Predsjednica Udruženja trgovine Hrvatske gospodarske komore i starija izvršna potpredsjednica Agrokora Ljerka Puljić kazala je kako povezivanje prehrambene industrije i trgovine kroz različite oblike suradnje može i u uvjetima krize doprinijeti da se osigura i minimalan rast.
Još uvijek imamo prostora za rast i na domaćem tržištu, no moramo osigurati da mi budemo ti koji rastemo, a ne da rastu neke privatne robne marke koje nisu ovdje proizvedene, kazala je.
Prema njezinim riječima, hrvatska proizvodnja mora odgovoriti na konkurentski izazov koji je pred njom - agresivnom ulasku stranih brendova i njihovih privatnih marki.
Trgovina mora biti ta koja će joj u tome dati podršku, kazala je Puljić ističući kako najveći doprinos razvoju trgovine mora biti suradnja sa domaćom proizvodnjom.
Navela je i kako za razliku od europskih zemalja, koje su putem svojih trgovačkih lanaca radile kampanje za svoje proizvode prilikom ulaska Hrvatske u EU, Hrvatska nije iskoristila priliku i pozdravila Europu.
Zašto, primjerice Spar nije uzeo 10 hrvatskih proizvoda i u Austriji napravio kampanju kao pozdrav ulaska Hrvatske u EU, pitala je.
Naglasila je kako se ulaskom u EU osjeća novi pritisak izvana, ukidanjem granica strani trgovački lanci lakše uvoze svoje robne marke u Hrvatsku te su pojačali kampanje svojih brendova.
Zato bez obzira koliko nam izvoz bio bitan, ako ne zaštitimo udjel na domaćem tržištu, nećemo ostvariti razvoj i rast, kazala je Puljić.
Savjetnik predsjednika Republike za gospodarstvo Boris Cota napomenuo je kako se razvoj gospodarstva treba temeljiti na izvozu, ali da još uvijek nema odgovora na pitanje kako izvoz potaknuti.
Prema preporukama MMF-a potrebno je povećati izvoznu konkurentnost putem smanjenja plaća ili povećanjem produktivnosti, no Cota kaže kako je smanjenje plaća politički teško provesti, a za rast produktivnosti treba vremena.
Cota je skeptičan prema tome da smanjenje plaća može potaknuti izvoz, misli da to nije put te ističe kako za rast izvoza u ovom trenutku nema recepta, nema jednoznačnog i brzog rješenja.
Predsjednik HGK Nadan Vidošević istaknuo je važnost povezivanja, odnosno suradnje proizvodnje, trgovine i financijskog sektora.
Kazao je i kako prehrambena i trgovačka industrija ne mogu više generirati rast na domaćoj potrošnji, već na izvozu te je pred hrvatskom gospodarskom politikom ozbiljan zadatak kako prisiliti strane trgovačke lance da hrvatske proizvode uvrste na svoje police.