Riječ je o zborniku članaka posvećenih "subverzivnim i potisnutim" motivima prisutnim u animiranim autorskim filmovima iz Višegradske skupine zemalja - Češke, Mađarske, Poljske i Slovačke te Italije.
"Ideja je bila da pronađemo sličnosti između različitih sustava produkcije animiranih filmova pod komunističkim, totalitarisitčkim režimima i u kapitalizmu, pri čemu smo otkrili da ih tri ključne riječi iz naslova najbolje opisuju", rekao je Michal Bobrowski na promociji u Medijateci Francuskog instituta.
Po njegovim riječima, kada su pozivali autore na sudjelovanje ohrabrivali su ih da pišu iz svoje perspektive, nisu im davali određene uvjete, tako da neki od prikupljenih tekstova imaju više estetski pristup, a drugi temu obrađuju u političkom i društvenom kontekstu.
Olga Bobrowska kaže kako se knjiga nastavila na tematski okvir njihova prošlogodišnjeg filmskog festivala StopTrik, a posebno joj je drago što su, uz poljske, uspjeli dobiti češke, talijanske, kineske i ruske autore, čiji su tekstovi uspostavili zanimljiv međusobni dijalog.
Među njima su bili i Boguslaw Zmudzinski (Međunarodni filmski festival Etiuda&Anima; AGH – Sveučilište za znanost i tehnologiju), Guo Chunning (Sveučilište Renmin, Peking), Denis Viren (Državni institut za znanost o umjetnosti, Moskva), Paola Bristot (Akademija likovnih umjetnosti, Venecija) te Marcin Gizycki (Animator Festival u Poznanu, Škola za dizajn u Rhode Islandu, SAD).
Gizycki, jedan od gostiju Animafesta i dobitnik festivalske nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije, rekao je kako je u knjizi objavljen njegov esej koji je imao napisa, ali ga dotad još nije nigdje objavio, a u kojemu se bavi svojevrsnim fenomenom kako je za vrijeme komunizma više autora radilo animirane filmove nego nakon njegova sloma.
Autori skreću pozornost na nekoliko tema, među ostalim, na prikaz nemoćnih u poljskoj animiranoj satiri, sličnosti između animiranih dokumentaraca proizašlih iz Nove kineske škole animacije i suvremene poljske i češke produkcije, intertekstualne poveznice između animiranih vesterna i igranih filmova Sergia Leonea i Sama Peckinpaha, umjetničke značajke Jana Švankmajera, Zdislawa Kudle i Alexandra Sroczynskoga.