Temeljni je razlog pisanja tog otvorenog pisma papi Franji, ocjenjuje Nadbiskupski duhovni stol u današnjem priopćenju, optužiti zagrebačkoga nadbiskupa, kardinala Josipa Bozanića, i biskupe za poteškoće koje od napada na hrvatski Vukovar i njegova osvajanja pritišću taj grad.
"Pišu o Vukovaru kao gradu 'u kojem su ljudi doživjeli teška stradanja tijekom Domovinskog rata', pišu o stišavanju tenzija, o napretku u odnosima Hrvata i Srba te o zabrinutosti, jer je – prema njihovu mišljenju – proces pomirenja sada 'dramatično zaustavljen'. Pokušavaju ostaviti dojam da je središnji prijepor u postavljanju ploča 'na dva pisma – latinici i ćirilici'. Štoviše, tvrde da je u pozadini 'strah od Drugog koji generira međuetničku netrpeljivost'", navodi Nadbiskupski duhovni stol koji za takva polazišta smatra da su daleko od istine.
"Smatramo da su i ta polazišta daleko od istine, a posebno je nejasno što se misli reći sintagmom: 'strah od Drugoga', naročito kada se koristi veliko početno slovo (možda sugerirajući da je u pitanju strah od Boga). Vjerujući da to ipak nije nakana autora, držimo da se iznošenjem takvih teza namjerno zamućuje pogled na zbiljske okolnosti, te da su upravo ovakva, prividno miroljubiva stajališta kojima se ne želi predočiti istinu, veliki pokretači poteškoća u našemu društvu, što se osobito snažno osjeća u gradu simboličke snage kakav je Vukovar", ocjenjuje Nadbiskupski duhovni stol.
U odnosu na izneseno u Pismu posebno napominje da je laž, premda je u Pismu napisano kao da je istina (bez navoda gdje se to i kada dogodilo), da je kardinal Bozanić iskazao 'protivljenje dvojezičnosti u Vukovaru'.
Također, laže je, dodaje Nadbiskupski duhovni stol citirajući riječi kardinala Bozanića iz Vukovara, da je kardinal u svojoj homiliji u Vukovaru (kamo su 29. travnja 2013. hodočastili svećenici Zagrebačke nadbiskupije, upravo noseći znak blizine i molitve za Vukovar) rekao 'da se odobrava razvrstavanje građana na one prvog i drugog reda'.
"Što se pak tiče kardinalove rečenice da 'u Vukovaru nisu na prvome mjestu oni koji su razarali, nego oni koji su čuvali i gradili', svakomu je tumaču lako zaključiti da je kardinal naglasio da u središtu naše pozornosti ne smiju biti zločinci, nego žrtve", dodaje se.
Laž je, ističe nadbiskupski duhovni stol, i da se od naših biskupa ne čuju 'riječi i djela u duhu Evanđelja' te da biskupi ne slijede Papin primjer 'niti temeljne dokumente Drugoga vatikanskog sabora'.
"Istodobno dok se takvo što olako napiše, arogantnim se neznanjem uz pastoralnu konstituciju Lumen gentium (br. 1) spominje govor o 'katoličkom nacionalizmu', s ozbiljnim pitanjem što uopće znači ta sintagma, jer je u sebi proturječje. Osim toga, predstavljajući se teološkim znalcima, brzo se otkriva da je u pozadini politikanstvo koje nevješto pokušava koristiti crkveno pojmovlje, spominjući 'vatikanske dokumente', pokušavajući neprimjerenom uporabom papinskih navoda opravdati svoje napade i imputiranje krivnje ne samo Crkvi u Hrvatskoj, nego i hrvatskomu narodu", ocjenjuje Nadbiskupski duhovni stol zaključujući kako je teško shvatiti, "ali poznavajući potpisnike Pisma nije neočekivano, da se netko korištenjem tolikom količinom neistine obraća Papi, promicatelju istine i pravednosti".
Niz nevladinih inicijativa i udruga, među kojima su Documenta, B.a.B.e. Centar za mirovne studije, GONG, Građanski odbor za ljudska prava i druge, uputilo je pismo papi Franji u povodu događaja u Vukovaru u kojem su izrazili zabrinutost oko stava episkopata u Hrvatskoj, "naročito kardinala Josipa Bozanića i nekolicine biskupa kojim su javno iskazali protivljenje dvojezičnosti u Vukovaru".
"Pritom su u javnim obraćanjima korištene sintagme koje nimalo ne doprinose miru i pomirenju, već vode produbljivanju sukoba", stoji u pismu. Stoga udruge Papu mole da cijelom hrvatskom društvu, kako većinskim, tako i manjinskim skupinama, a posebice hrvatskim biskupima uputi poruku kršćanske nade mira.