"Dana 30. ožujka 2019. Ujedinjena Kraljevina istupit će iz EU-a i postati treća zemlja, što će se odraziti na građane, poduzeća i upravna tijela u Ujedinjenoj Kraljevini i EU-u. Posljedice su mnogobrojne – od novih kontrola na vanjskim granicama EU-a, valjanosti dozvola, potvrda i odobrenja izdanih u Ujedinjenoj Kraljevini do različitih propisa o prijenosu podataka", priopćila je Komisija koja je objavila dokument u kojem se opisuju trenutačne pripreme za sve moguće ishode povlačenja Ujedinjene Kraljevine iz Europske unije.
Komisija pri tom poziva "sve države članice i privatne subjekte da ubrzaju pripreme za sve moguće ishode" pregovora, uključujući i mogućnost trenutačnog raskida svih odnosa.
"Ako se sporazum o povlačenju ne ratificira do 30. ožujka 2019. godine, neće biti prijelaznog razdoblja i europsko zakonodavstvo prestat će odmah vrijediti za Veliku Britaniju i u Velikoj Britaniji", navodi Komisija.
Kao moguće posljedice koje bi mogle uslijediti Komisija navodi mogućnost kontrola na vanjskim granicama EU-a i različita pravila koja će se primjenjivati za prijenos podataka.
Da bi se sporazum o izlasku Velike Britanije stigao ratificirati do 30. ožujka 2019., on bi morao biti zaključen već u listopadu ove godine.
Sporazum bi trebao sadržavati i odredbe o prijelaznom razdoblju do kraja 2020. kako bi se ublažile posljedice izlaska i za jednu i drugu stranu.
Međutim, pregovori spori napreduju, u prvom redu zbog toga što u britanskoj vladajućoj Konzervativnoj stranci nema suglasja o tome kakve buduće odnose Britanija treba imati s EU-om.
Praktički se više pregovara unutar Konzervativne stranke nego između Bruxellesa i Londona.
Osim toga, još nema na vidiku rješenja za pitanje granice na irskom otoku. Obje strane su se složile da ne smije biti vidljivih granica kako se ne bi ugrozio mirovni proces u Sjevernoj Irskoj.
Međutim, dođe li do izlaska Velike Britanije iz carinske unije i jedinstvenog tržišta postavlja se pitanje kako će to funkcionirati s obzirom da bi Republika Irska onda graničila s trećom zemljom.