Nelikvidna Alitalia trenutno je kamen smutnje u odnosima talijanske vlade i nizozemsko-francuskog prijevoznika Air France-KLM, koji razmišlja o povećanju 25-postotnog udjela u talijanskom prijevozniku, zbog nesuglasica oko strategije i financija.
Talijanska vlada želi da Italija postane važno prometno čvorište u interkontinentalnim letovima dok Air France-KLM već ima dva takva čvorišta u Europi.
Italija tradicionalno balansira između britanskog ekonomskog liberalizma i francuskog protekcionizma pa aktualna vlada na čelu s premijerom Enricom Lettom mora uzimati u obzir široku lepezu interesa, tumači Reuters.
U međuvremenu je teška recesija u Italiji spustila cijene imovine na najnižu razinu u deset godina a poduzeća očajnički trebaju svježi kapital, što otvara priliku inozemnim ulagačima.
Prošle je godine Italija privukla ukupno 16 milijardi dolara izravnih inozemnih ulaganja, što je manje od polovine iznosa koji je zemlja u prosjeku privlačila u pet godina prije globalne financijske krize 2008. Usporedbe radi, Francuska je u 2012. privukla 25 milijardi dolara izravnih inozemnih ulaganja a Velika Britanija 62 milijarde, pokazuju podaci Organizacije za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD).
Glad za kapitalom pokazuju čak i talijanske banke, koje inače tradicionalno ulažu u velika talijanska poduzeća kako bi ih štitile od neželjenih ponuda. Sada su i banke počele prodavati imovinu koja ne spada u temeljni djelokrug njihova poslovanja.
Tako su nedavno upravo financijske kompanije - Intesa Sanpaolo, Mediobanca i Generali - odlučile prodati udio u Telecom Italiji španjolskoj Telefonici.
Italija je neko vrijeme iskazivala dvoznačan odnos prema inozemnim ulagačima. Prodaja talijanskog proizvođača mliječnih proizvoda Parmalata francuskom Lactalisu 2011. izazvala je bijes talijanske javnosti. Stoga je Rim odlučio osnovati strateški dionički fond FSI za potrebe pretvaranja srednjih poduzeća u velika koja će otvarati radna mjesta u matičnoj Italiji.
FSI je privatni investicijski ogranak državnog investicijskog holdinga Cassa Depositi e Prestiti. Raspolaže sa četiri milijarde eura i dosada nije bilježio značajnija ulaganja. Prema upućenim izvorima, pokušali su - bez uspjeha - preuzeti modnu kuću Valentino i njihov portfelj trenutno obuhvaća tek skromna ulaganja u biofarmaceutsku kompaniju Kedrion, grupu Metroweb i 4,5-postotni udio u Generaliju.
Najnoviji pokušaj vlade u Rimu da potakne državno željezničko poduzeće na ulaganje u zaduženog avioprijevoznika pokazuje da u Rimu i dalje nastoje zadržati što veći utjecaj nad odlučivanjem o sudbini Alitalije.
"Vlada je zatražila od FS-a da razmisli o intervenciji u Alitaliji", rekao je za Reuters jedan od izvora pod uvjetom da ostane anoniman.
Sastanak premijera Enrica Lette s glavnim izvršnim direktorom željezničkog poduzeća Maurom Morettijem očekuje se tokom dana.