SI-tradicije SI DELO 12.8. SL.POVIJESNE TRAUME SLOVENIJADELO12. VIII. 2000.Trauma vlastite povijestiGrega Repovž razgovarao je s povjesničarom dr. Božom Repeom o odnosu Slovenaca prema vlastitoj povijesti. - Možemo li reći da je
Slovenija sredila račune s prošlošću?= Ne, to ne možemo reći, u biti nijedno društvo nema sređene račune s prošlošću. Riječ je, naravno, o tome kako oblikuje odnos prema prošlosti. Ako ga traumatizira - a mi Slovenci ga traumatiziramo - onda to opterećuje cijelo društvo pa i normalan način života, svakodnevne procese u društvu, politici, kulturi itd. Inače, povijest je, naravno, sastavni dio društva i ne možeš je izbjeći. Ne može se urediti po ladicama i reći: sada smo sve unatrag zauvijek uredili. - Jesmo li mi Slovenci u svom odnosu prema povijesti drukčiji od drugih?= Mislim da jesmo. A možda je to dio slovenskoga karaktera da pokušavamo stvari raščistiti do kraja, katkad čak mazohistički. No to je subjektivno. Objektivna je činjenica da neke stvari Slovenci na državničkoj razini, razini pijeteta - posebno kad se tiče
SLOVENIJA
DELO
12. VIII. 2000.
Trauma vlastite povijesti
Grega Repovž razgovarao je s povjesničarom dr. Božom Repeom o
odnosu Slovenaca prema vlastitoj povijesti.
- Možemo li reći da je Slovenija sredila račune s prošlošću?
= Ne, to ne možemo reći, u biti nijedno društvo nema sređene račune s
prošlošću. Riječ je, naravno, o tome kako oblikuje odnos prema
prošlosti. Ako ga traumatizira - a mi Slovenci ga traumatiziramo -
onda to opterećuje cijelo društvo pa i normalan način života,
svakodnevne procese u društvu, politici, kulturi itd. Inače,
povijest je, naravno, sastavni dio društva i ne možeš je izbjeći. Ne
može se urediti po ladicama i reći: sada smo sve unatrag zauvijek
uredili.
- Jesmo li mi Slovenci u svom odnosu prema povijesti drukčiji od
drugih?
= Mislim da jesmo. A možda je to dio slovenskoga karaktera da
pokušavamo stvari raščistiti do kraja, katkad čak mazohistički. No
to je subjektivno. Objektivna je činjenica da neke stvari Slovenci
na državničkoj razini, razini pijeteta - posebno kad se tiče
moderne povijesti, poslijeratnih ubojstva i slično - nismo
napravili kako treba. To je zakašnjeli proces koji je počeo tek
osamdesetih godina dok su ga neka društva, ne sva, obavila već u
pedesetim godinama. Mislim da je to jedan od uzroka da se ta
povijest uvijek iznova vraća.
- Je li možda naša povijest tako dramatična, u usporedbi s poviješću
drugih naroda?
= Možda u pojedinim razdobljima. To je zato što smo malen narod i
bili smo egzistencijalno snažno ugroženi. Osobito je Drugi
svjetski rat ona kritična točka gdje je narodni opstanak postavljen
na krajnju točku kad se radilo već o pitanju egzistencije naroda. To
ima posljedice i danas.
- Bi li se tu raspravu moglo minimalizirati? Odnosno je li bila
napravljena kakva pogreška u toj raspri koja vodi stigmatiziranju
naroda njegovom napola prošlom poviješću.
= Treba voditi računa o objektivnim i subjektivnim razlozima takva
odnosa prema povijesti. Objektivni razlog je pomanjkanje
parlamentarne tradicije i s time također demokratskoga okvira u
kojemu bi mogao teći takav dijalog. U javnosti je stvoreno
uvjerenje da se čini samorazumljivim i mnogim intelektualcima kako
smo prije Drugoga svjetskog rata živjeli u demokratskom
parlamentarnom društvu, a onda je došao rat i s njime revolucija
koja je tu demokraciju prekinula. Uistinu smo u proteklih 150
godina nešto parlamentarizma prvi put doživjeli na lokalnoj razini
sa zemaljskim zborovima, nakon izbora u bečki i frankfurtski
parlament nakon revolucionarne godine 1848., zatim iznova tek
nakon godine 1861., no moglo je glasovati tek nekih 7 posto odraslog
muškog stanovništva. Opće izborno pravo za muškarce u austrijskom
dijelu monarhije uvedeno je godine 1907. Za Prvoga svjetskog rata
parlament do g. 1917. nije zasjedao, politički život bio je
onemogućen ili pod jakim pritiskom. U kraljevini SHS
parlamentarizam je nakon burnog poratnog razdoblja djelovao od g.
1920. - do pucnjave u skupštini 1928., odnosno do uvođenja
diktature 1929. Zadnji relativno slobodni izbori bili su već dvije
godine prije, 1927. Nakon ukidanja diktature u tridesetim godinama
izbori su bili s državnim listama javni i režirani. Prema koncu
tridesetih jugoslavenski parlament uopće nije djelovao, država je
sklizila u novu diktaturu - već prije rata osnovani su
koncentracioni logori za političke protivnike, prihvaćeni
protužidovski zakoni.
- A kako je bilo u samoj Sloveniji?
= U Sloveniji je još poseban problem bila ideološka polarizacija
koja je tridesetih godina bila izrazita. U biti je Drugi svjetski
rat za Slovence - da parafraziram Clausewitza - samo nastavak
dotadašnje politike oružjem. Jer su se svi ideološki sukobi koji su
se nakupili do kraja tridesetih godina zatim rješavali u ratu,
oružjem. A nakon rata znamo da je nova vlast potpuno zamijenila
sustav, zamijenila elite itd. Parlamentarizam sa slobodnim
demokratskim višestranačkim izborima imamo možda deset godina.
Tako sada prvi put u modernoj slovenskoj povijesti - u modernom
smislu - parlament neprekidno djeluje deset godina. Dakle, nekoga
okvira - u kojemu bi se moglo voditi raspravu o svim traumatskim
temama ne samo o ovoj koja nas sada najviše uzrujava - nema.
- Dakle, potpuno pomanjkanje političke tradicije.
= No to nije glavni problem. Glavni problem je način kako se
oblikuje slovenska politička misao. A ona je u cijeloj novijoj
povijesti isključujuća. Već u početku oblikovanja slovenskoga
političkog prostora, dakle koncem prošloga stoljeća nekako počinje
prevladavati, pogotovu u katoličkom taboru, filozofija da si treba
na primjer liberale potpuno podrediti, što će reći da ih treba
potpuno podrediti katolicizmu ili ih prisiliti da uđu u tabor
narodnih neprijatelja, to znači Nijemaca i Židova, kako su onda to
poimali. Ta filozofija se pokazuje zatim u razdoblju između dva
rata kad su liberali - doduše po vlastitoj volji - unitaristički
usmjereni. Ali Slovenska narodna stranka - koja je načelno
autonomaška stranka, svako toliko djeluje u izrazito
centralističkim vladama - čini sve da bi liberali tamo i ostali što
će reći da bi kod pravih Slovenaca bili stigmatizirani kao
anacionalni, protunacionalni.
- Kakve su bile posljedice takvog postupka? Za građanske stranke,
za Slovensku narodnu stranku?
= Za Drugoga svjetskog rata taj se postupak u biti okrenuo kao
bumerang protiv građanskih stranaka koje su se zaplele u
kolaboraciju. A tada će Oslobodilačka fronta učiniti sve da bi
građanske stranke zadržala ondje gdje jesu - naravno zato da bi bile
izvan toga, recimo, normalnog dijaloga. (...)
U nastavku razgovora dr. Božo Repe razlaže pojedinosti iz slovenske
povijesti s naglaskom na uvjerenju da "nema normalnog okvira i da
svako toliko neko burno zbivanje prekine normalan tijek, pa i kad
taj postoji". Po njegovu mišljenju, konsenzus su znali tražiti samo
pojedinci ili pojedine skupine koje su nažalost bile u manjini. U
Slovenaca srednja opcija nikako da zaživi, a sve političke procese
prati uvjerenje da slovenski narod treba preoblikovati, da ga treba
nekako podrediti nekoj ideologiji. To se pokazali i nakon pobjede
Demosa na izborima g. 1990. "Želja za čišćenjem, odnosno
permanentnom revolucijom ostaje stalna u dijelu slovenskoga
političkoga spektra." Na primjeru Poljske gdje se moraju od
optužaba za kolaboraciju s komunističkim vlastima braniti
Aleksander Kwašniewski i Lech Walesa dr. Repe pokazuje kamo bi to
odvelo Slovence. "Danas se u nas više ili manje izravno nudi teza da
je zamjena vlasti g. 1990. bila 'premekana' i nedosljedna..."
- Ako bi uspoređivali, možemo li naći kakvu državu s takvim
teškoćama? Je li to slovenska posebnost zbog pomanjkanja
naviknutosti na politiku, pomanjkanja tradicije?
= Nije posebnost. Mnogo je država koje imaju slične traume, možda
čak i veće. Uglavnom je riječ o narodima koje je povijest slično
bacala kao i Slovence - to su recimo baltički narodi, Slovaci,
također Hrvati i slični. I tamo se pojavljuju slične traume i slični
problemi. Katkad veći, katkad manji, katkad u nešto drukčijem
kontekstu. I u Belgiji, na primjer, ti su odnosi strašno
opterećeni, dodatno još međunacionalno, među Flamancima i
Valoncima jer da su jedni više kolaborirali, a drugi malo manje. I
nakon rata je i u Belgiji došlo do čišćenja, ubojstava i sličnih
stvari.
- Kako oni raščišćavaju problem kolaboracije? Čini se da je u većini
europskih država na najvišoj razini raspra o mogućim dobrim
namjerama suradnika okupatora deplasirana, tako reći nemoguća?
= Treba uzeti u obzir dva razloga. Jedan je da je većina država - ako
uzmemo kao primjer Francusku - te stvari na državnoj razini
pokušala riješiti pedesetih godina, dakle brzo nakon rata. Naravno
da pritom treba voditi računa o tome da su te države bile većinom i
višestranačke, parlamentarne. Naglasiti treba da su njihovi
sustavi bili jednako zasnovani na pobjedi u Drugom svjetskom ratu,
na antifašizmu, kao na primjer De Gaullov u Francuskoj. Ali nema
revolucionarnoga dijela koji je važan za nas. Kod nas je poratna
vlast zasnovana na obojem, to će reći i na narodnooslobodilačkoj
borbi i na revoluciji. Zato je bilo nemoguće otvoriti to pitanje jer
bi se s time odmah postavilo pitanje legitimnosti vlasti. Na
načelnoj razini neke su države to pokušale urediti nacionalnom
pomirbom. A inače - na razini osobnih odnosa, na razini polemika u
javnosti, na razini različitih mišljenja, pa i rascijepljenosti -
ta raspra ostaje. Nije, naravno, tako u prvom planu kao kod nas;
nije to predmet predizbornih kampanja, nije stvar koja bi
onemogućavala politička savezništva i slično, što se događa u nas.
- Govori li u Francuskoj tko o tome da je vichyjevski režim bio nešto
pozitivno?
= Naravno, u Francuskoj postoje zagovornici vichyjevskog režima.
No raspre o tome teku na stručnim, publicističkim i novinarskim
razinama. Još nešto treba naglasiti. Sve te države koje su iz
Drugoga svjetskog rata izišle kao pobjednice, dakle države koje su
sudjelovale na antifašističkoj strani ili koje su imale
antifašističke pokrete - otpor su idealizirale. To je činjenica. I
postavljanje pitanja o odnosu između kolaboracije i otpora nikad
nije bilo ugodno ni poželjno. Francuzima ga je prvi otvorio
američki politolog dr. Stanley Hoffman. Tek zatim počeli su i sami o
tome govoriti. Bio je stvoren mit, stereotip, da je cijelo vrijeme
postojala akcija otpora, i toga su se mita onda držali i na načelnoj
državnoj razini, premda činjenično nije bilo tako. Slično vrijedi
za skandinavske države i još neke druge.
- Ta pitanja, probleme, povezane s kolaboracijom i kolaborantima
nisu otvarali?
= Ta pitanja su se na mnogim mjestima počela otvarati, slično kao
kod nas u osamdesetim godinama. Što ne znači da su igdje antifašizam
stavili pod upitnik i da bi otpor kao takav bio stavljen pod
upitnik. To ne. Ali otvaraju se teme koje su bile tabuizirane ili
nisu bile istražene. Ponajprije zato što su traumatične. Riječ je o
raznim oblicima represije koje su se u gotovo svim državama
pojavile nakon rata."
Novinar u nastavku postavlja pitanje je li među suradnicima
okupatora i sudionicima pokreta otpora u Sloveniji bilo elemenata
građanskog rata, na što dr. Repe odgovara s potankim zemljopisnim
primjerima, pa zaključuje da je elementima građanskog rata bio
obuhvaćen veoma malen dio slovenskoga teritorija. Zato se -
nastavlja - čini to čudnijim što se povijest dva puta pojavila, a
očito će se i treći put pojaviti kao važna tema.
- Mijenja li se odnos Slovenaca prema suradnicima okupatora? Jesu
li manje odbijajući?
= To je teško definitivno reći. Sudjelovao sam u istraživanju koje
je izveo Tošev institut, i to dvaput. Bila su namijenjena upravo tim
pitanjima povezanim s poviješću. U anketama se čini da se taj odnos
ne mijenja. To znači - Slovenci pretežno pozitivno vrednuju otpor,
osuda kolaboracije ostaje približno na istoj razini, uočljivih
razlika nema. Do minimalnog odstupanja dolazi na primjer pri
ocjenjivanju povijesne uloge komunističke partije; tu se prosuđuje
kritičnije. No radi se o minimalnim postotcima promjene. Mislim da
u određenim krugovima postoji uvjerenje, koje je po mojem mišljenju
pogrešno, da će se moći istinu s veće povijesne distance okrenuti.
Što znači - recimo uvjetno da će partizansku istinu zamijeniti
domobranska istina. Mislim da se to neće dogoditi i da se oni koji
tako kalkuliraju varaju. Zato što su u povijesti te stvari
jednostavne. Što više odmiče vrijeme, sudovi su
pojednostavljeniji, više decidirani, više kategorični. I manje je
mogućnosti, bar na općoj razini, za nijansiranje istine. Dakle, u
općem vrednovanju, kategorije kakve su fašizam, antifašizam i
kolaboracija neće se promijeniti.
- Nitko neće nikad reći da je kolaboracija nešto dobro...
= Ne, mislim, teško. U europskim i američkim razmjerima bit će to
teško.
(...)