IT-crkva, država IT AVVENIRE 10. II.- CRKVA U TAL. DRŽAVI ITALIJAAVVENIRE10. II. 1999.Ona nije samo 'vjera građana'"Nazočnost Crkve jedna je od činjenica koja političku i društvenu panoramu naše zemlje čini izvornom. Talijanski model
odnosa između katoličanstva, društva i institucija drukčiji je od onog u ostalim europskim državama. Tijekom pola stoljeća povijesti republike činilo se da je Demokršćanska stranka (DC) najveći element talijanske izvornosti, uz prisutnost Papinstva. No s krajem jedinstvene katoličke stranke, ta se izvornost u odnosu na druge europske zemlje, gdje kršćanska stranka i dalje nastavlja svoje djelovanje, povećala. S druge strane, Italija i dalje ostaje drukčija od laičke Francuske, koja također poznaje preporađanje katoličanstva. Daljnji element izvornosti je to da sekularizacija, premda duboka u našoj zemlji, nije dovela do gubitka važnosti Crkve u javnom životu. Broj praktičnih vjernika se smanjio, ali se na Crkvu i dalje kolektivno poziva.(...)U početku, kao što je primjetio Arturo Carlo Jemolo, moglo se govoriti o jednoj gotovo vjerskoj državi (premda je institucionalno bila laička) i jednoj katoličkoj naciji. Crkva je
ITALIJA
AVVENIRE
10. II. 1999.
Ona nije samo 'vjera građana'
"Nazočnost Crkve jedna je od činjenica koja političku i društvenu
panoramu naše zemlje čini izvornom. Talijanski model odnosa između
katoličanstva, društva i institucija drukčiji je od onog u ostalim
europskim državama. Tijekom pola stoljeća povijesti republike
činilo se da je Demokršćanska stranka (DC) najveći element
talijanske izvornosti, uz prisutnost Papinstva. No s krajem
jedinstvene katoličke stranke, ta se izvornost u odnosu na druge
europske zemlje, gdje kršćanska stranka i dalje nastavlja svoje
djelovanje, povećala. S druge strane, Italija i dalje ostaje
drukčija od laičke Francuske, koja također poznaje preporađanje
katoličanstva. Daljnji element izvornosti je to da sekularizacija,
premda duboka u našoj zemlji, nije dovela do gubitka važnosti Crkve
u javnom životu. Broj praktičnih vjernika se smanjio, ali se na
Crkvu i dalje kolektivno poziva.(...)
U početku, kao što je primjetio Arturo Carlo Jemolo, moglo se
govoriti o jednoj gotovo vjerskoj državi (premda je
institucionalno bila laička) i jednoj katoličkoj naciji. Crkva je
bila vjera nacije, pa i uz prisutnost velike komunističke
zajednice. Potom je, šezdesetih godina, rastuća laička i
marksistička kultura, promjene običaja, sekularizacija, uklonila
tu sliku. Ostala je, međutim, Demokršćanska stranka, s jednim
političkim stališom koji je zapravo posredovao između Crkve i
zemlje.(...) Nakon polovice šezdesetih godina, nakon Vatikana II,
raste Talijanska biskupska konferencija (CEI), institucija koja je
do tada nedostajala u Italiji, za razliku od svih ostalih europskih
država. Talijanski biskupi preuzeli su kolektivnu odgovornost za
zemlju kao 'upravljačka klasa'. No od poslijeratnog razdoblja
postojala je jedna druga katolička upravljačka klasa, ona
demokršćanska. CEI nastoji prije svega raditi na obnovi misije
Crkve u zemlji koja se od 'katoličke nacije', u poslijeratnom
razdoblju, pretvorila u sekularizirano društvo. Počinje povijest
koja sve više, glede talijanskih zbivanja, u prvi plan dovodi CEI i
neke biskupe, posebice u posljednjem desetljeću.
U 1978., u tragičnoj godini zbog ubojstva Alda Mora i nestabilnosti
zemlje, jasno se vidjela želja Crkve da svojim autoritetom (a ne
samo putem DC-a) izravno podupre nacionalne institucije.(...) Ivan
Pavao II, koji je nekoliko mjeseci nakon toga postao Papa, izvan je
povijesti talijanskog katoličanstva, no nastavlja potporu
nacionalnih institucija, intervenirajući u kriznim trenucima, i,
ponajviše posljednjih godina, ustrajavajući na jedinstvu
Talijana. Postoji jedna građanska funkcija (koju nije kodificirala
ni država ni Crkva) koju Papinstvo obnaša u talijanskim događanjima
(...). To je crta izvornosti talijanskog slučaja, mimo vjerskoga
života. Jedan oblik građanske religije?(...)
Nestanak DC-a, kojega su talijanski katolici voljeli ili mrzili, no
koji je uvijek bio važan, otvorio je prazninu. CEI ostaje jedina
katolička 'upravljačka klasa' u Italiji. Katolici u politici se
fragmentiraju, ne samo kao dijaspora, već i u uobličavanju stranaka
i lista, uz stalnu potrebu da se ponovno uobliče, pa i u opreci s
katoličkim izvornikom (pošto je jedno od ključnih aspekata DC-a
bilo katoličko jedinstvo u politici). Marksistička kultura je
prošla dobro poznate muke.(...) Čini se da je, gotovo jedino,
katolička Crkva, kao što je napomenuo Remo Bodei u subotnjem
izdanju lista Corriere della Sera, preuzela zastupanje siromašnih
što su joj nekada bile osporile komunističke stranke.
Unatoč tomu što neke njezine tužbe ne dijeli i većina, većini danas
ne smeta, štoviše, čini joj zadovoljstvo, slušati Crkvu i njezine
predstavnike(...)", piše Andrea Riccardi.