Nadnaslov: Potrošačka groznica na Tajvanu
Naslov: Tajvan troši šakom i kapom
Nadnaslov: Otok na kojem je u prvih pet mjeseci ove godine prodano 3.114
Mercedesa mogao bi se naći u velikoj stisci nastavi li razina
štednje padati a potrošnja rasti više od ulaganja.
Piše: Benjamin KANG LIM, Reuter
TAIPEI - Desetak godina unatrag kad je tek ulazio u posao, tajvanski se
trgovac automobilima vozio motorom i nije si mogao priuštiti putovanje u
inozemstvo. Danas taj mladi (32) čovjek vozi sportski Porsche, nosi
europska odijela velikih kreatora i posjeduje tri ručna sata Rolex.
"Tajvanski mentalitet podrazumijeva da što je proizvod skuplji to je i
kvalitetniji", smatra Lin.
Kako je gospodarstvo općenito u krizi, ljudi su skloni stezanju remena, no
tajvanski potrošački bum ne pokazuje znakove opadanja, procjena je
poslovnih ljudi i analitičara.
Taj je otok postao jedno od najbrže rastućih tržišta za strane proizvođače
vrhunskih automobila, parfema i drugih luksuznih proizvoda.
Ljudi raspolažu s mnogo novca i voljni su trošiti. Ne vidim niti jedan
razlog zašto bi se to trebalo promijeniti", izjavio je John Trafford,
generalni direktor American Expressa na Tajvanu.
Potrošački bum očituje se svuda: na otočkim zakrčenim ulicama, u mondenim
restoranima i noćnim klubovima, u otmjenim stambenim zgradama što niču u
najvećim gradovima.
U prvih pet mjeseci ove godine prodano je 3,114 Mercedesa, u 1991. izdano
je 590.000 međunarodnih kreditnih kartica.
Međunaslov: Razina štednje u padu
Svemu je "kriv" tajvanski gospodarski bum.
Predviđa se da će nacionalni brutto dohodak porasti za 6,4 posto ove
godine, bez obzira na opću gospodarsku situaciju u svijetu.
Analitičari ističu također promjene koje su se na otoku desile od kraja
kineskog građanskog rata, pa tako potpredsjednica banke City Bank kaže:
"Starije su generacije živjele skromno, dok današnja omladina želi uživati
u životu".
Japanske su robne kuće bile najbrojnije prije nekoliko godina; danas se i
druge zemlje probijaju na to tržište.
Francuski gigant Promodes planira uložiti 28 milijuna dolara u otvaranje
lanca robnih kuća. Njegov isto tako francuski suparnik Carrefour prisutan
je na otoku s nekoliko trgovina od 1989. godine.
Tajvanski turisti kažu kako na svojim putovanjima po inozemstvu, od
Švicarske do Južne Amerike, već susreću prodavače koji govore mandarinski.
Tajvanski potrošački bum ipak brine pojedine članove vlade. Iako visoka u
odnosu na svjetske standarde, smatra se da će ove godine tajvanska razina
štednje pasti na 27.9 posto bruto nacionalnog dohotka.
Međunaslov: Vlada ne kani ograničavati potrošnju
Shirley Kuo, predstojnica Savjeta za gospodarsko planiranje i razvoj,
upozorava kako bi se Tajvan mogao naći u velikoj stisci ukoliko razina
štednje nastavi padati a porast potrošnje nastavi rasti više od ulaganja.
Nove privatne investicije porasle su za 11,5 posto u odnosu na prošlu
godinu, što iznosi 7 milijardi dolara u prvoj polovici ove godine.
No stanovnici Tajvana jednostavno uživaju u potrošačkoj groznici. Vlada
ne pokušava nasilno smanjiti potrošnju, kao što je to slučaj u susjednoj
Južnoj Koreji, gdje su vlasti zatražile od stanovnika da budu skromniji u
sklopu "anti-potrošačke kampanje".
"Ne kanimo ograničavati potrošnju. To je pozitivna pojava. To je sasvim
prirodno u sredini slobodnog gospodarstva," rekao je jedan član vlade.
(Hina)
251941 MET sep 92
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno