ZAGREB, 3. listopada (Hina) - Od šest plenarnih predavanja, koliko ih je
danas održano u zagrebačkom Muzeju Mimara zadnjeg dana 17. zagrebačkih
književnih razgovora, četiri su održale žene.
Engleska publicistica i novinarka Jenny Hargreaves (Dženi Hagreivz)
započela je predavanje "Nova Europa - kreacija ili destrukcija?" sjećanjem
na oduševljenje, koje je osjetila pri pogledu na multikulturalnost
Sarajeva, da bi se zatim osvrnula na stravičnost sadašnjega rata, koja
je, drži J. Hargreaves, možda uzrokom činjenici da "Europa teško razumije,
a možda i ne želi razumjeti što se zbiva". "Taj se rat ipak tiče nje same
i pogađa same temelje europskog poslijeratnog ustrojstva", kazala je,
izrazivši nadu da je sada Europa ipak razumjela što je posrijedi na
Balkanu.
"Europljani još nisu pronašli formulu, koja bi zaštitila nacionalni
identitet i omogućila miran zajednički život, no značajno da je prvi put
na tome barem radimo", ocijenila je Hargreaves, te se složila s jučerašnjom
Finkielkrautovom tvrdnjom kako je kultura velika prilika malih naroda,
pridodavši da je i "kultura malih naroda prilika onih velikih".
Dramska umjetnica Karen Johnson (Keren Džonson), Engleskinja, u predavanju
naslovljenom "Učitelj ili propagandist? Uloga kazališta, filma i televizije
u rušenju ili jačanju zidova između naroda i kultura" izložila je moguće
uloge kazališta u formiranju svijesti i mnijenja, bile one propagandističke
ili konstruktivne za snošljivo mišljenje. "Propaganda ne dozvoljava
biranje, ne postavlja pitanja, ona ukida raznolikost živopisne slike,
ostavljajući je lako čitljivom i jednoznačnom", definira K. Johnson, te na
primjerima kako Shakespeare (Šekspir) i Marlowe (Maleu) prikazuju Židove
ilustrira sposobnost kazališta da "potiče misao, a na da je propisuje".
Ona se zauzela za otvorene i pluralističke medije, koji neće inzistirati na
jednoj istini, a ta je teza u raspravi posljedovala spoznajnim problemima
tipa "što je istina".
Katalonska spisateljica i novinarka Pilar Rahola (Raola), autorica
reportaže o uništavanju hrvatske kulturne baštine i predsjednica fondacije
"Acta" ("Akta"), koja je u Barceloni financirala podizanje spomen-ploče
Janku Poliću Kamovu sumnja u sposobnost današnjih europskih država da
osiguraju očuvanje nacionalnog identiteta, te u predavanju "Prema Europi
razlika" izražava strah od "opasnosti ustrojavanja Europe hegemonističkih
država". "Nacionalistički osjećaji pripadnosti i zahtjevi za različitošću
djeluju stabilizirajuće, a naišli su na veliko nerazumijevanje Europe",
tvrdi P. Rahola, te izlaže "dvojni politički moral", koji ustaštvo
doživljava kao "zabranu za posjedovanje budućnosti", a ne zamjećuje da su
mnoge europske države imale fašistički kolaboracionizam. Srpski je
nacionalizam, za razliku od modernoga, "epski, ratnički i srednjevjekovan",
a "jedina pravedna Europa može biti Europa razlika", jer "razlika i jest
bit Europe".
Hrvatski pjesnik, esejist i teoretičar književnosti Ante Stamać prepoznaje
"hrvatsku kulturu kao susretište četiriju superstrata": mediteranskoga,
sazdanog od univerzalnosti mišljenja, latiniteta i katolicizma,
srednjoeuropskoga s njegovom sjevernjačkom renesansom, protestantizmom,
romantizmom i egzistancijalizmom, te panonskoga i zapadnobalkanskoga,
sazdanog od bogumilstva i sevdalinskog islamskog osjećaja fatalizma.
"Ovi se superstrati prepleću", izlaže Stamać, "postajući tako supstrat,
još jedan pored hrvatskih pet jezičn-povijesnih: staroslavenskog,
latinskog, staročakavskog, kajkavskog i štokavskog. "Da bi došlo do nužnog
interkulturalnog suodnošenja, potrebno je da se kulture prepoznaju, a
upravo se to našoj događa", kazao je Stamać, i dodao da je to prepoznavanje
izazvalo "barbarogenijsku uništavajuću silu da iskaže antropofagiju i
nekrofiliju, svoje glavne psihološke označnice".
Gančo Savov, bugarski slavist, govorio je na temu "Nacionalizam i
destrukcija duha i kulture", razlučivši uravnoteženi i pozitivni
nacionalizam, koji podržava, širi i popularizira duhovne vrline jedne
nacije od destruktivnog, koji ne mari za estetiku i propagandizira
umjetnost, uništava kulturu manjih naroda, te pati od manije prioriteta,
obogaćujući samu sebe". Tu vrst nacionalizma Savov tumači "kao izraz
kompleksa manje vrijednosti".
"Sve u svemu, zbogom, gospodine Predsjedniče", zadnja je rečenica zadnjega
plenarnog izlaganja ovogodišnjih Zagrebačkih književnih razgovora, a
upućena je francuskom predsjedniku Mitterrandu (Miteran). "Oproštajno
pismo gospodinu Mitterandu" sročila je hrvatska spisateljica Željka Čorak.
"Kada ste Vi, gospodine Predsjedniče, sletjeli u Split, čini se da niste
znali u koju zemlju dolazite. Niste je, koliko se sjećam, niti imenovali,
a kamoli pozdravili, kako ne samo gostu, nego i prolazniku dolikuje. To
što ste znali i izgovorili ime grada Splita, gotovo se ispričavajući
svijetu što ste u nj sletjeli, zahvaljujemo valjda Dioklecijanu i Rimskom
carstvu, a ne činjenici da ih je Hrvatska naslijedila", stoji između
ostalog u pismu Ž. Čorak.
Poslijepodnevni rad u Muzeju Mimara nastavlja se okruglim stolom "Narodi i
smisao povijesti", a Zagrebački književni razgovori završit će večeras
generalnom probom Gundulićeva "Osmana" u HNK, kojoj će biti nazočni svi
sudjelovatelji sa spomenutog skupa.
(Hina)
031431 MET oct 92
ISPRAVAK VIJESTI: Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb
Kukavica (DP): Polovica djevojaka je na dijeti, poremećaji prehrane uzimaju maha
Rumunjska: Novi predsjednički izbori u svibnju
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine