Veliki troškovi, kašnjenja, zastare i složenost postupaka, obilježja su dobrog dijela slučajeva u kojima potrošači svoja prava nastoje zaštititi na sudovima. Stoga se u Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva razmišlja o osnivanju neovisnog arbitražnog tijela za alternativno rješavanje tih sporova, istaknula je Željka Lukačević Subotić iz Odjela za zaštitu potrošača tog Ministarstva.
I načelnica Odjela za zaštitu potrošača Državnog inspektorata Danica Ledecki ističe da sporost pravosuđa djelomice obezvređuje rad gospodarskih inspektora.
Gospodarski inspektori su, navodi, tijekom prošle godine obavili 24.083 nadzora nad primjenom Zakona o zaštiti potrošača i u 6.306 slučajeva ili 25 posto utvrdili prekršaje u primjeni tog zakona. Podnesena su 4.454 zahtjeva za pokretanjem prekršajnog postupka, a na licu mjesta naplaćene 1.852 novčane kazne u ukupnom iznosu od 685.800 kuna, kazala je Ledecki. Dodala je da su inspektori lani van prometa stavili robe u ukupnoj vrijednosti 3,02 milijuna kuna.
Međutim, istaknula je Danica Ledecki, velik broj zahtjeva Državnog inspektorata za pokretanjem prekršajnog postupka obustavlja se zbog zastare, a ako predmet i dođe na red, sud, po njezinim riječima, u pravilu određuje minimalne kazne.
Predstavnica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) Zdenka Kocmur istaknula je da je ta udruga zadovoljna naporima Državnog inspektorata u zaštiti prava potrošača.
O informiranosti potrošača o njihovim pravima, govorio je Krešimir Znidar iz istraživačke agencije Prizma. Podaci ankete koju je ta agencija provela pokazuju da se 46 posto potrošača smatra dobro informiranim o svojim pravima, a 28 posto ih drži da je lako doći do informacija o tim pravima.
CADRS-ov Projekt 'Jačanje kapaciteta na području zaštite potrošača', u sklopu kojeg je održana današnja debata, vrijedan je 950 tisuća eura, a pokrenut je u srpnju prošle godine s predviđenim trajanjem do prosinca 2006. Glavni korisnici sredstava programa su Ministarsvo gospodarstva, rada i poduzetništva, Državni inspektorat i udruge potrošača.
Glavni cilj projekta je pomoći Hrvatskoj u provedbi potrošačke politike EU-a kroz podizanje razine svijesti o potrebi zaštite prava potrošača i djelotvornu provedbu propisa u tom području.