FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Kako osigurati veću sigurnost pacijenata

Autor: Tamara Marinković
ZAGREB, 4. prosinca 2015. (Hina) - U Hrvatskoj treba uvesti mehanizme koji će osigurati kvalitetnu kontrolu zdravstvene zaštite, kako bi se neželjeni događaji s pacijentima smanjili na minimum, istaknuto je u petak na Trećem kongresu Hrvatskog društva za sigurnost pacijenata (HDSP).   

Pomoćnik  ministra zdravlja Marijan Cesarik upozorio je da je prijavljivanje pogrešaka preduvjet za unapređenje sigurnosti pacijenata, ali je prijava neželjenih događaja u našim zdravstvenim ustanovama još uvijek iznimka. Nacionalna politika sigurnosti pacijenta predviđa proaktivno djelovanje, koje će se temeljiti na prijavljivanju i mjerenju pogrešaka te upravljanju rizikom, umjesto da se stvari "metu pod tepih", kazao je Cesarik.

EU: između 8 i 12 posto pacijenata trpi štetu zbog nedovoljne sigurnosti

Dokazano je da u svijetu postoje vrlo ozbiljni sigurnosni propusti u sustavima zdravstvene zaštite, neovisno o stupnju društveno-ekonomskog razvitka i visine izdvajanja za zdravstvo. Procjena je Europske Komisije  da između 8 i 12 posto pacijenata u zemljama EU-a trpi štetu zbog nepotrebnih i neželjenih događaja, koji su posljedica nedovoljne sigurnosti.

Premda postoje dokazano uspješne metode koje omogućuju aktivno djelovanje i pravodobno prepoznavanje rizika, u Hrvatskoj se o pogreškama i propustima još uvijek govori tek kada se one dogode, ističe predsjednik HDSP-a Drago Paušek.

"Prijave neželjenih događaja regulirane su Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, po kojem je svaka zdravstvena ustanova dužna uspostaviti sustav prijava, međutim, kod nas, kao i u svijetu, takvi se događaji ne prijavljuju", kaže Paušek. Kako o greškama ne bi raspravljati tek nakon što su se dogodile, trebalo bi primijeniti iskustva drugih, npr. programe prepoznavanja i upravljanja rizicima koji su vrlo razvijeni u avioindustriji ili u sigurnosnom upravljanju nuklearnim elektranama.

"Tu bi važnu ulogu trebala odigrati povjerenstva za zaštitu pacijenata na nacionalnoj i lokalnoj razini no, nažalost, mi imamo vrlo jaki zakonodavni okvir ali uvijek je provedba mjera nedostatna", ističe Pauček.

Ravnateljica HZZO-a Tatjana Prenđa Trupec podsjetila je da je HZZO zadnjih godina uveo parametre kvalitete i učinkovitosti u primarnu zaštitu i bolnički sustav. Oni daju rezultate, što je vidljivo iz povećanog broja preventivnih programa važnih za sigurnost pacijenata, manjeg korištenju antibiotika u bolnicama, povećanog liječenja u dnevnim bolnicama, koje su za pacijente sigurnije jer nisu izloženi bolničkim infekcijama, itd.

Unaprijeđena sigurnost podataka pacijenata

Unapređenjem sustava e-Zdravlja uveden je sustav sigurnosti podataka pacijenata, a jedan od najvažnijih projekata na tom planu je uvođenje elektroničkog zdravstvenog zapisa, odnosno e-kartona.

On sadrži sve informacije važne za sigurnost i život pacijenta - o alergijama, antikoagulantnoj terapiji, metalnim implantatima, operacijama, transplantiranim organima i terapiji, ako je riječ o kroničnom bolesniku.

Prenđa Trupec kaže kako se kod primjene e-kartona jako pazi na sigurnost pa pristup podacima imaju samo liječnici koji imaju pacijenta pred sobom.

Trenutno se provodi pilot projekt u Karlovcu u koji je uključeno tisuću pacijenata i nekoliko doktora obiteljske medicine, pedijatrije, ginekologije i stomatologije, laboratorij, ljekarna i hitna medicina, te 150 liječnika u karlovačkoj bolnici.

Nakon toga primjena e-kartona planira se proširi na 10-20 najbolje informatiziranih bolnica, a do kraja 2018. i na ostale bolnice, ovisno o stupnju informatiziranosti bolnica, kazala je Prenđa Trupec.

(Hina)

An unhandled error has occurred. Reload 🗙