Nadnaslov: Članice EZ spremaju se ukinuti kontrolu putovnica u zračnim lukama
Naslov: K Europi bez granica
Podnaslov: Zemlje EZ trebale bi u prosincu započeti s ukidanjem kontrole
putovnica u svojim zračnim lukama, što će vjerojatno izazvati
velike zabune putnika i osoblja obzirom da te promjene ne uvode
sve zemlje članice niti do njih dolazi istovremeno. Potpisnice
sporazuma iz Schengena o slobodnom kretanju ljudi ubrzano
preuređuju svoje zračne luke kako bi omogućili praktičnu
primjenu načela o slobodnom putničkom prometu.
Piše: Amelia TORRES, Reuter
BRUXELLES - Zemlje EZ trebale bi u prosincu ove godine započeti s ukidanjem
kontrole putovnica u svojim zračnim lukama, što će vjerojatno izazvati
velike zabune kod putnika i osoblja obzirom da neke od zemalja članica neće
uvesti ovu promjenu, dok će neke to napraviti tek kasnije.
Devet zemalja EZ, koje su potpisale Schengenski sporazum o slobodnom
kretanju ljudi, užurbano preuređuju svoje zračne luke kako bi se moglo
odvojiti putnike čije je putovnice potrebno provjeriti od onih koji mogu
putovati slobodno.
Prema Schengenskom sporazumu putnici će, bez obzira na to jesu li iz
zemalja EZ ili ne, biti podvrgnuti kontroli putovnica ili prtljage samo
prilikom svog prvog dolaska na područje EZ - prelaska tzv.vanjskih granica
EZ. Nakon toga moći će slobodno putovati diljem Zajednice.
Međutim, očekuje se da će ovaj sporazum u prosincu primjeniti samo
Francuska, Španjolska, Njemačka i zemlje Beneluksa - Belgija, Nizozemska i
Luxemburg, koje su između sebe već odavno odbacile granične formalnosti.
Britanija, Irska i Danska nisu ni potpisale ovaj sporazum.
"Trebalo bi započeti sa tih šest zemalja. Nekoliko mjeseci kasnije
pridružio bi im se Portugal, a zatim i Italija i Grčka", kaže Frank
Rietveld, predstavnik za tisak zračne luke Schiphol nedaleko Amsterdama.
On je izjavio da Italija i Grčka imaju problema s uvođenjem Schengenskog
informacijskog sustava u svrhu suzbijanja trgovine drogom i organiziranog
zločina zbog svojih dugih granica i brojnih otoka.
Problem kontroliranja trgovine drogom i drugih oblika međunarodnog
kriminala predstavlja glavnu zapreku slobodnom kretanju putnika, koje je
trebalo stupiti na snagu još prošlog siječnja, u isto vrijeme kada je
uspostavljeno zajedničko tržište EZ.
Francuska je izjavila da će morati pričekati s usvajanjem Schengenskog
sporazuma ukoliko ne dobije uvjerenje da trgovina drogom neće prijeći
njezine granice, ciljajući pritom prvenstveno na Nizozemsku.
Francuski ministar unutrašnjih poslova Charles Pasqua nedavno je čak
izjavio da će odbijanje od strane francuskog Ustavnog vijeća ključnih
odredbi zakona za obuzdavanje imigracije ovaj sporazum učiniti
"neprimjenjivim".
Međunaslov: Praktični problemi primjene sporazuma
Pa ipak se u zračnim lukama zemalja potpisnica Schengenskog sporazuma
nastavljaju radovi kako bi se odvojili putnici koji moraju proći kontrolu
putovnica od onih koji ne moraju.
Neke od njih, poput luke Schiphol, odlučile su se za elektronski sustav.
Amsterdamska zračna luka će u budućnosti uvesti elegantnu putničku kartu s
mikročipom koji će registrirati zadnje polazište putnika i omogućiti
putnicima već ovlaštenim za ulaz u države Schengenskog sporazuma da
neometano prelaze njihove granice.
"Takav će putnik jednostavno čekirati svoju kartu s čipom i time si
prištedjeti kontrolu pasoša", kaže Rietveld.
A kada stigne na svoje odredište, taj putnik se neće morati podvrgavati
nikakvoj ponovnoj ulaznoj kontroli.
Isto će pravilo vrijediti i za građane zemalja koje nisu članice EZ.
Naprimjer, Amerikanac na putu za Pariz, koji je svoj pasoš čekirao na
Schipholu, moći će bez ponovne kontrole izići iz pariške zračne luke.
"Bojim se da će na početku sve biti poprilično zbrkano, no tako je bilo i
sa sporazumom o slobodnom kretanju roba", tvrdi Rietveld.
Većina manjih zračnih luka, koje nemaju dovoljno prostora za fizičko
razdavanje putnika, zabrinuto je glede korištenja elektronskog sustava zbog
njegove skupoće.
"Vrlo nam je teško razdvojiti putnike pošto smo stisnuti na tako malom
prostoru da nam se već godinama dešavaju zastoji zračnog prometa", tuži se
Franz van de Broeck, direktor briselske luke Zaventem.
"Elektronski sustav nam je preskup", dodaje.
Frankfurtska zračna luka, najprometnija u Europi s prosjekom od 1000
letova dnevno, također je suočena s problemom kompliciranog pregrađivanja
kako bi se odvojili putnici. U njihovom slučaju, međutim, nema odgađanja.
"Sigurni smo da ćemo biti spremni na uvođenje schengenskih propisa čim oni
službeno stupe na snagu", izjavio je predstavnik frankfurtske luke Klaus
Buch.
U Luksemburgu je situacija mnogo kompliciranija, pošto iz tamošnje luke
kreću isključivo inozemni letovi.
"Potrebna su nam dva odvojena kanala za dolaske i odlaske, te četiri
prijelazne prostorije", priopćava glavni tajnik luksemburškog
ministarstva za promet Fernand Kesseler.
"Najvažnije je da putnici koje se ne provjerava ne mogu kontaktirati s
drugom skupinom putnika, jer bi u protivnom bilo moguće prokrijumčariti
oružje", ističe on.
Sa ili bez Schengenskog sporazuma, svi će putnici i dalje morati proći
kontrolu detektora za metal.
Lisabonska luka smatra da predstojeće promjene predstavljaju puko
proširivanje sustava domaćih letova na putnike iz ostalih zemalja
potpisnica sporazuma. "Mi već imamo instalacije kako bismo to učinili",
hvale se oni.
(Hina) br
041617 MET sep 93
Meksička predsjednica naredila protucarine kao odgovor na Trumpovu odluku
Zakon o provedbi Akta o digitalnim uslugama još je u pripremi unatoč opomeni EK
SKV: Svijet u 4,30 sati
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Kanadski premijer Trudeau najavljuje protucarine SAD-u
Uredi New York Timesa, NPR-a, NBC Newsa i Politica bit će uklonjeni iz Pentagona
U ruskim zračnim napadima širom Ukrajine poginulo desetak ljudi
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - sport - za nedjelju, 2. veljače