HR-IZVJEŠĆE PREDSJEDNIKA REPUBLIKE-Politika IZVJEŠĆE PREDSJEDNIKA REPUBLIKE - 3.DIO I SVRŠETAK (nastavak) "3. Kultura Kultura, kao ono pojedinačno i kolektivno dobro, na stečevinama koje se u prošlosti utemeljuje i čuva nacionalni
identitet, a na stvaralačkim izvorima u sadašnjosti grade mostovi prema budućnosti, u protekloj godini bilježi ključni iskorak. Hrvatska jasno određuje svoju kulturnu politiku na razini općih nacionalnih vrednota, ali i kao skup posve konkretnih pojava, smjernica i mehanizama kojima hrvatske kulturne stečevine treba očuvati i unaprjeđivati. Na kulturnom je području osobito osjetljivo, kako usklađivati raznorodne pojavnosti i interese: one iz nacionalne posebnosti i one iz sve nametljivije "globalizacije"; tradicionalne i inovativne, većinske i manjinske, centralne i decentralizirajuće, one što se zauzimaju za nacionalno-državnu samosvojnost i one naciji suprotstavljene, koje tobože jedino afirmiraju civilno, univerzalno društvo. Drugim riječima: kako istodobno promicati i rješavati suprotstavljenost različitih ciljeva i idejnih usmjerenja nacionalno-državne politike i pojedinih sastavnica društva? Primjerice, gospodarsku probitačnost i kulturne potrebe,
(nastavak)
"3. Kultura
Kultura, kao ono pojedinačno i kolektivno dobro, na stečevinama
koje se u prošlosti utemeljuje i čuva nacionalni identitet, a na
stvaralačkim izvorima u sadašnjosti grade mostovi prema
budućnosti, u protekloj godini bilježi ključni iskorak.
Hrvatska jasno određuje svoju kulturnu politiku na razini općih
nacionalnih vrednota, ali i kao skup posve konkretnih pojava,
smjernica i mehanizama kojima hrvatske kulturne stečevine treba
očuvati i unaprjeđivati.
Na kulturnom je području osobito osjetljivo, kako usklađivati
raznorodne pojavnosti i interese: one iz nacionalne posebnosti i
one iz sve nametljivije "globalizacije"; tradicionalne i
inovativne, većinske i manjinske, centralne i decentralizirajuće,
one što se zauzimaju za nacionalno-državnu samosvojnost i one
naciji suprotstavljene, koje tobože jedino afirmiraju civilno,
univerzalno društvo.
Drugim riječima: kako istodobno promicati i rješavati
suprotstavljenost različitih ciljeva i idejnih usmjerenja
nacionalno-državne politike i pojedinih sastavnica društva?
Primjerice, gospodarsku probitačnost i kulturne potrebe,
političku demokraciju i isključivi individualizam, društvenu
suprotnost i solidarnost, te kulturu društvenog i ljudskog
ponašanja?
Odgovori na ta bitna pitanja suvremenoga društva, u našim skrajnje
otežanim okolnostima obnove i prijelaznog razdoblja, izneseni su u
"Nacionalnom izvješću o hrvatskoj kulturnoj politici", što je
verificirano s najvišim ocjenama na europskoj razini, i stoga može
poslužiti kao putokaz kulturnog razvitka u ovoj godini.
Kulturni napredak zajamčuje postupno poboljšanje materijalne
osnovice. U državnom proračunu sredstva namijenjena kulturnim
djelatnostima u ovoj godini, u usporedbi s proteklom, povećana su
za 6,75% i čine oko 1% proračuna. Tomu treba dodati znatna lokalna
sredstva. Ukupnim izdvajanjima za kulturu Hrvatska se približila
visokim europskim standardima.
Najvažnije kulturne djelatnosti u ovoj godini, u prvom bi redu
trebale obuhvatiti: dalju obnovu spomeničke baštine stradale u
Domovinskom ratu; pregovore s Vladom SR Jugoslavije o povratu
otuđenoga hrvatskog umjetničkog blaga, te predaju dokumentacije za
uvrštenje povijesne jezgre Varaždina, Velikog Tabora, osječke
Tvrđe, episkopalnog kompleksa u Zadru i šibenske katedrale na
UNESCO-vu listu svjetske kulturne baštine.
Nakon otvorenja novog stalnog postava Moderne galerije u Zagrebu,
te Galerije Meštrović u Splitu u protekloj, u ovoj godini namjera je
položiti kamen temeljac novom zdanju Muzeja suvremene umjetnosti u
Zagrebu.
Vrijedno je spomenuti znatan pomak u prošloj godini u filmskoj
proizvodnji na 7 igranih filmova, naročito u usporedbi s godinama
prije uspostave hrvatske nezavisnosti, kada su se u Hrvatskoj u
prosjeku godišnje proizvodila 2 do 3 filma. Ministarstvo kulture, u
suradnji s HRT-om, i u ovoj će godini sufinancirati najmanje sedam
igranih filmova, a također i proizvodnju dokumentarnog i
animiranog filma.
Za otkup knjiga i poticanje izdavaštva izdvojeno je čak 7 puta više
sredstava no prethodnih godina: 54 milijuna kuna za tiskanje i
otkup knjiga, te obnovu knjižnog fonda u knjižnicama, i 6 milijuna
kuna za časopisnu djelatnost, dakle ukupno 60 milijuna kuna.
Unatoč tomu, ima poteškoća izazvanih ne toliko uvođenjem poreza,
već zbog malog tržišta i niskih naklada.
U ovoj godini bit će nužna rasprava o dugoročnom rješenju položaja
knjige, kao jedinstvenog kulturnog dobra.
I na području glazbeno-scenske umjetnosti treba nastaviti s još
sustavnijim poticanjem nacionalnih, profesionalnih i amaterskih
institucija, te vrsnih umjetnika.
Ustrajno treba snažiti nazočnost hrvatske kulture u svijetu,
isticati njezinu osobnost, sudjelovati u međunarodnim projektima s
područja kulture, medija i novih komunikacijskih tehnologija.
Blistav uspjeh, moderne i samosvjesne Hrvatske, na Svjetskoj
izložbi u Lisabonu držim zalogom uspjeha u projektima koji slijede,
napose izložbe "Kršćanstvo u Hrvata" u Vatikanu.
4. Zdravstvo
Zdravstveno stanje možemo, prema uobičajenim indikatorima
Svjetske zdravstvene organizacije, ocijeniti i u protekloj godini
povoljnim. Štoviše, boljim nego u većini zemalja u tranziciji, a
posebno uzevši u obzir ukupna sredstva utrošena u zdravstvenu
zaštitu. Valja podsjetiti da se, prema ukupnom izdvajanju za
zdravstvo, nalazimo među zemljama koje daju razmjerno visoku
prednost zdravstvenoj potrošnji (otprilike između 8 i 9% od BDP),
iako su ta sredstva u konačnim iznosima višestruko manja od onih u
najrazvijenijim zemljama.
Zbog toga, u težnji za poboljšanjem, očekivanja treba svesti na
stvarne mogućnosti.
U protekloj godini, u skladu s inicijativom što sam je dao i u
prošlogodišnjem Izvješću, Ministarstvo zdravstva započelo je
široku aktivnost na reorganizaciji zdravstvenog sustava, u
suradnji sa Svjetskom bankom, te uz pomoć stručnjaka i javnih
djelatnika neovisno o političkim stranačkim opredjeljenjima, s
ciljem postizanja takvog preustroja koji će omogućiti stabilno
financiranje i osiguravanje temeljne zdravstvene zaštite svima.
Pri tome, u skladu s poimanjem socijalne države (koja daje za onoga
tko nema, a tko ima sudjeluje u troškovima), a koristeći i pozitivna
iskustva drugih zemalja, treba poticati osobnu odgovornost i
ulaganje korisnika u vlastito zdravlje.
U preoblikovanju zdravstvenog sustava važno je razmotriti
osiguravanje potrebnih sredstava. Valja omogućiti više razina i
oblika zdravstvenog osiguranja. Zajedno sa stručnjacima, i
njihovim udrugama, valja odlučiti o granicama potrošnje sukladno
mogućnostima, odnosno o najracionalnijoj raspodjeli sredstava,
koja su na raspolaganju za osnovnu zdravstvenu zaštitu.
Promjene u sustavu zdravstvenog osiguranja treba provoditi
odlučnije i brže. U tom smislu obvezujem sve sudionike, jer je u
protekloj godini, zbog znatnog porasta potrošnje u odnosu na
prethodnu godinu, došlo do zabrinjavajuće narasle nelikvidnosti
uzrokovane nesrazmjerom između potrošnje i prihoda.
Hrvatska država mora voditi brigu o zdravstvenom stanju nacije,
brinuti za razvitak i unapređenje sustava, te osigurati postupno
poboljšanje osnovne zdravstvene zaštite. Zbog toga razvitak
zdravstva mora biti i dalje jedna od prvotnih zadaća.
5. Socijalna politika
Socijalna politika hrvatske Vlade mora se temeljiti na ulaganju i
na brizi za ljude, od rođenja do najstarije dobi. Ona obuhvaća
demografsku politiku, zdravstvenu zaštitu, zapošljavanje, brigu o
ugroženim skupinama stanovništva (invalidi, žrtve rata, nemoćni,
siromašni, djeca), zdravstveno, mirovinsko i osiguranje za slučaj
nezaposlenosti, te suzbijanje različitih neprimjerenih
socijalnih oblika ponašanja.
Hrvatska danas, s jasnim socijalnim opredjeljenjem, ali i s teretom
tegobnog naslijeđa, pristupa cjelovitoj i djelotvornoj socijalnoj
politici sustavnim ustrojem socijalne infrastrukture.
Jačanje hrvatskoga gospodarstva pretpostavka je za učinkovitu
socijalnu politiku. Treba isticati, da je Ustavna odgovornost za
vlastito, osobno i društveno, blagostanje ne samo državna, već mora
biti i pojedinačna i zajednička svim društvenim sastavnicama.
Važan dio socijalne politike jest u osiguranju socijalne pravde i
društvene brige, koja štiti nemoćne i siromašne, osigurava
ravnopravno uključivanje u život sviju, te sprječava razne oblike
izopačenog ponašanja, kao što su lako, brzo i nezakonito bogaćenje.
Socijalna nepravda očituje se i u razlikama u raspodjeli dohotka
neprimjerenim ovom stupnju razvitka.
U 1998. godini ostvareni su znatni pozitivni rezultati u svim
područjima socijalne politike i socijalne skrbi: prije svega u
obnovi i povratku; objedinjavanju brige za branitelje i žrtve rata
u posebnom ministarstvu; u novom zakonodavstvu o mirovinskom
osiguranju, obitelji i drugima te u programu nacionalne politike
zapošljavanja.
Treba istaknuti da se socijalni problemi ne uklanjaju brzim
rješenjima, te i u ovoj godini valja nastaviti izgrađivati takvu
cjelovitu socijalnu politiku koja će Hrvatsku sve više potvrđivati
kao socijalnu državu.
6. Hrvatski šport u 1998. godini
Hrvatski je šport tijekom 1998. godine nastavio s nizom uspjeha,
započetih od državnog osamostaljenja. Na svjetskim i europskim
natjecanjima, u pojedinačnoj i momčadskoj konkurenciji svih
kategorija, osvojene su 174 medalje, od čega 41 zlatna, 62 srebrne i
71 brončana. Bitno je istaknuti da su mlađi športski uzrasti
osvojili 53% medalja. To nam daje vjeru u velike mogućnosti i
uspješnost hrvatskoga športa i u idućim godinama.
Posebno valja, ovom prigodom, istaknuti sjajan uspjeh hrvatske
nogometne reprezentacije, koja je na Svjetskom nogometnom
prvenstvu u Francuskoj, između svjetskih nogometnih velesila,
osvojila treće mjesto, te tako podigla i proširila svekoliki ugled
Republike Hrvatske i u najudaljenijim dijelovima svijeta.
U tom sklopu ističu se i pojedinačni rezultati hrvatskih klubova
(nogometnih Croatije, Hajduka i Varteksa, veslača splitskoga
Gusara, pa vaterpolskih, rukometnih i drugih klubova), te
pojedinih natjecatelja: svjetski rekord i europsko zlato Miloša
Miloševića u plivanju, prvo mjesto Davora Šukera kao najboljeg
strijelca na Svjetskom nogometnom prvenstvu, tenisko finale u
Wimbledonu Gorana Ivaniševića, sjajni uspjesi mlade skijašice
Janice Kostelić, drugo mjesto Zorana Primorca u stolnom tenisu, te
uspjesi Branke Pereglin, Tamare Boroš i drugih.
Visoki rezultati hrvatskih športaša došli su kao rezultat
probuđene nacionalne samosvijesti, ponosa i zanosa, te spremnosti
na skrajnju požrtvovnost za uspjeh svoje Domovine.
A budućnost je hrvatskoga športa u talentiranoj mladoj generaciji,
kojoj treba posvetiti punu pozornost te pružiti što veću potporu,
imajući na umu da je briga o mladima, omogućivanjem bavljenja
športom, ujedno i borba protiv svih negativnih pojavnosti
suvremene civilizacije: različitih kriminalnih i nemoralnih
pojava, uporabe droge i drugih oblika ovisnosti.
Vjerujem da će i u ovoj godini na športskim natjecanjima, u zemlji i
u svijetu, hrvatski športaši nastaviti sjajne uspjehe, te i na taj
način širiti ugled svoje hrvatske Domovine.
Štovani predsjedavajući i zastupnici oba Doma Hrvatskoga državnog
sabora,
Štovani dužnosnici izvršne i sudbene vlasti,
Štovani uzvanici i svi hrvatski građani,
VI. ZAKLJUČNO
Nakon ostvarenja potpunog suvereniteta i nad posljednjim dijelom
državnog teritorija, hrvatski narod s pravom očekuje da će sva
tijela hrvatske vlasti usredotočiti sve svoje snage i napore na
ostvarivanje blagostanja svih građana.
A u mirnodopskim uvjetima - nedvojbeno - mora biti glavni cilj u
izgradnji pravedne i socijalne narodne države.
Kao najvažnije i bitne zadaće u ovoj (1999.) godini pred sve državne
i društveno-gospodarske subjekte postavlja se:
Prva zadaća ostaje očuvati gospodarsku i unutrašnju društveno-
političku stabilnost.
Ostvarivanje rasta bruto domaćeg proizvoda, temeljni je preduvjet
za rješavanje socijalnih pitanja i svih ciljeva socijalno pravedne
države.
Sveukupnom gospodarskom politikom treba poticati proizvodnju i
zapošljavanje, smanjenje nezaposlenosti, brži rast izvoza od rasta
bruto domaćeg proizvoda, te dalje smanjenje deficita na tekućim
računima bilance plaćanja.
Ubrzanje privatizacije, uključujući privatizaciju turističkih
objekata i velikih javnih poduzeća i banaka, dopuštanjem
sudjelovanja i inozemnih investitora, jedan je od ključnih
zadataka gospodarske politike.
Posebna zadaća od najveće važnosti jest stabiliziranje i
konsolidacija bankovnog sustava, radi jačanja povjerenja u
hrvatske banke temeljem novog Zakona o bankama.
Vlada treba osigurati donošenje i provedbu strateškog razvitka na
svim područjima.
Ne samo radi ekoloških, već i drugih razloga treba odustati od
planova za izgradnju nove termoelektrane na ugljen bilo gdje.
Osobitu pozornost treba, i nadalje, posvećivati obnovi i razvitku
poljoprivrede i turizma, povratku iseljenika, te prognanika i
izbjeglica na oslobođena područja. Iskustvo je pokazalo da su
obnova i razvitak gospodarstva na oslobođenim područjima, odnosno
područjima od posebne skrbi, bitni preduvjeti povratka prognanika
svojim domovima i doseljavanja hrvatskih izbjeglica u opustjele
predjele.
Važne zadaće očekuju pravosuđe, od kojeg se traži odlučno i brzo
sankcioniranje svih oblika nezakonitosti i zloporaba.
Djelotvornost pravosuđa bitna je za rješavanje niza nagomilanih
slučajeva u gospodarstvu, u fiskalnim prekršajima, te zloporaba u
bankovnom i svakom drugom poslovanju.
Da bi čitav pravosudni sustav na čelu s Vrhovnim sudom, kao i
Ustavni sud, bio učinkovitiji, oni moraju djelovati kao skladna
cjelina, u ustroju hrvatske državne vlasti. To valja imati na umu i
u svezi s prestankom mandata sadašnjim članovima Ustavnog suda ove
godine.
U radu pravosudnih tijela od bitnog je značenja kažnjavanje
pojedinačnog protupravnog stjecanja osobne koristi, zbog
nezasitne pohlepe, a na štetu zajednice i općeg dobra.
Državna uprava i lokalna samouprava moraju u slijedećoj godini
dosljednije nastaviti izgradnju sustava osposobljene, stručne i
odgovorne uprave, te odlučno uklanjati sve oblike birokratizma i
svakovrsnih zloporaba.
Potrebno je pristupiti i smještajnoj decentralizaciji pojedinih
ustanova državne uprave izvan Zagreba, radi mnogih, pa i
demografskih razloga.
S obzirom na opće prilike, smatram za uputno i svrhovito da
provedemo stanovitu rekonstrukciju Vlade u smislu smanjenja
prevelikog broja ministarstava objedinjavanjem srodnih poslova.
Sadašnji ustroj Vlade dijelom smo naslijedili, a dijelom je
proizišao iz ratnih okolnosti. Vlada ima 22 ministarstva, dok je
taj broj u dvadesetak demokratskih i tranzicijskih zemalja znatno
niži.
Držim da promjene u ustroju Vlade treba provesti, unatoč tomu što je
ova Vlada, s premijerom Zlatkom Matešom, vrlo uspješno obavljala
svoje dužnosti za sve vrijeme dosadašnjega trogodišnjeg mandata,
pa i posebno u prošloj godini.
Promjene što ih imam na umu, a koje ću predložiti Vladi i Saboru,
trebale bi uslijediti radi bržeg i učinkovitijeg rješavanja važnih
i neodložnih pitanja, ali i radi poticanja smanjenja i veće
učinkovitosti upravnog ustroja na svim razinama.
Svrha potrebnog preustroja Vlade trebala bi omogućiti i veću,
prepoznatljivu, odgovornost i jedinstvenost dužnosnika Vlade, u
donošenju cjelovitih i hitno potrebnih rješenja, kako kratkoročnih
tako i dugoročnih pitanja, radi izbjegavanja kašnjenja
usuglašavanjem između različitih resora.
Držim, da su potrebne neodložne preinake i u ustroju i radu
pravosuđa, odnosno sudstva, radi veće djelotvornosti i
učinkovitosti, što je od velikog političkog i gospodarskog
interesa sveukupne javnosti.
U provedbi politike za oživotvorenje socijalno pravedne države,
ključno je nastaviti sa što uspješnijim rješavanjem
umirovljeničkih problema. Porast mirovina mora biti prvorazredni
zadatak, ali na realnim izvorima, da se ne bi ugrozila unutarnja
gospodarska stabilnost, pa prema tome i pogoršao sam položaj
umirovljenika.
U provedbi zadaća za osiguranje društveno stabilnog društva,
ključno je, također, osigurati kvalitetnu zdravstvenu zaštitu
pučanstva. Ali i rješavanje problema zdravstva nije moguće bez
preoblikovanja sustava i novih oblika financiranja, pri čemu valja
osigurati poštivanje osnovnih načela zdravstvene struke.
U ovoj godini treba omogućiti dosljednu provedbu Nacionalnog
znanstvenoistraživačkog programa, prije svega nastavak reforme
visokog obrazovanja i školskog sustava sa stanovišta općih potreba
društveno-političkog, znanstvenog, kulturnog i gospodarskog
razvitka.
Razumnim pristupom u raspolaganju državnim proračunom, treba
omogućiti dalji kulturni razvitak, osobito u čuvanju kulturne
baštine, jačanju kulturnog identiteta nacije i poticanju kulturnog
stvaralaštva.
Sve te zahtjevne zadaće valja uspješno ostvarivati u složenim
međunarodnim okolnostima.
Za strateške interese hrvatske države, i za sigurnost hrvatskog
naroda, od bitne je važnosti dosljedno oživotvorenje Sporazuma o
posebnim odnosima s Federacijom BiH, te osiguranje učinkovitog
rada Zajedničkog vijeća za suradnju Republike Hrvatske i BiH.
Posebnu pozornost treba posvetiti okončanju rada Povjerenstva za
granice sa Slovenijom, s BiH i Jugoslavijom.
Bilateralnim sporazumom sa SR Jugoslavijom o Prevlaci valja
nastaviti proces normalizacije odnosa, riješiti otvorena
gospodarsko-prometna pitanja i odlučno ustrajati na rješavanju
sukcesije.
Ključne zadaće u međunarodnoj politici, glede članstva Hrvatske u
međunarodnim asocijacijama, ostaju priključenje Svjetskoj
trgovinskoj organizaciji i CEFTI, uklanjanje smetnji ulasku u
europske integracije, te jačanje prijateljskih i partnerskih
odnosa sa SAD, zemljama Europske unije, susjednim državama, ali i s
Ruskom Federacijom, s Kinom, Izraelom i s drugim zemljama.
U unutarnjem društveno-političkom životu treba poticati što
potpuniji razvitak istinske i odgovorne demokracije, osigurati
punu djelotvornost pravnog poretka, radi jamstva opće vladavine
prava i zaštite prava svakog čovjeka, te dosljedno nastaviti
politiku pomirbe i jačanje sloge svih društvenih slojeva.
U tom smislu posebno veliku ulogu treba imati Hrvatski državni
sabor, koji se u svojoj djelatnosti mora više posvetiti bitnim
pitanjima unutarnjeg razvitka i međunarodnog položaja Hrvatske.
Jamačno, može se očekivati da će ostvarivanje spomenutih ciljeva za
povećanje socijalne sigurnosti i životnog standarda građana,
dovesti do dalje potvrde građanina kao pojedinca, kao temeljnog
društvenog oslonca hrvatske demokracije, a time i nacionalne
nezavisnosti.
Te zahtjevne ciljeve možemo ispuniti samo zajednički, sa svim
demokratskim i društveno-nacionalno odgovornim ljudima, od
umirovljenika do hrvatske mladeži.
S čvrstom vjerom da i u daljoj sveukupnoj izgradnji Domovine možemo
računati na jedinstvo velike većine hrvatskog naroda, uspjet ćemo
prebroditi postojeće teškoće i uspješno riješiti sve suvremene
probleme.
U današnjem, novom, mirnodopskom razdoblju, usprkos složenosti
gospodarskih i socijalnih prilika, teškoće su neznatne prema onomu
što smo sve prošli u teškim danima agresije, Domovinskog rata,
obrane i izgradnje, te međunarodnog priznanja samostalne hrvatske
države.
Moja glavna poruka Hrvatskome državnom saboru i svekolikoj
hrvatskoj javnosti jest, da ostvarivanje blagostanja svih
hrvatskih građana, u sklopu oživotvorenja pravedne i socijalne
države, postaju najvažniji i glavni ciljevi sveukupne politike
državnog vodstva.
Jamačno, za oživotvorenje tih velikih i plemenitih ciljeva
potrebni su zajednički napori državne i svekolike vlasti, te svih
društvenih slojeva i subjekata i nacionalno odgovornih ljudi."
(svršetak)
(Hina) pp/vl il