Nakon tjedan dana pregovora u Washingtonu, predstavnici dviju zemalja u petak su riješili pitanja vezana za automobilsku industriju, oko kojih je postojao zastoj u pregovorima, izvijestio je MSNBC News.
Riječ je o najvećem američkom trgovinskom sporazumu od 1994., kada je sklopljen Sjevernoamerički sporazum o slobodnoj trgovini (NAFTA), s Kanadom i Meksikom, danas vodećim trgovinskim partnerima SAD-a.
Sporazum će ojačati američke gospodarske veze s Južnom
Korejom - 15. svjetskim gospodarstvom, koja je trenutačno sedmi najveći trgovinski partner SAD-a s razmjenom od 65 milijardi dolara do rujna ove godine.
Južna Koreja je pristala da SAD ukine 2,5 posto carine na korejske automobile u roku od pet godina, dok je svakom američkom proizvođaču omogućen izvoz 25.000 automobila u Južnu Koreju godišnje.
SAD će prema sporazumu zadržati 25 posto carine na kamione idućih osam godina, a zatim je postupno ukinuti u idućih 10 godina. Južna Koreja će odmah ukinuti svoju carinsku stopu od 10 posto za američke kamione.
Dogovor se očekivao prošloga mjeseca, za vrijeme posjeta predsjednika Baracka Obame Seoulu u povodu summita skupine G-20, ali do tada nije postignut komprimis oko dva najspornija elementa sporazma, vezana uz automobile i izvoz američke junetine u Južnu Koreju.
Ministri trgovine dviju zemalja Ron Kirk i Kim Jong-Hoon, ovoga su tjedna nastavili pregovore u Washingtonu.
Visoki dužnosnici administracije, rekli su da rasprava o mesu još traje, ali da je Južna Koreja pristala ukinuti sadašnju spornu carinu od 40 posto za uvoz američke junetine, što bi američkim proizvođačima trebalo donijeti uštete od 90 milijuna dolara godišnje.
Uvoz američke junetine ranije je izazivao burne prosvjede južnokorejskih farmera, koji štite dvostruko više cijene svog mesa.
Širi sporazum trebao bi ukinuti carine na više od 95 posto industrijskih proizvoda i robe široke potrošnje u roku od pet godina, što bi, po procjeni Američke komisije za međunarodnu trgovinu, trebalo povećati američki izvoz za najmanje 10 milijardi dolara.
Trgovinski deficit SAD s Južnom Korejom 2009. je iznosio 11,7 milijardi dolara, najviše zbog ogromne neravnoteže u izvozu automobila. Naime, Južna Koreja je prošle godine izvezla 449.403 vozila u SAD-u, dok je u toj zemlji kupljeno samo 6.140 američkih vozila.
Sporazum bi američkim kompanijama također trebao otvoriti južnokorejsko tržište usluga, vrijedno 560 milijardi dolara.
Sporazum moraju ratificirati parlamenti dviju zemalja.
Američka trgovinska komora, inače vrlo oštar kritičar Obamine administracije kao nenaklonjene poslodavcima, u petak je pozdravila sporazum sa Seulom, ističući da će on "stvoriti tisuće novih radnih mjesta i pridonijeti ostvarenju nacionalnog cilja udvostručenja američkog izvoza u idućih pet godina".
Sporazum su pozdravili i čelnici američke autoindustrije i drugih industrijskih sektora, te neki od vodećih senatora i kongresnika oporbene Republikanske stranke.