Nadnaslov: Filmski festival u Veneciji
Naslov: Prvi međunarodni susret autora
Podnaslov: Predstavljena dva autorska filma: Gruzijac Otar Iosseliani u
"Lovu na leptire" oslikava svijet starih dama što nestaje pred
vanjskim, agresivnim svijetom businessa, atentata i
automobilskih nesreća ali poručuje da ipak nije sve tako crno.
"Odsustvo" Petera Handkea je razmišljanje o lutanju.
Piše: Marie-Therese DELBOULBES, AFP
VENECIJA - U nedjelju je na Lidu održan susret Autora - koji bi trebao
Mostru učiniti Mekom ljubitelja filmske umjetnosti. Bio je to prvi
međunarodni susret autora u konkurenciji za Zlatnog lava s Gruzijcem Otarom
Iosselianijem i austrijskim piscem Peterom Handkeom.
Nedaleko čuvenog Canala Grande gdje se održavaju tradicionalne povijesne
regate, u raskošnoj ljepoti Salona Visconti u hotelu u kojemu je snimana
"Smrt u Veneciji", sastalo se pedesetak režisera, jedan nobelovac -
kolumbijski pisac Gabriel Garcia Marquez, te francuski ministar obrazovanja
i kulture Jack Lang. Zadatak im je bio osluhnuti bilo i ocijeniti
zdravstveno stanje sedme umjetnosti, kako bi mogli nastaviti "bitku za
slobodu" na koju je pozvao direktor festivala Gillo Pontecorvo. Susreti su
već utvrđeni i za narednu godinu, kada će venecijanski, preteča filmskih
festivala, slaviti svoj pedeseti rođendan.
"Lov na leptire" Otara Iosselianija, predstavljen pod francuskom, te
"Odsustvo" Petera Handkea, pod njemačkom zastavom, ilustracija su autorskog
filma.
Otar Iosseliani je dva puta nagrađivan specijalnom nagradom žirija u
Mostri. Hoće li uspjeti i treći put? Bilo kako bilo, publika se smijala i
pljeskala.
Dvije osiromašene starice žive u dvorcu rasprodajući pomalo namještaj iz
pojedinih soba. Kada vlasnica umire ostavlja posjed svojoj sestri koja
živi u Moskvi. No praktična ruska nećakinja prodaje dvorac japanskom
poduzeću dok druga stara dama (Narda Blanchet) odlazi s maharadžom u
nepoznato.
Međunaslov: Poetični Gruzijac
Uzbudljiv i čaroban, film je mozaik komičnih i neumjesnih scena kakav je
susret sljedbenika Hare Krishna i bilježnika ljubitelja glazbe,čiji je pas
morao navući čarape da ne bi oštetio ulašteni parket.
Iosseliani s nostalgičnom nježnošću i vrlo poetično oslikava svijet što
nestaje u koji se vanjski svijet sa svim svojim atentatima, automobilskim
nesrećama, u početku tek prigušeno probija - preko walkmana stare dame - a
zatim zaglušno prodire.
No taj "lov na leptire" koji ne vidimo (jer je scena izrezana), natopljen
je humorom i izvjesnim optimizmom, jer konačno Japanci kupuju francuski
kruh (baguette) vozeći se biciklom a igraju i boće na seoskom trgu.
Osobe, sve redom čudnovate, nisu glumci no prijatelji režisera poput
ugledne gospođe Blanchet.
"Odsustvo" Petera Handkea zapravo je razmišljanje o lutanju. Četiri
osobe: starac (Eustaquio Barjau, piščev prevoditelj na španjolski i
katalonski), mlada žena (Sophie Semin), igrač (Bruno Ganz), te vojnik (Alex
Descas) zajedno šetaju stazama, željezničkim prugama, livadama... Jednoga
dana, starac nestaje. Njegovim oduststvom suputnici tonu u početnu samoću.
Međunaslov: Europska kula babilonska
Film je višejezičan (njemački, španjolski, francuski ali i katalonski i
kreolski) kakav je i Peter Handke. "To je prevrnuta kula Babilonska".
Sviđa mi se ta ideja koja dobro odražava Europu."
Pisac je motive potražio u crnoj kronici. Japanska obitelj putovala je
noćnim vlakom od Milana do Port Bau. Po dolasku, otac je nestao. Kada je
policija obustavila istragu, njegova dva sina, koji nisu govorili japanski,
krenuli su duž željezničke pruge, jedan u smjeru Bau, drugi u suprotnom od
Milana. I pronašli tijelo.
Peter Handke želio je prvotno događaje smjestiti u prošost slovenske
Koruške no zatim se odlučio za Pireneje koje dobro poznaje jer je ondje
živio. No iz još jednog razloga: tamošnje su staze negdašnji putevi
hodočasnika za svetište Santiago de Compostella.
"Odsustvo", pojasnio je on, od samog je početka bio film. Tek je slučajem
postao knjiga."
Počevši od crne kronike, režiser "se pomalo udaljio od svakodnevna života,
prema izvjesnoj apstrakciji". Zbog toga je jedan dio gledateljstva
napustio dvoranu tijekom projekcije. U tom su mu smislu upućivane i
kritike na konferenciji za tisak od kojih ga je oštro branila Jeanne
Moreau (tumači suprugu nestalog u "Odsustvu").
(Hina) fp
081554 MET sep 92
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran