Pojam distrakcija može se općenito prevesti kao nepažnja, a u prometnom smislu predstavlja skretanje pažnje s vožnje, uzrokovane nekim događajem, objektom (uređajem) ili osobom unutar ili izvan vozila, a valja naglasiti da se prometni kontekst ne tiče samo vozača motornih vozila, nego je sveprisutan i kod pješaka, a nažalost vrlo često i kod vozača bicikala.
Struka upozorava da se tijekom vožnje događaju razni oblici distrakcija, kao što su jedenje, pijenje, pušenje, razgovor s putnicima u vozilu, ali niti jedna nije kao korištenje mobitela, izvijestilo je MUP u srijedu na svojim internetskim stranicama.
Razgovor mobitelom i upravljanje vozilom dvije su kognitivno zahtjevne aktivnosti, što znači da je za kvalitetan razgovor i upravljanje vozilom potrebna umna usredotočenost pa je jasno da se te dvije aktivnosti međusobno ometaju, slaže se psihologijska struka.
Iako je zakonom dozvoljena uporaba mobitela u prometu korištenjem hands-free pomagala, struka smatra kako je to zapravo jedno prijelazno i nesvrhovito alibi rješenje.
S druge strane, znanstvenici su došli do spoznaje da razgovor sa suvozačem ima za razliku od razgovora telefonom pozitivan utjecaj na vozača jer ga održava budnim i može mu ukazivati na uočene situacije na cesti i eventualno nešto korisno sugerirati.
Policija će pojačano sankcionirati nepropisno korištenje mobitela u vožnji
S obzirom da je već opće poznata, doduše teško dokaziva, ali razumski jasna, opasnost od korištenja mobitela za vrijeme prometovanja u smislu teških stradavanja, apsolutno sveprisutna, a novija relevantna istraživanja obeshrabrujući govore o korištenju zakonski „sigurnih“ hands-free uređaja, najbolje rješenje bilo bi utišati mobitel i ne javljati se na njega tijekom vožnje.
Policija je stoga najavila da će ubuduće na području cijele Hrvatske kroz svakodnevne i ciljane aktivnosti posvetiti dodatnu pažnju sankcioniranju nepropisnog korištenja mobilnih telefona, a kroz svoje proaktivno djelovanje ukazivati građanima na potrebu izbjegavanja svih distrakcija tijekom sudjelovanja u prometu u bilo kojem svojstvu, jer bez usredotočenosti nema niti sigurnog prometa.
Novog „ubojicu“ na europskim cestama imenovao je prošlog tjedna na kongresu Europske mreže prometne policije (TISPOL) u svom govoru novoimenovani predsjednik te organizacije i pripadnik talijanske policije Paolo Cestra.
Još jedan veliki problem dovodi do najtežih stradavanja, a raširen je diljem Hrvatske, upozorava policija, a riječ je o nekorištenju sigurnosnih pojaseva, pogotovo na stražnjim sjedištima automobila.
Prometni stručnjaci napominju kako je gotovo nevjerojatan izostanak percepcije o veličini tog problema kada je u pitanju stradavanje.
Ljudi nisu svjesni da ih nevezanjem, prilikom slijetanja vozila s ceste ili prevrtanja, sile koje djeluju u tim trenucima pretvaraju u projektile, koji donose zlo sebi i drugima u vozilu.
Osim toga, izuzetno su česta izlijetanja osoba iz vozila, koje gotovo u pravilu smrtno stradavaju, a oni koji su bili vezani, ostaju u vozilima s lakšim ozljedama, navodi policija, koja će radi toga ubuduće posebnu pozornost posvetiti korištenju sigurnosnih pojaseva u vozilima, s posebnim naglaskom na vezanje na stražnjim sjedalima.