ZAGREB, 16. listopada (Hina) - U povodu otkrivanja spomenika
banu Josipu Jelačiću predsjednik Republike Hrvatske dr.
Franjo Tuđman održao je slijedeći govor:
Dame i gospodo,
Štovani građani Zagreba,
Drage Hrvatice i Hrvati iz domovine i svih krajeva svijeta,
Uvaženi svi nazočni građani Republike Hrvatske,
Cijenjeni gosti i uzvanici iz drugih republika i zemalja,
Časni potomci plemenitoga roda Jelačića,
S osobitim zadovoljstvom odazvao sam se pazivu gradskoga
poglavarstva da vas pozdravim na ovom velebnom skupu sIobode,
demokracije, snage i radosti Republike Hrvatske i hrvatskoga naroda,
Budući da prisustvujemo jednom iznimnom činu u životu glavnoga
grada Hrvatske, pa i čitavoga hrvatskaga naroda, držim da je ovo
prigoda da progovorim o povijesnom značenju toga čina. Što će reci, o
okolnostima koje su dovele do barbarskoga uklanjanja, a evo danas -
poslije punih 43 godine - do ponovnoga slavodobitničkoga
uspostavljanja spomenika hrvatskoga bana Josipa JeIačića. A također i
o novom stjecaju okolnosti u kojima se i danas - poslije svega
proživljenoga - javljaju ugroze ne samo za hrvatske povijesne
spomenike već i za samu opstojnost hrvatskoga naroda.
No, pođimo redom: Tka je bio Josip Jelačić u hrvatskoj
povijesti? Tko mu je i zašto podignuo spomenik? A tko ga je i žašto
oborio? Tko, čime i zašto danas opet ugrožava i najdemokratskije
očitovano hrvatstvo?
Svojim podrijetlom barun Josip Jelačić pripadao je staroj hrvatskoj
lozi. Prve njene tragove nalazimo u srednjovjekovnoj Bosni, 1381. oko
kralja Tvrtka potom je stoljećima davala istaknute hrvatske ratnike,
krajiske časnike, državnike i prosvjetitelje.
Do povijesnih zbivanja u preporodnom razdoblju prošloga (19.)
stoljeća, Jelaćić je kao visoki časnik stekao glas istaknu tog
ratnika, ali i poznatnga rodoljuba i pjesnika. Kao član hrvatskih
kulturnih i gospodarskih društava bio je sudionikom hrvtskih
preporodnih težnji. U "proljeće naroda", potkraj ožujka l848, Jelačić
je odlukom predstavnika hrvatskoga naroda izabran, a voljom vladara -
austrijskoga cara i hrvatskoga kralja Ferdinanđa Habsburskoga -
imenovan za hrvatskoga bana i promaknut u čin generala.
Kada - u burnoj 1848. - L. Kossut poriče nacionalnu i državnu
samobitnost u ime mađarske revolucije, Jelačić kao hrvatski ban
proglašaoa ujedinjenje zemalja hrvatske Trojedne Kraljevine
(uključujuči Rijeku i Međimurje) i oružanom silom suzbija mađarske
hegemonističke prohtjeve o stvaranju Velike Ugarske od Karpata do
Jadrana.
Uz težnju da uspostavi neovisnost Hrvatske od Mađarske, Jelačić
je pridonio stvaranju srpske kulturne, crkvene i političke autonomije
u Banatu, Bačkoj i Srijemu, a zauzimao se za nacionalne slobode i
drugih slavenskih naroda u Habsburškoj Monarhiji. Pod Jelačićevim
vodstvom - kako je to umno prosudio već 1866. političar i povjesnik
Ivan Kukuljević - Hrvati su, prekretničke i preporodne 1848, stupili
pred Europu kao samosvjestan narod, upoznavši svijet sa svojim
nacionalnim problemom i ne samo sa svojim imenom nego i snagom.
Okupivši zahtjevno i stvarno zemlje koje im pripadaju po povijesnom i
prirodnom pravu, Hrvati su prvi od austro-slavenslah naroda uz ideju
političkih sloboda razvili i borbeni barjak za suverenost naroda, što
je u ondašnjim okolnostima značio zahtjev za preuređenje Habsburške
Monarhije na načelima državne samosvojnosti i jednakopravnosti.
Neuspjevši da pregovorima privoli mađarske hegemoniste da
priznaju Hrvate kao politički narod, a i Srbe u Vojvodini, JeIačić se
nije krzmao da za hrvatske interese povede rat, sudeći s pravom da bi
pobjeda revolucije u Pešti i u Beču značila još veću ugrozu same
opstojnosti Hrvatske.
U kako se zamršenim prilikama Hrvatska nalazila u Habsburškoj
Monarhiji govore ne samo sva zlosretna zbivanja u revolucionarnoj
1848. već i ona nakon proglašenja oktroiranoga ustava u Beču (4.
ožujka 1849), kojim se išlo za učvršćenjem njemačkog hegemonizma u
cijeloj Monarhiji Jelačić kao hrvatski ban, i u tim promijenjenim
okolnostima nastoji sačuvati za Hrvatsku što se više može.
A oni pak što ga - iz redova suvremenika ili poznijih političara
i povjesnika - brzopleto i jednostrano napadaju kao "austrijskoga
generala" zbog gušenja mađarske revolucije u službi Beču, zanemajruju
činjenicu da je Habsburška Monarhija u ono doba kao najječa sila u
Srednjoj Europi i Sredozemlju, glavni čimbenik međunarodnoga poretka.
Stoga za Hrvatsku, kao i za druge narode u tom Carstvu, nije tada bilo
nikakva izlaza, pogotovu zato što se stjecajem povijesnih okolnosti
našla razapeta između Pešte i Beča. U težnji da ostvari ujedinjenje
hrvatskih zemalja, a i u odupiranju naletima čas njemačkoga čas
mađarskog hegemonizma, hrvatska politika bila je objektivno prisiljena
na traženje oslonca u Beču protiv Pešte i obrnuto. Ta činjenica,
dakako, ne ispričava one što su povremenu pragmatičnu nužnost i
neizbježnu pretvorljivost takve politike pretvarali u tobože trajnu
vrlin u i programski ideal.
Ban Jelačić, nakon namemutog centralističkog ustava (1849)
traži potvrdu hrvatske autonomije, u smislu održanja prava Banskog
vijeća kao samostalne hrvatske vlade, on postiže priznanje
priključenja Međimurja Hrvatskoj; hrvatski jezik odobren je kao
službeni, a Josip Juraj Strpssmayer imenovan je đakovačkim biskupom.
Jelačić pomaže i potiče kulturnu, znanstvenu i gospodarsku djelatnost:
1850. pomaže osnivanje "Društva za povjestnicu ...", l851. u proglasu
za utemeljenje hrvatskoga narodnog kazališta kaže: "bez narodnoga
kazališta ne ima nacije da će se razviti naša književnost, dakle ni
napredak našega duševnogaa izobraženja". Otvaranjem toga kazališta na
početku 1852. Zagreb je - koji je pod njegovim banovanjem spojen u
jedinstvenu gradsku zajednicu i postao glavnim uljudbeno prosvjetnim
središtem hrvatskoga naroda. Posebno je podupirao izdavanje školskih
udžbenika na hrvatskom jeziku, a l852. energično se suprotstavlja
zabrani hrvatske trobojnice.
Jelačić je u narodu stekao slavu zato što je 1848. proveo odluku
o ukinuću kmetstva u Hrvatskoj, ali i time što je vodio posebnu brigu
o selu: zauzima se npr. (1850. i 1851.) za seljačke zadruge,
smatrajući ih blagodatim za seljaštvo.
Podupirući razvitak modernoga gospodarstva, za izgradnju cesta
i željeznica, l854. osniva Hrvatsko-slavonsko gospodarsko društvo. Za
Jelačićeva banovanja umnogome su uspostavljeni takvi politički,
gospodarski, kulturni i crkveni odnosi koji su bili osnovom za
razvitak moderne hrvatske nacije.
Naročita je Jelačićeva zasluga i to šta je 1852. Zagrebačka
biskupija padignuta na stupanj Nadbiskupije, čime je crkva u Hrvata
postala neovisna od mađarskoga episkopata. Braneći hrvatsku
samosvojnost Jelačić se suprotstavlja bečkom apsolutizmu pa i uvođenju
Bachove žandarmerije.
A prigoda je da podsjetimo: Banu Jelačiću Hrvatska je
bila iznad i prije svega, i u tom smislu nije imao nikakvih
predrasuda. Jelačić je ne samo ustao za stvaranje Srpske vojvdine i za
njezin savez s Hrvatskom, već je pod apsolutzmom pružao zaštitu i
omogućio službe i Srbima zajedno s istaknutim narodnjacima Hrvatima.
Pasebno valja istaknuti da su se u Jelačićevoj vojsci - pod hrvatskim
barjacima - zajedno s Hrvatima borili ne samo pravoslavci koji su sebe
smatrali pravoslavnim Hrvatima, nego i mnogi Srbi Krajišnici i dr.
Također želim podsjetiti na povijesno manje poznatu činjenicu da
je, na crti tradicija hrvatskoga kršćanskoga i europskoga humanizma,
ukinuo ionako rijetke antisemitske propise u nekim mjestima.
I neka se malo zamisle, nad svim povijesnim poukama iz toga
razdoblja, oni što su se danas latili zlokobno pogubna posla da do
krajnosti bezumno zatruju odnose između hrvatskoga i drugih naroda,
osobito Srba u Hrvatskoj, pače i svega hrvatskoga i srpskoga naroda, i
naročito između katoličke i pravoslavne crkve.
Kad je u odsutnosti zagrebačkoga biskupa Haulika, čast
ustoličenja bana Jelačića povjerena patrijarhu Srpske pravoslavne
crkve Josipu Rajačiću, iz Srijemskih Karlovaca, tada u sastavu Vojne
Krajine, on jo bio svečano dočekan ne samo od hrvatskih,
južnoslavenski usmjerenih iliraca, nego i sa zvonima svih zagrebačkih
crkava i dopraćen odredom konjanika zagrebačkoga biskupa.
Ali patrijarh Rajačić pozdravio je bana Jelačića kao "milu diku
i najezdu našu", kojega je "cvijet naroda našeg označio za bana svoga,
za vođu svoga u burnom vremenu sadašnjem", da "brani svjetlu kuće
austrijsku" i slobodu naroda ... čast i slavu Trojedne kraljevine"
Hrvatske.
A valjalo bi da mnogi i iz riječi bana Jelačića shvate duh
današnjih hrvatskih zahtijevanja.
Govoreći o uređenju odnosa između Hrvatske i Ugarske Jelačić,
među inim reče: "Ođnosi pak naši prema Ugarskoj imaju tri strane: kako
naime, bijaše prije, kako stoji sada, a kako da bude ubuduće...". A
"hoćemo da ubuduće" bude samo takav "savez... da kruna ugarska ostane
skopčana s visokom dinastijom našom u smislu pragmatičke sankcije".
Što će reći, da se mora zasnivati "na temelju slobode, jednakosti i
bratimstva... između države i države, između naroda i naroda". Ako bi
se pak "Mađari protiv nama i protiv našim suplemenicima u Ugarskoj i
nadalje ponašali ne kao braća, nego kao tlačitelji, tada neka znadu,
da smo im pripravni makar s mačem u ruci pokazati kako je isteklo
vrijeme, da jedan narod gospoduje nad drugim".
U potkrijepu takva stajališta Jelačić je podsjetio na riječi
jednoga ođ svojih slavnih prethodnika, bana Erdodija: Regnum regno non
prescribit leges (Kraljevstvo Kraljevscrru, ne propisuje zakone)!
Zbog takvih svojih stajališta i povijesne uloge Jelačić je
postao simholom otpora svakom tuđinskom presizanju na slobodu i
integritet hrvatskoga narodnoga bića. Podizanje velebnoga spomenika
banu Jelačiću, svega sedam godina nakon njegooe smrti (1859-1866), bio
je znak iskrenoga štovanja, slave i ugleda što ga je uživao u svoje
doba, ali također i činjenice da je Hrvatska u okviru Habsburške
Monarhije - iako je bila vezana personalnom pa i realnom unijom -
uživala takav stupanj političkodržavne samostalnosti da je mogla
donositi i takvu odluku koja je očito bila uperena protiv mađarskih
pretenzija za dominacijom. To još ni danas ne shvaćaju mnogi
predstavnici velikosrpskog ekspanzionizma, pa u svojim nebuloznim
programima polaze od lažnih pretposravki da je srpska vojska 1918.
Hrvate oslobodila iz ropstva.
Pa zato su onda ideološki zaslijepljeni i nacionalno
obezglavljeni komunistički moćnici 1947. skinuli spomenik Jelačiću,
koji je tijekom vremena sve više postajao legendom hrvatskog
narionalnog ponosa u borbi za slobodu, ali također i glavnim,
najizrazitijim označjem Zagreba kao glavnoga grada svih Hrvata?!
Učinili su to jamačno iz više razloga, a ponajviše zbog svoga
šegrtskoga shvaćanja povijesno-društvenoga razvitka, Neki su time
očito htjeli dokazati kako su umni sljedbenici Marx Engelsove bezumne
ocjene o Hrvatima i drugim južnim Slavenima zbog suprostavijanja
mađarskom revolucionarnom imperijalizmu, a drugi su rano shvatili kako
se politička karijera u Hrvarskoj može najuspješnije praviti na
zatiranju svega što je hrvatsko.
Treći su to zdušno poticali jer: ako se nekim narodom želi
vladati, onda mu prije svega treba oduzeti svijest o njemu samomu,
svim sredstvima slomiti njegovu samosvijest, dostojanstvo i ponos.
Znakovito je međurim, da su to učinili po skrivečki, bojeći se
bijesa zagrebačkoga građanstva. Isto je tako znakovito da je Jelačić
ostao u svijesti hratskoga naroda podjednako i trajno simbolom
borbenosti narodnog duha. Za sve ovo vrijeme, sve do ovoproljetne
pobjede hrvatske demokracije, najviše hrvatskih ljudi bilo je
šikanirano i policijski gonjeno zbog pjesme "Ustani bane ..." pored
one o "Vili Velebita..."
A sada, evo, spomenik bana Jelačića opet je na glavnom
zagrebačkom trgu. I došao je tu ne potajno, poskrivečki, kako je bila
izvršena sramotnija presuda o njegovu "pogubljenju" već slavo dobitno,
praćen zanosom i suzama radosnicama stotina tisuća i milijuna ljudi
svih naraštaja i staleža iz svih krajeva domovinske i iseljene
Hrvatske.
S obzirom na okolnosti u kojima u ovom povijesnom trenutku
postavljamo "Bana" na njegovo mjesto, nameće se kao patreba, pače i
nužnost da neke stvari i pojave također stavimo na njegovo mjesto.
Prije svega, nešto o pokretanju inicijative za povratak
spomenika. Ovih dana jednaa stranka (HSLS), preteča bivše koalicije,
velikim oglasom pripisala je sebi ni manje ni više nego svu
prošlogodišnju akciju "70.000" zagrebačkih potpisa za povratak
spomenika.
Istina je da je ona početkom listopada (3.10.1989)
pokrenula akciju potpisivanja i ta u dogavoru sa Sacijalističkim
savezom, koji je baš tada i dao jedino toj stranci suglasnost za
registraciju. Ali je istina još i ovo:
a) da su prijedlog gradskoj skupštini iznosili pojedini građarni već i
tri godine prije toga,
b)đa je HDZ mjesec dana prije toga na svom Središnjem odboru donijela
zaključak đa treba priči realizaciji akcije za vraćanje spomenika,
c)da je nasuprot dogovoru između Socijalističkoga saveza i HSLS,
kako se pitanje spomenika svodi samo na kulturnu akciju, HDZ tiskala
(3O.9.1989) letak u kojem je ukazala građanstvu na povijesno
političko značenje, jer je Banova sudbina u socijalističkoj
Hrvatskoj postala "simbol zatiranja hrvatskoga nacionalnog osjećaja
simbol politike bezdušne mržnje prema
vlastitom narodu, njegovoj povijesti, kulturi, baštini". Zbog toga je
HDZ tada doživjela napadaje da se "neprijavljena ubaciIa" da je
"izvršila diverziju", dotično da je kao "militantna grupa
zloupotrijebila akciju", pa je na dan potpisa HDZ doživjela i
policijski upad u prostorije, dok su se organizatori mogli rasati
šampanjcem.
Toliko povijesti radi. Uz tek mali dodatak: stvarna zasluga
i naša hvala za ovaj brzi i veličajni povratak Bana, koji je mogao
uslijediti samo nakon onakve trijumfalne pobjede na prvim slobodnim
izborima i uspostave nove, demokratske, Republike Hrvatske, pripada
svima onima znanim i neznanim ljudima što su uz rizik progona i
poniženja s pjesmom na usnama, ili samo u srcu, sačuvali spomen na
istinu i legendu o Banu, a i ovom prekrasnom Fernkornovu spomeniku.
Vračajući spomenik na njegov trg, vratili smo mu i njegovo ime
istodobno vratili smo u Zagreb i imena hrvatskih kraljeva, pa opet
imamp Trg Kralja Krešimira i ulicu Kralja Zvonimira, a i ulice
hrvatskih knezova.
A Zagreb će dakakoa imati i svoj Trg Republike", ali ne na račun
hrvatskih povijesnih veličina već u njihovu slijedu. Urbano nazivije
mara slijediti logiku povijesne i urbane kronologije. Figurativo
kazano: Banu - banovo, crkvi i vladarima njihovo, a svim uglednicima
- ono i onako kako izgradiše i zaslužiše.
Odlučili smo se i na promjenu imena Trga žrtava fašizma u "Trg
hrvatskih velikana, iz više razloga. Ako bismo zadržali Trg žrtava
fašizma" onda bisma morali naći i njemu dastojan "Trg žrtava
komunizma", jer i one nisu ništa manje. Obje mogu naći svoje obilježje
u Dotršćini gdje su počinjeni zločini u ratu i nakon njega, osim
toga, već smo donijeli odluku da podignemo zajednički spomenik svima
palima, da bismo i na taj način ne održavali i produbljivali ratne i
revolucionarne razdore već gradili duhovno jedinstvo u slobodi i
demokraciji. Demokratska Hrvatska mora graditi svoju povijesnu svijest
pa, i politiku na svim sastavnicama svoje povijesti, a iz razdoblja
drugoga svjetskoga rata osobito na udjelu Hrvatske u antifašističkom
ratu na srani svjetskih demokratskih sila, što je omogućilo
oslobođenje Istre, Rijeke, Zadra i otoka i uspostavu hrvarske
držaznosti u ratnom i poratnom razdoblju.
Trg je dobio ime "hrvatskih velikana" jer se nalazi u sredžštu
ulica s imenima hrvatskih vladara, a i veoma je pagodan da se uredi
kao hrvatski panteon.
U njemu će o pored hrvatskih vladara naći svoje mjesto i
velikani uma i srca kao što su MarulLić, Držić i Gundulić, Ruđer
Bošković i Nikola Tesla majstor Radovan i Zvan Meštrović, Zrinski i
Frankopan, Ante Starčević i Stjepan Rađić, Mate Ujević i Miroslav
Krleža... J J. Strossmajer i Alojzije Stepinac, Vatroslav Lisinski i
Ivan Zajc, Milka Trnina i Lovro Matačić. A tu je i simbolično mjesto i
za bezimeni hrvatski narodni genij održavan stoljećima poviješću i
Bogom.
Ponovnim ustoličenjem bana Jelačića, na glavnomu trgu glavnoga
hrvatskoga grada, vratili smo se na najznakovitiji načim izvorima i
stožernim uporištima naše povijesti. Ali to činimo ne radi vraćanja u
prošlost nego radi sadašnjasti i budućnosti. Točnije: da bi svu našu
sadašnjicu osovili na čvrste i trajne temelje.
Pretpostavke za ovaj povijesni čin bio je duhovni preporod
hrvatskoga naroda, što smo ga ostvarili Uspostavom nove, demokratske
Republike Hrvatske.
Vratili smo zagubljeni, zatrti i zamagljeni ugled svojoj
Hrvatskoj, izvojštivši joj mjesto u suvremenom demokratskom svijetu,
kakav nije imala sve tamo od Krešimirova doba....
Ali usprkos wmu, a dijelom i baš zbog toga, suočeni smo s
prijetnjom, ne samo teško izvojevanoj Hrvatskoj slobodi i demokraciji,
nego i samomu opstanku hrvatskoga naroda u vlastitoj domovini.
A kad je riječ o tome, onda najprije valja skrenuti pozornost na
činjenicu da se na našoj hrvatskoj političkoj pozornici još uvijek i
opetovano javljaju takve samoumišljene političke veličine koje nisu
kadre izvući nikakve prave zaključke iz narodne i svoje osobne
povijesti.
Na jednoj strani čuju se glasovi takvih političkih diletanata i
egzibicionista koji bi - ne mareći o spletu unutarnjih i međunarodnih
okolnosti - svojim nerealnim zahtjevima upropastili sve što smo
postigli. U ime najobičnijeg razuma, ali i zbog mnogo razloga, valja
se često priupitati: gdje su granice između zaslijepljenoga fanatizma
i svjesne ili nesvjesne uključenosti u tuđe igre.
Na drugoj strani, i danas kao i u dane izbora spremno se nuđaju
već izigrane karte i programi, što bi svojom pirihvatljivdšću za sve
bili tobože rješenje krizne situacije.
I jedni i drugi izjašnjavaju se za obranu hrvađske suverenosti,
ali su puni kritike nove demokratske vlasti, kao da smo u ovih četiri
i pol mjeseca mogli učiniti više čuda u promjeni beznadežnog stanja
što nam ga je ostavio u nasljeđe jednostranački sustav- poslije
četiri i pol desetljeća svoje bezumne vladavine.
U svezi s problemima s kojima je danas suočena Hrvatska, ovom
prigodom i na ovaj povijesni dan, želim ponoviti samo ona bitna
stajališta što smo ih unijeIi u Priopćenju Predsjedništva Republike od
12. listopada l990.
One što su organizirali pobunu u Kninu, i odrede četnićke
divizije, nametnuvši drumski terorizam, pozivamo da se otrijezne i
odustanu od toga barbarskoga nasilja, jer ono će na kraju imati to
teže posljcdice što dulje traje za one koji u njemu sudjeluju.
Sva hrvatska povijest današnja svijest čitavoga hrvatskoga
naroda, i pred demokratskim svijetom legitimna vlast Republike
Hrvatske - neka im bude opomena da na tlu Hrvataske ne može i nikada
više neće biti protuhrvatska i nedemokratska vlast, a pogotovo ne
može biti Velika Srbija ili unitaristička Jugoslavija.
Stoga ponovno pozivamo na razbor i jamčimo Srbima u Hrvatskoj
građanska i nacionalna prava, uz otvorena vrata i međunarodnim
institucijama za nadzor poštivanja svih od nas prihvaćenih i
proklamiranih demokratskh načela.
Hrvatska se uvrstila i ostat će dosljedno među zemljama
slobodna svijeta. Beogradsim pak hegemonistima i scenaritima i svima
onima što bi htjeli kotač povijesti okrenuti unazad od ustava 1974.
ponručjemo: Hrvatska ne može i nećć pristati ni na kakvo buduće
uređenje odnosa osim kao na savez suverenih, zaista u svemu,
ravnopravnih republika.
A onima koji se zavaravaju idejom da bi se ovu Republiku Hrvatsku
moglo skršiti i oboriti oružanom intervencijom dobrovoljačkih odreda
iz Srbije i Crne Gore, ili čak i vojskom JNA, također poručujejmo: ovo
plebiscitarnom voljom hrvatskoga naroda izabrano vodstvo Republike
Hrvatske, i ovaj osvjepćeni narod neće kapitulirati.
U slućaju pogibelji za slobodu, demokraciju i suverenitet
Hrvatske pozvat ćemo na obranu ne samo svoje organizrane snage, nego i
čitav hrvatski narod u domovini i u iseljeništvu! A možemo biti
sigurni da ćemo uživati pomoć i čitavoga demokratskoga svijeta.
Slavni Bane, bili su Te fizički oborili, ali ne i
pokorili duh brvatskoga naroda.
Ustao si, tu si, i ostat ćeš s nazma!
Dok bude našega bijeloga Zagreba i "Lijepe naše".
Kao simbol duhovnoga jedinstva domovinske i iseljene Hrvatske
samobitnosti nepokornosti, snage i hrabrosti hrvatskoga naroda,
njegova mirotvorstva, ali i olučnosti, te trajne ukorjenjenosti u
europsku povijest i zapadnu civilizaciju.
Živjela sloboda i demokracija!
Živjela suradanja i mir među narodima!
Neka bude vječna sveta nam, Hrvatska!
(Hina)
160000 MET oct 90
Ligue 1: Monaco - Auxerre 4-2, tri gola Danca Bieretha
Šah: Trojica u vodstvu
Sisi i Trump o prekidu vatre u Gazi, ne spominje se ideja o preseljenju Palestinaca
Wijk aan Zee: Erigaisi iznenadio Abdusattorova
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
Hrvatsko društvo logoraša osudilo skupove podrške srpskim studentima
Engleska: Wolverhampton Wanderers - Aston Villa 2-0
La Liga: Atletico s 2-0 bolji od Mallorce