HR-IZVJEŠĆE PREDSJEDNIKA REPUBLIKE-Politika IZVJEŠĆE PREDSJEDNIKA REPUBLIKE - 2.DIO (nastavak) "3. Državna uprava i lokalna samouprava U prošlogodišnjem sam Izvješću ukazao na nezadovoljstvo građana s državnom upravom, zbog
birokratizma i neučinkovitosti. U protekloj godini došlo je do pomaka na bolje, glede tehničke opremljenosti državne uprave. Uvedeno je više stotina računala, a u tijeku je i umrežavanje u računalne sustave. Po opremljenosti informatičkom opremom državnih službi, dostigli smo europske razine. Radi podizanja stručne osposobljenosti državnih službenika održani su brojni seminari i savjetovanja s više od 5.000 polaznika. Kad je riječ o nezadovoljstvu građana s radom državne uprave ne treba zaboraviti da državnu upravu čine još uvijek pretežito naslijeđeni kadrovi iz socijalističkog sustava. Radi toga sam opetovano ustrajao na kadrovskom pomlađivanju, koje se međutim ne provodi dovoljno sustavno, iako ima nekih pomaka. Tako su prošle godine primljena 373 mlada vježbenika, uglavnom visoke stručne spreme. Takva poboljšanja dovode do djelotvornijeg rada državne uprave, pa zato treba s njima ubrzano nastaviti. Istodobno sa započetim kadrovskim preustrojem, osjetno je poboljšan i materijalni položaj radnika u upravi i lokalnoj
(nastavak)
"3. Državna uprava i lokalna samouprava
U prošlogodišnjem sam Izvješću ukazao na nezadovoljstvo građana s
državnom upravom, zbog birokratizma i neučinkovitosti.
U protekloj godini došlo je do pomaka na bolje, glede tehničke
opremljenosti državne uprave. Uvedeno je više stotina računala, a u
tijeku je i umrežavanje u računalne sustave. Po opremljenosti
informatičkom opremom državnih službi, dostigli smo europske
razine. Radi podizanja stručne osposobljenosti državnih
službenika održani su brojni seminari i savjetovanja s više od
5.000 polaznika.
Kad je riječ o nezadovoljstvu građana s radom državne uprave ne
treba zaboraviti da državnu upravu čine još uvijek pretežito
naslijeđeni kadrovi iz socijalističkog sustava. Radi toga sam
opetovano ustrajao na kadrovskom pomlađivanju, koje se međutim ne
provodi dovoljno sustavno, iako ima nekih pomaka. Tako su prošle
godine primljena 373 mlada vježbenika, uglavnom visoke stručne
spreme. Takva poboljšanja dovode do djelotvornijeg rada državne
uprave, pa zato treba s njima ubrzano nastaviti.
Istodobno sa započetim kadrovskim preustrojem, osjetno je
poboljšan i materijalni položaj radnika u upravi i lokalnoj
samoupravi. U prošloj godini prvi je put, s povećanjem plaća
isplaćena i božićnica za 212.000 državnih službenika i
namještenika, te darovi za djecu i jubilarne nagrade.
Radi povećanja učinkovitosti rada državne uprave, potrebno je što
prije provesti odgovarajuće promjene, na crti racionalizacije
upravnog ustroja, na svim razinama od Vlade do županija i općina.
Istodobno ustrajem na zahtjevu za nastavak decentralizacije, te za
pojačani nadzor nad zakonitošću rada i ispravnom odnosu prema
građanima. Naime, još uvijek se građani nepotrebno maltretiraju
zahtijevanjem raznih potvrda i uvjerenja o činjenicama o kojima
tijela državne uprave ionako vode službene očevidnike. To dovodi do
velikog gubitka vremena i opravdanog negodovanja građana, koje
često prerasta i u šire nezadovoljstvo prema državi.
Primjerice, od hrvatskih građana, koji imaju osobnu iskaznicu,
ponekad se traži još i dostavljanje domovnice, iako državnim
službenicima mora biti poznato, da nitko ne može dobiti osobnu
iskaznicu tko nije hrvatski državljanin.
Svako nepotrebno birokratiziranje mora već jednom prestati.
Državna uprava mora, u svakom pogledu, postati stvarni, stručni,
servis građana i gospodarstva, a time i objektivan predstavnik i
zaštitnik državne vlasti.
Što se pak tiče lokalne samouprave, podsjećam da je Hrvatska i u
teškim ratnim okolnostima pristupila ustrojstvu lokalne
samouprave, sukladno svom Ustavu, svojim tradicijama, a i
Europskoj povelji o lokalnoj samoupravi. Ustroj lokalne
samouprave, kojeg čini 20 županija, Grad Zagreb, 121 grad i 420
općina, pokazao se dobar, jer je na najbolji mogući način približio
građanima obavljanje javnih službi. Neprijeporna je činjenica da
su naši gradovi i vraćene povijesne općine, postali pokretači
svekolikog razvitka, te više napredovali u proteklih 6 godina nego
desetljećima u prijašnjem socijalističkom poretku. Ipak, treba
priznati da neki od gradova i općina, poglavito na području od
posebne državne skrbi, nemaju dovoljno vlastitih prihoda za
podmirenje zakonskih obveza, a kamoli za razvojne projekte.
Država mora osigurati i u tim, za Hrvatsku iznimno važnim
područjima, sveukupni gospodarski i duhovni razvitak. Stoga treba
pronaći način da se podmire razlike između vlastitih prihoda i
obveza. Mnoga, i europska, iskustva upućuju na neophodnu potrebu
djelomičnog financiranja lokalne samouprave iz državnog
proračuna.
Hrvatska Vlada mora predložiti takav način financiranja koji će
osigurati, županijama, gradovima i općinama, prihode s kojima mogu
utjecati na kulturni, prosvjetni, komunalni i gospodarski
razvitak, koji će doprinositi kvaliteti života na njihovu
području, a time i stvaranju uvjeta da mladi ljudi ostanu živjeti na
rodnoj grudi, u zavičaju, u blizini roditeljskog doma.
Zato sam i u prošlogodišnjem Izvješću preporučio decentralizaciju
državne uprave, kako bi se proširila nadležnost lokalne
samouprave, osobito u povećanju nadležnosti velikih gradova i
županija (glede opremanja i održavanja škola, javnog zdravstva,
kulturnih ustanova itd.).
U tom smislu jačanje materijalnog položaja i odgovornosti
županija, gradova i općina treba nastaviti.
4. Nacionalno-državna i građanska sigurnost
U same temelje ustroja hrvatske države ugrađene su sve sastavnice
nacionalno-državne i građanske sigurnosti, od Ministarstva
obrane, ministarstava unutarnjih i vanjskih poslova, do Ureda za
nacionalnu sigurnost, sa svim potrebnim sastavnicama obavještajne
i protuobavještajne službe.
Svoje temeljne zadaće u stvaranju hrvatske države, osiguranju
njene teritorijalne cjelovitosti i visoke razine građanske
sigurnosti, obavili su iznimno uspješno, usprkos početnom
neiskustvu i mnogim teškoćama.
Jednako tako svi spomenuti subjekti bili su uspješni u obrani
hrvatstva u BiH, te u osiguranju strateških interesa hrvatske
države.
Radi osiguranja trajne opstojnosti demokratske hrvatske vlasti i
stabilnosti društvenog poretka, opće vladavine prava i zaštite
građanskih prava, te fizičke i imovinske zaštite građana, potrebno
je i nadalje pomno razvijati i usavršavati sustav nacionalno-
državne sigurnosti. To je zadaća od strateške važnosti, osobito u
današnjem globaliziranom svijetu, gdje se u sveopćem nadmetanju
vode bitke između mnogih država i velesila, za osiguranje svoje
dominacije, odnosno svojih političkih i gospodarskih utjecajnih
sfera.
Od kakve je to važnosti, za samu opstojnost nezavisne i demokratske
Hrvatske, svjedoče, i u proteklih godinu dana, brojni, ne slučajni,
pokušaji diskreditacije i rastrojstva osobito svih ključnih
sastavnica nacionalno-državne sigurnosti.
Suočeni s ovakvim stvarnim stanjem, lišeni svih iluzija o
pravednosti svjetskog poretka, smatram iznimno važnim da briga za
nacionalno-državnu sigurnost, uistinu, postane sastavnim dijelom
nacionalne, političke i moralne svijesti, i savjesti, svih
sastavnica hrvatskoga društveno-političkog života, i svakog
hrvatskog građanina.
Pred Ministarstvom obrane zadaća je odgovorne provedbe
mirnodopskog ustroja, ne smanjujući pri tome operativnu spremnost
oružane sile. Glavni napori moraju biti usmjereni na jačanje
sustava obrambene politike, svekoliku modernizaciju postrojbi
Oružanih snaga, razvitak informatičkih i komunikacijskih sustava,
te na usavršavanje izobrazbe i obuke.
Na tim osnovama treba težiti suradnji i savezu sa sjeverno-
atlantskim i europskim sigurnosnim sustavom, ali i sa svim
prijateljskim zemljama. Brojčano smanjenje vojske, radi smanjenja
proračunskih izdataka, mora se nadomjestiti tehničkom
modernizacijom, kako bismo i u budućnosti, gradeći na iskustvima iz
Domovinskog rata, imali profesionalnu, učinkovitu i jaku oružanu
silu.
Pred Ministarstvom unutarnjih poslova zadaća je očuvanja ukupnog
povoljnog stanja javnog reda i sigurnosti. Raščlanjujući
postignute rezultate, vidljivo je održavanje pozitivnih
tendencija smanjenja ukupnog kriminaliteta iz prethodnih godina,
istodobni porast razine djelotvornosti otkrivanja sve raširenijih
kaznenih djela, te dalje poboljšanje stanja sigurnosti u cestovnom
prometu. Treba učiniti dodatne napore radi postizanja još boljih
rezultata, kako u sprečavanju i otkrivanju svih, a napose najtežih
kaznenih djela, tako i u osiguranju visokog stupnja osobne i
imovinske sigurnosti građana, osobito u zaštiti ljudskih prava.
U ovoj godini potrebno je do kraja provesti racionalan i svrhovit
mirnodopski ustroj Ministarstva, vodeći računa o nužnosti
smanjenja proračunskih izdataka.
Veliki izazovi stoje pred hrvatskom sigurnosnom zajednicom.
Ključan je doprinos službi jačanju unutarnje sigurnosti i
stabilnosti, u borbi protiv svih oblika organiziranog kriminala
(napose trgovina drogom i oružjem), preventivnom djelovanju i
onemogućivanju terorizma, te osobito učinkovitijem
protuobavještajnom radu, kao jedinom pravom odgovoru sve
intenzivnijim aktivnostima stranih obavještajnih, i
paraobavještajnih, službi na brojnim područjima društvenog i
državnog života naše Domovine.
IV. GOSPODARSTVO
1. Ocjena proteklog razdoblja
Visoki dome!
U proteklom razdoblju, od osamostaljivanja hrvatske države, pa i u
protekloj godini, ostvareni su znatni rezultati u obnovi i
podizanju gospodarskog života.
Zasnovani su temelji tržišno-socijalnog gospodarstva, koje smo
uspjeli sačuvati i u najtežem ratnom vihoru.
Pretvorba i privatizacija poduzeća u društvenom vlasništvu
uglavnom je privedena kraju.
Posebno treba istaći provedbu privatizacije naslijeđenog
stambenog fonda u društvenom vlasništvu.
U privatizaciji društvenih poduzeća sudjelovalo je oko dva
milijuna građana, pretežito uposlenih i ratnih stradalnika, ali i
iz svih drugih slojeva stanovništva. Stanove s velikim popustom
otkupilo je više od 300.000 ljudi, za prosječno manje od jedne
petine njihove stvarne vrijednosti.
Sve to ukazuje na društveno-socijalnu širinu provedbe pretvorbe i
privatizacije u interesu najširih slojeva hrvatskih građana. A
upravo ta se činjenica često želi po svaku cijenu negirati, s
neosnovanim tvrdnjama o tobožnjoj privilegiranosti samo nekih,
koji su se obogatili u provedbi pretvorbe.
Uvođenjem nacionalne valute, konačno je slomljena hiperinflacija,
te uspostavljena stabilnost cijena i tečaja domaće valute. Zadnjih
nekoliko godina svjedoci smo i rasta bruto domaćeg proizvoda, po
stopi od 6% godišnje, koja je bila najveća među srednjoeuropskim
zemljama u tranziciji.
Ostvareni su znatni rezultati u preustrojstvu kriznog
socijalističkog i u ratu narušenog gospodarstva. Sanirano je više
od stotinu poduzeća, čime je spašeno na desetke tisuća radnih
mjesta.
Postignuti su krupni rezultati u obnovi razorenih područja, te u
rješavanju prognaničko-izbjegličke krize.
U prilog tvrdnji o međunarodnom priznanju gospodarske stabilnosti
govori i u zadnjem mjesecu odobreni kredit Svjetske banke za
restrukturiranje Hrvatskih željeznica u iznosu od 101 milijun
američkih dolara, te austrijske Hypo Banke, s potporom austrijske
državne banke za kreditiranje izvoza u iznosu od 9,5 milijardi
austrijskih šilinga (4,75 milijardi kuna) za kreditiranje obnove i
razvitka Istočne Slavonije i hrvatskog turizma.
2. Ostvareni rezultati u 1998.
Gospodarska kretanja u 1998. obilježava niz postignuća. Prvi put,
nakon 1994., u 1998. godini prevladana je stagnacija izvoza. To je
utjecalo na to da je rekordni platnobilančni deficit iz 1997., od
oko 12,5% bruto domaćeg proizvoda, smanjen u protekloj godini na
oko 7,5%, odnosno za oko milijardu američkih dolara.
Odgovarajućim mjerama gospodarske politike, treba učiniti sve da
se deficit u dogledno vrijeme svede na oko 3% bruto domaćeg
proizvoda.
Od posebnog je značenja i ostvarenje viška središnjeg proračuna u
iznosu od 1,6 milijardi kuna, tj. oko 1% bruto domaćeg proizvoda. Za
taj je iznos, naravno, smanjen i ukupni javni dug. To je postignuto
unatoč poreznom rasterećenju ukidanjem doprinosa za dječji
doplatak i vodoprivredu.
Veća usmjerenost na izvoz, kojoj je nužno prethodilo ograničavanje
domaće potrošnje, dovela je do stanovitog usporavanja privredne
aktivnosti, tako da je stopa rasta bruto domaćeg proizvoda u 1998.
godini bila nešto niža, u odnosu na nekoliko prethodnih godina.
Gospodarski život u 1998. godini kretao se u uvjetima održavanja
makroekonomske stabilnosti.
Inflatorni učinak uvođenja PDV-a bio je manji od očekivanog.
Pozitivni pomaci ostvareni su u većini gospodarskih djelatnosti.
Nastavljena je obnova u ratu nastradalih područja, a u svezi s tim
povećan je i povratak prognanika i izbjeglica.
Unatoč svim poteškoćama, s kojima smo bili suočeni od stjecanja
nezavisnosti zemlje, ostvaren je i znatan porast standarda širokog
sloja stanovništva.
Posebno treba istaći da su mirovine u protekloj godini porasle
između 15-40%, odnosno u prosjeku za više od 20%, pri čemu su
najviše povećane najniže mirovine.
Došlo je do osjetnog jačanja srednjeg sloja. O tomu svjedoče i
podaci da je samo tijekom 1998. godine uvezeno oko 85 tisuća osobnih
automobila, čija je vrijednost oko 4,5 milijarde kuna, a prethodne
1997. godine čak 119.747 automobila, u vrijednosti oko 5 milijardi
kuna. Uzlaznu putanju uvoza vozila imamo u svih proteklih šest
godina. Broj registriranih osobnih vozila u privatnom vlasništvu
od 1992. godine do konca 1998. godine povećao se za 306 tisuća, a
490.319 osobnih vozila registrirano je prvi put. Od ukupnog broja
od 200.000 osobnih vozila registriranih u 1997. i 1998. godini prvi
put, na srednja i luksuzna vozila otpada oko 162.000.
O jačanju stališa srednjega sloja svjedoče nam i podaci o desecima i
desecima tisuća hrvatskih građana koji sve više odlaze na
ljetovanje ili zimovanje u druge, ne samo susjedne zemlje. U
prošloj godini inozemni turistički promet naših građana porastao
je - u odnosu na prethodnu - za 10%, a za ovozimsku sezonu dostigao
je čak 140.000 izlazaka hrvatskih građana u druge zemlje!
U prilog tvrdnje o jačanju srednjeg sloja rječito svjedoči i
podatak da je ukupna štednja stanovništva, u kunama i u stranoj
valuti u 1998., povećana s oko 30 na oko 36 milijardi kuna, što je
povećanje čak za oko 20%.
U prošloj 1998. osigurana su, prvi put, znatnija namjenska sredstva
za financiranje stambene izgradnje za mlade bračne parove, a
ustanovljene su i nove štednokreditne institucije za financiranje
takve izgradnje.
Osnivanje tih institucija, predstojeća reforma mirovinskog
osiguranja, te poticanje drugih oblika dugoročne štednje, bitne su
pretpostavke za povećanje ukupne razine nacionalne štednje, kojom
se osigurava postizanje očekivanih visokih stopa održivog rasta.
Zbog još uvijek nedovoljne uključenosti u međunarodna financijska
tržišta, ali i radi vlastite opreznosti u odnosu na kretanja
međunarodnog špekulativnog kapitala, neposredni negativni učinci
svjetske financijske krize na domaća kretanja nisu bili tako
veliki. Međutim, negativne posljedice te krize ipak nas nisu
mimoišle, posebno kad je riječ o uvjetima zaduženja u inozemstvu,
te o povećanom oprezu stranih ulagača glede prihvaćanja većih
privatizacijskih projekata.
Unatoč svim pozitivnim rezultatima, ostvarenim u proteklom
razdoblju, još uvijek se susrećemo i s nekim veoma ozbiljnim
negativnim pojavnostima.
Tu prije svega mislim:
- na nedovoljno brz rast proizvodnje i zaposlenosti;
- na rast registrirane nezaposlenosti;
- na sve složenije probleme velike nelikvidnosti;
- na visoke kamatne stope;
- na izbijanje krize u nekoliko srednjih i manjih banaka;
- na visok stupanj različitih oblika potrošnje;
- na nesposobnost dijela poslovodstava da bude nositelj
poduzetničkih i drugih poslovnih inicijativa;
- i osobito na pojavnosti nemoralnog ponašanja, mita, korupcije, te
na neučinkovit rad sudstva.
Rješavanje svih tih spomenutih problema mora biti u samom žarištu
sveukupne državne, i posebno gospodarske, politike u novoj 1999.
godini.
3. O gospodarskoj politici u 1999. želim reći:
U rješavanju naprijed spomenutih problema, težište gospodarske
politike u ovoj godini mora biti:
- na učvršćivanju i poticanju tržišnoga gospodarstva;
- na poticaju stvaralačkih napora i stručnog usavršavanja
gospodarskih poslovodstava;
- na poticajima poduzetničkog duha i inovacija radi gospodarskog i
tehnološkog napretka;
- na ostvarivanju što većih stopa održivog gospodarskog rasta;
- na postizanju ravnomjernog razvitka svih hrvatskih krajeva;
- na porastu zapošljavanja;
- na poticanju i povećanju izvoza i otvaranju prema svijetu;
- na privlačenju izravnih stranih investicija;
- na stimuliranju svih oblika štednje i investicija, te na promjeni
njihove strukture;
- na općem jačanju poslovnog morala i financijske discipline,
posebno u naplati doprinosa za mirovinsko i zdravstveno
osiguranje;
- na poboljšanju osposobljenosti i učinkovitosti svih subjekata
gospodarske politike.
U skladu s potrebom dosljedne provedbe politike usredotočenog
napora, te poticanjem kvalitetnijih činitelja razvitka, u
proračunu za 1999. godinu ograničen je rast ukupnih javnih rashoda,
tako da oni rastu sporije od bruto domaćeg proizvoda, s njihovom
preraspodjelom u korist manjeg broja važnijih prioriteta.
U ovoj godini jedna od najvažnijih zadaća gospodarske politike mora
biti svrhovita djelomična privatizacija javnih poduzeća, i banaka,
u većinskom državnom vlasništvu.
Radi rješavanja, veoma gorućeg oštrog i složenog, problema
nelikvidnosti, Vlada treba poduzeti cjelovit program mjera, s
kojima će se unaprijediti platni promet, osigurati urednija
naplata za mirovinsko i invalidsko osiguranje, skratiti stečajni
postupak te ostvariti urednije poslovanje državne uprave i
financija.
Ublažavanju problema nelikvidnosti pridonijet će i produljenje
roka obračuna i naplate PDV-a s 15 na 30 dana.
Hrvatska narodna banka, i u ovoj godini, treba provoditi umjereno
restriktivnu monetarnu politiku, da bi se spriječile nagle
promjene nominalnog tečaja kune, izbjegle pojave kreditno-
financijske krize i osigurao održiv rast plasmana privatnom
sektoru.
Hrvatska narodna banka mora, također, ustrajati na povećanju
deviznih pričuva, koje su već u 1998. u odnosu na prethodnu godinu
porasle sa 2,54 na 2,82 milijarde američkih dolara, što je
povećanje od oko 11%.
Dosljednom primjenom novog Zakona o bankama, Hrvatska narodna
banka treba osigurati učinkovitiji nadzor nad radom poslovnih
banaka, radi sprečavanja pojava i širenja bankarske krize, te
očuvanja povjerenja u ukupni bankovni sustav zemlje.
Sređivanje stanja u monetarnoj sferi trebalo bi pridonijeti i
stabilizaciji kamatnih stopa na nižoj razini.
U ostvarivanju navedenih zadaća u ovoj godini, mora doći do
izražaja puna politička, i profesionalna, odgovornost svih
nositelja gospodarske politike. Odgovornost za ostvarivanje
strateških i bitnih zadaća gospodarske politike u 1999. godini
moraju ponijeti svi oni koji su za to pozvani, i koji na to mogu
utjecati: od Sabora, Vlade i Gospodarske komore, do drugih
poslovnih udruga te sindikata i političkih stranaka.
Svi spomenuti, Vladini i društveni čimbenici, moraju se uspješnije
uključiti i u razbijanje antipoduzetničke klime. I to ne zato da bi
se zaštitile bilo čije privilegije, zataškale možebitne
nezakonitosti, ili udovoljilo kojekakvim neosocijalističkim
pritiscima, već jednostavno radi toga da bi se stvorilo pozitivno
ozračje za kreativan i uspješan poslovni rad, odnosno normalan
gospodarski život.
V. DRUŠTVENE DJELATNOSTI
1. Predškolska, osnovna i srednja naobrazba
Hrvatska država mora temeljiti svoju budućnost na nacionalnoj
samosvijesti, stručnoj osposobljenosti, moralnoj čvrstini i vjeri
svojih građana, da će u domovinskom krilu moći razviti sve svoje
osobne, stvaralačke, znanstvene, umjetničke, stručne ili športske
sposobnosti, sve do najviše svjetske razine.
Osnovnu ulogu u takvom razvitku ima hrvatski prosvjetni sustav.
Srednje i osnovne škole, te dječji vrtići, obuhvatili su 1998.
godine više od 750.000 djece, odnosno 17% stanovništva Hrvatske.
Takvom širinom hrvatsko je školstvo u samom svjetskom vrhu.
Međutim, i nadalje se teško uklanjaju naslijeđene posljedice
komunističke devastacije školstva, a prisutne su i posljedice
nedavne agresije i ratnih razaranja.
Ipak, sveukupna djelatnost na preoblikovanju nastavnih programa,
dobavi suvremene školske opreme te, napose, na poboljšanju izvedbe
nastave i ocjenjivanja znanja - dobivaju u 1998. godini novi
zamah.
Primjerice, izgrađeno je i rekonstruirano 440 školskih zgrada, uz
cijenu od blizu 250 milijuna kuna. Po socijalnim su kriterijima
nabavljeni udžbenici za oko 250.000 učenika osnovnih i srednjih
škola. Samo osnovne plaće desetaka tisuća učitelja i nastavnika, te
ostalih zaposlenih u prosvjetnom sustavu, povišene su u prošloj
godini u prosjeku za 21%, u skladu s odlučnom državnom politikom da
se u mirnodopskim uvjetima zaposlenima u školstvu maksimalno
poboljšaju stručni, statusni i materijalni uvjeti života.
Provodeći takvu politiku, država je u 1998. godini sama pokrila
veliku većinu troškova školskog sustava, što je iznosilo znatnih
3,6 milijardi kuna, odnosno 7,7% državnog proračuna za 1998.
godinu.
2. Visoko školstvo, znanost i tehnologija
Visoko školstvo nosi golemu odgovornost za izobrazbu onih mladih
ljudi o čijoj stručnosti, stvaralačkim sposobnostima, mudrosti i
domoljublju, najviše ovisi osposobljenost Hrvatske da bude
ravnopravno uključena u zajednicu zemalja razvijenog svijeta. To
je jedan od razloga što državna vlast čini sve da visokom školstvu
omogući kvalitetno obavljanje te svoje zadaće.
S 1998. godinom uglavnom je završen četverogodišnji program,
tijekom kojeg je sačinjeno, i zatim od najboljih stručnjaka
ocijenjeno više stotina novih nastavnih programa dodiplomskih i
poslijediplomskih sveučilišnih studija. Širinom i brojnošću tih
programa, osobito u području društvenih i humanističkih znanosti,
uklanjaju se posljedice nedavne, usko ideologizirane prošlosti.
Ujedno je, uvažavajući najuspješnija svjetska iskustva, dan
poticaj, i zamah, odvajanju stručnih od sveučilišnih studija. Tako
je u prošloj godini utemeljeno 5 novih veleučilišta, 3 samostalne
visoke škole i 7 visokih učiteljskih škola.
Visokoškolskom nastavom obuhvaćeno je 85.000 studenata, a samo
1998. godine upisano je novih 27.000 studenata.
Uvjetima života i rada studenata posvećuje se iznimna pozornost,
napose širenjem sustava stipendiranja, kojim se potiče njihova
izvrsnost, njihov interes za područja posebne državne skrbi i za
otoke, te interes za nove, moderne, stručne i sveučilišne studije.
U tom su sklopu posebno važni sveučilišni poslijediplomski
studiji, kojih je visoka znanstvena kakvoća jedan od nezaobilaznih
uvjeta održanja Hrvatske u svijetu razvijenih. Stoga je pretežni
dio hrvatskoga znanstvenog napora u prošloj godini bio usmjeren
prema znanstveno-nastavnim institucijama.
Znanost, koje je osnovni cilj spoznavanje novog, mora biti
izvorište i poticaj novih visokih tehnologija, što nastaju i
razvijaju se na jakom spoju prirodoslovnih s tehničkim,
biotehničkim i medicinskim istraživanjima. Upravo je taj spoj
prekinut u bivšem socijalističkom sustavu, što je neminovno imalo
za posljedice tehnološko zaostajanje Hrvatske, te odljev znanja i
talenata u zemlje razvijenog svijeta.
Nacionalni znanstvenoistraživački program, za 1996.-1998.
godinu, predvidio je sklop mjera za prevladavanje takvog stanja.
Ponajprije, uveden je novi sustav znanstvenih programa i
projekata, koji prema kakvoći i nacionalnom interesu selektivno
financira pojedine istraživačke djelatnosti.
Nadalje, poboljšanjem radnih i životnih uvjeta, razvijen je sustav
potpore mladim znanstvenicima-novacima, zaposlenima na odabranim
projektima i programima. Tako se npr. za njih u Zagrebu i Osijeku
završava 120 stanova i pedesetak kuća. Uz brojne druge objekte
završena je i zgrada Temeljnih medicinskih znanosti Sveučilišta u
Zagrebu, opremljena najmodernijom znanstvenom opremom.
Potičući tehnološki razvitak, Ministarstvo znanosti i tehnologije
izgrađuje mrežu tehnoloških središta, koja okupljaju poduzeća
zainteresirana za usvajanje novih tehnologija.
Svi su ti napori, međutim, ograničeni razmjerno malim sredstvima od
oko 3,4% državnog proračuna za 1998. godinu koja su se mogla
izdvojiti za znanstvenoistraživačku i razvojnu djelatnost, te
razmjerno malim potrebama za novim znanjima koje zasad pokazuje
gospodarski sustav.
Takvo stanje već je znatno poboljšano u odnosu na prethodno
razdoblje, a u neposrednoj budućnosti mora se i nadalje odlučno
mijenjati."
(nastavlja se)
(Hina) pp/dm il