DE-E-CZ-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi NJ 19.VII.-DIE WELT-EUROPSKI IDENTITET NJEMAČKADIE WELT19. VII. 2000.Postoji li europski identitet?"Obilježavaju li se europski narodi uistinu kao 'Europljani' ili se tu radi o floskuli s kojom
se zemljopisne činjenice pokušava pretvoriti u 'misaonu državu'? Kad se pitam do kojeg stupnja se osjećam Europljaninom, moram s laganim čuđenjem primiti na znanje da o tomu tek sada razmišljam. Zašto o tomu nisam razmišljao ranije, u doba kad sam počeo otkrivati svijet? Jer sam pripadnost Europi držao okolnošću manjeg značenja? Ili jer u nju nisam dvojio?Moja je sredina tako samorazumljivo bila europska, da vjeujem da bih izgledao smiješno da sam napisao ili izjavio da sam Europljanin. Takve izjave djelovale bi patetično i oholo, a ja bih ih držao drskom inačicom domoljublja koju osuđujem kod nacionalpatriota.To oklijevanje čini se, vrijedi za većinu Europljana: oni su doista toliko europski, da toga nisu ni svjesni. Deklarativni europeizam ima kratku tradiciju. Stoga pozdravljam okolnost da europska svijest izrasta iz samorazumljivosti koja se ne može pobliže definirati. Razmišljanje o tomu pridonosi jačanju naše
NJEMAČKA
DIE WELT
19. VII. 2000.
Postoji li europski identitet?
"Obilježavaju li se europski narodi uistinu kao 'Europljani' ili se
tu radi o floskuli s kojom se zemljopisne činjenice pokušava
pretvoriti u 'misaonu državu'? Kad se pitam do kojeg stupnja se
osjećam Europljaninom, moram s laganim čuđenjem primiti na znanje
da o tomu tek sada razmišljam. Zašto o tomu nisam razmišljao ranije,
u doba kad sam počeo otkrivati svijet? Jer sam pripadnost Europi
držao okolnošću manjeg značenja? Ili jer u nju nisam dvojio?
Moja je sredina tako samorazumljivo bila europska, da vjeujem da
bih izgledao smiješno da sam napisao ili izjavio da sam
Europljanin. Takve izjave djelovale bi patetično i oholo, a ja bih
ih držao drskom inačicom domoljublja koju osuđujem kod
nacionalpatriota.
To oklijevanje čini se, vrijedi za većinu Europljana: oni su doista
toliko europski, da toga nisu ni svjesni. Deklarativni europeizam
ima kratku tradiciju. Stoga pozdravljam okolnost da europska
svijest izrasta iz samorazumljivosti koja se ne može pobliže
definirati. Razmišljanje o tomu pridonosi jačanju naše
samosvijesti. To je od golemog značenja - jer se ponovno nalazimo u
multikulturalnom, multipolarnom svijetu u kojemu je razumijevanje
vlastitog identiteta pretpostavka za suživot s drugima.
To što je Europa svojem identitetu poklanjala tako malo pozornosti,
bilo je zato što je samu sebe netočno držala svijetom. Ili se barem
osjećala toliko nadmoćnom ostatku planeta, da nije uviđala potrebu
definirati se u odnosu prema drugima. To je neizbježno imalo
razorne posljedice na njezino stvarno ponašanje. Razmišljati o
Europi znači također zapitati se o njezinim idealima i načelima.
Posljedica toga je, razumljivo, kritička provjera i dovodi do
spoznaje da mnoge europske tradicije, načela i vrijednosti mogu
imati dvije oštrice.
Kad je poslije Drugoga svjetskog rata započeo proces
ujedinjavanja, demokratska se zapadna Europa nije osjetila
potaknuom govoriti o vrijednostima koje je trebalo braniti - bile
su očite. Ujedinjenje Zapada bilo je nužno da bi spriječilo širenje
diktatura i opasnost od povratka u stare nacionalne sukobe.
Europska je unija dakle u svojim mladim godinama zastupala isto
mišljenje koje i ja imam o svojem europskom porijeklu: moralnu
opravdanost Europe nije trebalo naglašavati. Tek kad je prije
jednog desetljeća isparila fizička prijetnja Europe, potaknuto je
dubokosežno promatranje moralnih i duhovnih temelja procesa
njezina ujedinjenja i ciljeva ujedinjene Europe.
Temelj europskih vrijednosti oblikovanih duhovnom i političkom
poviješću kontinenta, jasno vidim pred sobom: poštivanje
jedinstvenosti čovjeka, njegovih sloboda, prava i dostojanstva,
načelo solidarnosti, državnopravnost i jednakost pred zakonom,
zaštitu manjina, demokratske ustanove, odvajanje od nasilja,
politički pluralizam, priznavanje privatne imovine, privatna
poduzeća i tržišno gospodarstvo, kao i unaprjeđivanje građanskoga
društva.
Te vrijednosti odražavaju bezbrojna suvremena europska iskustva,
među ostalima i činjenicu da Europa danas predstavlja
multikulturalnu okretnu ploču.
Definicija što znači biti 'Europljanin', mora sadržavati i
razmišljanja o dvije oštrice onoga što smo donijeli svijetu - o tomu
da Europa nije izumila samo ljudska prava nego i holokaust, da nismo
suutemeljili samo industrijsku i informatičku revoluciju, nego i
iskorištavanje i onečišćenje prirode.
U zadnjem stoljeću Europa je doživjela i suoblikovala svršetak
kolonijalizma, pad željeznog zastora kao i početak europske
integracije. Predstoji nam još četvrta velika zadaća: Europa
vrstom i načinom svojega bića mora dokazati da može pobijediti
opasnosti koje joj donosi njezina proturječna civilizacija. Bio
bih sretan kad bi stanovnici moje zemlje, koja je europska, mogli
sudjelovati u tom procesu razmišljanja i stvaranja europskog
identiteta - kao Europljani, u potpunosti prihvaćeni od Europe" -
piše Vaclav Havel, predsjednik Češke Republike kao gost
komentator.