DE-NATO +NJ-FR-2. I. NATO ++NJEMAČKA+FRANKFURTER RUNDSCHAU+2. I. 1999.+NATO - nastavak trakavice?+"Na prvi pogled čini se grotesknim što se NATO opet bavi svojom +atomskom strategijom i pritom zadržava pravo prve uporabe +nuklearnog
oružja. Na drugi pogled otvaraju se iznenađujuće +spoznaje. Na vrhuncu hladnoga rata i atomske utrke u naoružanju +neki su sigurnosni političari ili generali potiho prigovarali da je +to s opcijom prve uporabe opća glupost, jer da se pritom obje +njemačke države bombardiraju iz povijesti. Za umirenje onih koji +dvoje, izmišljen je nezadrživi mehanizam eskalacija koji je +Nijemce trebao uvjeriti da SAD poslije prve atomske eksplozije s +istim rizikom jamči za sigurnost Europe. No svi su znali: za +Njemačku bi 'mali' taktički atomski rat bio već konačni +strategijski, dočim bi obje supersile još imale dovoljno +političkog manevarskog prostora.+To danas izgleda sasma drukčije. Opcija prve uporabe više nije +usmjerena protiv vojno jakog saveznog sustava, a za Europljane više +nije opasnost samoubojstva, nego je usmjerena protiv 'novih +sigurnosnopolitičkih izazova'. Pod tim se može podrazumijevati
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
2. I. 1999.
NATO - nastavak trakavice?
"Na prvi pogled čini se grotesknim što se NATO opet bavi svojom
atomskom strategijom i pritom zadržava pravo prve uporabe
nuklearnog oružja. Na drugi pogled otvaraju se iznenađujuće
spoznaje. Na vrhuncu hladnoga rata i atomske utrke u naoružanju
neki su sigurnosni političari ili generali potiho prigovarali da je
to s opcijom prve uporabe opća glupost, jer da se pritom obje
njemačke države bombardiraju iz povijesti. Za umirenje onih koji
dvoje, izmišljen je nezadrživi mehanizam eskalacija koji je
Nijemce trebao uvjeriti da SAD poslije prve atomske eksplozije s
istim rizikom jamči za sigurnost Europe. No svi su znali: za
Njemačku bi 'mali' taktički atomski rat bio već konačni
strategijski, dočim bi obje supersile još imale dovoljno
političkog manevarskog prostora.
To danas izgleda sasma drukčije. Opcija prve uporabe više nije
usmjerena protiv vojno jakog saveznog sustava, a za Europljane više
nije opasnost samoubojstva, nego je usmjerena protiv 'novih
sigurnosnopolitičkih izazova'. Pod tim se može podrazumijevati
puno toga, primjerice države koje proizvode ABC oružje za masovno
uništenje ili ga možda upotrijebe. No 'prijetnja' može biti svatko
tko dira u interese država NATO-a i njegove vodeće sile SAD-a. Za
NATO otpada samozastrašivanje, sigurnost da je atomski naoružani
protivnik i dalje sposoban za smrtonosni protuudar, da je dakle
uporaba atomske bombe smrtonosna za obje strane. To je do sada bio
najvažniji element za funkcioniranje atomskog zastrašivanja. Time
atomsko oružje doživljava opasnu preobrazbu: od 'političkog'
oružja postaje vojno 'racionalno' primjenljivo. Atomski je prag
snižen.
No istodobno se mijenja i savez po svom značaju. Ako se još može reći
da je stara doktrina zastrašivanja zajedno s opcijom prve uporabe
unatoč svojim opasnim proturječnostima bila u interesu zapadne
'zajednice vrijednosti' sve dok je postojao strah od
konvencionalnog iznenadnog napada od strane SSSR-a, opcija prve
uporabe čini SAD definitivno jedinom vodećom silom u savezu. Već se
do sada pokazalo da je NATO sposoban za djelovanje ako to želi SAD, a
nije sposoban djelovati ako to SAD ne želi. Savez je dakle već
odavno instrumentaliziran i kao platforma interesa i kao smokvin
list. Budući da je Washington osim toga najavio da se nova NATO-ova
strategija vojnih operacija koju treba formulirati, mora omogućiti
i bez dosadnog pristanka Vijeća sigurnosti UN-a, utvrđen je položaj
SAD-a kao jedine svjetske sile koja na posljetku sama odlučuje što
je 'prijetnja' i, uz potporu 15 drugih industrijskih država, bez
opasnosti može intervenirati po cijelom svijetu. Tu ni Englezima ni
Francuzima ništa ne koristi njihovo atomsko oružje. Protiv volje
SAD-a ne mogu provesti niti jednu opciju prve uporabe.
No SAD uopće nije upućen na NATO, sposoban je djelovati i bez njega.
Najveći dio njegovih oružanih snaga nije integriran u savez,
vrhovni zapovjednik NATO-a ima dvostruku funkciju. O atomskom
oružju odlučuje, kao i prije, kao najviša instancija i jedino
predsjednik SAD-a.
Ipak je NATO važan za SAD. Sam bi, zbog svjetskog odjeka, vjerojatno
skrupula, vodio atomski udar protiv recimo Irana, Iraka, Indije ili
nekog neposlušnog klipana. Da bi to bilo politički i moralno
pozakonjeno od ostalih 15 država, među njima vojno i gospodarski
najjačih, prag se značajno mora sniziti.
Sadašnja njemačka savezna vlada mobilizirala je zadnje ostatke
socijaldemokratskih i zelenih prigovora protiv prve uporabe
atomskog oružja, savezni ministar obrane Rudolf Scharping i
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer nekada su - pamti li se to
još? - bili odlučni protivnici teorije atomskog zastrašivanja.
Konvencionalno oružje, ukupno oko 30 do 50 puta jače nego u Drugom
svjetskom ratu, kako se pokazalo, u slučaju rata zahtijeva odnos
ubijenih civila prema poginulim vojnicima 10:1. Uporaba atomskog
oružja taj bi odnos pretvorila u grotesku. Političarima uglavnom
nije jasno da rade u kompleksnim sustavima u kojima na njih s jedne
strane utječu norme društvenih temelja, ali i sami postavljaju
norme koje djeluju na društvo i određuju 'nadgradnju'. Stoga nije
baš pogrešna teza da je prijetnja atomskim oružjem, najstrašnijim
koje su ljudi izmislili, pridonijela tendencijama moralnog raspada
pod kojim danas civilizacija pati, politički, gospodarski,
socijalno, kulturalno" - zaključuje Anton-Andreas Guha.