IT-krize, diplomati, interevencije, crkva IT CORRIERE 8.II.- CRKVA-ITALIJA I SAD ITALIJACORRIERE DELLA SERA8. II. 1999.Crkva, ljevica i uporaba oružja"Dok u Rambouilletu Europa svim silama pokušava riješiti kosovsku krizu, Italija je,
kako je potvrdio predsjednik vlade, spremna, ako se to na žalost pokaže nužnim, obaviti svoj dio posla, šaljući svoje vojnike na teren u vojnoj misiji NATO-a. U roku od dva mjeseca prešli smo put od protivljenja Sjedinjenim Državama i Velikoj Britaniji glede bombardiranja Iraka, do prihvaćanja slanja, ako tako mora biti, vojnika u bivšu Jugoslaviju, zajedno s Amerikancima i drugim Europljanima.Opreka je previše uočljiva da ne bi tražila dodatno razmatranje. Naravno, razlika u ponašanju je objašnjiva mnogim čimbenicima, u prvom redu većom talijanskom izloženošću kosovskoj krizi no onoj iračkoj. Teško je, međutim, ne pomisliti da među tim čimbenicima nije i drukčiji odnos Crkve i Pape. Ponavlja se ono što smo vidjeli na djelu u prvoj polovici devedesetih godina.U Zaljevskom ratu 1991. Papa se očitovao protiv zapadne koalicije. U Italiji je to pridonijelo pokretanju pacifističkog i protuzapadnjačkog vala. Činilo se da je 30 posto Talijana (po
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
8. II. 1999.
Crkva, ljevica i uporaba oružja
"Dok u Rambouilletu Europa svim silama pokušava riješiti kosovsku
krizu, Italija je, kako je potvrdio predsjednik vlade, spremna, ako
se to na žalost pokaže nužnim, obaviti svoj dio posla, šaljući svoje
vojnike na teren u vojnoj misiji NATO-a. U roku od dva mjeseca
prešli smo put od protivljenja Sjedinjenim Državama i Velikoj
Britaniji glede bombardiranja Iraka, do prihvaćanja slanja, ako
tako mora biti, vojnika u bivšu Jugoslaviju, zajedno s Amerikancima
i drugim Europljanima.
Opreka je previše uočljiva da ne bi tražila dodatno razmatranje.
Naravno, razlika u ponašanju je objašnjiva mnogim čimbenicima, u
prvom redu većom talijanskom izloženošću kosovskoj krizi no onoj
iračkoj. Teško je, međutim, ne pomisliti da među tim čimbenicima
nije i drukčiji odnos Crkve i Pape. Ponavlja se ono što smo vidjeli
na djelu u prvoj polovici devedesetih godina.
U Zaljevskom ratu 1991. Papa se očitovao protiv zapadne koalicije.
U Italiji je to pridonijelo pokretanju pacifističkog i
protuzapadnjačkog vala. Činilo se da je 30 posto Talijana (po
tadašnjim ispitivanjima javnog mišljenja), pod utjecajem Crkve, no
i tadašnje talijanske komunističke partije, smatralo da upotrebu
vojne sile treba osuditi bez ograda, u Iraku kao i drugdje. Budući
da imam dobro pamćenje, dobro se sjećam koliko je učenih (i manje
učenih) gluposti izrečeno prigodom tog rata, od intelektualaca,
političara i tako dalje, glede nužnosti isključivanja upotrebe
oružja u bilo kojoj prigodi, glede nemogućnosti vođenja 'pravednog
rata', i tako dalje. Potom je, međutim, nakon kratkog vremena,
eksplodirao bosanski rat i Papa je (kojega su u doba Zaljevskog rata
neki olako zamijenili za predstavnika 'apsolutnog' pacifizma)
išibao Zapad i Europu koji su oklijevali oružano intervenirati kako
bi zaustavili srpsku agresiju protiv muslimana. Pokazujući da se
Crkva uopće ne protivi uporabi sile u svim slučajevima. Naprosto,
radi zbira interesa i ocjena, vezanih i uz različiti položaj Crkve
na Bliskom i Srednjem istoku i na Balkanu, ona je u Bosni htjela ono
što nije htjela u Iraku.
Povijest se danas ponavlja: Crkva se još jednom protivi uporabi
sile protiv Iraka (bez obzira na to što radi Sadam Husein), no
sklona je, ako je nužno, uporabi sile na Kosovu. Legitimnost
uporabe sile po sebi, takozvano 'odbacivanje nasilja i rata',
argumenti koji toliko oduševljavaju pacifiste, nemaju nikakve
veze.
Crkva je sklona ili protivna vojnoj sili prema vrjednovanju koje
daje različitim situacijama i interesima, institucionalnim,
pastoralnim i tako dalje, a koje ima u igri u tim situacijama. Sve je
legitimno, sve savršeno. Problem zapravo i nije Crkva, koja ima
sveto nedodirljivo pravo zauzeti stajalište kakvo hoće. Problem je
talijanska država, i njezina upravljačka klasa, koji se njišu, čak
i u razdoblju od nekoliko tjedana, između dviju krajnosti, od
najsmušenijeg pacifizma do intervencionističke ratničke
krutosti, pa i zbog stajališta koje, od prilike do prilike, zauzima
rimska Crkva u raznim krizama.
Mislim da će i katolici priznati da je Crkva jedna stvar a država
druga, i da ne treba miješati interese jedne s interesima druge. No
ta zbrka postoji u Italiji i, da ostanemo samo na slučaju
međunarodne politike, talijansko ponašanje u četiri spomenute
krize (Irak '91. i Irak '98-'99., Bosna, Kosovo) to dokazuje.
Činjenica da je značaj Crkve pri odlukama talijanske države toliko
snažan u fazi u kojoj sekularizacija, ili, ako se tako hoće,
dekristijanizacija društva dosiže najviše točke, mogla bi biti
neobičan paradoks. No to je objašnjivo s dva argumenta. Prvi se tiče
tradicionalne slabosti talijanske države, slabosti koja se stalno
nemilosrdno ogoljuje u određenim međunarodnim krizama (pogledati,
primjerice, slučaj Ocalan) ili pred pojavama kao što je ilegalno
useljavanje, s kojima se Italija teško uspijeva nositi jer se ne
može okupiti oko zajedničke ideje 'nacionalnog interesa'.
Drugi se odnosi na ono što bih nazvao 'kompleksima' talijanske
ljevice koja se, radi svoje sadašnje kulturalne krhkosti, lako dade
navesti da u krizama traži izvan sebe, u vanjskim referencama,
moralne i duhovne razloge svoga djelovanja. Odijeljena od Crkve u
pitanjima obitelji i građanskih prava (prekid trudnoće, oplodnja)
ljevica, međutim, instinktivno iskazuje sklonost s njome se
složiti, i priznati joj prešutno neku vrstu moralnog vodstva, u
međunarodnim krizama. Uz toliko veći entuzijazam kada, s obzirom na
suprotstavljenja stajališta Crkve i Sjedinjenih Država,
talijanska ljevica, svrstavajući se uz Crkvu, može iživiti svoj
(potisnuti ali ne i potpuno iskorijenjeni) antiamerikanizam.
Sve to nije dobar znak za Italiju i dovodi u sumnju njezinu buduću
sposobnost da se nekakvom dosljednošću suočava s međunarodnim
krizama koje će doći. Utoliko više što je, u fazi u kojoj se
naglašavaju suprotnosti i sukob između Papinstva i vodeće zemlje
Zapada, Sjedinjenih Država, baš Italija ta koja riskira da završi
poput zemljane zdjele koja se našla između željeznih zdjela. Očito
je, kao što je potvrdio i Papin put u SAD, da je neka vrsta rukavice
izazova konačno i bačena, da je već nastupila borba za duhovnu
hegemoniju, sa svim političkim odrazima takvog slučaja, između
Papinstva i jedine supersile, između Pape i Cara, između središta
kršćanstva i središta liberalnog kapitalizma, između velike sile
koja nema 'divizije' i one koja ih posjeduje, između vodstva
katoličkog svijeta i najveće protestantske demokracije. Možda će,
prema najružičastijem scenariju, Europa sutra obavljati potrebnu
ulogu posrednika između duhovne sile (čije se težište, kako
napreduje dekristijanizacija Europe, polako premješta prema
područjima izvan zapadnog svijeta) i svjetovne sile, i na taj način
spriječiti da mi jadni Talijani iziđemo smrskani iz tog
suprotstavljanja. Možda ćemo, prema najmračnijem scenariju, u
opasnost dovesti sigurnost i saveze, nagnani da se pokorimo, a
posljednja iračka kriza je na to opomenula, pred politikom koja bi
htjela u potpunosti na UN (u vlasti neke sutrašnje Rusije, možda s
komunistima na vlasti, i totalitarne Kine) prebaciti važne odluke
koje se tiču i interesa Zapada. Onome tko misli da bi zapadna
zajednica, a Italija više od svih, mogli platiti uistinu visoke
cijene zbog produljenog sukoba između Crkve i carstva ne ostaje
ništa drugo nego da kaže: Spasi nas, Bože", piše Angelo
Panebianco.