"Provjera čitanja, jedna od temeljnih komunikacijskih vještina na materinskome jeziku, težište je još od prvih nacionalnih ispita 2006. godine", ističe se u priopćenju koje potpisuju profesori Davor Tanocki (III. gimnazija Osijek), Božica Jelaković (XV. gimnazija Zagreb), Sunčica Podoreški (Medicinska škola Varaždin) i Sandra Breka-Ovčar (Gimnazija Čakovec), a koje je novinarima podijeljeno na konferenciji za tisak Nezavisnoga sindikata zaposlenih u srednjim školama Hrvatske.
Zadatci su usmjereni prema razumijevanju teksta koje uključuje poznavanje značenja riječi, prepoznavanje problema koji tekst postavlja, uočavanje odnosa među likovima, uočavanje jezičnih i stilističkih nijansi i druge elemente, ističu profesori. U ostatku dijela ispita koji ispituje područje književnosti naglasak je na teoriji i povijesti književnosti, to jest znanju koje učenici stječu tijekom školovanja.
Podsjećajući na to da ispiti državne mature imaju dvojnu funkciju - istovremeno su izlazni (funkcija im je ispitati učenička postignuća) i ulazni (selektirati pristupnike pri upisima na fakultete), sastavljači ističu da ispit zbog izlaznog karaktera mora biti usklađen sa srednjoškolskim nastavnim programom te da se pri izradi prvoga dijela ispita vodilo računa upravo o tome da zastupljenost sadržaja bude što bliža omjeru propisanu programom, kaže se među ostalim u priopćenju .