YU-KOSOVO-MILOŠEVIĆ-INTERVENCIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi ŠV 20. I. NZZ: PRAVEDAN RAT ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG20. I. 1999.Pravedni rat za Kosovo?"Od svog osnutka prije četvrt stoljeća Organizacija za
europsku sigurnost i suradnju (OESS) neprekidno je proglašavana pukim diplomatskim klubom, bezubim tigrom od papira. Takvo gledište omogućuje olako shvaćanje te organizacije, iako njezine aktivnosti stabiliziraju stanje u Čečeniji i Moldoviji, na Baltiku i u Ukrajini, u Gruziji i Bosni.Miloševićeva krnja Jugoslavija napada OESS-ovu misiju na Kosovu i protjeruje njezina šefa Williama Walkera tek što se ova istinski latila svoga posla. Tu zasad diplomatsku eskalaciju napetosti izazvao je pokolj nevinih civila u Račku, koji nosi obilježja 'etničkog čišćenja'. Walker se zgrozio nad pokoljem, proglasivši ga nedjelom srpskih postrojba.U sporazumu o nadzoru primirja između OVK i posebnih jugoslavenskih postrojba, koji ne poštuje nijedna sukobljena strana, misija je nazvana 'diplomatskim entitetom sukladno Bečkoj konvenciji', opremljenim odgovarajućim povlasticama i obvezama. Stoga Beograd može proglasiti američkog šefa misije 'nepoželjnom osobom'. U tom
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
20. I. 1999.
Pravedni rat za Kosovo?
"Od svog osnutka prije četvrt stoljeća Organizacija za europsku
sigurnost i suradnju (OESS) neprekidno je proglašavana pukim
diplomatskim klubom, bezubim tigrom od papira. Takvo gledište
omogućuje olako shvaćanje te organizacije, iako njezine aktivnosti
stabiliziraju stanje u Čečeniji i Moldoviji, na Baltiku i u
Ukrajini, u Gruziji i Bosni.
Miloševićeva krnja Jugoslavija napada OESS-ovu misiju na Kosovu i
protjeruje njezina šefa Williama Walkera tek što se ova istinski
latila svoga posla. Tu zasad diplomatsku eskalaciju napetosti
izazvao je pokolj nevinih civila u Račku, koji nosi obilježja
'etničkog čišćenja'. Walker se zgrozio nad pokoljem, proglasivši
ga nedjelom srpskih postrojba.
U sporazumu o nadzoru primirja između OVK i posebnih jugoslavenskih
postrojba, koji ne poštuje nijedna sukobljena strana, misija je
nazvana 'diplomatskim entitetom sukladno Bečkoj konvenciji',
opremljenim odgovarajućim povlasticama i obvezama. Stoga Beograd
može proglasiti američkog šefa misije 'nepoželjnom osobom'. U tom
slučaju ironično vrijedi stara formula: kada kaže što smatra
istinom, diplomat postaje nepodnošljiv.
Po klasičnim pravilima diplomatskog reciprociteta trebalo bi
uslijediti protjerivanje jugoslavenskoga predstavništva pri
OESS-u. Budući da krnja Jugoslavija nakon suspenzije suradnje u
međunarodnim organizacijama više nema svoje predstavništvo u Beču,
ta jednostavna metoda nije moguća. Stoga bi svih 54 članica OESS-a
moglo kazniti šefove misija Savezne Republike Jugoslavije,
akreditirane u njihovim zemaljama; nije vjerojatno da će se 54
zemlje upustiti u takvu diplomatsku eskalaciju napetosti jer znaju
da takve geste ne bi ostavile spomena vrijedan dojam na Beograd.
Koordinacija takvih mjera međunarodne zajednice - koja to nije -
bila bi vjerojatno nemoguća zbog različitih državnih interesa. One
bi bile suprotne i dobronamjernom uvjerenju da niti razgovora ne
smiju biti presječene sve dok postoji nada u dogovor. OESS bi
trebala hladno odbiti povlačenje Walkera. Doduše, taj potez ne bi
riješio stalni sukob između Miloševića i civilizirane politike.
Pritom valja napomenuti da su takve nade u slučaju Slobodana
Miloševića već odavno potpuno iluzorne. Kriminalne metoda tog šefa
države poznate su od prvoga rata u Bosni - i tolerirane unatoč tomu.
Odnos prema tom totalitarnom komunistu zahtijeva drugačije kalibre
od tijekom hladnoga rata prokušane metode tihe vode koja brijeg
dere. Čak i nesumnjivi uspjesi brojnih misija OESS-a nisu dovoljni
kao odgovarajuća kvalifikacja. Spoznaja da OESS nije pogodan za
vojne zadaće nije nikakva novost. Već 1992. postalo je jasno da KESS
nije postizao nikakve rezultate u funkciji 'krova' za operacije na
Jadranu. Općenito gledano, održivi su samo sporazumi o
razoružanju, koje - uzgred budi rečeno - Milošević također ne
poštuje. Na Balkanu je nakon nekoliko godina, i to pod američkim
vodstvom, intervenirao tek NATO. Daytonski sporazum moguće je
provesti u djelo samo zato što ima vojnu potporu.
Ponovno se osvećuje kopnjenje političke volje da u borbi protiv
Miloševićive taktike iscrpljivanja protivnika bude
upotrijebljeno jedino sredstvo koje on poznaje. Svijet nemoćno
osuđuje pokolj u Račku i protjerivanje Williama Walkera. Rješenje
bi mogao donijeti samo rat protiv Miloševića - kao što bi samo
uklanjanje diktatora Sadama Huseina moglo dati poticaj za
rješavanje krize u Zaljevu. Takvi angažmani imali bi visoku cijenu
i bili bi dugotrajni. No, je li izbjegavanje borbe protiv temeljnog
zla jeftinije? Uzgredni učinci - ponajprije neprekinuta rijeka
izbjeglica - već danas teško opterećuju regiju i čine tempirane
bombe koje nije lako razmontirati.
Rat protiv Miloševićeva nečovječnog režima bio bi pravedan zato što
je zločine protiv ljudskih prava moguće kažnjavati samo ako je
njihov začetnik otjeran s vlasti. Milošević ne bi mogao zatražiti
međunarodnopravni imunitet kao bivši šef države. Na potezu bi bio
sud za ratne zločince. OESS bi trebao odigrati važnu ulogu u
potonjem procesu etabliranja čovječnog društva. Primirje bi pak
trebali nadzirati vojnici mirovne postrojbe a ne nezaštićeni
promatrači OESS-a", upozorava komentator.