ZAGREB, 20. siječnja (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman podnio je danas na zajedničkoj sjednici oba Doma Hrvatskoga državnog Sabora Izvješće o stanju hrvatske države i nacije u 1998. godini.
ZAGREB, 20. siječnja (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr.
Franjo Tuđman podnio je danas na zajedničkoj sjednici oba Doma
Hrvatskoga državnog Sabora Izvješće o stanju hrvatske države i
nacije u 1998. godini.#L#
Tekst izvješća:
"Štovani predsjedavajući Hrvatskoga državnog sabora,
Štovana predsjednice Županijskog doma,
Dame i gospodo, zastupnici oba Doma Hrvatskoga državnog sabora,
Štovani članovi hrvatske Vlade,
i svi predstavnici izvršne i sudbene vlasti,
Cijenjeni gosti, uzvanici i svi nazočnici!
Štovani hrvatski građani!
I. UVOD
U prošloj 1998. godini ostvarili smo napokon punu suverenost nad
čitavim, međunarodno priznatim, državnim teritorijem. Time je
ostvaren najbitniji cilj državne politike, te podignut ugled i
ojačan vanjskopolitički položaj Hrvatske.
Djelatnom politikom mira i suradnje, a posebno potpisivanjem
Sporazuma o posebnim odnosima između Hrvatske i Federacije BiH,
Hrvatska se dokazala kao najvažniji čimbenik mira u ovom dijelu
Europe. Sporazum o posebnim odnosima povijesni je događaj, koji je
označio konačnu potvrdu dalekovidnosti i realnosti hrvatske
politike prema krizi u BiH. Tim sporazumom osigurana su prava i
opstojnost hrvatskog naroda u BiH, a također zaštita strateških
interesa hrvatske države, s obzirom na granice južne Hrvatske.
Prošlu godinu posebno je obilježio drugi posjet Hrvatskoj Svetog
Oca pape Ivana Pavla II. Beatifikacija mučenika komunističkog
režima kardinala Stepinca priznanje je Katoličkoj crkvi, a poruka
Svetog Oca znači i potporu čitavom hrvatskom narodu i njegovoj
demokratskoj državi. Stoga je Papin posjet od dalekosežnog
povijesnog značenja. On je ujedno i snažan poticaj demokratskom
razvitku hrvatskog društva na načelima kršćanskih moralnih
vrednota, ali također i vidan znak važnosti i ugleda Hrvatske u
današnjem svijetu.
U okviru opće ocjene prošle godine, od najveće je važnosti
činjenica održanja društveno-političke i gospodarske
stabilnosti. I to usprkos tomu što smo još uvijek opterećeni svim
posljedicama bivšeg sustava, agresije i okupacije, osobito golemim
izdacima za obnovu i zbrinjavanje stradalnika Domovinskog rata.
A sve je to trebalo rješavati u uvjetima izgradnje sveukupnog
državnog ustroja, zamršenih i golemih problema pretvorbe bivšeg
socijalističkog sustava u sustav slobodnog tržišta, a i nesklonih
međunarodnih okolnosti.
I u protekloj godini postigli smo dalje neprijeporne rezultate u
očuvanju gospodarske i društvene stabilnosti. Ti rezultati
ogledaju se u nastavku gospodarskog rasta, porastu izvoza,
postizanju uravnoteženog proračuna i snažnom zamahu obnove u ratu
stradalih područja. Ali istodobno, hrvatsko je gospodarstvo
suočeno s nizom problema: nedovoljna proizvodnja i izvoz, deficit
na tekućem računu bilanca plaćanja, previsoka razina
nelikvidnosti, krizne pojave u financijsko-bankovnom sustavu,
visoka razina registrirane nezaposlenosti.
Istodobno, izbijanje svjetske gospodarske krize također utječe
negativno na rješavanje naših problema. U prošloj je godini doduše
osiguran rast mirovina i plaća, što ostaje trajna zadaća državne
vlasti, ali i sveukupnog društva, radi povećanja životnog
standarda zaposlenih i umirovljenika, odnosno čitavog
stanovništva.
II. VANJSKA POLITIKA I MEĐUNARODNI POLOŽAJ HRVATSKE
Kad je riječ o međunarodnim prilikama, godina 1998. ostat će
zabilježena po određenim naporima za osiguranje svjetskog mira,
ali i po prisutnosti starih pa i novih pojava kriza i sukoba.
U našem dijelu Europe, osim još uvijek neriješene krize u Bosni i
Hercegovini, suočeni smo i s novim sukobom na Kosovu. Time je
stvoreno novo žarište nestabilnosti, na nama susjednom jugoistoku
Europe, na kojem se ponovno javljaju međunarodni čimbenici s
njihovim suprotstavljenim interesima i pogledima.
Odnos nekih međunarodnih čimbenika prema Hrvatskoj i dalje je
višeznačan. Uz načelno priznanje naše unutarnje stabilnosti, i
naše konstruktivne međunarodne uloge, taj odnos označavali su i
kojekakvi neosnovani, pa i neodmjereni, pritisci. Oni su se
očitovali u pokušajima krojenja i nametanja izbornih rezultata u
BiH, u obnavljanju manipuliranja zločinima iz NDH, u političkoj
instrumentalizaciji Međunarodnoga kaznenog suda za bivšu
Jugoslaviju u Haagu, u bezrazložnom ponavljanju zahtjeva o
demokratskim i medijskim slobodama, ili inzistiranju na
prioritetnoj važnosti Sporazuma o Pločama - sve do nedavnog
stvaranja incidentnog stanja na dijelu granice prema BiH.
U svezi s ovim, treba spomenuti i to, da u stanovitim, utjecajnim
europskim i američkim, krugovima ustraju na programu regionalne
balkanske integracije. Da bi to zapravo značilo obnavljanje bivše
Jugoslavije bez Slovenije a s Albanijom, a trebalo bi postići pod
svaku cijenu, primjenom svih mogućih sredstava, osobito promjenom
izbornih zakona i medija, o čemu otvoreno pišu i čak tiskaju
luksuzne zemljovide u Atlasu za XXI. st.
U takvim okolnostima, možemo biti zadovoljni postignutim:
učvrstili smo položaj stabilnog člana međunarodne zajednice. Samo
sedam godina od proglašenja nezavisnosti i tri godine nakon
svladavanja agresije, Hrvatska je postala čimbenikom, koji
djelatno pridonosi rješavanju problema radi postizanja
stabilnosti u svojem području.
U prošloj godini uspješno je okončana nazočnost mirovnih misija na
tlu Hrvatske (15. siječnja mandata UNTAES-a, i 15. listopada
Potporne skupine civilne policije UN-a). Time je nepovratno
završeno razdoblje upitnosti teritorijalne cjelovitosti
Hrvatske, koja je zahvaljujući vojnim pobjedama i diplomatskim
uspjesima, te općoj razboritoj politici, na zemljovidu svijeta
ucrtana kao nezavisna, suverena i demokratska država.
Od presudnog je, pa i povijesnog, značenja potpisivanje Sporazuma o
posebnim odnosima s Federacijom BiH, a od važnosti je i
uspostavljanje Vijeća za suradnju s BiH.
Tim su sporazumima uređene političko-pravne osnove odnosa s
Federacijom i Bosnom i Hercegovinom. Njima je zadan okvir trajnog
rješavanja svih bitnih pitanja međusobnih odnosa, prije svega za
opstojnost i jednakopravnost hrvatskog naroda u Federaciji, za
zaštitu nacionalnih interesa hrvatske države, te za uspostavu
trajne suradnje na osnovama Washingtonskih i Daytonskih
sporazuma.
Prošlogodišnji drugi pastoralni i državni posjet Svetog Oca
Hrvatskoj, te poruke koje je Papa tada uputio katoličkoj javnosti,
ali i hrvatskom narodu i vlasti, ohrabrenje su da ustrajemo na svom
putu jačanja mira, pravde, pomirbe i demokracije. Papin povijesni
posjet snažan je poticaj da u izgradnji Hrvatske ustrajemo na
načelima i vrednotama katoličanstva, koje je svojim životom i
mučeničkom smrću posvjedočio i hrvatski blaženik kardinal
Stepinac.
Sa zadovoljstvom ističemo da je Hrvatska sa Svetom Stolicom
riješila sva otvorena i naslijeđena pitanja međusobnih odnosa,
potpisivanjem i potvrdom četiriju ugovora, koja Sveta Stolica
smatra uzorom i za odnose s drugim zemljama.
U odnosima sa susjednim državama bilježimo stalan napredak i
plodotvoran razvitak gospodarske i druge suradnje, ali i zastoj u
otklanjanju nekih problema.
U odnosima sa Slovenijom još ima neriješenih pitanja: utvrđivanje
međudržavne kopnene i morske granice, problem NE Krško, isplata
štediša Ljubljanske banke. Rješenja su, nadamo se, blizu, što će
hrvatsko-slovenskim dobrosusjedskim odnosima dati dodatni
poticaj.
U odnosima s Jugoslavijom osim napretka u normalizaciji, postoje
neriješeni problemi, osobito sukcesije i Prevlake. Problem
Prevlake Beograd posve neosnovano ističe kao "teritorijalni",
izbjegavajući stvarne pregovore.
Slično je i s nespremnošću Beograda da se hrvatskoj manjini pruži
onakva ugovorna zaštita kakvu uživa srpska manjina u našoj zemlji.
Hrvatska je u prošloj godini uspješno predsjedavala
Srednjoeuropskom inicijativom. U tome je hrvatska diplomacija
pokazala političku zrelost i organizacijske sposobnosti, a novim
inicijativama potaknula je i suradnju SEI s Europskom unijom.
Predstavnici naše zemlje uključuju se u misije OESS, prate izbore i
bivaju birani na odgovorne dužnosti u UN i Vijeće Europe.
Moji državni, službeni i radni posjeti i razgovori s državnicima
Italije, Turske, Portugala, Grčke i Ruske Federacije, te brojni
susreti predsjednika Vlade i pojedinih ministara, unaprijedili su
odnose i proširili krug zemalja koje s Hrvatskom žele jačati
suradnju.
Posjeti bivšeg predsjednika Italije Francesca Cossige, bivše
predsjednice Vlade Ujedinjenog Kraljevstva barunice Thatcher,
bivšeg njemačkog ministra vanjskih poslova Genschera i austrijskog
Mocka, i dr., kojima trajno ostajemo zahvalni na prijateljstvu i
potpori u kritičnim trenucima borbe za nezavisnost i međunarodno
priznanje, potvrdili su privrženost mnogih uglednih svjetskih
političara Hrvatskoj.
Ipak, unatoč svim navedenim postignućima, nismo ostvarili željeni
napredak u odnosima s Europskom unijom i NATO savezom, što ostaje
strateškim odrednicama hrvatske vanjske politike.
Uzroci su takvog stanja u neosnovanom zamjeranju tobože
nedostatnog ispunjavanja preuzetih međunarodnih obveza. A riječ je
zapravo o raznorodnim međunarodnim pritiscima, kojima se želi
izmijeniti političko stanje u Hrvatskoj, ne bi li je prisilili na
ponovno vraćanje u za nas neprihvatljive međudržavne integracije
na Balkan u okvirima tzv. regionalnog pristupa.
Hrvatska ostaje dosljedna u svojoj politici da kao demokratska
zemlja bude konstruktivan čimbenik u osiguranju mira i stabilnosti
međunarodnog poretka.
Od međunarodne zajednice Hrvatska očekuje da prihvati potrebu i
obostranu svrhovitost našeg uključivanja u Partnerstvo za mir, i
odmrzavanje potpisanog PHARE programa, te sklapanje Sporazuma o
suradnji s EU i o primanju u Svjetsku trgovinsku organizaciju.
U narednim mjesecima pridajemo veliku važnost radu hrvatsko-
američkih skupina za provedbu Daytonskih sporazuma, te za naše
uključenje u Partnerstvo za mir. Nadamo se i jačanju dijaloga s EU,
pod predsjedanjem Njemačke, te jačem međunarodnom sudjelovanju u
ostvarenju brojnih projekata obnove, predočenih na nedavno
završenoj Konferenciji o obnovi i razvitku.
Pred nama su i neodložne zadaće za provedbu Sporazuma o posebnim
odnosima između Hrvatske i Federacije BiH, što je od velikog
političkog i gospodarskog značenja.
Vrijeme je da se pitanje Prevlake konačno skine s dnevnog reda u
okviru izmijenjenog mandata UNMOP-a, te otvore granični prijelazi
na Debelom brijegu i Konfinu, a time postigne dalja normalizacija s
Jugoslavijom (Srbijom i Crnom Gorom).
Ukupni demokratski razvitak Hrvatske, i stabilnost njezina
poretka, stvara pretpostavke da se ove godine okonča Misija OESS,
čime bi se bez ikakvog rizika i posljedica po stabilnost ovog dijela
Europe uključili u uobičajeni međunarodni sustav.
Hrvatska u ovoj godini može odlučnije i u međunarodnim odnosima
naznačiti svoje mirnodopsko razdoblje. S jasnim strateškim
ciljevima, svjesni visoke cijene koju smo platili za stvaranje
državne nezavisnosti, gradit ćemo svoj međunarodni položaj kao
srednjoeuropska i sredozemna zemlja, jačati sveze s euro-
atlantskim integracijama, osobito s ključnim zemljama - SAD-om,
Njemačkom, Francuskom, Velikom Britanijom, Italijom, Austrijom,
te s Ruskom Federacijom, Kinom, Izraelom.
Posebnu pozornost moramo posvetiti razvijanju odnosa s onim
zemljama u kojima živi brojna hrvatska zajednica, te osobito
rješavanju svih otvorenih pitanja u odnosima sa susjednim
zemljama.
Očekujemo da će i bitni čimbenici međunarodne zajednice s više
pozornosti uvažavati konstruktivna nastojanja Hrvatske u
učvršćivanju mira i međunarodnog poretka.
III. UNUTARNJA POLITIKA, DEMOKRATSKI POREDAK I NACIONALNA
SIGURNOST
1. Ostvarivanje demokratskog sustava državne vlasti
Tijekom protekle godine sva tijela hrvatske državne vlasti
djelovala su sukladno svojim ustavnim i zakonskim ovlastima.
Osiguravajući, kao i prethodnih godina, jednako djelotvorno
hrvatsku slobodu i državni suverenitet, hrvatska državna vlast
bila je i protekle godine suočena s mnogim izazovima.
Kako sam to i zatražio u prošlogodišnjem Izvješću, jedna od
temeljnih zadaća svih tijela hrvatske državne vlasti bila je
poticanje daljeg razvitka hrvatske demokracije i građanskog
društva socijalne pravde. Valjalo je u novim, potpuno mirnodopskim
uvjetima unaprijediti vladavinu prava. A to će reći: djelovati na
ozbiljenju pravnog poretka, koji osigurava poštivanje ljudskih
prava, i unutar kojeg su svi jednako podvrgnuti istom načelu
ustavnosti i zakonitosti.
S obzirom na breme jugokomunističkog naslijeđa, na obrambeni rat za
slobodu, opstojnost i nezavisnost hrvatskog naroda i države, te s
obzirom na sve teškoće prijelaznog razdoblja, ne samo prošle
godine, negoli i za sve vrijeme od 1990. pa do danas, primjetan je
neprestani, postupni ali i sve brži napredak, u primjeni i zaštiti
Ustavom zajamčenih ljudskih prava i hrvatske demokracije u
cjelini.
No unatoč tome, današnjim stanjem u nekim važnim područjima ne
možemo biti potpuno zadovoljni.
Opravdano nezadovoljstvo hrvatskih građana izazivaju činjenice da
se negativne pojavnosti, na koje sam već nekoliko puta javno
upozoravao, ne uklanjaju dovoljno brzo i odlučno.
To se u prvom redu odnosi na birokratizam, samovolju i svakovrsne
nezakonitosti i zloporabe obnašatelja vlasti, a također i onih iz
javnih djelatnosti. Prisutne su, također, pojave ne samo kršenja
pojedinih ljudskih prava građana, već i pravnih interesa države, i
to kako izravnim kriminalnim radnjama, tako i prisvajanjem
privilegija.
Osobito su opasne različite pojave korupcije i gospodarskog
kriminala, koje se protekle godine nisu smanjile.
Brže uklanjanje svih negativnih, protuzakonitih i nemoralnih
pojavnosti i njihovih posljedica, o uzrocima kojih sam također već
više puta govorio, osobito sprečava sporost i neučinkovitost u radu
mnogih tijela državne uprave i lokalne samouprave, i navlastito
sudbenih vlasti.
Prošlo je vrijeme upozoravanja na ove pojavnosti, jer su one,
danas, osobito opasne za normalni razvitak hrvatskoga građanskog
društva, pa i sigurnost hrvatske države.
Posljednji je trenutak, gospodo, da svim zloporabama kažemo dosta,
te da odlučno i odmah učinimo za njihovo uklanjanje sve ono što od
nas očekuju i zahtijevaju hrvatski građani i najviši nacionalno-
državni interesi.
To je obveza i najviša dužnost svih nas, hrvatskih dužnosnika, u
službi hrvatskog naroda, ali i svih hrvatskih građana.
Još jednom moram podsjetiti, sve one koji to nažalost odveć olako
zaboravljaju, da je ovu, demokratsku, nezavisnu i suverenu
hrvatsku državu stvorio i obranio hrvatski narod za sebe i za sve
hrvatske građane. Hrvatska državna vlast stoga mora, doista, biti u
pravom smislu narodna, koja postoji radi svoga naroda, i koja
obavlja svoju dužnosst na dobrobit cjeline naroda, i svih građana,
a ne pojedinih skupina i pojedinaca.
Budite sigurni da ću osobno, kao hrvatski državni poglavar, u
okviru svojih ustavnih ovlasti učiniti, uz pomoć svih demokratskih
snaga, sve što mogu, kako bi Hrvatska što prije, i u najvišem obliku
postala takvom državom.
Istina je, da je i protekle godine hrvatska državna vlast nastojala
razvijati pravni i politički sustav - od zakona do zbilje - u smislu
ostvarivanja onih ciljeva što proizlaze iz temeljnih hrvatskih
društvenih i nacionalno-državnih interesa. A ti interesi danas
traže veći sklad između građana i nacije, te hrvatske države i
međunarodne zajednice. Oni, također, traže poticanje i
unaprjeđenje sklada između posebnih interesa i slobode pojedinaca,
i pojedinih društvenih skupina, s državom. Riječ je o razvijanju
hrvatskoga građanskog društva, na osnovama istinske demokracije, s
nezamjenjivom ulogom države, kao pomiritelja različitih
demokratski izraženih posebnih interesa, u postupku oblikovanja
hrvatskih nacionalnih probitaka.
Hrvatski nacionalni interes pretpostavlja suzbijanje svakog
društvenog i državnog egoizma, ili nametanja posebnih interesa,
koji se najčešće ostvaruju na štetu slabijih. Hrvatski nacionalni
interes danas traži interesno zajedništvo, svih sastavnica
čitavoga hrvatskog naroda, jer samo tako sva različitost
hrvatskoga građanskog društva može naći zajednički demokratski put
prihvatljiv za odgovornu većinu.
Pri tom valja imati na umu da nema pune zaštite osobnih i političkih
prava, pa ni oživotvorenja pune demokracije, bez istodobnog
ozbiljenja socijalnih i gospodarskih prava, odnosno socijalne
pravde za sve hrvatske ljude.
2. Pravosuđe
Hrvatski pravni sustav, koji se temelji kako na zapadnoeuropskim
pravnim zasadama, tako i na hrvatskome povijesnom pravnom
naslijeđu (Vinodolski zakonik, poljički, korčulanski, istarski
statut, itd.), ubrzano se od 1990. godine vraća svom izvornom
uzoru, prihvaćajući istodobno najviše europske i svjetske
standarde. Na toj crti Hrvatski državni sabor donio je niz novih,
sadržajno bitnih zakona, koji čine osnovu vladavine prava u
demokratskoj hrvatskoj državi.
Međutim, sami zakoni, da bi ostvarili svoju svrhu, moraju se
dosljedno i na vrijeme primjenjivati. U tome posebnu ulogu ima
hrvatsko sudstvo, koje ima objektivnih teškoća, ali u koje se dosta
ulaže. Podsjećam na obnovu mnogih starih i izgradnju novih sudova,
na kompjutorizaciju i na bitno promijenjen status sudaca, na
stalnost sudačke dužnosti i na ustavno jamstvo sudačke
neovisnosti.
No, unatoč svemu tomu, u sudstvu ima previše zaostataka. Broj
neriješenih predmeta veći je od milijun, a samo na zagrebačkom
Općinskom sudu ima 10.000 predmeta starijih od 10 godina. Zato ne
začuđuje što su građani sve nezadovoljniji takvim sudstvom. Takvo
je stanje neodrživo, jer ugrožava ne samo pravnu sigurnost građana
i gospodarskih subjekata, već i ukupno redovito djelovanje državne
vlasti.
Potrebne su radikalne mjere, da se takvo stanje što prije
promijeni. Valja oživotvoriti nedavno donijete zaključke
Hrvatskoga državnog sabora o stanju u pravosuđu i dovršiti raspravu
o ustroju sudskog sustava. No osim toga nužno je, odmah, poduzeti i
niz konkretnih mjera kako bi se na svakom sudu osigurala što veća
djelotvornost i već ove godine riješili, barem najvećim dijelom,
zaostali predmeti.
Osobno sam tražio bitno povećanje plaća sudaca, i drugih dužnosnika
sudbene vlasti, pa je Vlada takav prijedlog i uputila Hrvatskomu
državnom saboru.
No, isto tako, kao hrvatski državni poglavar, moram tražiti da se
pooštri odgovornost za obnašanje sudačke i drugih pravosudnih
dužnosti, uključivši i dosljednu primjenu stegovnih mjera za
nerad, i za sve druge oblike nesavjesnog obavljanja dužnosti."
(nastavlja se)
(Hina) pp il