ZAGREB/BRUXELLES, 24. veljače 2016. (Hina) - Države članice Europske unije trebale bi podučavati i promicati poduzetničke
i digitalne vještine u školama i modernizirati više obrazovanje kako bi ono moglo
zadovoljiti potrebe tržišta rada, poručio je u srijedu europski povjerenik za obrazovanje, kulturu, mlade i sport Tibor Navracsics.
„Dvadeset posto Europljana nema osnovne vještine, čitalačke i matematičke, a 40 posto ima gotovo nikakve ili nikakve digitalne vještine. Daleko previše ih rano napušta školovanje“, rekao je Navracsics na konferenciji za novinare u Bruxellesu nakon sastanka
Vijeća za obrazovanje, mlade, kulturu i sport, koja je bila prenošena putem interneta.
Navracsics je istaknuo da će nova europska agenda za vještine, koju će Komisija
predstaviti u drugoj polovici svibnja, biti posvećena rješavanju tih izazova.
"Europljani
trebaju prave vještine da bi bili zapošljivi (…) Trebali bismo se posebno usredotočiti
na podučavanje poduzetništva i digitalnih vještina. Također, visoko obrazovanje
mora biti relevantnije za potrebe tržišta rada. Modernizacija visokog
obrazovanja bit će jedan od glavnih elementa nove agende za vještine“, rekao
je.
„Europljanima
moramo osigurati prave vještine na svim razinama obrazovanja i predvidjeti koje
će vještine biti potrebne u budućnosti“, dodao je.
Navracsics je također istaknuo da je Komisijin prioritet promicanje temeljnih vrijednosti
i uključenosti kroz obrazovanje, što su države članice obećale Pariškom deklaracijom prije godinu dana.
Stoga je prije dva dana osnovao novu radnu skupinu koja će se time baviti.
Mobilizirao je također 400 milijuna eura iz programa Erasmus+ za projekte koji će
promicati građanske vrijednosti i uključenost. Uz to, najavio je i raspisivanje
natječaja za dodjelu 13 milijuna eura bespovratnih sredstava za poticanje
razmjene dobre prakse na tom području.
Povjerenik je najavio da će uskoro predstaviti i druge konkretne mjere za sprječavanje
radikalizacije i promicanje uključenosti.
Povjerenica EU-a za zapošljavanje, socijalna pitanja,
vještine i mobilnost radne snage Marianne
Thyssen upozorila je da 40 posto europskih poslodavaca tvrdi da ne može pronaći
radnike s vještinama koje su im potrebne, kao i da jedna trećina ljudi s
diplomom radi poslove za koje su prekvalificirani, dok s druge strane milijuni
ne posjeduju osnovne vještine.
Thyssen je istaknula da će
Komisija stoga u novoj agendi za vještine staviti naglasak na poboljšanje
vještina europskih građana kako bi ih što više steklo barem više srednje
obrazovanje.
Komisija želi također povećati
kvalitetu i privlačnost strukovnog obrazovanja i osposobljavanja kako bi ono bilo
prvi a ne drugi ili treći izbor prilikom izbora zanimanja, kazala je.
Kao treći
prioritet Thyssen je istaknula lakšu usporedivost kvalifikacija u
Europi i s trećim državama, što je posebno važno za uspješnu integraciju
migranata, te na kraju važnost promicanja poduzetničkih vještina među mladima.
„Da bi se u svemu
tome uspjelo, bit će potrebna nova i kreativna partnerstva između obrazovnih institucija,
poslodavaca i drugih aktera na tržištu rada koji moraju udružiti snage“, kazala
je, ističući da i se vlade moraju aktivno uključiti i rješavanje tih izazova.
Thyssen je napomenula da im u
tome može pomoći Europski socijalni fond (ESF), u kojem je u razdoblju od 2014.
do 2020. jedna trećina sredstava ili više od 27 milijarda eura namijenjeno za
obrazovanje, osposobljavanje i cjeloživotno učenje.
Thyssen je također pozdravila odluku
Vijeća da usvoji uspostavu nove europske platforme za jačanje suradnje u borbi
protiv neprijavljenog rada, na koji otpada 18 posto europskog BDP-a.
Platformom se želi
poboljšati suradnju između ministarstava rada država članica, sindikata i
udruga poslodavaca kako bi se riješio taj problem koji nanosi veliku štetu
europskom gospodarstvu.
Platforma
će se prvi put sastati u svibnju.
(Hina) xzt ysl