CH-EU-NJEMAČKA ŠV NZZ-NJ. CILJEVI I POPUŠTANJA-13. II. ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG13. II. 1999.Poslije glasnih Schroederovih tonova realniji ciljevi"Njemačka je europska politika poslije promjene vlasti u Bonnu doživjela kratko ali
snažno razdoblje drskosti. Savezni kancelar Schroeder galamio je da više nije prihvatljivo da polovica 'spiskanog' novca za Bruxelles dolazi iz Njemačke. Osim toga je pobudio dojam da proširenje EU-a na istok želi odgoditi na dulji rok. U međuvremenu opet vladaju realniji pogledi. U vladinim krugovima u raspravi o predstojećim reformama EU-a i smanjenju njemačkih neto doprinosa upozoravaju na jednu drugu kancelarovu riječ. Schroeder je već pri austrijskoj predaji predsjedanja Vijećem Europe Njemačkoj izjavio da Bonn ne očekuje zgoditak na lutriji. Ministarstvo financija još je opreznije. U raspravi o doprinosu ne čuva se samo spominjanja konkretnog iznosa nego rabi zamršenu formulu da bi na vremenskoj koordinati trebalo utvrditi spremnost preostalih zemalja članica za pravednije rješenje za Njemačku. Tu se već može uočiti puno manevarskog prostora za kompromise.Prema tomu se prave uvjerenima da će pregovori o Agendi 2000 na
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
13. II. 1999.
Poslije glasnih Schroederovih tonova realniji ciljevi
"Njemačka je europska politika poslije promjene vlasti u Bonnu
doživjela kratko ali snažno razdoblje drskosti. Savezni kancelar
Schroeder galamio je da više nije prihvatljivo da polovica
'spiskanog' novca za Bruxelles dolazi iz Njemačke. Osim toga je
pobudio dojam da proširenje EU-a na istok želi odgoditi na dulji
rok. U međuvremenu opet vladaju realniji pogledi. U vladinim
krugovima u raspravi o predstojećim reformama EU-a i smanjenju
njemačkih neto doprinosa upozoravaju na jednu drugu kancelarovu
riječ. Schroeder je već pri austrijskoj predaji predsjedanja
Vijećem Europe Njemačkoj izjavio da Bonn ne očekuje zgoditak na
lutriji. Ministarstvo financija još je opreznije. U raspravi o
doprinosu ne čuva se samo spominjanja konkretnog iznosa nego rabi
zamršenu formulu da bi na vremenskoj koordinati trebalo utvrditi
spremnost preostalih zemalja članica za pravednije rješenje za
Njemačku. Tu se već može uočiti puno manevarskog prostora za
kompromise.
Prema tomu se prave uvjerenima da će pregovori o Agendi 2000 na
berlinskom posebnom sastanku na vrhu potkraj ožujka biti
zaključeni i da će teret Njemačke u doprinosima biti smanjen. Da bi
postigli taj cilj, teže paketu rješenja od sedam elemenata. Dok
povjerenstvo u svojem srednjoročnom planu računa na znatan porast
izdataka EU-a, Bonn glede troškova računa na realnu stalnost do
2006. godine i vjeruje da će za taj zahtjev među većinom država
partnera naići na suglasnost. I crveno-zelena koalicija poseže za
modelom bivšeg ministra financija Waigela kako bi ograničila
njemački neto saldo.
Prijedlog po kojemu prihodi EU-a neće više biti usmjereni na porez
na dodanu vrijednost zemalja članica nego na njihov društveni
proizvod, pogodila bi ponajprije Italiju s njezinom tradicijom
izbjegavanja poreza. Južne zemlje i Irska trebale bi nadalje
prihvatiti smanjivanje u kohezijskom fondu. On je bio ustrojen kako
bi se smanjila imovna razlika između tih država i ostalih članica
EU-a. U međuvremenu te zemlje, osim Grčke, sudjeluju u monetarnoj
uniji. Isto tako je otpao razlog za popust u doprinosu odobren za
London 1984., jer se nekada nerazmjerno opterećenje odavno
pretvorilo u suprotno. Uštede bi bile moguće izmjenama u praksi
subvencioniranja strukturnih fondova, no ponajprije reformom
agrarnog sektora koji guta oko polovice proračuna EU-a. To je trn u
oku ponajprije Parizu, jer su francuski seljaci bili glavni
korisnici dosadašnje politike. S druge se strane i stara bonnska
koalicija, s obzirom na svoju seljačku klijentelu, protivila novom
poretku agrarnog tržišta. Crveno-zeleni su odustali od te blokade i
čini se da su voljni njemačkim seljacima natovariti nove žrtve.
Nabrajanje jasno pokazuje da je takav paket od svih zemalja
zahtijevao ustupke. U raspravi je sada u prvom planu uglavnom
smanjivanje pomoći sredozemnim zemljama, no paket rješenja značio
bi veće izdatke ponajprije za Francusku, Italiju i Veliku
Britaniju. Rim i London, osim toga, pridonose proračunu EU-a očito
manje nego što bi bilo u skladu s društvenim bruto proizvodom
zajednice. Većina je članica u međuvremenu postala svjesna
nerazmjernog opterećenja platiša Njemačke, Nizozemske, Švedske i
Austrije, ali se ustrajno bore protiv jedne ili dviju mjera iz
paketa, koje ih osobito pogađaju. Okolnost da bi svi trebali biti na
šteti, po uvjerenju Bonna je od koristi, jer tada ni jedna vlada u
vlastitoj javnosti ne bi bila glavni gubitnik. To vrijedi i za Bonn.
Jer njemački popust neće opravdati velika očekivanja koja je
Schroeder probudio svojom populističkom retorikom. Predsjednik
CSU-a i bavarski premijer Stiober to već pokušava iskoristiti time
što zahtijeva godišnje smanjenje za Njemačku u visini od 14
milijarda maraka.
Žalosno poglavlje bile su izjave SPD-a o politici prema
srednjoeuropskim državama. Ministar vanjskih poslova Fischer u
raznim je prigodama tražio protuporez i naglašavao da i crveno-
zelena koalicija teži brzom proširenju EU-a na istok. Da bi se
popravio dojam kako će proširenje biti odgođeno na sveto
nigdarjevo, rečeno je da bi konkretni datumi pristupa trebali biti
utvrđeni do kraja 1999. ili početka 2000. Nakon što su Chirac i Kohl
naveli 'vizionarski datum pristupa oko 2000. godine', sada se teži
realnijem roku, a on bi za prvi val novih članica mogao biti od 2004.
do 2006.
U svakom je slučaju jasno da je do tog procesa više stalo
ministarstvu vanjskih poslova nego kancelarovu uredu, gdje se
ponose svojim trijeznim pragmatizmom. U tim uvjetima povijesni
argument da je vrijeme da se svrši što je započeto 1989. i da se
dioba kontinenta konačno ukine, nema pravog odjeka. Bolje se čuju
razmišljanja da članstvo u EU stabilizira neku regiju koja je
labilnija nego što izgleda. Ako se ekstremni slučaj Jugoslavije
ostavi po strani, primjeri poput Bjelorusije ili Slovačke pod
Mečiarom pokazuju da demokracija i tržišno gospodarstvo istočno od
Odre i Nise nisu samorazumljivi, nego im treba velika potpora
pojedinačnih programa EU-a. To se uviđa i u Bonnu, no još se ne
primjećuje prava spremnost da se aktivnom njemačkom vodećom ulogom
u tom pitanju unaprjeđuje integracija, što je dobra stara vlada
činila.
Propast berlinskog posebnog sastanka na vrhu, a time i propast
reformskih mjera obuhvaćenih Agendom 2000 nije isključena, ali se
drži nevjerojatnom. Okolnost da EU inače potkraj 1999. ne bi imala
valjani financijski ustroj, a osim toga bi start eura opteretila
pravim fijaskom, u Bonnu drže korisnim sredstvom pritiska.
Dopuštaju da su sva važna financijska pitanja još neriješena i da će
put do uspjeha biti popločan i njemačkim ustupcima" - piše novinar
lista eg.