ČOVJEKA I O PRAVIMA ETNIČKIH I NACIONALNIH ZAJEDNICA ILI MANJINA
ZAGREB, 5. prosinca (Hina) - Ustavni zakon o pravima i slobodama čovjeka i
o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici
Hrvatskoj što ga je jučer prihvatio Sabor, prema obrazloženju predlagača,
ima svoj ustavni temelj u odredbama članka 15. i 83. Ustava Republike
Hrvatske.
Ustav naime - kako u svojim izvorišnim osnovama tako i u temeljnim
odredbama i odredbama o temeljnim slobodama i pravima čovjeka i građanina -
uz ostalo priznaje i štiti prava i slobode čovjeka i građanina i
ravnopravnost pripadnika svih etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina,
a posebice slobodu izražavanja narodnosne pripadnosti, slobodno služenje
svojim jezikom i pismom i kulturnu autonomiju.
Deklaracijom o uspostavi suverene i samostalne Republike Hrvatske, koju je
Sabor Republike Hrvatske donio 18. lipnja 1991. godine, utvrđeno je da je
Republika Hrvatska demokratska, pravna i socijalna država u kojoj su
najviše vrednote ustavnog poretka: sloboda, jednakost, nacionalna
ravnopravnost, poštivanje prava čovjeka i dr. U Deklaraciji je posebice
određeno da Republika Hrvatska jamči Srbima u Hrvatskoj i svim nacionalnim
manjinama koje žive na njenom tlu poštivanje ljudskih i građanskih prava, a
osobito slobodu izražavanja i njegovanja nacionalnog jezika i kulture,
slobodu političkog organiziranja, te da će štititi prava i interese svojih
državljana bez obzira na vjersku, etničku i rasnu pripadnost.
Na istoj sjednici Sabor je bio donio i Povelju o pravima Srba i drugih
nacionalnosti u Republici Hrvatskoj. Poveljom je, uz ostalo, posebice
utvrđeno da je zaštita i puno ostvarenje prava svih nacionalnosti u
Republici Hrvatskoj te zaštita pojedinca sastavni dio međunarodne zaštite
ljudskih i građanskih prava i zaštite nacionalnosti te da prava
nacionalnosti i međunarodna suradnja ne dopuštaju nijednu aktivnost koja je
suprotna načelima međunarodnog prava, a osobito ugrožavanje suverenosti i
teritorijalne i političke samostalnosti Republike Hrvatske, kao jedinstvene
i nedjeljive demokratske i socijalne države.
U Povelji je posebno istaknuto da su sve nacionalnosti u Hrvatskoj pravno
zaštićene od svake djelatnosti koja može ugroziti njihovo postojanje, da
imaju pravo na poštovanje, samoočuvanje i kulturnu autonomiju. Nadalje je
proklamirano da Srbi u Hrvatskoj i sve druge nacionalnosti imaju pravo na
razmjerno sudjelovanje u tijelima lokalne samouprave i odgovarajućim
tijelima državne vlasti, te pravo na osiguranje gospodarskog i društvenog
razvoja radi očuvanja njihova identiteta i radi zaštite od svakog pokušaja
asimilacije. Određeno je da će se ta i druga prava urediti odgovarajućim
zakonima, tritorijalnom organizacijom i lokalnom samoupravom, te
institucionaliziranjem organa i tijela Sabora Republike Hrvatske koja će
rješavati i unapređivati međunacionalne odnose.
Ustav Republike Hrvatske, spomenuta Deklaracija te Povelja dosljedno i
demokratski djelotvorno jamče zaštitu ljudskih prava, osobnih, građanskih i
nacionalnih, polazeći od suvremene prakse rješavanja etničkih i nacionalnih
(manjinskih) problema u demokratskim zemljama.
Provedba ustavnih odredaba i navedenih dokumenata te međunarodnih
instrumenata o zaštiti temeljnih sloboda i prava čovjeka i garđanina, koje
je prihvatila Republika Hrvatska, zahtijevala je da se donese poseban
Ustavni zakon o pravima i slobodama čovjeka i o pravima etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj.
Donošenjem toga ustavnog zakona željeli su se postići sljedeći ciljevi:
- zaštititi i osigurati ostvarivanje prava čovjeka i etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina na najvišoj razini dostignutoj u
demokratskim sredinama suvremene međunarodne zajednice;
- omogućiti pripadnicima manje brojnih etničkih i nacionalnih zajednica
iste nacionalne (narodne), vjerske, rasne ili jezične pripadnosti slobodno
razvijanje njihovih posebnosti u okviru većinske nacionalne zajednice
građana ili većinskih nacionalnih zajednica bez zloupotreba bilo od većine
bilo od manjine, u skladu sa željom da Republika Hrvatska bude moderna,
otvorena, demokratska članica obitelji europskih i svjetskih država, u
kojoj se njezini građani u uživanju njihovih građanskih, političkih i
drugih prava neće dijeliti po osnovi nacionalnosti, jeziku, vjeri,
naslijeđenim ili prirodno uzrokovanim ljudskim obilježjima.
Ostvarivanje ovih ciljeva u znatnoj je mjeri olakšano nakon što je
Konferencija o Jugoslaviji u Haagu predložila - "Ugovorene odredbe za
(buduću) Konvenciju" (dalje: "Haaški dokument"), koje impliciraju ukidanje
Jugoslavije u bilo kojem državnom obliku. Umjesto Jugoslavije taj dokument
predviđa "nove odnose između republika" (čl. 1.).
Za Hrvatsku su, prema ocjeni predlagača Ustavnog zakona, u ovome trenutku
najbitnije sljedeće osnove tih budućih odnosa: (a) suverene i neovisne
republike s međunarodnom osobnošću za one koji to žele; (d) sveobuhvatno
rješenje, uključivši nadzorne mehanizme za zaštitu prava čovjeka i posebnog
položaja za izvjesne nacionalne grupe i područja; te (f) u okviru općeg
uređenja, priznanje neovisnosti, u postojećim granicama osim suprotnog
sporazuma onih republika koje to žele.
Prihvaćanje Ustavnog zakona s nadzornim mehanizmima kako se predlaže bilo
je postavljeno kao uvjet međunarodnog priznanja Republike Hrvatske od većeg
broja drugih zemalja u okviru njezinih postojećih granica.
Haaški dokument, na čijim temeljima je rađen tekst Ustavnog zakona, nema u
vidu samo Hrvatsku. Jednake pravne obveze, posebni autonomni status
pojedinih područja uz mehanizme međunarodnog nadzora, postavljaju se kao
uvjet za priznanje raspada Jugoslavije i za međunarodno priznanje svih
njezinih ostalih republika.
Hrvatska je imala osobit interes, a to je i bio osnovni cilj koji se
donošenjem Ustavnog zakona želio postići, da ispuni uvjet Europske
zajednice za njezino priznanje, i time njezino primanje u međunarodnu
zajednicu slobodnih i jednakih država. Sve to uključuje i veći pritisak
međunarodne zajednice na one snage koje vode napadački i zločinački rat
protiv Republike Hrvatske i njezinih građana.
U skladu s:
- Ustavom Republike Hrvatske,
- načelima Povelje Ujedinjenih naroda,
- Općom deklaracijom o pravima čovjeka, Međunarodnim paktom o građanskim i
političkim pravima, Međunarodnim paktom o ekonomskim, socijalnim i
kulturnim pravima Ujedinjenih naroda,
- Završnim aktom Konferencije o sigurnosti i suradnji u Europi, Pariškom
poveljom za Novu Europu i drugim dokumentima KESS-a koji se odnose na prava
čovjeka, osobito Dokumentom kopenhaškog sastanka KESS-a o ljudskoj
dimenziji i Dokumentom moskovskog sastanka KESS-a o ljudskoj dimenziji,
- Konvencijom Vijeća Europe za zaštitu prava čovjeka i temeljnih sloboda,
te protokolima uz tu Konvenciju,
- Međunarodnom konvencijom o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije,
Konvencijom o sprečavanju i kažnjavanju zločina genocida, Konvencijom o
pravima djeteta, Ustavnim zakonom uređena su:
1. prava i slobode čovjeka, a osobito zaštita ravnopravnosti etničkih i
nacionalnih zajednica ili manjina,
2. kulturna autonomija i druga prava etničkih i nacionalnih zajednica ili
manjina, a osobito:
a) puno poštivanje načela nediskriminacije kako je predviđeno međunarodnim
instrumentima;
b) pravo zaštite od svake djelatnosti koja može ili koja bi mogla ugroziti
njihov opstanak;
c) pravo na identitet, kulturu, vjeroispovijed, javno i privatno
korištenje jezika i pisma te obrazovanje;
d) zaštita ravnopravnog sudjelovanja u javnim poslovima, kao npr.
uživanje političkih i ekonomskih sloboda u društvenoj sferi, pristup
medijima, te na polju obrazovanja i općenito kulturnih pitanja;
e) pravo odlučivanja kojoj narodnoj ili etničkoj i nacionalnoj zajednici
ili manjini građanin ili građanska želi pripadati, te uživanje svih prava u
svezi s tim izborom, bilo pojedinačno, bilo u udruženju s drugim osobama,
3. pravo na proporcionalno sudjelovanje u predstavničkim i drugim
tijelima Republike Hrvatske i jedinica lokalne samouprave,
4. posebni samoupravni položaj općina u kojima Srbi čine natpolovičnu
većinu, a osobito:
a) djelokrug i ustrojstvo općina s posebnim statutom, i to izvorni
djelokrug i preneseni (povjereni djelokrug);
b) ustroj i nadležnost općinskih tijela i službi, posebice općinskih
sudova i općinskih policijskih snaga;
c) imovina i financiranje općina s posebnim statutom
d) međunarodni nadzor i suradnju te
e) sudsku zaštitu.
Donošenjem ovog Ustavnog zakona ispunjavaju se uvjeti koje pred Republiku
Hrvatsku postavlja Europska zajednica i tako se stvaraju pretpostavke za
međunarodno priznanje Republike Hrvatske, međunarodno priznanje da je
Republika Hrvatska samostalna i suverena država u Europi u granicama
utvrđenim Ustavom SFRJ iz 1974. g., dakle bez teritorijalnih ustupaka s
hrvatske strane.
(Hina) zg
050823 MET dec 91
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene
Dodik i sankcionirani suradnici nastavljaju prkositi nakon novih američkih sankcija
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice