FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

MIŠLJENJE ARBITRAŽNE KOMISIJE: "SFRJ JE U PROCESU DEZINTEGRACIJE"

ZAGREB, 8. prosinca (Hina) - Arbitražna komisija Mirovne konferencije o Jugoslaviji objavila je jučer svoje mišljenje ("Opinion No. 1.") u svezi s pravnim pitanjima statusa SFRJ, što ih je komisiji proslijedio predsjedavajući Mirovne konferencije, lord Carrington. Komisija je raspolagala i pismenim podnescima svih republika i saveznih vlasti. Mišljenje Arbitražne komisije (neslužbeni prijevod s engleskog) objavljujemo u cijelosti. "Predsjednik Arbitražne komisije je primio slijedeće pismo od lorda Carringtona, predsjedavajućeg Konferencije o Jugoslaviji, na dan 20. studenog 1991. godine: "Našli smo se pred glavnim pravnim pitanjem. Srbija drži da su one Republike koje su se proglasile ili se namjeravaju proglasiti nezavisnim i suverenim izvršile otcjepljenje ili ga namjeravaju izvršiti od Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije koja bi inače nastavila postojati. Nasuprot tome ostale republike smatraju da nije u pitanju otcjepljenje, već se radi o dezintegraciji ili raspadu SFRJ kao posljedici zajedničke volje nekoliko republika. One drže da šest republika treba smatrati jednakim pravnim nasljednicama SFRJ, bez da se bilo koja od njih ili grupa republika sebe može smatrati njenim jedinim nasljednikom. Želio bih da Arbitražna komisija razmotri ovaj problem kako bi mogla formulirati mišljenje ili preporuku koju smatra korisnom." Arbitražna komisija je proučila memorandume i dokumente primljene od strane republika Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Makedonije, Crne Gore, Slovenije, Srbije i Predsjednika kolegijalnog Predsjedništva SFRJ. 1) Komisija smatra: a) Odgovor na ovo pitanje bi se trebao zasnivati na principima međunarodnog javnog prava pomoću kojeg se definiraju uvjeti na kojima entiteti konstituiraju državu; u ovom slučaju postojanje ili nestanak države je pitanje činjenica, a učinci priznanja od strane drugih država su deklaratorne prirode. b) Država se uobičajeno definira kao zajednica koja sadržava teritorij i populaciju pod organiziranom političkom vlašću; takvu državu karakterizira suverenitet. c) U svrhu primjene ovih kriterija, oblik unutrašnje političke organizacije i ustavne odredbe su puke činjenice, premda ih je neophodno uzeti u razmatranje kako bi se odredilo učinkovitost vlasti nad populacijom i teritorijem. d) U slučaju federalne države, koja obuhvaća zajednice što posjeduju određen stupanj autonomije, i k tome, sudjeluju u vršenju političke vlasti unutar okvira institucija uobičajenih za federaciju, postojanje države predmnijeva da federalni organi predstavljaju komponente federacije i imaju efektivnu vlast. e) Ovo, u skladu sa prihvaćenom definicijom u međunarodnom pravu, znači da izraz "naslijeđivanje države" predstavlja zamjenu jedne države drugom u odgovornostima za teritorij u međunarodnim odnosima. To se pojavljuje uvijek kada postoji promjena teritorija države. Fenomen nasljeđivanja države je reguliran principima međunarodnog prava, kojim je bila inspirirana Bečka konvencija 23. kolovoza 1978. godine i 8. travnja 1983. godine. U skladu s ovim načelima ishod nasljeđivanja bi bio pravičan i država bi se smatrala slobodnom da ugovorom utvrdi rokove i uvjete. K tome neporecive norme općeg međunarodnog prava, a posebno, poštivanje osnovnih prava pojedinca i prava naroda i manjina, obvezujući su za sve strane u naslijeđivanju. 2) Arbitražna komisija je konstatirala : a) Uprkos tome što je SFRJ dosad zadržala svoj međunarodni subjektivitet pogotovo u međunarodnim organizacijama, republike su izrazile želju za nezavisnošću; - U Sloveniji, referendumom u prosincu 1990, nakon kojeg je uslijedila Deklaracija o nezavisnosti 25. lipnja 1991, koja je bila suspendirana na tri mjeseca i potvrđena 8. listopada 1991. godine. - U Hrvatskoj, referendumom održanom u svibnju 1991. godine, nakon kojeg je uslijedila Deklaracija o nezavisnosti 25. lipnja 1991, koja je bila suspendirana na tri mjeseca i potvrđena 8. listopada 1991. godine. - U Makedoniji, prema referendumu održanom u rujnu l991. godine u prilog nezavisne i suverene Makedonije unutar asocijacije Jugoslavenskih država. - U Bosni i Hercegovini, prema rezoluciji o suverenosti prihvaćenoj od strane parlamenta 14. listopada 1991. godine čiju valjanost osporava Srpska zajednica u Bosni i Hercegovini. b) Sastav i djelovanje bitnih organa federacije, bilo to federalno predsjedništvo, Savezno izvršno vijeće, Vijeće republika i pokrajina, Savezno vijeće, Ustavni sud ili federalna armija više ne zadovoljavaju kriterije sudjelovanja i predstavljanja sadržanih u biti federalne države. c) Pribjegavanje sili dovelo je do oružanog sukoba među različitim djelovima federacije, što je tijekom nekoliko mjeseci izazvalo smrt tisuća ljudi i velika razaranja. Federalne i republičke vlasti pokazale su se nemoćnima da sprovedu uzastopne sporazume o prekidu vatre koji su sklopljeni pod okriljem Europske zajednice ili Organizacije Ujedinjenih naroda. Stoga je mišljenje Arbitražne komisije slijedeće: - Socijalistička federativna republika Jugoslavija je u procesu dezintegracije; - Na republikama je da razriješe probleme u nasljeđivanju države koji se u tom procesu mogu pojaviti, pridržavajući se načela i pravila međunarodnog prava, posebice u pogledu poštivanje ljudskih prava, prava naroda i manjina; - One republike koje to žele mogu formirati novu asocijaciju u kojoj bi postojale demokratske institucije po njihovu izboru." (Hina) fp 082250 MET dec 91

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙