Kao i u slučaju nekih drugih tržišnih niša koje se u hrvatskom turizmu tek 'otvaraju', primjerice organiziranog promatranja ptica, tako se i foto turizam tek treba uobličiti u proizvode i tematske aranžmane, uklopiti u redovnu promociju i obratiti se ciljanoj publici u svijetu koja je poznata po većoj potrošnji od prosječnih turista.
Prednosti foto turizma su i produljenje sezone, jer se okreće najčešće mjesecima kada nema puno turista u zemlji puneći hotele u pred i posezoni, kao i praktički besplatna promocija destinacijama u kojima se odvija, s obzirom na objave i dijeljenje fotografija.
Slažu se u tome Vlasta Klarić iz Udruge nezavisnih putničkih agencija (UNPAH), profesionalni fotograf iz Zagreba Marko Vrdoljak, koji za sada jedini u Hrvatskoj organizira turističke foto radionice na Brijunima, te urednik web stranica Ministarstva turizma Bosiljko Domazet, koji su zajedno prošle godine pokrenuli edukativne radionice o foto turizmu.
Do sada su održali pet takvih radionica u različitim dijelovima Hrvatske, od kojih zadnju u Zagrebu u siječnju, okupivši na svakoj više od po 50 zainteresiranih sudionika, od predstavnika putničkih agencija-članica UNPAH-a do turističkih zajednica, fotografa i drugih.
"Foto turizam, osim za prirodu i kulturne ljepote, veže se i za druge elemente ponude i aktivnosti u destinaciji, enogastronomiju, arheološka nalazišta, pustolovine, biciklizam, balooning i štošta drugo, te se u Hrvatskoj može razvijati ili samostalno, samo radi fotografiranja i razvijanja foto vještina, ili i u obliku organiziranja foto safarija, foto tura, tematskih foto itinerara, foto radionica i drugog", naglašava Klarić.
Razvoju foto turizma pridonose društvene mreže
Razvoju foto turizma u svijetu zadnjih godina znatno pridonosi porast korištenja pametnih telefona i drugih mobilnih uređaja s ugrađenim kamerama/fotoparatima te društvenih mreža na putovanjima, čime je sada zapravo i svaki turist fotograf, a svaka fotografija koju snimi i objavi na društvenim mrežama potencijalni poziv u neko odredište.
"Šteta bi bilo da Hrvatska u svom turizmu jače ne iskoristi vrhunske fotografe kojih ima, te ono što je u svijetu postala nezaobilazna činjenica da svaki turist nešto fotografira i to objavljuje po raznim medijima", kaže Vrdoljak, koji se fotografijom, videom te drugim vizualnim medijima bavi profesionalno, snimajući filmove koji promoviraju hrvatske geografske, kulturne, povijesne, vjerske i druge posebnosti, kao i umjetničke fotografije hrvatskih odredišta.
Nove trendove u fotografiji potkrepljuje i podacima da se u svijetu mjesečno proda više od četiri milijuna digitalnih fotoaparata, da se ove godine očekuje prodaja više od milijarde novih smartphonea te da je samo na društvenoj mreži Instagram trenutno više od milijardu fotografija i svake se sekunde dodaje 60-ak novih.
To rade i turisti koji dolaze u Hrvatsku. "Sve više turista u Hrvatskoj, njih blizu 50 posto, prema zadnjem istraživanju Tomas Ljeto 2014., prenosi i učitava fotografije i video sadržaje s putovanja na internet) te su i oni, uz brojne druge zaljubljenike fotografije i vizualnih umjetnosti, potencijalni foto turisti, kojima samo treba pametno i ciljano ponuditi kvalitetne programe", kaže Vrdoljak.
Zato se lani i odlučio kao prvi u Hrvatskoj organizirati dvije, proljetnu i jesensku, radionice foto turizma na Brijunima koje su imale 50-ak domaćih i stranih polaznika i koji su u par dana ne samo razrađivali svoje fotografske vještine i produbljivali znanja o fotografiji, nego se i upoznavali s poviješću, kulturom i prirodom Brijuna.
Turističke foto radionice razvijaju i najjači u svijetu
Naglašavajući da i najjače svjetske destinacije, poput Londona, New Yorka, Barcelone, Beča i drugih, zbog novih trendova intenzivno rade i na razvoju novih vrsta turističkih kreativnih foto radionica, Bosiljko Domazet ističe, pak, da su "na ljestvici svjetske fotografiranosti, na portalima sightsmap.com i panoramio.com samo Rovinj, Split i Zadar ušli među prvih 100 foto destinacija u svijetu, dok su na prva tri mjesta New York, Barcelona i Istanbul".
Rovinj je najbolje plasiran, na 59. mjestu, dok je Zagreb na 197. mjestu. Ostale destinacije, poput Plitvičkih jezera, Poreča, Pule, Trogira i drugih na znatno su nižim pozicijama nego što zaslužuju, ističe Domazet, dodajući da i to dovoljno govori o neiskorištenom potencijalu za razvoj foto turizma.
Piše: Tatjana Miščančuk