DE-NJEMAČKA-DVOSTRUKO DRŽAVLJANSTVO-Politika +AU 9.I.DIE PRESSE:NACIJA GUBI ULOGU ++AUSTRIJA+DIE PRESSE+9. I. 1999.+Dvostruki istočni grijeh+"Dok su još bili na vlasti, njemački kršćanski demokrati zalagali +su se iz valjanih razloga
za reprezentativnu demokraciju, ne mareći +za česte promjene mišljenja svojih protivnika, ovisne o stavovima +demokratske baze. Nakon što su prešli u oporbu, uslijedio je +plebiscitarni istočni grijeh: akcijom prikupljanja potpisa protiv +dvostrukog državljanstva, CDU/CSU izlažu se opravdanom prigovoru +da iz populističke računice odstupaju od svojih načela.+Nakon što smo to utvrdili, možemo im priznati da to dvojbeno +sredstvo političke mobilizacije i emocionalizacije, koje odavno +pripada instrumentariju Zelenih i lijevog krila SPD-a, +upotrebljavaju za načelno ispravan cilj. Naime, oni ne žele da +dvostruko državljanstvo postane pravilo već da ostane samo iznimka +(u onim slučajevima, u kojima matična država ne želi svojim +državljanima dati ispis iz državljanstva ili je to spremna učiniti +tek uz neprihvatljive uvjete).+Crveno-zelena koalicija tvrdi da će dvostruko državljanstvo +olakšati integraciju. Moglo bi se također reći da će dvostruko
AUSTRIJA
DIE PRESSE
9. I. 1999.
Dvostruki istočni grijeh
"Dok su još bili na vlasti, njemački kršćanski demokrati zalagali
su se iz valjanih razloga za reprezentativnu demokraciju, ne mareći
za česte promjene mišljenja svojih protivnika, ovisne o stavovima
demokratske baze. Nakon što su prešli u oporbu, uslijedio je
plebiscitarni istočni grijeh: akcijom prikupljanja potpisa protiv
dvostrukog državljanstva, CDU/CSU izlažu se opravdanom prigovoru
da iz populističke računice odstupaju od svojih načela.
Nakon što smo to utvrdili, možemo im priznati da to dvojbeno
sredstvo političke mobilizacije i emocionalizacije, koje odavno
pripada instrumentariju Zelenih i lijevog krila SPD-a,
upotrebljavaju za načelno ispravan cilj. Naime, oni ne žele da
dvostruko državljanstvo postane pravilo već da ostane samo iznimka
(u onim slučajevima, u kojima matična država ne želi svojim
državljanima dati ispis iz državljanstva ili je to spremna učiniti
tek uz neprihvatljive uvjete).
Crveno-zelena koalicija tvrdi da će dvostruko državljanstvo
olakšati integraciju. Moglo bi se također reći da će dvostruko
državljanstvo otežati taj proces jer će stvoriti poseban razred
građana od kojih se zahtijevaju različiti (a u graničnim
slučajevima i nespojivi) lojaliteti. Oba argumenta pripisuju
dvostrukom državljanstvu vrijednost koju ono u društvenoj praksi
nema. Asimilacija i integracija socijalni su procesi, a dodjela
državljanstva ima smisla tek na njihovu kraju, a ne na početku.
Europske države nesumnjivo bi trebale osuvremeniti svoje zakone o
državljanstvu. Etničko-kulturna definicija državotvornog naroda,
aktualna u Njemačkoj nakon prihvaćanja 'zakona o Reichu i o
državljanstvu' g. 1913. zastarjela je. Načelo podrijetla, koje
Nijemcima ruskog podrijetla omogućuje stjecanje državljanstva,
ali ga može uskratiti trećoj (!) generaciji djece radnika na
privremenom radu, anakrono je. No, ni u kom slučaju nije anakron
zahtjev federacije da se novi građani odreknuo svog ranijeg
državljanstva te da u potpunosti preuzmu prava i obveze koje im
država dodjeljuje na temelju njihove slobodne odluke.
Tu bi odluku nakon odgovarajućega roka trebao (moći) donijeti svaki
stranac, koji je svladao jezik zemlje i nema kriminalni dosje.
Razborit je i prijedlog FDP o dodjeli dvostrukog državljanstva
djeci stranaca, rođenoj i odrasloj u Njemačkoj, i to do njihove
punoljetnosti. Naime, spomenutu odluku nije moguće očekivati od
jednog trogodišnjaka ali jest od osamnaestogodišnjaka.
Nacija gubi ulogu konstitutivnog obilježja državotvornog naroda i
nećemo žaliti za njom. No, države će i dalje razlikovati strance,
koji se svjesno odlučuju za drugu zemlju, a time i novi identitet, i
ostalih, koji drže da je njihovo boravište tek privremeno. Velika
Britanija, Francuska, Nizozemska, Belgija, Portugal i Italija
imaju kao bivše kolonijalne sile drukčiji odnos prema dvostrukom
državljanstvu - ali on ne može poslužiti kao uzor za cijelu Europu.
Države trebaju minimum homogenosti i moraju je promicati i štititi
upravo zato što postoje migracije. U globalnom dobu gotovo su sve
zemlje ciljevi imigracije i iz te činjenice izvlače golemu korist -
sve dok joj pristupaju oprezno i pošteno", drži Karl-Peter
Schwarz.