HR-INTEGRACIJE-Parlament US IHT 26. I. EU POVJERENSTVO SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26. I. 1999.Neka se Povjerenstvo EU-a vrati svojem glavnom zadatku"Javnost je ovoga mjeseca počašćena spektaklom uplašenog
izvršnog Povjerenstva Europske unije. Kad se Europski parlament sastao u Strasbourgu, činilo se da se zarazio određenom količinom washingtonske groznice opoziva, jer se približio otpuštanju 20 povjerenika EU-a", piše Giles Merritt."Glasovanje na kraju nije dovelo do otpuštanja Povjerenstva. No, razmirica ima velike posljedice za budućnost EU-a. Možda je pred nama jačanje prvotne uloge Povjerenstva kao strateškog mislioca i prvaka europskog jedinstva. Inače, stižu nevolje.Prva je pouka da su europski tisak i mediji te, koliko se može procijeniti, javno mnijenje, uživali u poniženju bruxelleskog Povjerenstva. Slabo informiranje i komuniciranje možda su Povjerenstvu donijeli image oholosti i bezličnosti koji bi ga mogao skupo stajati. Druga je stvar da je vjerodostojnost Povjerenstva kao djelotvorne uprave jako oštećena. U Strasbourgu su se postavila pitanja o
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. I. 1999.
Neka se Povjerenstvo EU-a vrati svojem glavnom zadatku
"Javnost je ovoga mjeseca počašćena spektaklom uplašenog izvršnog
Povjerenstva Europske unije. Kad se Europski parlament sastao u
Strasbourgu, činilo se da se zarazio određenom količinom
washingtonske groznice opoziva, jer se približio otpuštanju 20
povjerenika EU-a", piše Giles Merritt.
"Glasovanje na kraju nije dovelo do otpuštanja Povjerenstva. No,
razmirica ima velike posljedice za budućnost EU-a. Možda je pred
nama jačanje prvotne uloge Povjerenstva kao strateškog mislioca i
prvaka europskog jedinstva. Inače, stižu nevolje.
Prva je pouka da su europski tisak i mediji te, koliko se može
procijeniti, javno mnijenje, uživali u poniženju bruxelleskog
Povjerenstva. Slabo informiranje i komuniciranje možda su
Povjerenstvu donijeli image oholosti i bezličnosti koji bi ga mogao
skupo stajati.
Druga je stvar da je vjerodostojnost Povjerenstva kao djelotvorne
uprave jako oštećena. U Strasbourgu su se postavila pitanja o
zlouporabi ugovora i nesposobnosti sprječavanja prijevara ili
svladavanja korupcije.
Optužbe su zapravo pomalo tanke. Krivična djela poput pronevjere,
lažnih ugovora i nepoštenih ponuda događaju se unutar Povjerenstva
jednako često ili rijetko kao i u svakoj organizaciji kroz koju
prolaze velike količine novca. Veći se novac izgubi onda kad
fondovima EU-a upravljaju vlade njezinih država članica.
To je gotovo nevažno. Stvar je u tome da je javno mišljenje u Europi
očito željelo vjerovati u najgore.
Stajalište Parlamenta protiv Povjerenstva prvotno se odnosilo na
njihovo upravljanje proračunom EU-a za 1996. Odatle do mnogo
osjetljivijih pitanja o lošem financijskom upravljanju i korupciji
bio je samo malen korak.
Treća posljedica za budućnost EU-a jest da je Parlament,
zahvaljujući političkom putu koji je prošao, sad krenuo prema
osvajanju ne samo novih moći, nego i, što je možda jednako važno,
poštovanja i pozornosti europskih birača. Širom Europe bilo je
očito javno odobravanje načina na koji su parlamentarci mučili
pojedine članove Povjerenstva i njegova predsjednika.
Najznačajnija pouka od svih, međutim, jest da se mora promisliti o
sadašnjoj ulozi Povjerenstva i smjeru kojim ono ide. Zbrka sa
Strasbourgom pokazala je da je Bruxelles preuzeo daleko previše
administrativnih zadaća, te da ih nije bio u stanju obavljati. Želi
li opet zadobiti poštovanje, samo bi Povjerenstvo trebalo
predložiti da neke od tih zadaća prepusti specijaliziranim
agencijama.
Povjerenstvo može biti ponosno na mnogo toga. Ono 40 godina gura
Europu prema prisnijoj gospodarskoj integraciji. No ono je također
bilo graditelj carstva, grabeći nove moći i zadatke tamo gdje je
moglo.
Jedan je rezultat toga da se danas nekoliko tisuća dužnosnika bori s
vođenjem administrativnih noćnih mora koje uključuju žurnu
humanitarnu pomoć, gospodarsku i tehničku pomoć bivšim
komunističkim zemljama i pomoć u razvoju Trećem svijetu,
istovremeno gubeći vrijeme s bezbrojnim projektima koje
financiraju regionalni, socijalni, istaživački i poljoprivredni
proračuni. (...)
Bez obzira na to hoće li sljedeći predsjednik Povjerenstva biti
bivši talijanski premijer Romano Prodi, glavni tajnik NATO-a
Javier Solana ili bivši austrijski kancelar Franz Vranitzky,
ponovno razmatranje stukture povjerenstva, njegovih zadaća,
odgovornosti i javne slike bit će među glavnim izazovima.
Taj zadatak je mnogo širi od ponovnog stjecanja povjerenja javnosti
u bruxellesku birokraciju. Ponovno uspostavljanje ravnoteže u
cijelom procesu odlučivanja već je visoko na političkom programu
EU-a.
Nedavno uvođenje eura, koji će za tri godine biti jedina valuta za
barem 11 od 15 zemalja EU-a, potiče pozive za stvaranjem snažnijeg
europskog političkog okvira koji bi upravljanju eurom dao
demokratsku legitimnost. U isto vrijeme, mogućnost da za 10 godina
EU ima 25 država članica, usmjerila je pozornost na politička uska
grla koja kompliciraju europsko odlučivanje.
Način na koji se sva ta pitanja rješavaju uvelike će ovisiti o
Povjerenstvu, jer ono je glavni igrač kad dođe do oblikovanja
prijedloga zemljama članicama. Ugled i popularnost Povjerenstva,
javna slika o njegovoj stručnosti i djelotvornosti, bit će
presudni.
Novi predsjednik mora biti nova metla koja će počistiti njegove
kutove. On bi mogao započeti raspravu o tome kakva bi trebala biti
uloga Povjerenstva i je li upravljanje mnoštvom malih ugovora prava
zadaća tijela koje je ponajprije zamišljeno za predlaganje."