljivog u želji da se oslobodi zapreka koje mu
nameće socijalna i demokratska država. Jer globalizacija na koju
Gonzalez na više mjesta aludira u svojemu članku, shvaćena kao
gospodarska realnost, nije plod nikakve neizbježne pojave koju
nameću prirodne sile ili tehnološki razvoj nego abdikacija javne
vlasti zatupljene ekonomskim neoliberalizmom i izbjegavanje
njezine obveze - nadziranja gospodarstva. Više je riječ o
liberalizaciji nego o globalizaciji.
Sve nas koji smo svih ovih godina upozoravali na proturječnosti i
opasnosti od toga procesa, on nas sada smješta u neku drugu
galaksiju. Nema mjesta za rasprave. Svaka se alternativa prikazuje
kao bezglava i pretpostavlja se da će gospodarski kaos zavladati u
onim državama koje ostanu izvan ovoga raja. A ne izgleda mi baš da su
te države doživjele neke kataklizme, a ako Velika Britanija i pati
od sadašnjih gospodarskih poteškoća, to je možda zato što ima
ortodoksniju gospodarsku politiku i od same Europske unije.
No, sada se počinje postavljati i ovakvo stanje stvari: unutra ili
vani. Kao da je monetarna unija pala s neba i kao da nitko nije
odgovoran za njezin nastanak. Kao da se radi o potpisivanju
sporazuma o pristupu, a da je naš jedini manevarski prostor bio
izbor između ulaska ili ne. Stvaranje monetarne unije, i prije
potpisivanja Acta Unica, bilo je plod dugog pregovaračkog procesa u
kojemu su sve države odlučivale o mnogo čemu, i mnogo je toga bilo u
igri, uključujući i njemačko ujedinjenje, a španjolski je stav bio
oduševljeno prepuštanje tom modelu bez ikakvog ograđivanja.
Napisati danas članak u kojemu se čezne za nekom drugom Europom,
političkom, socijalnom i s usklađenom poreznom politikom ili s
velikom kohezijom, zapravo je nečuveni cinizam. A to je trebalo
prije činiti, kad se pregovaralo. U Maastrichtu. (...)"
ABC
22. II. 1999.
Izgubljeni na polju punom kosova
"Kao i u Jeruzalemu Židova, kršćana i muslimana, kao i sa šiitskom
Karbalom, tako ozračje truje prevelika doza duhovnosti i na Kosovom
polju, 'polju s kosovima', na kojemu su ptice kljucale desetkovane
vitezove kršćanina Lazara u borbi s Turčinom. Previše sveto da bi
bilo sveto, srce toga komadića Srbije koje se smatra spasiocem
Zapada od barbarskog Istoka i dalje u manastiru Gračanica moli za
progon muhamedanskoga Albanca. Prije samoga pokolja, Bog se ukazao
Lazaru: 'Kakvo kraljevstvo želiš? Želiš li kraljevstvo nebesko?
Želiš li kraljevstvo zemaljsko? Car je izabrao kraljevstvo
nebesko'. A danas i Milošević koketira s mučeništvom, jer
nacionalizam, kaže Juaristi, mora izgubiti da bi pobijedio.
'Zdravo, mali osvetniče Kosova!' pozdravljaju srpske majke svoju
djecu u posljednjih šest stotina godina. Kakva to diplomacija,
pregovori i sukob interesa mogu zamijeniti tu osvetničku kaljužu?
Možda ima pravo Holbrooke kad kaže da smo prevareni tim
srednjovjekovnim brbljarijama koje su samo izgovor, jer prastara
mržnja ne obvezuje na traženje neizbježne sudbine. Stare europske
podvale, kaže Holbrooke. Ali istina je da se Europa boji, čula je
prastare priče, i ide u tu špilju sa svijećom u ruci, a pri svakome
koraku otkriva nove rupe osinjaka koji bi je mogao dokrajčiti. Za
Srbina, B-52 je samo još jedan kos, a nas zabrinjava baš ta čarobna
veza s prošlošću. Treba ići na Balkan, ali kako da se orijentiramo u
takvome mraku?", pita se Jose Maria Ortiz.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
22. II. 1999.
Aktivna uloga SAD u Oecalanovu uhićenju
"Usprkos početnim uvjeravanjima, Sjedinjene Države ipak su
odigrale jako aktivnu ulogu u uhićenju kurdskog vođe Abdulaha
Oecalana. Kao što su tijekom vikenda objavili visoki dužnosnici
Clintonova ureda, diplomatski pritisak Washingtona osigurao je da
Oecalan, protjeran iz Sirije, ne nađe utočište ni u jednoj od
brojnih europskih zemalja, u kojima se pojavio. Damask je turska
prijetnja ratom potaknula da repatrira Oecalana. Sada je
objavljeno da su SAD tada 'privatno' postavile Siriji identičan
zahtjev. Potom su SAD i Turska u zajedničkom diplomatskom naporu
uspjele spriječiti trajni prijem Oecalana u Italiji, Rusiji,
Njemačkoj, Nizozemskoj i Grčkoj. Činjenica da su ga grčke vlasti -
također pod znatnim pritiskom Washingtona - otpremile u Najrobi
pokazala se na kraju kobnom za kurdskog vođu. U glavnom gradu Kenije
sve je vrvilo od agenata američke obavještajne službe; nakon
atentata na američko veleposlanstvo u kolovozu prošle godine, u
Najrobiju je bilo djelatno više od stotinu američkih agenata i
policajaca, kojima, naravno, nije promaklo da se Oecalan nalazi u
grčkom veleposlanstvu. Promatrali su diplomatsku misiju,
prisluškivali Oecalanove telefonske razgovore i dostavljali
informacije turskoj vladi koja je pokrenula opsežnu komandosku
akciju. Po američkom prikazu događaja, Oecalan je uhićen nakon što
je pristao odvesti se u zračnu luku jeepom kenijskog policijskog
dužnosnika, koji je surađivao s turskim zapovjedništvom.
Američko priznanje stiglo je sa zakašnjenjem ali nije iznenadilo.
Bilo je vrlo dobro poznato da su se SAD diplomatskim sredstvima
pobrinule da Oecalan ne dobije utočište a pretpostavka da američke
obavještajne službe nemaju nikakve veze s Oecalanovim uhićenjem u
Najrobiju uvijek se činila pomalo neobičnom. Početno američko
opovrgavanje tvrdnje o 'izravnoj' upletenosti SAD u Oecalanovu
uhićenju diplomatska je rutina; Washington nije želio dodatno
pojačavati ionako velike napetosti. Osim tog, izraz 'izravan' -
koliko god primjereno zvučio - ide među najrastezljivije pojmove u
elastičnom diplomatskom rječniku. Tijekom vikenda Washington je
odbacivao tvrdnje o suradnji Izraela u Oecalanovu uhićenju. No, ni
takav stav ne znači baš mnogo. Naime, ako je izraelska obavještajna
služba imala svoje prste u toj igri, Washington to sigurno neće
službeno izjaviti", napominje dopisnik lista iz Washingtona Ulrich
Schmid.
FRANCUSKA
LA CROIX
22. II. 1999.
Srpska slijepa ulica
"Nada za rješenje u kratkoj je rečenici Huberta Vedrinea,
francuskog ministra vanjskih poslova: 'Više smo napredovali u
petnaest dana, nego u petnaest godina'. Ipak, 'puno posla još treba
obaviti', napomenula je jučer poslijepodne američka državna
tajnica Madeleine Albright. U dva dana.
Izloženi svakojakim pritiscima, Srbi su se nakon krize za koju su
najviše odgovorni, našli u teškim prilikama. Iako još odbijaju
stvarno ponižavajuće upletanje stranih postrojba na svome
području, u biti su popustili prihvativši samoupravu za Kosovo koju
je ono imalo prije deset godina. Slobodan Milošević će još jednom
biti zao duh Srbije.
Još je gore što ta srpska tvrdokornost omogućuje Kosovcima da
prikriju vlastite podjele i da se zaboravi kako nitko iz kontaktne
skupine, Europe ni Amerike, ne želi neovisnost Kosova koja bi
opasnost od destabilizacije zamijenila drugom opasnosti, a
nejasnoću velike Albanije, onom velike Srbije. Uostalom, u
sporazumu koji se predlagao dvjema stranama nije bilo govora o
neovisnosti Kosova, unatoč nastojanjima Albanaca i činjenici da će
se to pitanje sigurno postaviti nakon trogodišnjeg razdoblja
samouprave.
No sada je prijeko potrebno pokrenuti dinamiku mira, osnovati
organizaciju koja će pomoći da se na Kosovo vrati normalan život.
Konklave koje su izmišljene da bi se kardinale prisililo da brzo
izaberu novoga papu, postale su danas američki postupak kojim se
neprijatelji prisiljavaju na pregovaranje i sklapanje sporazuma. U
slučaju Wye Plantationa vidjelo se da taj način nije nepogrješiv i
da treba pronaći mogućnost jamstva dotičnog sporazuma. Jedna od
njih je raspoređivanje snaga na kopnu. Još preostaje da se sporazum
učini prihvatljivim, primjerice proširenjem snaga na postrojbe -
ruske? - za koje se misli da su sklonije Srbima", piše u uvodniku
lista Yves Pitette.
'Vojni dio sporazuma veliko je pitanje'
Francois Alancon razgovarao je s Wolfgangom Petritschem,
posrednikom Europske unije u rješavanju kosovske krize i
austrijskim veleposlanikom u Beogradu: " - Zemlje kontaktne
skupine dale su Srbima i Albancima novi rok za postizanje dogovora.
Zašto?
= Napredak je postignut, ali nije dovoljan da bi se pregovori
završili u subotu. Trojica posrednika predložila su kontaktnoj
skupini da produlji rok za pregovore, jer su postignuti dobri
rezultati, napose s petka na subotu, tijekom razgovora sa srpskim
izaslanstvom.
No to je krajnji rok. To je uistinu zadnja prilika za pronalaženje
rješenja. Potpuna potpora zemalja kontaktne skupine i EU morala bi
utjecati na Jugoslaviju.
- Kakav je napredak postignut do sada?
= Glede političkog dijela privremenog sporazuma, obje su strane
uložile znatne napore i gotovo smo postigli sporazum, napose s
Albancima.
- Koje probleme još treba riješiti na tome polju?
= Na albanskoj strani još treba riješiti pitanje referenduma o
samoodređenju nakon prijelaznog trogodišnjeg razdoblja. Albanci
su popustljivi kada je riječ o toj točki. Sporazum ne može označiti
osobite mogućnosti. Na srpskoj strani ima nekoliko manjih pitanja o
kojima još treba razgovarati, ali vam ne mogu iznijeti potankosti.
No mislim da se uz dobru volju i to brzo može srediti.
- Čini se da je vojni dio sporazuma puno nesigurniji. Zašto?
= Vojni je dio veliko pitanje za obje strane. Kosovski Albanci neće
prihvatiti politički sporazum bez jake međunarodne vojne
nazočnosti i bez jake mjesne policije. To je dio njihovih uvjeta.
Srbi još ne prihvaćaju nazočnost stranih postrojba za provedbu
sporazuma. Puno toga još moramo učiniti na tome polju.
- Može li se to pitanje riješiti za tri dana?
= U ova dva tjedna bavili smo se političkim sporazumom. Razgovaralo
se o sustavu ustanova koje će se baviti različitim narodima na
Kosovu, ne samo Albancima i Srbima. Razgovaralo se također o
mjerama za uspostavu ravnoteže vlasti koje zahtijevaju tako
sofisticiran pravni posao da ga je teško i zamisliti. Stoga smo puno
vremena utrošili na ta pitanja. Želimo izraditi sustav koji će biti
djelotvoran. Kosovskom će pučanstvu biti dosta teško naučiti se
graditi demokratsko društvo u takvim uvjetima.
- Jesu li zemlje kontaktne skupine jedinstvene glede uloge NATO-a u
provedbi sporazuma?
= Zemlje kontaktne skupine jedinstvene su u potpori traženju mira
na Kosovu. Stanje na Kosovu slično prosuđuju u Washingtonu, Moskvi
i u europskim prijestolnicama. Postoji razlika između Rusije i
ostalih zemalja kontaktne skupine kada je riječ o načinima provedbe
političkog rješenja. No iskustvo iz Bosne pokazalo je da se te
razlike mogu prevladati.
- Može li se definicija međunarodnih snaga promijeniti u smislu
koji bi više odgovarao Rusima i Srbima?
= Međunarodne će se snage temeljiti na vodstvu i okosnici NATO-a,
ali će biti otvorene i za nečlanice NATO-a i zemlje Partnerstva za
mir. Rusko će sudjelovanje biti dobrodošlo. Srbijanske vlasti
moraju shvatiti da je prisutnost međunarodnih snaga na Kosovu u
njihovu interesu. Za Jugoslaviju će to biti najotmjeniji način da
se riješi Oslobodilačke vojske Kosova. Jugoslavenska se vojska
pokazala nesposobnom da uspostavi mir na Kosovu. Naprotiv, što se
više sukob razvijao, ljudi su se više uključivali u oružanu borbu.
Da bi se mogao uspostaviti mir i blagostanje, Kosovo se mora
razoružati."
SRBIJA
POLITIKA
22. II. 1999.
Dva mjerila za nekadašnje ustaše i partizane
"Među temama sve zažarenijeg sukoba između vlasti i oporbe u
Hrvatskoj zapaženo mjesto pripada i nedoumicama oko odnosa prema
'endehazijskoj' i partizanskoj prošlosti.(...) O tome svjedoči i
najnoviji primjer odnosa prema dvoje građana sličnog poodmaklog
doba - nekadašnjoj ustašici Nadi Šakić i partizanu Vasiliju
Kovaču.(...)
Tako će na kraju ispasti da je Nada Šakić došla u Hrvatsku da bi u
stvari bila zbrinuta i besplatno liječena, a ne da odgovara za svoje
postupke kao čuvarica ženskog logora i dječje 'tvornice smrti' u
Staroj Gradiški.(..)
(Kovač) je 1995. godine podnio tužbu protiv RH zahtijevajući
materijalnu odštetu za pretrpljene ozljede i maltretiranje, ali
odgovor ni do danas nije dobio. Kao da se ništa nije dogodilo, iako
su o ovoj mučiteljskoj praksi znala i najviša državna tijela, o čemu
svjedoči i nalog vlade da se pusti na slobodu."
VEČERNJE NOVOSTI
22. II. 1999.
Optužnica bez genocida
"Dinku Šakiću unaprijed je otpisan najveći dio žrtava ustaškog
logora smrti u Jasenovcu.(...) U optužnici, sročenoj na 34 gusto
otipkane stranice, očito pod utjecajem sadašnjega predsjednika
Hrvatske Franje Tuđmana, ukupan ustaški grijeh u ubijenim
zatočenicima logora Jasenovac sveden je na ispod 50.000
likvidiranih žrtava.(...)
Propuštanjem da optuži okrivljenog za genocid, jer su u Jasenovcu
logoraši ubijani upravo zato što su bili pripadnici određenih
nacionalnih ili vjerskih skupina, tužitelj je odabrao daleko teži
put da dokaže Šakićevu krivnju(...)"
Već traže 0:3
"Jučerašnji 'Jutarnji list' donio je komentar o predstojećoj
utakmici između Jugoslavije i Hrvatske, u kvalifikacijama za
nogometno prvenstvo Europe u kome nagovještava pobjedu
Blaževićevih pulena ali - za zelenim stolom.
Naime, prijetnje NATO saveza Jugoslaviji, list koristi za
lobiranje da se plavi pobijede za zelenim stolom, odnosno da se
utakmica između Jugoslavije i Hrvatske koja je predviđena za 27.
ožujka uopće ne igra, nego da se administrativno Hrvatskoj upišu
beogradski bodovi. Istini za volju, Hrvati su navikli da se u
ratovima, iako uvijek na krivoj strani, naknadno pridruže
pobjednicima.
Sada se smješkaju džabe bodovima iz Beograda, iako je jasno da bi
utakmica, u krajnjem slučaju, mogla eventualno da se odgodi, ili da
se igra na neutralnom terenu(...)"
ARGUMENT
22. II. 1999.
Albancima policija i velika autonomija
Snage UN umjesto NATO
U uredničkom tekstu list piše: (...)"Prema nekim našim izvorima,
Albanci su pristali priznati suverenost SR Jugoslavije, ali ne i
suverenost Srbije, odnosno, prihvatili su u načelu mogućnost
primjene nekih saveznih zakona na prostoru Kosova i Metohije,
inzistirajući da se u Sporazumu Kosmet tretira kao zasebna cjelina
s autonomnim pravnim, sudskim i policijskim sustavom.
Navodno je srpska strana prihvatila takvu mogućnost, odnosno da se
na Kosovu i Metohiji administracija, lokalna vlast i policija
uspostave na paritetnom principu. U praksi to znači da će policija
prijeći pod kontrolu Albanaca, ali je nejasno gdje se završava
nadležnost nad policijskim snagama, hoće li te oružane snage imati
'vrhovno zapovjedništvo' u Beogradu ili Prištini.
(...)Ako se uzme slobodno predviđanje u Rambouilletu bi
najvjerojatnije moglo doći do sljedećeg rješenja: Albanci dobivaju
do sada u svijetu neviđen stupanj autonomije za neku manjinu, NATO
ne dolazi na Kosovo, ali će provedbu plana nadgledati snage pod
trojnim zapovjedništvom: UN-a, OESS-a i NATO časnika. Takav razvoj
događaja, dakle, isključuje zračne napade na Srbiju."
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
20. II. 1999.
Rusija i SAD borit će se s nuklearnim terorizmom
"Unatoč brojnim nesuglasicama u svezi s međunarodnim problemima,
Rusija i SAD nastavljaju razvijati suradnju na područjima na kojima
se njihova stajališta načelno podudaraju. Jučer je, nakon
dvodnevnih pregovora ruskih i američkih stručnjaka, donesena
odluka da se sklopi sporazum o suradnji između dviju zemalja u
slučaju terorističkih napada u kojima bi se rabilo nuklearno
oružje. O tome govori zajednička izjava nakon susreta
izaslanstava, predvođenih direktorom pravnog odsjeka
ministarstva vanjskih poslova RF Leonidom Skotnikovom i
koordinatorom američkog ministarstva vanjskih poslova za borbu s
terorizmom Michaelom Schichanom. Ističe se također da će Moskva i
Washington, zajedno s ostalim članovima 'velike osmorke',
nastojati da se ove godine donese ugovor o borbi protiv
međunarodnog terorizma.
Taj problem zabrinjava obje strane zbog opasnosti od širenja
nuklearnog oružja i mogućnosti da ono dospije u ruke
nedobronamjernih država i organizacija. SAD se vjerojatno najviše
plaše za zemlje kao što je Iran i Sjeverna Koreja. Washington k tome
stalno kori Moskvu zbog suradnje s Teheranom na nuklearnom polju,
iako svi rusko-iranski ugovori, među kojima i onaj o izgradnji
atomske elektrocentrale u Busheru, odgovaraju međunarodnim
sporazumima i normama MAGATE. Možda će jučerašnji dogovor donekle
smanjiti zabrinutost SAD-a zbog rusko-iranske suradnje.
Nije isključeno da će se o ovoj temi razgovarati i tijekom
skorašnjeg posjeta zamjenika državnog tajnika Strobea Talbotta
Moskvi. Američko će izaslanstvo predvođeno njime stići u Rusiju 21.
veljače. Taj je susret bio dogovoren još prigodom razgovora
ministara vanjskih poslova dviju zemalja Igora Ivanova i Madeleine
Albright u Moskvi u siječnju ove godine. Tom je prigodom rečeno da
će jedna od zadaća Talbottova posjeta biti rasprava o ugovoru o
proturaketnoj obrani koji američka strana želi preispitati. Moskva
pak misli da ga treba sačuvati u sadašnjem obliku kako se ne bi
potkopavali strategijski temelji stabilnosti u svijetu", piše
Dmitrij Gornostaev.